Kahuna Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Mannen med ljåen skrev (2 timer siden): Vindmøller på disse hemmelige stedene som du vet om, kunne vært aktuelt hvis vi trengte dem. Men første steg må være å kutte krafteksport og datasentre, og se se om vi virkelig trenger vindmøller. Første steg er at du forteller oss hvordan vi skal kutte de 50% av energibruken som kommer fra fossil energi.
Mannen med ljåen Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Forventer du at jeg skal komprimere oppgavene til ordfører, kommunestyremedlemmer, fylkespolitikere, stortingsrepresentanter, næringsminister, energiminister, kommunalminister, digitaliseringsminister, NVE og Statsforvalteren til ett enkelt foruminnlegg? De må sette seg inn i saken. Kanskje vi kan gi konsesjon til et mindre datasenter som hovedsaklig skal drifte Helseplattformen, men ikke skal ha kapasitet til å drifte TikTok, Facebook og ChatGPT? Jeg har ikke hastverk med å avskaffe fossil energi. Ikke alle er enig i at dette haster så mye at vi må ødelegge samfunnsøkonomien for å oppnå det raskest mulig. Vi kan spare mye utslipp på å redusere krafteksport. Vi er verdensledende i elektrifisering av bilparken, varmepumpe til oppvarming, matlaging osv. Om strøm var billigere, kunne elektrifiseringen gått enda raskere. Endret 19 timer siden av Mannen med ljåen
Kahuna Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden): De må sette seg inn i saken. Du har ikke tenkt å sette deg inn i saken? Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden): Jeg har ikke hastverk med å avskaffe fossil energi. Dårlig. Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden): Vi kan spare mye utslipp på å redusere krafteksport. Vel, verden sparer utslipp ved at vi eksporterer. Om vi ikke eksporterter måtte innenlandse utslippsreduksjoner være minst like stor for at det skal være noe poeng. Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden): Om strøm var billigere, kunne elektrifiseringen gått enda raskere. Og hvordan skal vi lage billigere strøm? Ved å nekte å bygge ut den billigste?
WiiBoy Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden 14 minutes ago, Mannen med ljåen said: Kanskje vi kan gi konsesjon til et mindre datasenter som hovedsaklig skal drifte Helseplattformen, men ikke skal ha kapasitet til å drifte TikTok, Facebook og ChatGPT? Igjen hvordan skal hva som kjører på serverne overvåkes av myndighetene? Så ChatGPT er NEI. Hva med Grok, DeepSeek,++ eller Cursor, Copliot, ++ Så TikTok og Facebook er NEI. Hva med Youtube, X, Diskusjon.no, BlueSky, ++ Det du kommer med er overhode ikke gjennomførbart. 1
Mannen med ljåen Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Jeg mener at politikere også må klare å sette seg inn i sakene de vedtar, de får tross alt fett betalt for å gjøre det på heltid med privilegier. Det jeg klarer burde de også klare. Fossil energi er billig, og muliggjør at folk kan ha livskvalitet, og lar samfunnet fungere. Igjen, Norge leder an i elektrifisering. Men strømkrise gjør at folk går tilbake til fossil. Det er ikke riktig å ødelegge samfunnsøkonomien for å spare bittelitt CO2, det er en dråpe i havet, og ødelegger konkurransefortrinnet vårt. Vi kan ikke ha industri, så vi kjøper alt fra Kina, som ikke er bundet av energiselvmordspakten. Tyskland la ned sine atomkraftverk, og satset på en kombinasjon av strømkrise i Norge, terrorstøtte til Putin og brunkull. De må gjenåpne atomkraftverkene. Det gidder de ikke når de får strømmen vår. Å gi dem strømmen vår øker utslippene deres. De må forstå at de trenger atomkraft. Jeg nektet ikke å bygge ut den billigste strømmen. Vi har allerede gjort det. Vannkraft. Myndighetene må sette seg inn i sine behov. Hvor mange terawatt trenger de for å kjøre Helseplattformen, politiets og regjeringens hjemmesider? Hjemmesidene til NAV? De må kunne jobbe når de får så godt betalt. En kan bevilge ressurser til å bygge de serverparkene vi trenger, uten å gå amok. TikTok må ikke få inntrykk av at det er billig å bygge infrastrukturen sin i Norge. Endret 16 timer siden av Mannen med ljåen 1
Svein M Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden (endret) Når det gjelder datasenter så vil vel det regulere seg selv om de betaler markedspris for strømmen. Om de derimot får penger fra staten eller for billig strøm så er det fare for at det blir for mye datasenter strømforbruk. Endret 18 timer siden av Svein M 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå