Gå til innhold

Kommentar: Den dummaste kontroversen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vel, hadde Ciri vært en mann så er det ingen som hadde påstått at valget av ny protagonist er woke.
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hvis artikkel forfatter ler av de som kaller det woke, så ler jeg gjerne tilbake.. Takk for at du bygger ned disse skyttergravene.....

For de som har lest mine tidligere innlegg på temaet. Så er mitt ståsteder OGSÅ at det er helt greit at Ciri blir hovedperson i neste spill. Det er ikke problemet, og jeg er spent på hvordan CDPR vil legge historien.

Med det sagt, så er min woke kritikk som artikkel forfatter snuser så vidt innom. Og faktisk underbygger. At Ciri blir en Witcher, ikke bare i ånd, men også natur.

Og da må jeg le litt til..... når det ikke nevnes hvordan ritualet utføres, eller forutsetningene. Om artikkel forfatter skal være av så åpen sinn, objektiv og undersøkende...

Igjen spent på hvordan CDPR skal forklare dette. Men det er dette som er WOKE for meg, og ikke overraskende fra et selskap som har tatt DEI ikke bare i ånd men og natur. Som igjen ikke er noe problem, men ikke forandre lore og spill serier enda mer i denne retningenen(generelt om spill) utover hva det er belegg for.

Ja, Witcher verden er progressiv og mangfoldige med hvordan mennesker, magi og "monstre" lever side om side. Akkurat som Star Wars, hvor alle er aliens og det er det gode mot det onde.

Men det betyr ikke at det er greit eller troverdig at Ciri, plutselig kan bli en Witcher. Når til og med artikkel forfatter sier at "Ho har rett nok bibelske krefter på slutten av spelet, men med ei lita nedgradering ligg verda for føtene hennar."

Og som en fan, så er det dette som gjør at det smaker woke. Hun kunne fint ha bært spill serien videre med kreftene sine. Når det er utrolig usannsynlig at hun kan bli en Witcher, pga hennes kjønn, alder og magiske krefter.

Men 'voila', nå blir hun representert som det i første trailer..

Det som er bra med motstanden er i det minste at CDPR forhåpentligvis forstår at de må levere en sabla god historie(RETCON) på hvordan dette har skjedd. Og ville nok heller fungert bedre som en reveal når man spilte spillet, enn å vise det her.

Men jeg forstår frustrasjonen til fans som reagerer, når dette presenteres så svakt som det gjøres.

Til slutt, så vil jeg si at for meg så virker valget her woke. Om spillet blir et woke rot, det er for tidlig å si. Men det gir en bismak, når jeg har sett andre elskede franchiser, IP, verdener og universet som har blitt forandret av utviklere, og produsenter. For å samsvare bedre med DEI/ESG ikke bare i ånd, men også natur.. Så hvis artikkel forfatter ønsker å dekke alle leire, så utfordrer jeg han til å se nærmere på dette. Ikke at jeg har forhåpninger om forståelse, men kan "woke" progressive utviklere og produsenter. Ha gått for langt .... Veilguard noen..

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
RRhoads skrev (1 time siden):

Antiwoke-er ikke de smarteste. The Witcher 3 er et veldig woke spill, men de er for dumme til å se det. 

Tror ikke du vet hva woke er. 

ghq skrev (1 time siden):

Vel, hadde Ciri vært en mann så er det ingen som hadde påstått at valget av ny protagonist er woke.

Sikkert ikke, men hadde blitt skuffet over at det ikke er geralt. Tror de færreste som spilte witcher 3 er særlig interessert i ciri utover det at hun skal reddes. 

• Liker 2
Skrevet
Å ikke kunne spille som en ekte Witcher , vil nok avskrekke mange fra å spille . Men igjen , hvorfor lage dramatikk ut av dette - hvis man ikke vil spille Witcher som ei kjerring , er det bare å la være.
  • Liker 6
Skrevet
Canvas skrev (32 minutter siden):
Lush skrev (1 time siden):

Hvis artikkel forfatter ler av de som kaller det woke, så ler jeg gjerne tilbake.. Takk for at du bygger ned disse skyttergravene.....

For de som har lest mine tidligere innlegg på temaet. Så er mitt ståsteder OGSÅ at det er helt greit at Ciri blir hovedperson i neste spill. Det er ikke problemet, og jeg er spent på hvordan CDPR vil legge historien.

Med det sagt, så er min woke kritikk som artikkel forfatter snuser så vidt innom. Og faktisk underbygger. At Ciri blir en Witcher, ikke bare i ånd, men også natur.

Og da må jeg le litt til..... når det ikke nevnes hvordan ritualet utføres, eller forutsetningene. Om artikkel forfatter skal være av så åpen sinn, objektiv og undersøkende...

Igjen spent på hvordan CDPR skal forklare dette. Men det er dette som er WOKE for meg, og ikke overraskende fra et selskap som har tatt DEI ikke bare i ånd men og natur. Som igjen ikke er noe problem, men ikke forandre lore og spill serier enda mer i denne retningenen(generelt om spill) utover hva det er belegg for.

Ja, Witcher verden er progressiv og mangfoldige med hvordan mennesker, magi og "monstre" lever side om side. Akkurat som Star Wars, hvor alle er aliens og det er det gode mot det onde.

Men det betyr ikke at det er greit eller troverdig at Ciri, plutselig kan bli en Witcher. Når til og med artikkel forfatter sier at "Ho har rett nok bibelske krefter på slutten av spelet, men med ei lita nedgradering ligg verda for føtene hennar."

Og som en fan, så er det dette som gjør at det smaker woke. Hun kunne fint ha bært spill serien videre med kreftene sine. Når det er utrolig usannsynlig at hun kan bli en Witcher, pga hennes kjønn, alder og magiske krefter.

Men 'voila', nå blir hun representert som det i første trailer..

Det som er bra med motstanden er i det minste at CDPR forhåpentligvis forstår at de må levere en sabla god historie(RETCON) på hvordan dette har skjedd. Og ville nok heller fungert bedre som en reveal når man spilte spillet, enn å vise det her.

Men jeg forstår frustrasjonen til fans som reagerer, når dette presenteres så svakt som det gjøres.

Til slutt, så vil jeg si at for meg så virker valget her woke. Om spillet blir et woke rot, det er for tidlig å si. Men det gir en bismak, når jeg har sett andre elskede franchiser, IP, verdener og universet som har blitt forandret av utviklere, og produsenter. For å samsvare bedre med DEI/ESG ikke bare i ånd, men også natur.. Så hvis artikkel forfatter ønsker å dekke alle leire, så utfordrer jeg han til å se nærmere på dette. Ikke at jeg har forhåpninger om forståelse, men kan "woke" progressive utviklere og produsenter. Ha gått for langt .... Veilguard noen..

Ekspander  

Hæ? Dere er så rare :')

Hvorfor vil du si det ?

Skrevet

De som roper "woke" her er vel av samme nedsnødde typen som de som ropte "rasisme" fordi Christopher Judge (stemmeskuespilleren til Kratos) ble "tvunget" til å gi stemme til en "hvit" person (sånn inb4 Kratos er spartansk, og dekket av aske...)

De som er hardbarka "anti-woke" ser "woke" over alt (eller finner på noe hvis de ikke finner noe ekte), på lik linje med at alle disse "anti-rasistene" ser "rasisme" over alt (eller finner på noe hvis de ikke finner noe ekte).

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Spillredaksjonen skrev (4 timer siden):

Kommentar: Den dummaste kontroversen

Det ligg ingen politisk agenda bak å ha Ciri i førarsetet av The Witcher 4. Debatten viser kvifor det sjeldan er vits i å ta sorgene årevis på forskott.

Mikkjellkommentar.png?c=1&h=429&w=763

Les hele saken på Gamer.no»

Dere skal ha honnør for å erkjenne at temaet har vært mangelfult dekket og ta utfordringen på strak arm. Det står det respekt av.

Jeg synes dette var en ryddig og fin gjennomgang som i alle fall gav meg litt bedre innsikt i en kontrovers jeg ellers ikke ville visst særlig om. Ut fra det du skriver (som jeg ikke betviler) virker dette (i alle fall "woke" delen) som en ubegrunnet og tåpelig kontrover/kritikks, på samme måte som den politisk motiverte kritikken fra feminister mfl. mot forgjengeren gjorde det samme i 2015. 

På et vis er disse kontroversene et interessant tidsbilde. For et tiår siden så vi relativt mye svakt begrunnet politisk motivert kritikk av spill fra det mange i dag kaller "woke". I dag virker den andre motpolen å ta betraktelig større plass. Før alt dette så vi kritikken komme fra (kristen) konservative. Kanskje et tema for et fremtidig journalistisk dypdykk? :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
42 minutes ago, Sjørøver said:
2 hours ago, RRhoads said:

Antiwoke-er ikke de smarteste. The Witcher 3 er et veldig woke spill, men de er for dumme til å se det. 

Tror ikke du vet hva woke er. 

2 hours ago, ghq said:

Sikkert ikke, men hadde blitt skuffet over at det ikke er geralt. Tror de færreste som spilte witcher 3 er særlig interessert i ciri utover det at hun skal reddes. 

Eg trur nok TW3 hadde fått kritikk for å vere woke om det kom ut i dag. Det er del av grunnen til at eg argumenterer i kommentaren om at folk ikkje har spelt eller forstått spela, heller ikkje bøkene. 

Litt av problemet er jo at absolutt alt og alle blir skjelt ut for å vere "woke", og at det er lett å bruke det som ein hersketeknikk og merkelapp for ting ein ikkje likar. Det mistar meining. 

Diskriminering, undertrykking og forfølging av minoritetar er tema som stadig dukkar opp i både spela og bøkene. Sapkowski er openbert antirasist og opptatt av mangfald, og sjølv om dei første bøkene kom ut i konservative Polen på 1990-talet, skriv han om fleire biseksuelle figurar – og også ein transperson i The Tower of the Swallow. 

CD Projekt RED bygger spela på læra frå bøkene, og spela har fleire element som folk kritiserer som «woke» i dag. 

Det at folk meiner at CD PR Red har endra seg i det siste, er berre mangel på kunnskap. 

Endret av iR' BR34K
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
33 minutes ago, Fleskelars said:

hvis man ikke vil spille Witcher som ei kjerring , er det bare å la være.

De (gruppen vi snakker om) trenger ikke ei kjerring, for kjerring ser de daglig i speilet (av den verste sorten, sure og jævlige). 

• Liker 5
Skrevet

Er bare tull å legge det på woke-hylla. Problemet for min del er at Ciri ikke er en tilstrekkelig interessant karakter til å bære et helt spill. Jeg har ingen interesse av å spille Ciri.

• Liker 4
Skrevet
iR' BR34K skrev (21 minutter siden):

Eg trur nok TW3 hadde fått kritikk for å vere woke om det kom ut i dag. Det er del av grunnen til at eg argumenterer i kommentaren om at folk ikkje har spelt eller forstått spela, heller ikkje bøkene. 

Nei, det tror jeg ikke. Witcher spillene tar opp mange viktige tema. Men det gjøres på en god måte. De fleste som spiller spillene klarer å se at det er teit å behandle ikke-mennesker på den måten og at rasisme er teit. Problemet er at det gjøres så utrolig uelegant i de fleste moderne produksjoner. Det gjøres så dårlig at det blir provoserende. Det at folk kommenterer hvordan Ciri ser ut kan ikke sees på i et vakuum. De siste ti årene har kvinner i spill bevisst blitt gjort styggere enn modellene de er basert på. Det synes mange er provoserende og unødvendig. Jeg sliter med å indentifisere meg med anti-woke bevegelsen, men kan ikke nekte for at de har flere gode poeng som blir ignorert av de som skriver om spill. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Fleskelars skrev (1 time siden):

Å ikke kunne spille som en ekte Witcher , vil nok avskrekke mange fra å spille . Men igjen , hvorfor lage dramatikk ut av dette - hvis man ikke vil spille Witcher som ei kjerring , er det bare å la være.

Jeg blir alltid litt forundret over dette argumentet.

Jeg har fulgt serien siden det første spillet kom ut.

The Witcher 3 er på min topp 20 liste over all time greats.

Jeg har håpet på et nytt witcher spill siden 2015.

Og da gir det mer mening å enkelt og greit glemme det hele og bare ikke spille det, enn å uttrykke misnøye over at noe du har fulgt i nesten 20 år tar vendinger som dreper entusiasmen din?

• Liker 3
Skrevet
Sjørøver skrev (20 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke. Witcher spillene tar opp mange viktige tema. Men det gjøres på en god måte. De fleste som spiller spillene klarer å se at det er teit å behandle ikke-mennesker på den måten og at rasisme er teit. Problemet er at det gjøres så utrolig uelegant i de fleste moderne produksjoner. Det gjøres så dårlig at det blir provoserende. Det at folk kommenterer hvordan Ciri ser ut kan ikke sees på i et vakuum. De siste ti årene har kvinner i spill bevisst blitt gjort styggere enn modellene de er basert på. Det synes mange er provoserende og unødvendig. Jeg sliter med å indentifisere meg med anti-woke bevegelsen, men kan ikke nekte for at de har flere gode poeng som blir ignorert av de som skriver om spill. 

Det interessante er jo at The Witcher 3 fikk kritikk for å ikke være "woke" da det kom ut, bla. fra feminister og de som mente spillet var for "hvitt". Jeg tenker det illustrerer hvordan pendelen svinger, og at vi ikke må være helt blinde for at den kritikken vi så en del av i forrige tiår har påvirket hvordan spillene ser ut i dag, også til det verre. 

https://www.forbes.com/sites/erikkain/2015/05/31/why-feminist-frequency-is-dead-wrong-about-the-witcher-3/

https://www.polygon.com/2015/6/3/8719389/colorblind-on-witcher-3-rust-and-gamings-race-problem

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Canvas skrev (3 minutter siden):

Det første: Du åpner kommentaren din med å gå i forsvar. I siste setning røper du til slutt hvor du faktisk står. Hvorfor ikke bare stå stolt frem som et medlem av gruppen som artikkelforfatter her går i rette med? Er det mulig at en liten del av deg forstår hvor søkt denne argumentasjonen egentlig fremstår? Det andre: Det virker som du setter deg selv på en pidestall og vet mer enn skaperne av universet om hva som er bra for serien. En merkelig holdning, all den tid disse universene er menneskeskapte konstruksjoner bygget på fri fantasi; det finnes ingen logiske brister i et fantastisk univers. Det tredje: Du skaper et inntrykk av at du er mer investert i den indre logikken i et fiktivt univers enn du er virkeligheten rundt hvordan ekkokamre, historiefortelling og spillutvikling fungerer. Det fjerde: Du har et tilsynelatende enormt uttrykksbehov uten at du er i nærheten av å uttrykke deg presist, noe som gjør det vanskelig å forstå hva du skriver og vanskelig å forstå hvorfor du bruker så mye energi på dette. Det etterlatte inntrykket er at du er en litt pussig fyr som har et usunt behov for å rasjonalisere holdningene dine overfor vilt fremmede; i stedet for å ta en titt i speilet og undersøke hvor dette kommer fra er du heller lykkelig overbevist om at "noen" har begått en grov feil ved å utvide et fantasyunivers - basert på fantasien sin. Du blander ditt eget univers med det CD Projekt Red har skapt og da har du krysset en grense for hva som kan kalles "sunn interesse" til det som fremstår som "rart" eller "på siden av det normale". Hva nå enn du foretrekker her. Hvis du ikke ser at engasjementet ditt for hovedrollen i dette spillet er forankret et helt annet sted, utenfor spilluniverset - ja, da må du ta et steg tilbake og revurdere hva slags miljø/gruppe du ønsker å være en del av.

Selvsagt går jeg i forsvar, artikkelen presentere det som at det ikke er noen grunn til at noen vil gi det et woke stempel. Samt jeg syntes det var umodent av forfatter, å le. 

Kan fint si at jeg ble 'triggered' av dette til å kommentere. Og er tilhenger av Witcher, til å ytre meg.

Men i motsetning til hva du gir her, som og er like søkt som du insinuerer at mitt ståsted er. Så ga jeg og har gitt begrunnelse for hvorfor jeg vil si at å gjøre Ciri til en fullblods Witcher. Virker som en woke ting å gjøre.

Jeg bryr meg lite om hva du tenker om min person. Det er helt greit, hva enn det er. Men jeg spurte deg om ha du mente for å se om du hadde en begrunnelsen bak.

Men her går du i samme felle, som du påstår jeg selv har gått i. Så om du kan peke på hva i Witcher som gjør at det jeg sier om hva som helst. Du er fri til å velge ut noe. Så kan vi gjerne diskutere.

Men en anelse personangrep, har jeg ingenting i mot xD men vi kommer heller ikke noe sted med det.

Ellers vil jeg rette litt på deg, og som er en annen grunn til at jeg tok opp aspekter som har med Witcher verden. Og som artikkel forfatter også bruker, i sitt forsvar av at å velge Ciri. Ikke er woke.

Skaperen er Andrzej Sapkowski, CDPR har så adaptert og skapt Witcher universet som et spill. Som har bøkene som et bakteppe, som ikke følges slavisk.

Og artig nok, så er bøkene skrevet veldig løst hvor alt kan skje. For hans historie fortelling er bygge på det som kalles "soft world building". Verden rundt formes og endres, etter den historien han ønsker å fortelle.

Noe jeg var spent på om artikkel forfatter ville begrunne CDPR sine valg med. Siden han bruker bøkene sin dreining mot Ciri som hovedperson, om hvorfor dette er et hva som er bygget fram mot. 

Og dette bringer oss inn i hva jeg tenker om, spill utvikling og hvordan innovasjon foregår.

Om du har et ståsted, hvor alt av fantasi der kan alt kan skje. Så lucky you, du vil aldri se den andre siden av dette. Og det er som jeg nevnte world building. For spill er et ganske annet medie, hvor Witcher serien. Ikke har blitt fortalt som en rekke enkelt historier, i en verden som formes etter historien. Som bok forfatteren har gjort. For dette er svært mye vanskeligere og troverdig, når du ser og skal bevege deg og forstå verden du spiller i. Det finnes unntak som f.eks 'Split Fiction'.

Men i Witcher serien så skal W4 fortsette en etablert historie, bygget på en 'Hard world building'. Hvor Ciri som en fullblods Witcher, er bygget på et snevert grunnlag. Men igjen, jeg er spent på hvordan CDPR vil gjøre dette. For de som er lik deg, så har det nok ingenting å si. Men for andre, og for meg så har det mye å si. Witcher verden har regler, når disse reglene brytes så brytes også troverdigheten til dette fantasi universet. Alle har sin grense for hva som drar deg ut, av en virkelighets flukt eller en fantasi univers. Og det finner du i alle Fandomer og fans av andre ting. 

Om det er om skuespilleren i en film, plutselig ser rett i kamera og snakker til seg. Som gjør at du glemmer fantasien og tenker 'shit' ja dette er jo en film. Eller at noe totalt ulogisk, og eller fysisk umulig skjer. Så er det noe annet, som gjør at du dras ut av opplevelsen, eller blir påminnet om det. Så påvirker dette din opplevelse, positiv eller negativt.

Og nei, jeg har ikke prøvd å skjule mitt ståsted, som jeg åpnet kommentaren min med..

Så igjen, har du noe mer enn hva din opplevelse av meg er. Som gjør at jeg tar feil, eller ikke har tenkt på andre momenter...

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...