Gå til innhold

Mer ansvar - ingen endring i lønn

Gjest 88016...313

Anbefalte innlegg

Gjest 88016...313
Skrevet

Hei, jobbet i 7år i samme bedrift, og er egentlig godt fornøyd med selve jobben. 

I det siste har imidlertid mange av mine næreste kollegaer nylig sluttet eller gått ut i permisjon. Sjefen gikk også ut i foreldrepermisjon (9mnd). Dette medførte at jeg måtte ta over sjefens stilling, og samtidig bidra med opplæring av nytt personell som skal fases inn. Det har skjedd flere ganger at jeg må hoppe inn for sjefen i perioder, men denne gangen må jeg også dekke over for kollegaer som er vekk(+ min gamle jobb). Dette er etterhvert blitt meget krevende, og jobben er nå en livstil (er singel, så gjør som regel ikke mye annet enn jobb, også på kveldene). 

I forbindelse med dette tenkte jeg at lønnshopp er naturlig, men virker nærmest som bedriften synes det er lønn nok for strevet at jeg så "heldig" å få erfaring med å trå inn i den stillingen midlertidig med økt ansvar, og har ingen intensjon om å betale for det. Bedriften går ikke så godt om dagen, som sikkert er en grunn til sparemodus. Samtidig snakket jeg med en av de nyansatte jeg nå følger opp ( som har ingen tidligere bakgrunn enn universitet) som røpet at vedkommende starter med en lønn tett oppunder min egen.

Noen med lignende erfaring? Jeg er egentlig i drømmejobben rent faglig, og vil egentlig ikke gi slipp, men slik det er nå føles det nesten som man blir straffet ved at andre får barn eller slutter, og man sitter igjen med svarteper. Har noen jobbtilbud liggende som kan kanskje brukes til å pushe lønn, men liker ikke tanken med å flørte med andre jobber og ødelegge relasjoner der (ikke så stort miljø i min type arbeid). 

Anonymous poster hash: 88016...313

Videoannonse
Annonse
Gjest 23949...29b
Skrevet

"Jeg trivest veldig hos dere og synes det er en spennende utfordring jeg har fått som jeg kommer til å vokse mye på. Dersom jeg ønsker å gå opp til xxx.xxx lønn ved neste lønnsjustering, hva trenger dere å se fra meg?". Dersom de ikke engasjerer seg i dette fremstøtet, så kan du begynne å sammenligne jobbtilbudene du har liggendes og bestemme deg for hvem av de du vil begynne hos.

Anonymous poster hash: 23949...29b

Skrevet (endret)
On 6/14/2025 at 4:16 AM, Guest 88016...313 said:

. Har noen jobbtilbud liggende som kan kanskje brukes til å pushe lønn, men liker ikke tanken med å flørte med andre jobber og ødelegge relasjoner der (ikke så stort miljø i min type arbeid). 

Hvis du har flere jobbtilbud samtidig i dette markedet så har du truffet en eller annen gullfugl og bør starte auksjon og gå for den beste. Kjøp en viking lotto mens jernet er varmt.

Endret av ps5
Skrevet
Gjest 88016...313 skrev (På 13.6.2025 den 23.16):

Hei, jobbet i 7år i samme bedrift, og er egentlig godt fornøyd med selve jobben. 

I det siste har imidlertid mange av mine næreste kollegaer nylig sluttet eller gått ut i permisjon. Sjefen gikk også ut i foreldrepermisjon (9mnd). Dette medførte at jeg måtte ta over sjefens stilling, og samtidig bidra med opplæring av nytt personell som skal fases inn. Det har skjedd flere ganger at jeg må hoppe inn for sjefen i perioder, men denne gangen må jeg også dekke over for kollegaer som er vekk(+ min gamle jobb). Dette er etterhvert blitt meget krevende, og jobben er nå en livstil (er singel, så gjør som regel ikke mye annet enn jobb, også på kveldene). 

I forbindelse med dette tenkte jeg at lønnshopp er naturlig, men virker nærmest som bedriften synes det er lønn nok for strevet at jeg så "heldig" å få erfaring med å trå inn i den stillingen midlertidig med økt ansvar, og har ingen intensjon om å betale for det. Bedriften går ikke så godt om dagen, som sikkert er en grunn til sparemodus. Samtidig snakket jeg med en av de nyansatte jeg nå følger opp ( som har ingen tidligere bakgrunn enn universitet) som røpet at vedkommende starter med en lønn tett oppunder min egen.

Noen med lignende erfaring? Jeg er egentlig i drømmejobben rent faglig, og vil egentlig ikke gi slipp, men slik det er nå føles det nesten som man blir straffet ved at andre får barn eller slutter, og man sitter igjen med svarteper. Har noen jobbtilbud liggende som kan kanskje brukes til å pushe lønn, men liker ikke tanken med å flørte med andre jobber og ødelegge relasjoner der (ikke så stort miljø i min type arbeid). 

Hvis du har jobbtilbud så er det jo bare å si det til sjefen. Si at du ikke synes lønna er godt nok for jobben du skal gjøre, og at du vil akseptere tilbud et annet sted hvis ikke det skjer noe med lønna.

Skrevet

Kommunikasjon er verktøyet du trenger. Vær ærlig med din leder om de positive men også de negative tingene du kjenner på. 

Mer arbeidet ditt skal dekkes med overtid. Mer ansvar skal dekkes med mer lønn/bonus. Normalt sett. Men har opplevd uendelig mange ganger at folk får mer ansvar/lederstillinger uten noe mer betaling.

Skrevet
On 6/13/2025 at 11:16 PM, Guest 88016...313 said:

Har noen jobbtilbud liggende som kan kanskje brukes til å pushe lønn, men liker ikke tanken med å flørte med andre jobber og ødelegge relasjoner der (ikke så stort miljø i min type arbeid). 

Å underbetale personen som holder bedriften gående er en idiotisk strategi fordi hvis du slutter så har de ingen som kan ta over jobben din. Det er derfor tydelig at de enten er idioter eller de har ikke noe valg på grunn av pengeproblemer.

Så ikke bruk jobbtilbud for å få bedre lønn. Bare bytt jobb til en bedrift som ikke er på vei til å feile.

Relasjoner kan du bygge opp igjen på neste arbeidsplass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...