Gå til innhold

USA er mer segregert enn hva Hollywood filmer prøver å fremstille?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett en del videoer av samfunnet i USA. Det jeg la merke til at det finnes mange steder i USA der du bare ser en type etnisitet. Mange mellom store byer er majoriteten hvite. Og andre steder som for eks i California er det flere parallelle enklaver av svarte, kinesiske, meksikanere, cubanere osv osv. Jeg så en del videoer av skolemøte der de diskuterte om mobbing og andre relaterte saker på skolene. Tror jeg så ikke en eneste ikke-hvite mennesker. Og på andre videoer så fant jeg skolemøte med kun svarte eller andre etnisiteter som meksinakere og til og med kun vietnamesere. Hollywood fremstiller i filmene sine som om USA er en stor ''melting pot'' av diverse folk som henger med hverandre. Men i realiteten så er det ikke det? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutes ago, ForTheImperium said:

Jeg har sett en del videoer av samfunnet i USA. Det jeg la merke til at det finnes mange steder i USA der du bare ser en type etnisitet. Mange mellom store byer er majoriteten hvite. Og andre steder som for eks i California er det flere parallelle enklaver av svarte, kinesiske, meksikanere, cubanere osv osv. Jeg så en del videoer av skolemøte der de diskuterte om mobbing og andre relaterte saker på skolene. Tror jeg så ikke en eneste ikke-hvite mennesker. Og på andre videoer så fant jeg skolemøte med kun svarte eller andre etnisiteter som meksinakere og til og med kun vietnamesere. Hollywood fremstiller i filmene sine som om USA er en stor ''melting pot'' av diverse folk som henger med hverandre. Men i realiteten så er det ikke det? 

Det forundrer meg ikke at det er slik. Hollywood er et glansbilde. 

Skrevet
ForTheImperium skrev (57 minutter siden):

Inntekt og rikdom er det største faktoren i det som skiller amerikanere fra hverandre.  

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er jo ingen fryktelig stor hemmelighet at de som skriker høyest om inkludering ofte er de som segrerer seg selv vekk fra nabolag/områder med mange etnisiteter. 

Så at hovedpersonene i Hollywood liker å fremstå som meget inklusive samtidig som de bor i sine egne inngjerdete områder med sikkerhetsvakter og lite mangfold bør ikke overraske fryktelig mye 🙂

• Liker 1
Skrevet (endret)
Cyrio skrev (1 time siden):

Det er jo ingen fryktelig stor hemmelighet at de som skriker høyest om inkludering ofte er de som segrerer seg selv vekk fra nabolag/områder med mange etnisiteter. 

Så at hovedpersonene i Hollywood liker å fremstå som meget inklusive samtidig som de bor i sine egne inngjerdete områder med sikkerhetsvakter og lite mangfold bør ikke overraske fryktelig mye 🙂

Kilde?

Det er kanskje ikke så rart at kjendiser ønsker privatliv, forresten. Det betyr ikke at de er for segregering.

Endret av Markiii
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tenkte kanskje problemstillingen som forsøkes å løftes her ble for dum til å få noe oppmerksomhet, og nå bidrar jeg også til en diskurs som gir langt mer legitimitet til tråden enn det jeg synes den fortjener.

Med mange unntak, synes det ikke som om det mest salgbare temaet for Hollywood å produsere film om, er hvor skrøpelig det går for USA på et sosioøkonomisk plan.
Tendensen man ser i Hollywood-produksjoner når det kommer til hvordan USA fremstilles, er glorifisering.

Med mange unntak, mener jeg at det ikke er riktig å se Hollywood som en monolitt, det finnes mange ulike regissører og produksjonsselskap med ulike fokus, og trender og tendenser som ønsker å fortelle andre historier enn slike man fks. finner i Captain America, eller hvilket eksempel du hadde i tankene når du reagerer på at castingen ikke avbilder en realistisk fremstilling av befolkningssammensetningen og deres dynamikk i USA..

Jeg legger ved noen filmer hvis intensjon er å realistisk avbilde USA slik du etterlyser:
The Florida ProjectBeasts of the Southern Wild, Moonlight, End of Watch, Changing lanes, King Richard, Mid90s, Wolf of wallstreet, Clockers, Summer of sam, 99 Homes, Baby boy.

En annen faktor er jo også at dersom man ikke forsøker å granske segregeringen i USA med filmen sin, eller presentere et bilde ment å avbilde en realistisk fremstilling av USA, så gir det liten mening å kun caste folk av en spesifik etnisitet ('Liten mening', var åpenbart ikke noe hinder for å likevel gjøre det, Hollywood har åpenbart lang tradisjon med å caste hvite dersom det ikke var gjort et særlig poeng at rollen var ikke-hvit, 'hvit som normal'), siden det tross alt blir et spørsmål om å gi alle skuespillere lik tilgang til arbeid.

Dette er litt den samme forenklingen som har gitt oss denne dumme diskursen om en hvit Nelson Mandela, svart Hitler etc. en eventyrfilm som ikke prøver å si noe om de sosioøkonomiske forholdene i USA, eller presentere et realistisk bilde som ligner på noe vi kjenner, trenger selvsagt ikke bry seg med å caste på en gitt måte når det ikke er poenget.
Dersom man ville fortelle en historie om Nelson Mandela ville antagelig farge være et relevant aspekt til castingen når det er en så essensiell del av Nelson Mandelas kamp, og således ville en filmatisering om ham antagelig hatt en såkalt realistisk casting, akkurat som 12 years a slave, siden fokuset ligger nettop der.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 5/30/2025 at 9:52 AM, Cyrio said:

https://www.nationalreview.com/2016/08/economic-segregation-greatest-democrat-controlled-cities/

Her er en tilfeldig link, men bare å søke opp economic segregation så finner du nok litt lesestoff. 

Ja inntekt og rikdom er det som segregerer folk. Slik er det vel over hele verden. Merkelig nok har ikke fattige folk råd til de dyre husene.

At kjendiser som ikke kan gå i fred på gata har et ekstra stort behov for å være alene bør vel heller ikke komme som en overraskelse. 

Det er ingen motsetning mellom dette og det å arbeide for større sosioøkonomisk mobilitet, som disse i praksis argumenterer for.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...