Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjørte på asfaltkant, liten fleng i dekket


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, klarte å komme borti en litt høy asfaltkant og ser at det har kommet bitte liten fleng helt inntil felgen, på ene dekket foran(se bilde) . Spørsmålet er om dette bør lappes for å unngå punktering og om dette er noe feks et dekksenter kan ta relativt kjapt? Trenger bilen mye fremover. 

IMG_20250628_163104.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sidevegg på dekk kan ikke lappes. Vanskelig å se hvor dypt det kuttet er, men om kordellene er intakte så kan det hende det går bra. Skulle du velge å kjøre videre med det så ville jeg hevet det dekket på bakakslingen.

Ønsker du ikke risiko for punktering så ville jeg byttet dekket.

  • Liker 1
Skrevet
dan83 skrev (6 minutter siden):

Hei, klarte å komme borti en litt høy asfaltkant og ser at det har kommet bitte liten fleng helt inntil felgen, på ene dekket foran(se bilde) . Spørsmålet er om dette bør lappes for å unngå punktering og om dette er noe feks et dekksenter kan ta relativt kjapt? Trenger bilen mye fremover. 

IMG_20250628_163104.jpg

Her må du nok bytte dekket.

Dekksenteret kan reparere spikerhull i slitebanen, men flenge i dekksiden er noe annet.

Skrevet (endret)

Ikke helt d jeg håpet på å høre, helt avhengig av bilen fra andre uka i juli. Hvordan er sjansen for at et dekk senter kan ordne nye dekk innen neste uke!? 

Typisk å få dette nå, rett før fellesferien!! 

Endret av dan83
Skrevet
dan83 skrev (4 minutter siden):

Hvordan er sjansen for at et dekk senter kan ordne nye dekk innen neste uke!? 

Dekksentera har alltid dekk på lager, med mindre det er veldig spesielle dimensjonar så byttar dei på 30 minutt for seg. Største hinderet akkurat no er at enkelte dekksenter kan ha tatt sommarferie.

Min erfaring er at det er berre å svinge innom når du ikkje kjem i høgsesongen der alle skal bytte til eller frå vinterdekk. 

Skrevet
The Avatar skrev (10 minutter siden):

Dekksentera har alltid dekk på lager, med mindre det er veldig spesielle dimensjonar så byttar dei på 30 minutt for seg. Største hinderet akkurat no er at enkelte dekksenter kan ha tatt sommarferie.

Min erfaring er at det er berre å svinge innom når du ikkje kjem i høgsesongen der alle skal bytte til eller frå vinterdekk. 

Ok det er bra. Rifte/kuttet er ganske overfladisk, bare maks 1- 2mm dypt vill jeg tro. Hvor tykk er gummien på siden på slike dekk!? 

Får stikke innom et dekksenter på mandag og høre hva de sier

 

Skrevet
dan83 skrev (11 minutter siden):

Ok det er bra. Rifte/kuttet er ganske overfladisk, bare maks 1- 2mm dypt vill jeg tro. Hvor tykk er gummien på siden på slike dekk!? 

Får stikke innom et dekksenter på mandag og høre hva de sier

 

Varierer etter produsent og dimensjon, kan være så lite som 0,5 cm og til over 1,5 cm. 

Problemet med kutt i sideveggen er at det medfører ei stor svekking. Kombinasjonen av trykket i dekket og køyrebelastning vil kunne føre til at denne rifta fort blir større. Framdekk er meir utsatt sidan dei dekka også blir brukt til styring og dermed får større belastning i horisontalretning. 

Skrevet
dan83 skrev (42 minutter siden):

Ok det er bra. Rifte/kuttet er ganske overfladisk, bare maks 1- 2mm dypt vill jeg tro. Hvor tykk er gummien på siden på slike dekk!? 

Får stikke innom et dekksenter på mandag og høre hva de sier

 

Null stress. Bare kjør. 

Jeg hadde en ganske dyp fleng, på kanskje 1 cm... Jeg lappa bare sammen med Tek7 og kjørte til neste EU-kontroll. ;P 

Når dette skjedde meg, kjørte jeg bare innom et dekkverksted og spurte... 1-2 mm er ingen ting, for det meste kosmetisk. Hadde ikke brydd meg så mye om det.

  • Liker 1
Skrevet
dan83 skrev (1 time siden):

Rifte/kuttet er ganske overfladisk, bare maks 1- 2mm dypt vill jeg tro. Hvor tykk er gummien på siden på slike dekk!? 

Kan du se kordellene?

Skrevet (endret)

Virker som folk overdriver en del her. Det der ser ut som en veldig tynn rift, og jeg kan ikke helt se hvordan det blir dypt med mindre du har kjørt på en kniv?

Hadde ikke vært bekymret med mindre du skal kjøre over norske fartsgrenser.

Lite vits å spørre Dekksenter om råd, de vil uansett anbefale å bytte pga de ikke vil risikere noe.

Endret av John-B
  • Liker 1
Skrevet
John-B skrev (2 minutter siden):

Virker som folk overdriver en del her. Det der ser ut som en veldig tynn rift, og jeg kan ikke helt se hvordan det blir dypt med mindre du har kjørt på en kniv?

Hadde ikke vært bekymret med mindre du skal kjøre over norske fartsgrenser.

Grunnen er fordi et dekk som revner i sideveggen kan være ganske katastrofalt, spesielt på fremakslingen. Trenger ikke fart for å utløse det, alt som skal til er et hull i veibanen. Vil noe skje? Vet ikke. Vil det ha katastrofale følger? Vet ikke. Men jeg vil absolutt ikke avblåse dette som noe som kun er relevant i 150 km/t.

Derfor er det veldig vesentlig at TS finner ut om det er en skade på strukturen til dekket eller om det bare er en overfladisk rift.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Gavekort said:

Derfor er det veldig vesentlig at TS finner ut om det er en skade på strukturen til dekket eller om det bare er en overfladisk rift.

Han har jo allerede skrevet at det er en overfladisk rift, er det jeg tok som utgangspunkt.

Er som sagt også vanskelig å forstå hvordan en asfaltkant kan lage en skade som er dyp, med et så tynt snitt.

Endret av John-B
  • Liker 1
Skrevet
John-B skrev (6 minutter siden):

Han har jo allerede skrevet at det er en overfladisk rift, er det jeg tok som utgangspunkt.

Er som sagt også vanskelig å forstå hvordan en asfaltkant kan lage en skade som er dyp, med et så tynt snitt.

Regner med TS spør her fordi han vil ha et godt svar. Hva er poenget med å jobbe mot det?

  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde bytta dekket. Dette kan gi problemer senere. At det ikke er direkte problematisk med en gang, betyr ikke at det ikke er det om uker og måneder. Det blir mye styr av å følge med dette for hver tur og jeg hadde ikke fått peace of mind til å kjøre som normalt.

Et kompromittert dekk kan gjøre at man mister kontrollen over bilen.

Skrevet (endret)

Ett dekk kan ikke lappes på utside så det må byttes hull i kjørebanen kan plugges noe jeg har gjort selv i off road dekkene mine 

Endret av Maskinfører
Skrevet

Det som er med bil er at man lett oppdager nye uregelmessigheter, men det er lett å avfeie det som har vært der ei stund som ingen fare.

Omtrent som når menn skal se an helsa og ikke drar til legen før de er halvdød.

Skrevet
Gavekort skrev (29 minutter siden):

Regner med TS spør her fordi han vil ha et godt svar. Hva er poenget med å jobbe mot det?

Høyre dekkside bak på pickupen min fikk dyp skade en gang etter ett ublidt møte med en asfaltkant  

Skrevet
Gavekort skrev (3 timer siden):

Kan du se kordellene?

Kan ikke se noe. I følge faren min så er d helt ufarlig og et område på dekket som er relativt tykt, men han kan så klart ta feil. Riften er så liten at man må vite hvor man skal lete for å se den. 

Uansett, dobbeltsjekker med dekksenter på mandag. Trenger egentlig nye dekk uansett, men har egentlig ikke råd. Men kan gå hvis jeg bare bytter 2 dekk(foran eventuelt). 

 

Skrevet
dan83 skrev (6 minutter siden):

Kan ikke se noe. I følge faren min så er d helt ufarlig og et område på dekket som er relativt tykt, men han kan så klart ta feil. Riften er så liten at man må vite hvor man skal lete for å se den. 

Uansett, dobbeltsjekker med dekksenter på mandag. Trenger egentlig nye dekk uansett, men har egentlig ikke råd. Men kan gå hvis jeg bare bytter 2 dekk(foran eventuelt). 

 

Sideveggene er den delen av dekket som får mest påkjenninger. Om du ikke kan se noen kordeller og skaden ikke er spesielt dyp så kan det godt hende det er mulig å kjøre på det. Ville for sikkerhetsskyld byttet det med et bakhjul.

Om de likevel er modne for å byttes så ville jeg bare fått det gjort så snart du har tid og råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...