Gå til innhold

Telenor øker prisen på e-post til 69 kr/mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

bedritent nok fikk jeg nettopp mail om at Telenor øker prisen til 69kr mnd for å opprettholde e-post konto med dem. Syns det var kjipt når de i det hele tatt begynte å ta seg betalt for tjenesten, men nå syns jeg det rett og slett er ubehagelig. Har så mange tjenester knyttet opp i mot denne mailadressen. Har allerede en gmail adresse i tillegg.

Har noen triks for å få flyttet alt over? Hva om en kommer på en gang i fremtiden at en har en tjeneste som er knyttet opp i mot en mailadresse, gitt at den blir deaktivert?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bayerische skrev (1 minutt siden):

Hei,

bedritent nok fikk jeg nettopp mail om at Telenor øker prisen til 69kr mnd for å opprettholde e-post konto med dem. Syns det var kjipt når de i det hele tatt begynte å ta seg betalt for tjenesten, men nå syns jeg det rett og slett er ubehagelig. Har så mange tjenester knyttet opp i mot denne mailadressen. Har allerede en gmail adresse i tillegg.

Har noen triks for å få flyttet alt over? Hva om en kommer på en gang i fremtiden at en har en tjeneste som er knyttet opp i mot en mailadresse, gitt at den blir deaktivert?

Det er enkelt å få gmail til å hente over all eposten du har på online.no. Jobben er å informere alle steder at de skal bruke gmail adressen. Så vil du se at mindre og mindre havner på den gamle adresse, og når du er fornøyd så sier du opp. 

Skrevet
Jalla21 skrev (47 minutter siden):

Det er enkelt å få gmail til å hente over all eposten du har på online.no. Jobben er å informere alle steder at de skal bruke gmail adressen. Så vil du se at mindre og mindre havner på den gamle adresse, og når du er fornøyd så sier du opp. 

Jepp, får vel begynne allerede nå så blir vel overgangen enklest mulig.

Ser ikke helt at dette er noe som svarer seg økonomisk for Telenor i det store og hele, nå benytter jeg meg heller av å bytte alt av telefoni til annen leverandør, som sikkert mange andre og ender opp med å gjøre

• Liker 2
Skrevet

Etter mange år uten annet valg enn Telenor er jeg ikke overrasket! 🙂 En periode betalte jeg det ubrukelige selskapet 6-8000,- pr. måned for ISDN, og straks det kom en alternativ tilbyder reduserte de prisen med 90% i første omgang.

Nå vil de ha ekstra betalt for å sikre sine kunder, noe som de fleste andre leverandører gjør helt gratis.

Dette firmaet hadde et resultat på 5,4 milliarder i 2024 og sjefen har 15-16 millioner i årslønn.

At noen i det hele tatt orker å kjøpe tjenester fra Telenor er for meg en gåte?

• Liker 4
Skrevet (endret)
bayerische skrev (1 time siden):

Hei,

Det er ikke så vanskelig som du kanskje tror! 🙂 Har gjort denne prosessen noen ganger.
Det letteste er om du har en ny e-post adresse f.eks. gjennom internett leverandøren din, eller om du ikke får mye søppel gjennom Gmail bruk gjerne den.

Så setter du opp videresending av Telenor kontoen til din nye e-post adresse, og endrer e-posten din til hos alle de "viktige" etterhvert som de kommer inn, f.eks. bank, forsikring, jobb osv.

Etterhvert vil du bli kvitt alt som har med Telenor å gjøre 🙂

Endret av trn100
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
trn100 skrev (17 minutter siden):

Nå vil de ha ekstra betalt for å sikre sine kunder, noe som de fleste andre leverandører gjør helt gratis.

Dette firmaet hadde et resultat på 5,4 milliarder i 2024 og sjefen har 15-16 millioner i årslønn.

Nå er det ingenting som er gratis her i verden, og alle som leverer epost "tar betalt" for det på en eller annen måte.
Det er bare et spørsmål om du betaler direkte slik som Telenor gjør, eller om du gjør det indirekte slik Hotmail/Outlook og Gmail gjør.

At du finner det merkelig at et selskap i et kapitalistisk samfunn tjener penger henger ikke på greip.

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (13 minutter siden):

Det er ikke så vanskelig som du kanskje tror! 🙂 Har gjort denne prosessen noen ganger.
Det letteste er om du har en ny e-post adresse f.eks. gjennom internett leverandøren din, eller om du ikke får mye søppel gjennom Gmail bruk gjerne den.

Så setter du opp videresending av Telenor kontoen til din nye e-post adresse, og endrer e-posten din til hos alle de "viktige" etterhvert som de kommer inn, f.eks. bank, forsikring, jobb osv.

Etterhvert vil du bli kvitt alt som har med Telenor å gjøre 🙂

Har gått gjennom mailen litt mer i sømmene, ser at det heldigvis ikke er sååå mange plasser det er denne som er brukt. Eneste er at det ikke er alle som gjør det så enkelt å bytte over, har nettopp passert kvarteret for å komme gjennom på kundeservice til Elkjøp med telefon, for de kunne visst ikke endre det i chat.

Det som er kjipest er at jeg har registrert denne adressen med arbeidsgiver, så der må jeg vel finne ut hvordan jeg får endret og flyttet

Skrevet
bayerische skrev (Akkurat nå):

Har gått gjennom mailen litt mer i sømmene, ser at det heldigvis ikke er sååå mange plasser det er denne som er brukt. Eneste er at det ikke er alle som gjør det så enkelt å bytte over, har nettopp passert kvarteret for å komme gjennom på kundeservice til Elkjøp med telefon, for de kunne visst ikke endre det i chat.

Det som er kjipest er at jeg har registrert denne adressen med arbeidsgiver, så der må jeg vel finne ut hvordan jeg får endret og flyttet

Som sagt, så er det bare å sjekke e-postene som kommer inn og gi beskjed til de som er viktige! 🙂

Skrevet
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Nå er det ingenting som er gratis her i verden, og alle som leverer epost "tar betalt" for det på en eller annen måte.
Det er bare et spørsmål om du betaler direkte slik som Telenor gjør, eller om du gjør det indirekte slik Hotmail/Outlook og Gmail gjør.

At du finner det merkelig at et selskap i et kapitalistisk samfunn tjener penger henger ikke på greip.

Jeg sier bare at det er teit å betale for noe man ikke trenger, men det er min personlige mening selvsagt! 😉

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (5 minutter siden):

Finner det merkelig at det er det du mener jeg skriver! Skriver vel egentlig det motsatte, syns det er rart at Telenor gjør dette, da jeg ser for meg at det totale resultatet er negativt i favør Telenor mtp. kundeflukt. Betaler den dag i dag over 700kr pr. mnd til Telenor for meg alene, som nå snart blir 0kr istedenfor

Endring:

Hehe, så nå at det du skrev ikke var adressert til meg. Poenget ellers står

Endret av bayerische
  • Liker 1
Skrevet

Nå er det jo mange MS hatere der ute også, men jeg betaler gjerne 1000,- eller så i året for 1 TB nettlagring, Office pakken og integrering med jobben, e-post osv... 🙂

• Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (1 time siden):

Jeg sier bare at det er teit å betale for noe man ikke trenger, men det er min personlige mening selvsagt! 😉

Bare husk at du betaler for de tjenestene som er "gratis" også, bare ikke med penger. 

• Liker 1
Skrevet
Håvard skrev (Akkurat nå):

Bare husk at du betaler for de tjenestene som er "gratis" også, bare ikke med penger. 

Jada, vet det, og jeg har drevet med IT i snart 50 år, men sånn er det jo uansett hva man klikker på i dag. 

Skrevet (endret)
bayerische skrev (6 timer siden):

For å eksportere e-posten din fra Telenor Online kan du bruke en e-postklient som Outlook, Thunderbird eller en annen e-postklient som støtter IMAP eller POP. Ved å benytte IMAP kan du beholde eventuelle undermapper.

På den måten kan e-poster flyttes over, enten samlet eller et utvalg.

Om en oppdager en tjeneste er knyttet mot en e-post adresse som er avsluttet vil tjenesten fortsatt fungere helt fint, under forutsetning en har lagret passordet. Å få tilsendt nytt passord er ikke mulig, e-posten sendes da til feil mottaker. Om eier av tjenesten aksepterer manuell endring av e-post adressen varierer.

Noen tjenester tilbyr funksjon der en selv kan endre ved å logge inn, og velge å endre adressen. Da må en ofte godkjenne fra den gamle e-post adressen først, før adressen endres.

Noen krever en kontakter den som står bak tjenesten. Har også erfart noen tjenester ikke har noen funksjon for å endre adresse, en må bare lage en ny konto.

Endret av toralfb
  • Liker 1
Skrevet
trn100 skrev (På 13.6.2025 den 17.27):

Har dem på døra omtrent en gang i året for å selge fiber. De blir så utrolig fornærma hver gang jeg ikke kjøper ... jaja. 

• Liker 1
Skrevet
On 6/13/2025 at 5:49 PM, Jalla21 said:

Nå betaler man allerede i dyre dommer for bredbånd hos Telenor, og nå skal de ha betalt for e-posten i tillegg.

Skrevet

Til sammenligning (og med mindre spam- og svindel-mail i innboksen enn Telenor) Verizon-eide Yahoo Mail Plus med 200GB lagring koster $5/mnd og sveitsisk eide Protonmail Plus Eur 4/mnd med 15GB lagring (også evig nok til privat mail)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
bayerische skrev (På 13.6.2025 den 16.05):

Tenesten vil fortsatt fungere fint, men utan tilgang til eposten som er lagt inn så vil du ikkje kunne tilbakestille passordet om epost er einaste kontaktinformasjon som er registrert på kontoen din.

Eit tips her er å søke etter "account", "account registration", "brukerkonto", "verification" og liknande søkeord for å finne dei ulike tenestene og kontoane som du må logge deg på for å endre epostadresse hos. Dei aller fleste (alle?) kontoaktiveringar vil sende ein velkomstepost til deg, ofte også med beskjed om å bekrefte epostadressen.

Denne metoden er ikkje bombesikker, for det er mange tenester du kan ha registrert deg på og som du bruker aktivt der du har feilstava epostadressen din slik at du uansett ikkje får epost frå tenesta.
Det beste er derfor å lage deg ei liste over brukarkontoar som du husker, og krysse av etterkvart som du har oppdatert kontoen. På ei slik liste så kan det være lurt å dele opp lista i ulke type tenester for å lettare kome på brukarkontoar som du har gløymt av. Lag kategoriar som: forum, strømmetenester, bank/forsikring, husholdningsartiklar (robotstøvsuger og smartlås), nettbutikkar, osv.

bayerische skrev (På 13.6.2025 den 17.00):

Ser ikke helt at dette er noe som svarer seg økonomisk for Telenor i det store og hele

Dette vil ikkje svare seg for Telenor. Tenesta vil berre bli dyrare og dyrare til den til slutt forsvinner etterkvart som eksisterande kunder stopper sitt abonnement. Eg tviler sterkt på at Telenor får særleg med nye epostkundar, så dette er sjølvsluttande etterkvart som eksisterande kundar faller frå.

Edit: 

Eit siste råd på vegen når du fyrst leiter opp alle brukarkontoane dine. Lag ei liste eller samle alle velkomst-eposter i ei eiga undermappe eller med ein eigen tag. På den måten kan du enkelt (enklare) gjere same jobben ein gong til om du etter nokre år ikkje er heilt fornøgd med din nye eposttilbydar).

Endret av The Avatar
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...