Gå til innhold

Hurtuglading


HF-

Anbefalte innlegg

Skrevet
Reg2000 skrev (7 minutter siden):

Det er endel ladere som fremstår direkte idiotisk planlagt. Spesielt pga de korte kablene de gjerne har. Har du ladeluka på "feil side" av bilen ender du opp med å måtte bruke laderen på naboplassen og du blokkerer to ladere.

Typisk første generasjon Tesla superladere. De ble designet kun for Tesla-bilene, så trengte ikke lang ladekabel. Så når laderne ble åpnet opp for "alle", så ble dette plutselig et problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, Hanhijnn said:

Typisk første generasjon Tesla superladere. De ble designet kun for Tesla-bilene, så trengte ikke lang ladekabel. Så når laderne ble åpnet opp for "alle", så ble dette plutselig et problem.

Det var og mange som openbart var designet for to-tre biler med ladeport framme. Det er stort sett borte no, men nokre her og der enda.

  • Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (34 minutter siden):

Absolutt!

Helt enig når det gjelder andre biler enn Tesla, for den gjør alt dette selv.

Fungerer knirkefritt på polestar også. Legg inn destinasjon i google maps, så får du hele rute med ladestopp + at batteri forvarmes så lading går raskere.

  • Liker 1
Skrevet
Just now, Johnny™ said:

Fungerer knirkefritt på polestar også. Legg inn destinasjon i google maps, så får du hele rute med ladestopp + at batteri forvarmes så lading går raskere.

Kjedelig at den ikkje lar deg velje forvarming manuelt da, ofte kronglete om den ikkje finn laderen av ein grunn eller anna.

Skrevet (endret)

- Hvis man har mulighet, lad maksimalt på sakteladeren om natta. Det reduserer behovet for hurtiglading.

- Hvis det ikke er kø, lad gjerne litt ekstra hvis du har tid og lyst. Det reduserer behovet for hurtiglading på neste stopp.

- Hvis du har garantert saktelading ved ankomst for natta, ankom gjerne med ~10%. Det reduserer behovet for hurtiglading på siste hurtigladestopp.

Endret av Simen1
Skrevet
sedsberg skrev (2 timer siden):

Man kan klare å blokkere 3 ladere hvis man parkerer som denne. (Utenfor lokale Kiwi-sjappa ved der jeg jobber).

  Skjul innhold

rQPRUlK.thumb.jpg.be86fc83b06a06e70b18c7280bedfa2c.jpg

 

Dette var et grelt eksempel. Eg finn ingen formildande omstendigheiter. Det hender seg sjøvlsagt at folk plasserer seg idotisk om det er snø slik at oppmerkinga ikkje vises, eller på dei store elektriske varebilane som har ladeluka omtrent midt på langsida av bilen og som ikkje får lada om dei parkerer på vanlig måte, osv. Men her seg eg ingen formildande omstendigheter.

Kanskje det verste av alt er at eg ikkje kan sjå nokon fordel med å parkere slik heller. Det skal ikkje mykje til for å bli skikkelig inneparkert når du står slik om du får ein bil på kva side som har parkert på vanleg måte.

Skrevet

Min store, store bønn til elbilsjåfører;

Øv deg på hurtiglading FØR du drar på langtur!!

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hjulpet folk som er på en av sine første langturer med de mest banale ting der de desperate står å finne ut av noe ettersom de MÅ ha strøm. Det var til og med en som ikke viste at han måtte ta av det nederste dekselet over pluggen, så han kjørte rundt å lette etter en type2 hurtiglader (som jo ikke eksisterer)..

Kjør en tur i lokalområdet ditt. Plugg i en hurtiglader og lad i 2-3 minutter. Se hvordan det fungerer når du har god tid og det ikke er press på ladere. Prøv gjerne flere selskaper, sånn at du ser at alt er på plass.

Ikke vent til du er midt i hutiheita, ent en fredagskveld når alle hjelpe linjer har tatt helg og du har 1% igjen på bilen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Reg2000 skrev (3 timer siden):

Det er endel ladere som fremstår direkte idiotisk planlagt. Spesielt pga de korte kablene de gjerne har. Har du ladeluka på "feil side" av bilen ender du opp med å måtte bruke laderen på naboplassen og du blokkerer to ladere.

Har vore ute for dette en gang, en elbil med ladeluka på sida så laderen ved sida av blei "nærmere". Eg har ladeluke på midten framme, så eg måtte strekke kabelen maks på tvers frå "hans" lader. 

Skrevet
WiiBoy skrev (16 minutter siden):

Min store, store bønn til elbilsjåfører;

Øv deg på hurtiglading FØR du drar på langtur!!

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hjulpet folk som er på en av sine første langturer med de mest banale ting der de desperate står å finne ut av noe ettersom de MÅ ha strøm. Det var til og med en som ikke viste at han måtte ta av det nederste dekselet over pluggen, så han kjørte rundt å lette etter en type2 hurtiglader (som jo ikke eksisterer)..

Kjør en tur i lokalområdet ditt. Plugg i en hurtiglader og lad i 2-3 minutter. Se hvordan det fungerer når du har god tid og det ikke er press på ladere. Prøv gjerne flere selskaper, sånn at du ser at alt er på plass.

Ikke vent til du er midt i hutiheita, ent en fredagskveld når alle hjelpe linjer har tatt helg og du har 1% igjen på bilen.

Svært godt tips! Det er fortsatt mange ladere der en må opprette kundeforhold for å få lade! 

  • Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, HF- said:

Har vore ute for dette en gang, en elbil med ladeluka på sida så laderen ved sida av blei "nærmere". Eg har ladeluke på midten framme, så eg måtte strekke kabelen maks på tvers frå "hans" lader. 

Bilene burde ha to kontakter. En foran og en bak, på samme side. Da kan du alltid komme nære kabelen enten ved å rygge inn eller kjøre med snuten inn

Skrevet
Just now, WiiBoy said:

Bilene burde ha to kontakter. En foran og en bak, på samme side. Da kan du alltid komme nære kabelen enten ved å rygge inn eller kjøre med snuten inn

Enkleste er vel at ladestasjoner har dugelig lang kabel heller. 😂 Fleste er heldigvis der no.

  • Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

Det var og mange som openbart var designet for to-tre biler med ladeport framme. Det er stort sett borte no, men nokre her og der enda.

Her er solgt 81000 leafer, så det er mange biler på veien med ladeluke på midten framme og CHADEMO

Skrevet
3 minutes ago, Drunkenvalley said:

Enkleste er vel at ladestasjoner har dugelig lang kabel heller. 😂 Fleste er heldigvis der no.

Jeg vil påstå at to punkter på bilen er enklere, og billigere. Selv om det ene ikke trenger å utelukke det andre.
Det gjør ting mer fleksibelt som elbil eier, selv ved hjemmelading. Jeg har mange, mange ganger måtte snu bilen her hjemme for å få kabelen til å strekke til. 
Det hadde også vært deilig med en backup de gangene snø og is (eller mekanisk feil) gjør at luken er vanskelig å åpen. 

 

  • Liker 2
Skrevet
7 minutes ago, HF- said:

Her er solgt 81000 leafer, så det er mange biler på veien med ladeluke på midten framme og CHADEMO

Altså: Det var ein del ladere som var designet for å plugge rett i nasen på bilen og ingen andre steder, og var aldri lange nok til anna. Så då var det kleine parkeringer for å få det til.

Disse laderne er ikkje lengre så mange av. :) 

Mange biler enda som har ladeport foran, men no er ikkje ladere kun designet for å plugge i dei.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
33 minutes ago, WiiBoy said:

Øv deg på hurtiglading FØR du drar på langtur!!

Godt tips det.

Gjerne installer alle de appene og eller sjekk passordet på forhånd. Her jeg finner personlig mest stress når jeg må stå å lage nytt passord og legge inn kredittkort mens folk står utolmodig bak.

  • Liker 1
Skrevet

Plassering av bil er noe som går igjen som min frustrasjon. Gjerne da at de har prøvd lader på sin parkering og de fikk det ikke til så strekker de bare kabel fra side laderen over og står på feil parkering. Eller ikke Tesla biler som lader på superlader og velger feil parkering pga ladeporten på bilen sin som kan føre til at noen ladere blir ubrukelige pga bil plassering. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Plassering av bil er noe som går igjen som min frustrasjon. Gjerne da at de har prøvd lader på sin parkering og de fikk det ikke til så strekker de bare kabel fra side laderen over og står på feil parkering.

Dette er irriterande men det er også til ei viss grad forståeleg når det såpass ofte oppstår problem med ladinga. Å ta ladekabelen frå naboplassen for å sjekke om det er bilen eller ladaren som er problemet er då forståeleg utifrå ein tanke om å feilsøke. Problemet oppstår når billisten ikkje avbryter ladinga for å enten prøve igjen på rette ladaren eller for å flytte bilen til rett plass.

Også her så er nok mykje av problemet at det manglar god standarisering på alt frå utforminga av ladeplassar til betalingsløysinga som ladaren aksepterer.

  • Liker 1
Skrevet
19 minutes ago, Salvesen. said:

..Eller ikke Tesla biler som lader på superlader og velger feil parkering pga ladeporten på bilen sin som kan føre til at noen ladere blir ubrukelige pga bil plassering. 

Mener du da at de som ikke har ladeporten plassert slik "tesla" krever det, ikke skal ha lov til å bruke ladepunktet?
Tesla (på noen av generasjonene) har jo kort ladekabel og er designet for at ladepunktet skal være på en spesifikk plass på bilen. 

Jeg er helt for at man skal parkere så optimalt som mulig for å hindre minst mulig, men er designet på plassen dumt så blir det jo ofte litt "dumme" parkeringer.

Skrevet
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Dette er irriterande men det er også til ei viss grad forståeleg når det såpass ofte oppstår problem med ladinga. Å ta ladekabelen frå naboplassen for å sjekke om det er bilen eller ladaren som er problemet er då forståeleg utifrå ein tanke om å feilsøke. Problemet oppstår når billisten ikkje avbryter ladinga for å enten prøve igjen på rette ladaren eller for å flytte bilen til rett plass.

Også her så er nok mykje av problemet at det manglar god standarisering på alt frå utforminga av ladeplassar til betalingsløysinga som ladaren aksepterer.

jo absolutt enig i at det skal være lov med en enkel test men som du er inne på kan det å ikke flytte etter testen skape problemer. 

  • Liker 1
Skrevet
WiiBoy skrev (2 minutter siden):

Mener du da at de som ikke har ladeporten plassert slik "tesla" krever det, ikke skal ha lov til å bruke ladepunktet?
Tesla (på noen av generasjonene) har jo kort ladekabel og er designet for at ladepunktet skal være på en spesifikk plass på bilen. 

Jeg er helt for at man skal parkere så optimalt som mulig for å hindre minst mulig, men er designet på plassen dumt så blir det jo ofte litt "dumme" parkeringer.

Nei det mener jeg ikke men de bør tenke seg om før de velger plassen om det så kommer til å gjøre minst impact for resten og det opplever jeg ofte at folk ikke gjør. De bare velger en helt ukritisk som igjen kan føre til at en plass blir blokkert om ikke flere. Samme når en har henger eller annet som gjør at en må plassere seg på en unormal måte. Generelt sett bør en tenke seg om før en parkerer og om det medfører problemer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...