dan83 Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Hei, klarte å komme borti en litt høy asfaltkant og ser at det har kommet bitte liten fleng helt inntil felgen, på ene dekket foran(se bilde) . Spørsmålet er om dette bør lappes for å unngå punktering og om dette er noe feks et dekksenter kan ta relativt kjapt? Trenger bilen mye fremover.
Gavekort Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Sidevegg på dekk kan ikke lappes. Vanskelig å se hvor dypt det kuttet er, men om kordellene er intakte så kan det hende det går bra. Skulle du velge å kjøre videre med det så ville jeg hevet det dekket på bakakslingen. Ønsker du ikke risiko for punktering så ville jeg byttet dekket. 1
Vokteren Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni dan83 skrev (6 minutter siden): Hei, klarte å komme borti en litt høy asfaltkant og ser at det har kommet bitte liten fleng helt inntil felgen, på ene dekket foran(se bilde) . Spørsmålet er om dette bør lappes for å unngå punktering og om dette er noe feks et dekksenter kan ta relativt kjapt? Trenger bilen mye fremover. Her må du nok bytte dekket. Dekksenteret kan reparere spikerhull i slitebanen, men flenge i dekksiden er noe annet.
dan83 Skrevet 28. juni Forfatter Skrevet 28. juni (endret) Ikke helt d jeg håpet på å høre, helt avhengig av bilen fra andre uka i juli. Hvordan er sjansen for at et dekk senter kan ordne nye dekk innen neste uke!? Typisk å få dette nå, rett før fellesferien!! Endret 28. juni av dan83
The Avatar Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni dan83 skrev (4 minutter siden): Hvordan er sjansen for at et dekk senter kan ordne nye dekk innen neste uke!? Dekksentera har alltid dekk på lager, med mindre det er veldig spesielle dimensjonar så byttar dei på 30 minutt for seg. Største hinderet akkurat no er at enkelte dekksenter kan ha tatt sommarferie. Min erfaring er at det er berre å svinge innom når du ikkje kjem i høgsesongen der alle skal bytte til eller frå vinterdekk.
dan83 Skrevet 28. juni Forfatter Skrevet 28. juni The Avatar skrev (10 minutter siden): Dekksentera har alltid dekk på lager, med mindre det er veldig spesielle dimensjonar så byttar dei på 30 minutt for seg. Største hinderet akkurat no er at enkelte dekksenter kan ha tatt sommarferie. Min erfaring er at det er berre å svinge innom når du ikkje kjem i høgsesongen der alle skal bytte til eller frå vinterdekk. Ok det er bra. Rifte/kuttet er ganske overfladisk, bare maks 1- 2mm dypt vill jeg tro. Hvor tykk er gummien på siden på slike dekk!? Får stikke innom et dekksenter på mandag og høre hva de sier
The Avatar Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni dan83 skrev (11 minutter siden): Ok det er bra. Rifte/kuttet er ganske overfladisk, bare maks 1- 2mm dypt vill jeg tro. Hvor tykk er gummien på siden på slike dekk!? Får stikke innom et dekksenter på mandag og høre hva de sier Varierer etter produsent og dimensjon, kan være så lite som 0,5 cm og til over 1,5 cm. Problemet med kutt i sideveggen er at det medfører ei stor svekking. Kombinasjonen av trykket i dekket og køyrebelastning vil kunne føre til at denne rifta fort blir større. Framdekk er meir utsatt sidan dei dekka også blir brukt til styring og dermed får større belastning i horisontalretning.
Milhouse85 Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni dan83 skrev (42 minutter siden): Ok det er bra. Rifte/kuttet er ganske overfladisk, bare maks 1- 2mm dypt vill jeg tro. Hvor tykk er gummien på siden på slike dekk!? Får stikke innom et dekksenter på mandag og høre hva de sier Null stress. Bare kjør. Jeg hadde en ganske dyp fleng, på kanskje 1 cm... Jeg lappa bare sammen med Tek7 og kjørte til neste EU-kontroll. ;P Når dette skjedde meg, kjørte jeg bare innom et dekkverksted og spurte... 1-2 mm er ingen ting, for det meste kosmetisk. Hadde ikke brydd meg så mye om det. 1
Gavekort Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni dan83 skrev (1 time siden): Rifte/kuttet er ganske overfladisk, bare maks 1- 2mm dypt vill jeg tro. Hvor tykk er gummien på siden på slike dekk!? Kan du se kordellene?
John-B Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni (endret) Virker som folk overdriver en del her. Det der ser ut som en veldig tynn rift, og jeg kan ikke helt se hvordan det blir dypt med mindre du har kjørt på en kniv? Hadde ikke vært bekymret med mindre du skal kjøre over norske fartsgrenser. Lite vits å spørre Dekksenter om råd, de vil uansett anbefale å bytte pga de ikke vil risikere noe. Endret 28. juni av John-B 1
kremt Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Trolig ingenting å bry seg om. Man kan ikke overdrive alt tenkelig fare eller bytte ut alt som ikke er ødelagt.
Gavekort Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni John-B skrev (2 minutter siden): Virker som folk overdriver en del her. Det der ser ut som en veldig tynn rift, og jeg kan ikke helt se hvordan det blir dypt med mindre du har kjørt på en kniv? Hadde ikke vært bekymret med mindre du skal kjøre over norske fartsgrenser. Grunnen er fordi et dekk som revner i sideveggen kan være ganske katastrofalt, spesielt på fremakslingen. Trenger ikke fart for å utløse det, alt som skal til er et hull i veibanen. Vil noe skje? Vet ikke. Vil det ha katastrofale følger? Vet ikke. Men jeg vil absolutt ikke avblåse dette som noe som kun er relevant i 150 km/t. Derfor er det veldig vesentlig at TS finner ut om det er en skade på strukturen til dekket eller om det bare er en overfladisk rift. 2
John-B Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni (endret) 4 minutes ago, Gavekort said: Derfor er det veldig vesentlig at TS finner ut om det er en skade på strukturen til dekket eller om det bare er en overfladisk rift. Han har jo allerede skrevet at det er en overfladisk rift, er det jeg tok som utgangspunkt. Er som sagt også vanskelig å forstå hvordan en asfaltkant kan lage en skade som er dyp, med et så tynt snitt. Endret 28. juni av John-B 1
Gavekort Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni John-B skrev (6 minutter siden): Han har jo allerede skrevet at det er en overfladisk rift, er det jeg tok som utgangspunkt. Er som sagt også vanskelig å forstå hvordan en asfaltkant kan lage en skade som er dyp, med et så tynt snitt. Regner med TS spør her fordi han vil ha et godt svar. Hva er poenget med å jobbe mot det? 1
BadCat Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Jeg hadde bytta dekket. Dette kan gi problemer senere. At det ikke er direkte problematisk med en gang, betyr ikke at det ikke er det om uker og måneder. Det blir mye styr av å følge med dette for hver tur og jeg hadde ikke fått peace of mind til å kjøre som normalt. Et kompromittert dekk kan gjøre at man mister kontrollen over bilen.
Maskinfører Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni (endret) Ett dekk kan ikke lappes på utside så det må byttes hull i kjørebanen kan plugges noe jeg har gjort selv i off road dekkene mine Endret 28. juni av Maskinfører
BadCat Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Det som er med bil er at man lett oppdager nye uregelmessigheter, men det er lett å avfeie det som har vært der ei stund som ingen fare. Omtrent som når menn skal se an helsa og ikke drar til legen før de er halvdød.
Maskinfører Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Gavekort skrev (29 minutter siden): Regner med TS spør her fordi han vil ha et godt svar. Hva er poenget med å jobbe mot det? Høyre dekkside bak på pickupen min fikk dyp skade en gang etter ett ublidt møte med en asfaltkant
dan83 Skrevet 28. juni Forfatter Skrevet 28. juni Gavekort skrev (3 timer siden): Kan du se kordellene? Kan ikke se noe. I følge faren min så er d helt ufarlig og et område på dekket som er relativt tykt, men han kan så klart ta feil. Riften er så liten at man må vite hvor man skal lete for å se den. Uansett, dobbeltsjekker med dekksenter på mandag. Trenger egentlig nye dekk uansett, men har egentlig ikke råd. Men kan gå hvis jeg bare bytter 2 dekk(foran eventuelt).
Gavekort Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni dan83 skrev (6 minutter siden): Kan ikke se noe. I følge faren min så er d helt ufarlig og et område på dekket som er relativt tykt, men han kan så klart ta feil. Riften er så liten at man må vite hvor man skal lete for å se den. Uansett, dobbeltsjekker med dekksenter på mandag. Trenger egentlig nye dekk uansett, men har egentlig ikke råd. Men kan gå hvis jeg bare bytter 2 dekk(foran eventuelt). Sideveggene er den delen av dekket som får mest påkjenninger. Om du ikke kan se noen kordeller og skaden ikke er spesielt dyp så kan det godt hende det er mulig å kjøre på det. Ville for sikkerhetsskyld byttet det med et bakhjul. Om de likevel er modne for å byttes så ville jeg bare fått det gjort så snart du har tid og råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå