arne22 Skrevet 7. juni Skrevet 7. juni (endret) Det sto nylig en artikkel i Nettavisen om folk som føler seg lurt etter de har tatt penger ut i fra ATM maskinene til Euronet. Nær opp til svindel står det, og det står også at Amsterdam Bystyre har valgt å fjerne Euronet sine ATM i fra Amsterdam sentrum. https://www.nettavisen.no/okonomi/advarer-mot-feriesmell-i-hellas-rigget-for-at-du-skal-bli-lurt/s/5-95-2469649 Jeg skulle nylig reise til utlandet fra Oslo Lufthavn og hadde planlagt å ta ut penger fra ATM på flyplassen. Da jeg forsøkte å finne en ATM, så fant jeg ingen andre ATM-maskiner enn i fra selskapet Loomis. Jeg synes disse maskinene lignet veldig mye på ATM'ene til Euronet, så jeg gikk rundt rundt hele flyplassen for å finne en annen ATM enn de som var i fra Loomis, men på alle steder så var det bare Loomis maskiner. https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/plan-your-trip/bank-og-valuta/ Da jeg ikke fant noen vanlige ATM'er tilhørende en bank, så satte jeg bankkortet inn for å sjekke vekslingskursen til Euro. Så vidt som jeg kunne se, så var vekslingskursen hos Loomis tilnærmet den samme som hos Euronet, dvs ca 10% dårligere kurs en normal vekslingskurs. Jeg hadde ikke tastet inn noe beløp og fikk avbrutt vekslingen uten å ta ut noen penger. Da jeg kom fram til utlandet, så fikk jeg tatt ut ønsket beløp til "normal kurs", dvs ca 10% bedre enn det som så ut til å være tilgjengelig på Oslo Lufthavn. Avinor er en jo en bedrift som både driver forvaltning på vegne av myndighetene, og egen forretningsdrift samtidig, og hvis de har sørget for å gi Loomis monopol på pengevekslingen på flyplassen, så er vel kanskje det ikke akkurat i samfunnets, eller de reisendes interesse. Er det noen av deltakerne på diskusjon.no som har vekslet penger på Oslo Lufthavn og som har erfart at samtlige vekslingsautomater på Oslo Lufthavn har ca samme vekslingskurs som Euronet sine ATM og mye dårligere enn bankene? (Jeg nøyde meg jo med å se på vekslingskursen og så avbryte, så jeg lurer jo i ettertid på om jeg kan ha sett feil.) De to som Nettavisen skriver om, som føler seg lurt i Hellas, hadde vel også fått den tilnærmet samme vekslingskursen om de hadde vekslet før avreise og i Oslo Lufthavn?! Endret 7. juni av arne22 1
Salvesen. Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Holder meg LANGT unna cash, så langt det går. Vekslingskurs er en ting, men mynter og lapper en sitter igjen med og som havner i en skuff er også en utgift. Med felles valuta som Euro og USD så får en jo brukt de igjen om en finner de men verdien kan ha endret seg drastisk siden du kjøpte de osv avhengig av hvor ofte en kan bruke de og når en finner de. Opplever at en klarer seg helt fint med mobilpay store deler av verden nå, og har en ett kort og to på lur så dekker en iallefall det meste. 2
arne22 Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni (endret) 36 minutes ago, Salvesen. said: Opplever at en klarer seg helt fint med mobilpay store deler av verden nå, og har en ett kort og to på lur så dekker en iallefall det meste. Du er inne på noe. Det hører jo også med til min siste historie at jeg fikk vekslet til riktig kurs i landet der jeg ankom, men når jeg reiste hjem igjens, så hadde jeg mesteparten av euroene med meg tilbake. Kom nå på at de ligger i bagasjen 🙂 Men det er ikke alle land, for eksempel i Asia og Afrika at det fungerer med elektronisk betaling. På Filippinene, så går det for eksempel for det aller meste i cash. Man kan ta ut og veksle penger vha ATM, og det fungerer stort sett bra, men det forekommer også en god del ganger at ATM'ene er ute av drift, slik at man også må ha "beredskapslager" med kontanter. Siste Jul så var for eksempel samtlige ATM'er i en hel by tom for penger over ganske lang tid, og da var det greit å ha "reservekasse" med kontanter. Har jo også en liten samling med kontanter i fra Afrika og midtøsten i skuffen, her hjemme, så jo de kan bli til overs. Jeg vet ellers om en enkelt Euronet ATM på Filippinene, så de er der også, men jeg har aldri sett noen som har tatt penger ut av den. Det skulle vært interessant å høre om det er noen her på forum som faktisk har tatt ut utenlandske kontanter i Oslo Lufthavn og opplevd like dårlig vekslingskurs som det som finnes hos Euronet, slik at Euronet og Loomis stort sett blir til det samme. Endret 8. juni av arne22
leticia Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Jeg veksler alltid til Euro i Frankrike til bedre kurs enn hjemme (men det går som regel greit med kort der altså, men ikke alle steder, (boder ved stranda o.l. ) Men passer alltid på å ha med noen euro hjem til Dobesøk på neste reise. (kjører via tyskland). Jeg har stålkontroll på hvor myntene og sedlene ligger, og de aller minste centene legger jeg igjen på siste hotell til rengjøringspersonalet, så det går helt fint.
arne22 Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni (endret) Det som jeg lurte litt på det er jo om Euronet og Loomis egentlig er samme firma og at Loomis automater egentlig er kamuflerte Euronet ATM'er, og at man har skiftet "branding" på Oslo Lufthavn på grunn av Euronet sitt dårlige rykte. Dette er hva Euronet skriver på sin FAQ: Quote Maskinen er tom for penger: Minibanken gjør anvendelse av Loomis som transportør av penger. Av hensyyn til pengetransport kommuniseres ikke eksakt tidspunkt for kontantpåfyll. Minibankene monitoreres 24 timer i døgnet og pengetransport eller servicetekniker bestilles umiddelbart fra Euronet ved behov. Publikum trenger ikke å melde i fra i de tilfeller minibanken er ute av drift. https://www.euronetatms.no/om-euronet-worldwide/ofte-stilte-sporsmal/ Noen som har erfart at vekslingskursen hos Euronet og Loomis i Oslo Lufthavn faktisk er den samme? Endret 8. juni av arne22
paatur Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Hvis man først må ha cash så er det MYE bedre kurs hos ForeX på Oslo S, MEN det er bedre kurs i skranken enn i minibanken
paatur Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) 1 hour ago, Salvesen. said: Opplever at en klarer seg helt fint med mobilpay store deler av verden nå, og har en ett kort og to på lur så dekker en iallefall det meste. Nja, i Europa/usa og vestlig verden ja.. eks så er Thailand fortsatt et veldig Cash is king land. Har så langt i år hvert i Thailand, Vietnam x2. Belarus, Litauen, Dubai, Bahrain,Malaysia, Lebanon, Syria, Hong Kong og Kina. Belarus er helt klart landet med best mobilpay tilgjengelighet , 0 sanksjoner her Dubai er like moderne Hong kong har sitt eget Oyster kort system. Kina har Alipay og Wepay Har hvert i nesten alle land i Afrika, og 80% av landene der har 0 mobilpay og betaling med kort muligheter utenom high end steder.. Endret 8. juni av paatur
Salvesen. Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni paatur skrev (14 minutter siden): Nja, i Europa/usa og vestlig verden ja.. eks så er Thailand fortsatt et veldig Cash is king land. Har så langt i år hvert i Thailand, Vietnam x2. Belarus, Litauen, Dubai, Bahrain,Malaysia, Lebanon, Syria, Hong Kong og Kina. Belarus er helt klart landet med best mobilpay tilgjengelighet , 0 sanksjoner her Dubai er like moderne Hong kong har sitt eget Oyster kort system. Kina har Alipay og Wepay Har hvert i nesten alle land i Afrika, og 80% av landene der har 0 mobilpay og betaling med kort muligheter utenom high end steder.. Jeg var i Thailand sist år, jeg brukte veldig lite cash men ja det er ikke så enkelt. Men det går om en går inn for det. Men det er ingen tvil om at det er mange plasser det svarer seg å ha cash. Afrika har jeg reist veldig lite i, så her kan jeg ikke si noe.
Herr Brun Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Hva synes vi om prisene på kioskene på Oslo lufthavn? Og spisestedene? Prisforskjellen til sammenlignbare steder i Oslo sentrum er mye større enn 10%. Og der har du svaret ditt. For øvrig trenger to selskaper åpenbart ikke ha samme eiere eller på annen måte være i slekt, bare fordi de har samme forretningsmodell. Loomis og Euronet har ikke felles eiere. Men Loomis har flere forretningsområder, et av dem er håndtering av kontanter på vegne av andre tilbydere av minibanker. Så de leverer nok tjenester til Euronet. 1
arne22 Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni (endret) 48 minutes ago, Herr Brun said: Hva synes vi om prisene på kioskene på Oslo lufthavn? Og spisestedene? Prisforskjellen til sammenlignbare steder i Oslo sentrum er mye større enn 10%. Og der har du svaret ditt. Ja, da, men det spørsmålet som følger av det, det er jo som følger: Bør Avinor, som forvaltningsbedrift gi rom for rimelige alternativ, eller bør man gi monopol til den aller dyreste aktøren i bransjen? Man kan vel også stille spørsmål om det kunne være behov for en viss form for effektivisering av de flyplassene som drives av Avinor. Hvis man for eksempel reduserte antallet ansatte med for eksempel 50%, ville ikke dette da medføre en reduksjon i de totale kostnadene? (Som de reisende må betale.) Hvis man for eksempel satte opp automater for salg av mat som ble fylt opp en eller to ganger i døgnet, ville ikke dette gi lavere driftsomkostninger en hvis man ansetter et stort antall personer til den samme jobben? Er det gitt at en høykostnadsmodell er den eneste måten å drive en flyplass på, eller kan det også være mulig å gjennomføre en lavkostmodell, likt det man ser enkelte steder i Europa? Kunne man eventuelt anvende en "delt modell", der de som ønsker en påkostet modell kan velge det, mens de som ønsker en effektivt drevet og mer rimelig modell og rimeligere alternativer kan velge det? Hvorfor skal det være forvaltningbedriften Avinor sitt privilegium å bestemme at Oslo Lufthavn skal være en av de dyreste i Europa, når det ikke behøver å være slik? Når det gjelder ATM automatene til Loomis så står det et utolig stort antall av dem i Oslo Lufthavn. Samtidig så er det nesten ingen som bruker dem, på grunn av at vekslingkursene er så dårlige. (Jeg så en enkelt person som gjorde et uttak.) Vil det ikke være et bedre alternativ å redusere antallet ATM, drive mer effektivt, og få ned prisene?! Ser ellers at det er rett nok at Loomis og Euronet er to forskjellige firma, eventuelt med et teknisk/praktisk samarbeid men at Loomis taper 4-6 millioner i året på sin drift og Oslo Lufthavn må vel formodentlig være ett av de steder der driften blir så ineffektiv og kostbar at de taper penger. Samtidig så taper også kundene penger. https://www.proff.no/selskap/loomis-norge-as/oslo/vaktselskaper/IG9INB901TJ https://www.proff.no/selskap/euronet-360-finance-limited-norwegian-branch-nuf/-/it-annet/IDKY6CW10OA Hvorfor ikke heller gjøre Oslo Lufthavn om til en effektivt drevet, rimelig lufthavn? Hvorfor skal det være forvaltningsbedriften Avinor sitt privilegium å bestemme at driften av flyplassen skal være ineffektiv og kostbar, slik at de reisende må betale mest mulig? Endret 8. juni av arne22 1
Milhouse85 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni En ekstremt enkel forhåndsregel for reiser. Euronet minibanker finner du over alt på turistområder, og steder med mange utenlandske turister. Flyplasser, togstasjoner og lignende. Bare legg merke til dette; i hovedgater i kjente byer - minibanker på rekke å rad, uten å overdrive - ofte går det ikke mer enn et par meter, før du ser en euronet-minibanken. Unngå disse! Enkelt og greit... Selv bruker jeg Revolute og veksler valuta i appen før reise. Bruker kun minibanker fra banker jeg kjenner navnet på - og aldri euronet.
Gjest 18b61...058 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Det ble vel ikke flagget veldig høyt, men ikke glem at Avinor frasa seg leieinntekter under covid-19 selv om kontraktene egentlig tilsa at leietakerene på lufthavnene (til helt sinnsyke kvadratmeterpriser) skulle ha betalt full leie ut kontraktsperioden uavhengig av hvor lite passasjerer som gikk forbi butikkene/kioskene. Prisene per kvadratmeter på lufthavner med enorm gjennomstrømming er ikke billige, og husk at mye av taxfreepengene du legger igjen på norske lufthavner går til utenlandske aktører fordi ingen norske aktører gidder by på tax-free anbudene hver gang de skal fornyes. Tax-free er det Avinor tjener mest på og de får ikke en gang majoriteten av profitten fra tax-free siden de putter tax-free ut på anbud til andre som vil drive med retail. Fly som aldri lander i Norge (kun flyr over fordi norsk luftrom er billig sammenlignet med midten av Europa) er det Avinor tjener nest-mest på. Fly som faktisk lander på norske lufthavner er det Avinor tjener minst på siden desse selskapene skriker høyest om avgifter og billig drift av infrastrukturen som trengst på hver enkelt lufthavn i tillegg til den for overflyvninger. 10% påslag for å benytte en minibank du uansett går forbi på landets/verdens dyreste kvadratmeter-leiepris er ingenting. Planlegg litt bedre om du fortsatt vil bruke kontanter og ikke ønsker å betale påslaget. Anonymous poster hash: 18b61...058
arne22 Skrevet 8. juni Forfatter Skrevet 8. juni (endret) 4 hours ago, Guest 18b61...058 said: 10% påslag for å benytte en minibank du uansett går forbi på landets/verdens dyreste kvadratmeter-leiepris er ingenting. Hadde man redusert antallet automater som ingen bruker fra 20 til 2 så hadde man kanskje også kunnet redusere påslaget i fra 10% til 2%, og man hadde fått litt omsetning. Det er nok dyrt å holde i gang et stort antall automater som ingen bruker fordi de er for dyre. Jeg synet ikke at det er OK å betale 2.000 for å ta ut eller veksle 20.000, og da blir jo det beløpet man veksler kr 0,- og fortjenesten til de 20 automatene blir vel der etter. Hadde man halvert antallet ansatte og effektivisert driften, så hadde det selvfølgelig blitt mindre kostnader og mindre å betale, for de reisende. Men hvis Avinor skal være både forvaltningsorgan og næringsdrivende, da blir vel resultatene av det at man forsøker å få til så stor omsetning og så store kostnader for de reisende som mulig, slik at det blir mest mulig penger i omløp, som så kan brukes til å betale husleie til Avinor? Endret 8. juni av arne22
Cascada81 Skrevet 9. juni Skrevet 9. juni arne22 skrev (22 timer siden): Ja, da, men det spørsmålet som følger av det, det er jo som følger: Bør Avinor, som forvaltningsbedrift gi rom for rimelige alternativ, eller bør man gi monopol til den aller dyreste aktøren i bransjen? En av grunnene til at alt er dyrt på Gardermoen, er jo nettopp fordi det er en melkeku for Avinor. Restauranter som driver der, betaler en langt høyere husleie enn de aller fleste andre, og kundene får påslaget i sin helhet. Avinor har ingen interesse i bedrifter med lavkostmodell så lenge disse ikke drar inn like mye i leiekostnader som andre leietakere. Kun 7 av 39 flyplasser gikk med overskudd i Avinors regnskaper i fjor, Gardermoen desidert mest. Overpriset flaskevann og høye vekslingsgebyrer er blant hovedbidragsyterne for drift av alle landets flyplasser.
Runepune Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni Hele problemet er Avinor. Mesteparten av inntekten får de fra aktører på flyplassene. De skal ha en ganske høy prosentandel av omsetningen, og merk at det er av omsetningen og ikke overskuddet. Da blir prisene deretter.
Gjest 5154f...585 Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni arne22 skrev (På 8.6.2025 den 11.50): Det som jeg lurte litt på det er jo om Euronet og Loomis egentlig er samme firma og at Loomis automater egentlig er kamuflerte Euronet ATM'er, og at man har skiftet "branding" på Oslo Lufthavn på grunn av Euronet sitt dårlige rykte. Det stemmer ikke. Loomis drifter sine egne automater fra Norge, Euronet automater driftes fra utlandet. Det er ikke mer samarbeid en at Euronet kjøper transporttjenester fra Loomis. At automatene ligner på hverandre er henger sammen med at det kun er 2 produsenter av selve maskinene som brukes i Norge, NCR og Diebold Nixdorf, NCR er de vanligste når det kommer til rene minibanker. Drift av minibanker på norske flyplasser blir satt på anbud, derfor finnes det kun en bank om gangen. Når en anbudsperiode går ut og en annen bank skal ta over er det helt vanlig at bankene selger/kjøper automatene av hverandre, de bare reinstallerer SW og endre folieringen istedenfor å fysisk bytte automatene. Utenlandsk valuta er alltid dyrt. Jeg har ikke sjekket, men tipper det er liten kursforskjell på å ta ut valuta i en minibank fra f.eks Nordea eller Sparebank 1 i Oslo sentrum kontra de automatene som står på Gardemoen, men du kan kanskje får lavere gebyr i en automat fra den banken du er kunde i. Du vil også få bedre kurs ved å ta ut i det landet du skal til. Det går også andre veien, en tysker som skal til Norge vil også få bedre kurs i en norsk minibank en på en automat i Tyskland. Anonymous poster hash: 5154f...585
Salvesen. Skrevet 10. juni Skrevet 10. juni 8% mer for euro i dag enn dnb kursen. Synes ikke det er så galt egentlig
arne22 Skrevet 10. juni Forfatter Skrevet 10. juni 15 hours ago, Salvesen. said: 8% mer for euro i dag enn dnb kursen. Synes ikke det er så galt egentlig Spørs om det er 8% av kjøp, salg eller midtkurs. Hvis det ikke er snakk om 8% av midtkurs, men salgskurs, så dreier det seg jo om et påslag på 9% eller så.
arne22 Skrevet 10. juni Forfatter Skrevet 10. juni (endret) 15 hours ago, Guest 5154f...585 said: Utenlandsk valuta er alltid dyrt. Jeg har ikke sjekket, men tipper det er liten kursforskjell på å ta ut valuta i en minibank fra f.eks Nordea eller Sparebank 1 i Oslo sentrum kontra de automatene som står på Gardemoen, men du kan kanskje får lavere gebyr i en automat fra den banken du er kunde i. Jeg betaler vanligvis et påslag på 1.5 % av midtkurs, ved å bruke Banknorwegian sitt kort. Hvis man regner i forhold til bankens salgskurs så blir det vel bare omtrent halvparten, dvs mindre enn 1% Synes ikke det er noen stor grunn til å betale 1.800,- for å ta ut 20.000 når man like godt kan velge å betale 300,- Når jeg gikk rundt på hele flyplassen for å finne noe annet enn Loomis sine automater, så kunne jeg kun se en eneste person som valgte å ta ut et mindre beløp på en ATM. Alle de andre ATM'ene sto ubrukte og uten en eneste kunde. Har man ikke da priset seg litt ut, slik at driften ikke kan bli lønnsom? Endret 10. juni av arne22
Patek Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Du kan faktisk ta ut hele 39 (!) forskjellige valuater på Gardermoen, det sier jo seg selv at er dyrere enn å kun tilby valutaen som faktisk er i landet. Når du da plusser på høy leie så må de nok ha litt påslag for å kunne tjene penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå