xlarge Skrevet 12. juni Forfatter Skrevet 12. juni (endret) Prosjektet som ble nevnt i første innlegg stod i Aftenposten, men nå er det gjort om til podkast. Overskriften er: Beboerne var sløve, engstelige og ustø. Så tok sykehjemmet medisingrep. Bruken av vanedannende sovemedisiner og beroligende er særlig høy blant eldre. På dette sykehjemmet har de klart å få ned bruken med nesten 90 prosent. I artikkelen: De eldre ble friskere og aktive og dette burde være en vinn, vinn situasjon. Min kommentar: Så hvorfor ikke kreve det for alle? Bruk din stemme ved valget. Det betyr noe for dine eldre hvem du velger. Endret 12. juni av xlarge 1
Tussi Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Sovna skrev (På 11.6.2025 den 5.48): Det finnes eksempler på at sykehjem er dødsårsak. Altså at pasienten hadde levd i beste velgående ellers. Min far er ett eksempel. I en alder av 64 år blir han ikke fulgt opp, overvåket, og dør på et sykehjem. Etter et slag har han noe begrenset taleevne(afasi) samt en signifikant svelg parese. Sosialtjeneste eller what the f.. finner ut at et sykehjem er et flott sted for rehabilitering. Ved ankomst på en fredag er det kun asiater med nullverdi av norske språk egenskaper på jobb. Så hvordan i huleste skal de da kunne lese en VIKTIG epikrise medfølgende pasienten, Der står det b.l.a hva de ikke må gjøre med min far. Men det er nettopp det disse thaidamene gjør første kveld ved ankomst. Med mannens svelgparese gir de han bare to tørre brødblingser rett i hånda. Godt gjort, for da aspirerer han, han klarer ikke selv å svelge unna dette selvsagt, og rett inn i en lungebetennelse. Thaidamene skjønner ingenting når han blir så dårlig. Og å ringe etter en lege er ikke aktuelt fordi ledelsen har sagt til de ansatte at det bør unngås for enhver pris på grunn av kostnader. Spesielt i forbindelse med en helg. Ingen lege før på mandagen altså og denne bedømmer situasjonen til min far som svært kritisk, sender han på sykehus og gir de ansatte og ledelse skikkelig pepper. Rett tilbake til sykehuset med fattern og han overlever ikke. Det hadde han lett gjort hvis noen med kompetanse og norsk språk kunnskaper hadde vært på jobb. Et katastrofalt sykehjem. Jeg sier rett ut til folk at fattern ble regelrett drept på et sykehjem. Dette høres helt vanvittig ut, og led et så tragisk utfall. Meldte dere det inn til statsforvaltningen? Var jo en pasient i Finnmark som døde pga sykepleiere ikke snakket norsk
Sovna Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Tussi skrev (2 timer siden): Dette høres helt vanvittig ut, og led et så tragisk utfall. Meldte dere det inn til statsforvaltningen? Var jo en pasient i Finnmark som døde pga sykepleiere ikke snakket norsk Dette var riktignok et sykehjem, ikke like god kompetanse som sykepleier og leger er min påstand. Etter hva jeg har hørt skal det på sykehjem likevel være minst én sykepleier på vakt som en hovedregel. Jeg vet ikke. Men som du sier, total inkompetanse på både språk og annet, ja da gikk det som det gikk. Borte ble han i en alder av 64. Burde helt klart gått videre med dette, også for de neste pasienters skyld, som risikerer å havne i klørne på inkompetanse og manglende vilje..
Tussi Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) Sovna skrev (11 minutter siden): Dette var riktignok et sykehjem, ikke like god kompetanse som sykepleier og leger er min påstand. Etter hva jeg har hørt skal det på sykehjem likevel være minst én sykepleier på vakt som en hovedregel. Jeg vet ikke. Men som du sier, total inkompetanse på både språk og annet, ja da gikk det som det gikk. Borte ble han i en alder av 64. Burde helt klart gått videre med dette, også for de neste pasienters skyld, som risikerer å havne i klørne på inkompetanse og manglende vilje.. Ja, saken jeg refererte til var sykehjem. Skal være sykepleier på vakt ja, eller bakvakt. Har selv fungert som bakvakt for annet sykehjem når de ikke har. Men de BØR ha lokalt, noen som kjenner pasientene Endret 12. juni av Tussi
Sovna Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Tussi skrev (3 minutter siden): Ja, saken jeg refererte til var sykehjem. Skal være sykepleier på vakt ja, eller bakvakt. Har selv fungert som bakvakt for annet sykehjem når de ikke har Mannen var jo ikke rammet av et altfor massivt slag heller, slik at sykehuset innen relativt kort tid kunne skrive han ut. Men om en videre plan for tilsyn og evt rehabilitering. Afasien var heller ikke så påtakelig at logoped o.l var påtenkt. M.a.o, langt på vei mot en full restitusjon. Helt til et sykehjem overtar ansvaret. Med et knips ødelegger de hele mannen. Og selvsagt må man kunne hevde at hadde et annet personale vært på vakt denne kvelden hadde kanskje situasjonen vært reddet.
Tussi Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Sovna skrev (9 minutter siden): Mannen var jo ikke rammet av et altfor massivt slag heller, slik at sykehuset innen relativt kort tid kunne skrive han ut. Men om en videre plan for tilsyn og evt rehabilitering. Afasien var heller ikke så påtakelig at logoped o.l var påtenkt. M.a.o, langt på vei mot en full restitusjon. Helt til et sykehjem overtar ansvaret. Med et knips ødelegger de hele mannen. Og selvsagt må man kunne hevde at hadde et annet personale vært på vakt denne kvelden hadde kanskje situasjonen vært reddet. Ja, det er derfor jeg håper noen varslet, for sykehjem skal være ek trygg plass med kompetent personale, og kompetansen må nødvendigvis inkludere språk for at det skal værenforsvarlig. Jeg får vondt inni meg av slike historier, dyktighet og forsvarlighet er svært viktig for meg, for det fortjener pasientene på sykehjem 1
Sovna Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Tussi skrev (6 minutter siden): Ja, det er derfor jeg håper noen varslet, for sykehjem skal være ek trygg plass med kompetent personale, og kompetansen må nødvendigvis inkludere språk for at det skal værenforsvarlig. Jeg får vondt inni meg av slike historier, dyktighet og forsvarlighet er svært viktig for meg, for det fortjener pasientene på sykehjem Bra holdning. Flere av dem takk..👏 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå