Gå til innhold

Gran Canaria For Første Gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi er en familie  på seks som skal til Gran Canaria (Bahia Feliz) for første gang. Vi er to voksne og fire barn fra 5 til 17 år. Dette er den første ordentlige utenlandsferien vi har som familie. Det jeg lurte litt på, var om det er noe spesielt man bør tenke på, bortsett fra solkrem. 

Er det fremdeles slik at man burde ta ut kontanter når man er der nede, eller får man betalt med Visa overalt? Noen som har vert i det området og kan komme med noen tips? Hva man burde gjøre og helt styre unna? 

Alle tips mottas med stor takk! 

//

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke si så mye da jeg ikke har vært der. Men ha alltid kontanter uansett om du er i Norge eller utlandet. Plutselig står man der, og betalingssystem er nede. Hva da? Drit om man er i Norge, sikkert ekstra dritt om man er i utlandet. 

Skrevet

Puerto Mogan er et koselig sted å spise og gå og rusle langs bryggene. Senteret i Puerto Rico er derimot ikke så koselig, selv om det er en del greie restauranter. Altså, alt er relativt. Restauranten ved hotellet El Greco har jeg veldig gode opplevelser ved, men usikker på om den er åpen i sommersesongen. Ellers vil jeg anbefale å leie en bil for å kjøre over øya til Las Palmas. Det er en trivelig by. Alltid greit med kontanter, husk å ikke trykke på NOK i betalingsterminaler, får svindyr kurs.

Skrevet

Kort tror jag nästan alltid fungerar. Har i alla fall ikke tagit ut kontanter når jag har varit där. 

En tur opp i fjällen anbefales. Runt Bahia feliz er det öken men det er det ikke en bit upp. Ponte Nublo er en fin tur.

Fina canyons bakom Baha Feliz.

Ok badeland med sklier i Maspolmas

Sandynene i Maspolamas är fina.

Helt ok snorkling fra land på många ställen.

Lite nord fra Playa de amadores (som er fin men mye folk) finns det ett ställe där man kan hoppa fra 3-5 m och simma in i en grotta men det ska vara högvann för hopping.

Puerto mogan är väldigt fint och fin snorkling och några grottor i sør. 

Skrevet

Litt kontanter er greit å ha med, men bruker kun kredittkort ved betaling. Som det allerede er sagt så skal all betaling gjøres i lokal valuta. Skal dere til Las Palmas kan dere like godt ta en buss, og ettersom dere er seks stykker er ikke bil kanskje så aktuelt. Det er ganske greit å komme seg flere steder som f. eks opp til Puerto Mogan med buss.

Skrevet

Jeg har ikke vært spesifikt på Granka, men er reisevant i søreuropa. Ville tatt ut kontanter i minibank der nede. Ikke veksle valuta her hjemme, det er mye dyrere. Betal alltid i lokal valuta, ikke norske kroner.

Jeg hadde greid meg uten kontanter på forrige tur hvis jeg ville, men alltids greit å ha noe kontanter også. Har dog aldri opplevd scenarioet som @engavif beskriver,  at betalingssystem er nede, men så unnslapp vi såvidt(geografisk) det store strømbruddet i Spania / Frankrike, så skjønner tankegangen likevel. 

P.S, Ta med mer enn 1 kredittkort hvis du har. Det er ikke alle steder som har godtatt alle mine kort, (har helst vært snakk om bensinpumper og bomstasjoner). Betaler du med kredittkort fremfor debetkort (vanlig bankkort) så er du tryggere med tanke på mulig svindel.

Kos dere på tur 🥰

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det man skal styre unna er selgere av timeshare/ferieklubber eller hva de nå kalles for tiden.

De har også nylig innført høye bøter for å kjøpe kopier av merkevarer som tilbys overalt langs strandprommenader og på strender. Skal dere kjøpe noe juggel så pass på at det ikke har noe merke.

Og kom dere som mange sier unna området dere bor i og se på resten av øya.

Skrevet

Du kan bruke kort stort sett over alt men jeg vil anbefale å bruke kontanter på de mer lugubre butikkene som er rettet mot turister, sjekk om det ligger utenlandssperre på kortet før avreise.

Vær obs på lommetyver og unngå afrikanske gateselgere.

Ellers så kan jeg anbefale et ukes abonnement på Canariavisen for å finne ut hva som foregår på øyene, de har også masse bra tips.

https://www.canariavisen.no/tag/nyttig informasjon

Skrevet

Om dere går for all inclusive så les reviews og stol på de negative kommentarene. Jeg bommet sist jeg var der, og byttet hotel midtukes for å få skikkelig mat på hotellet. Men helst bør en jo velge dette vekk og gå rundt å se og oppleve men jeg var på latmannsferie :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...