Spillredaksjonen Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni De beste og verste konsollanseringene Vi ser tilbake på noen av lanseringsperiodene vi husker mens vi holder pusten for Switch 2. Les hele saken på Gamer.no» 1
:utakt Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Siden dere gikk så langt tilbake som SNES og Playstation, kunne dere vurdert å ta med Sega Saturn som eksempel på et solid magaplask. Det er kanskje ikke helt feil å si at den lanseringen var begynnelsen på slutten for Sega på konsollmarkedet. Selv om de prøvde seg igjen med Dreamcast noen år senere. 2
Donkey Kong Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni (endret) Sitat De fikk aldri skikkelig fart på Wii U-markedsføringen, og resultatet ble at konsollen solgte langt under forventningene. Jeg tenker denne "tilbehør/ny konsoll"-forvirringen har tatt vel mye plass når historiebøkene er skrevet. Det er blitt en litt morsom forklaring på at konsollen ikke solgte. Den fremste grunnen til at Wii U solgte dårlig var at den var en kjedelig konsoll uten morsomme spill ved lansering. Wii U leverte samme ytelse som eldgamle PS3 og 360 uten å tilby noen gimmick av verdi (slik Switch kunne rettferdiggjøre svak ytelse ved å være en hybrid). I tillegg hadde ikke Wii U noen lanseringsspill av interesse. Første spill jeg ville ansett interessant var 3D World (november 2013 -over et år etter lansering). På dette tidspunktet ble det lansert nye konsoller av Microsoft og Sony. Da kvalitetsspill som Mario Kart 8 (mai 2014) og Smash bros (desember 2014) endelig ble lansert var konsollen allerede død. Ta en titt på de beste spillene på Wii U, og du finner i praksis ingen spill lansert første året. Endret 2. juni av Donkey Kong 1
pushthepramalot Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Fin artikkel, men leste jeg nettopp at xbox lanserte med en god håndkontroll? Den saken var så overdimensjonert at de måtte lansere en egen håndkontroll til det asiatiske markedet. 1 2
svenka Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni LampeLars94 skrev (42 minutter siden): Første xboxen var fantastisk! For en tid det var! Ja sant, dog VELDIG mye takket være Halo, det spillet solgte ene og alene konsoller fra dag 1. Men vil si launch’en til Gamecube var hakket bedre sann totalt sett 🤔
Jorgny Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni pushthepramalot skrev: Fin artikkel, men leste jeg nettopp at xbox lanserte med en god håndkontroll? Den saken var så overdimensjonert at de måtte lansere en egen håndkontroll til det asiatiske markedet. Jeg liker "The Duke" og det står jeg for! 😄
Øystein.F. Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Jorgny skrev: pushthepramalot skrev: Fin artikkel, men leste jeg nettopp at xbox lanserte med en god håndkontroll? Den saken var så overdimensjonert at de måtte lansere en egen håndkontroll til det asiatiske markedet. Jeg liker "The Duke" og det står jeg for! 😄 Det er to av oss! Har ein forsegla i tilfelle krise. 1
Jorgny Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni svenka skrev (2 timer siden): Ja sant, dog VELDIG mye takket være Halo, det spillet solgte ene og alene konsoller fra dag 1. Men vil si launch’en til Gamecube var hakket bedre sann totalt sett 🤔 Jeg er egentlig enig her, Gamcube var nok en bedre launch totalt sett. Jeg valgte å variere litt mellom konsollprodusentene i generasjonene jeg skrev om, og har nok et sterkere forhold til den første Xboxen selv. Men Gamecube var helt magisk, bare så det er sagt! 1
Tailzo Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Bra: Sega Dreamcast Dårlig: Sega Saturn Srlv om begge maskinene er topp, burde Sega aldri forsøkt seg med en "surprise launch" 😅 1
Chaos_Niddhogg Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Det er neste kriminelt at Saturn ikke står på denne listen. Ikke var det en fiasko av en lansering i vesten, men var nok starten på slutten til konsoll avdelingen til SEGA. Viser at idiotiet med å ha en amerikansk og en japansk ledelse ikke var annet enn.. Idiotisk xD Så har vi Atari Jaguar og eventuelt Atari Jaguar CD. JAguar solgte, av det jeg finner, 150000 - 250000 eksemplarer xD Og CD? Færre enn 20000. Synes Xbox 360 hadde et knalllbra liv, selv med RROD i starten. Og la oss ikke glemme Wii som var et fenomen utenfor det vanlige xD 1
LampeLars94 Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni svenka skrev: LampeLars94 skrev (42 minutter siden): Første xboxen var fantastisk! For en tid det var! Ja sant, dog VELDIG mye takket være Halo, det spillet solgte ene og alene konsoller fra dag 1. Men vil si launch’en til Gamecube var hakket bedre sann totalt sett 🤔 Nja, er nok uenig der. Xbox hadde også DoA 3 og Jet Set Radio. På GC var det tynnere. Spesielt med tanke på at halvparten av launch titlene var multi-plats, og de var søppel sammenigna med xbox. 1
cosmic1981 Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni Det er flere konsoller som burde vært nevnt her, som Sega Saturn, Atari Jaguar, Sega Dreamcast, Amiga Cd32, Philips CDI osv. Det var også konsoller man hadde meget stor tro på skulle få fotfeste i spillindustrien. 1
Milarwen Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni (endret) 23 hours ago, Donkey Kong said: Ta en titt på de beste spillene på Wii U, og du finner i praksis ingen spill lansert første året. Det ser riktig nok bittelitt lysere ut for Switch 2 Nintendo har igjen en usedvanlig svak lineup for Switch 2 for min del. Er enig at spill ved lansering var alt for dårlig, men sånn var det på Switch også. Breath of the wild, som mange tenker er en Switch-lanseringstittel, er i grunn ikke det når det samtidig ble utgitt for Wii U. Samme med Wii og Game Cube, der Twilight Princess ble gitt ut på begge. Dette viser at hoppet mellom konsollene er for små når du får samme spillene til den gamle og nye generasjonen. Breath of the wild blir nå 3 generasjoner gammel, smak på den. 23 hours ago, Donkey Kong said: Wii U leverte samme ytelse som eldgamle PS3 og 360 uten å tilby noen gimmick av verdi (slik Switch kunne rettferdiggjøre svak ytelse ved å være en hybrid). I tillegg hadde ikke Wii U noen lanseringsspill av interesse. Hoppet fra composite eller SCART, til HDMI var en vesentlig oppgradering, med tanke på at man kan spille samtlige Wii spill på Wii U. Switch på sin side mangler slike ting som Mii Plaza og andre særegne funksjoner som en Web-broswer, antageligvis fordi den skulle dekke bærbar-markedet. Det er enten et splitter nytt Mario/Zelda-spill som ville vekket min interesse. De har to sterke IP-er for min del, men de har rotet bort disse mulighetene de 3 siste generasjonene. Endret 3. juni av Milarwen 1
Donkey Kong Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni Milarwen skrev (50 minutter siden): Er enig at spill ved lansering var alt for dårlig, men sånn var det på Switch også. Switch hadde svakt utvalg av spill i tiden etter lansering. Fordelen Switch 1 hadde, som Switch 2 ikke har, var at det var et stort biblioteket av Wii U-spill som "ingen" hadde spilt før. Switch 1 fikk dermed et stort bibliotek tidlig. For mange ble Mario kart 8 i praksis lansert på Switch. For oss få som hadde hatt en Wii U var utvalget begredelig. 1 1
Milarwen Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni 17 hours ago, Donkey Kong said: Switch hadde svakt utvalg av spill i tiden etter lansering. Fordelen Switch 1 hadde, som Switch 2 ikke har, var at det var et stort biblioteket av Wii U-spill som "ingen" hadde spilt før. Switch 1 fikk dermed et stort bibliotek tidlig. For mange ble Mario kart 8 i praksis lansert på Switch. For oss få som hadde hatt en Wii U var utvalget begredelig. Touche. Et veldig godt poeng. Som Wii U eier, glemmer jeg jo at ikke så mange har Wii U. 😃 1
svenka Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni LampeLars94 skrev (På 3.6.2025 den 5.57): Nja, er nok uenig der. Xbox hadde også DoA 3 og Jet Set Radio. På GC var det tynnere. Spesielt med tanke på at halvparten av launch titlene var multi-plats, og de var søppel sammenigna med xbox. Oi, her bommer du litt og glemmer noen vesentlige gode titler. På GC sin launch fekk du blant annet Luigi’s Mansion, Super Monkey Ball, Wave Race Bluestorm, Sonic Adventures Battle 2, Tony Hawk Pro Skater 3 og ikke minst Star Wars Rouge Squadron 2. Bare noen uker etter kom også Super Smash Brothers Melee. Omtrent bare bangers!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå