Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi, hvilke motor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å kjøpe en audi sedan.

Om det skal bli A4, A5 eller A3 vet jeg ikke

Lurer på hvilke motor jeg skal ha. Vil ha en bil som går raskt og lager god lyd. Er åpen for å modifisere, men da burde man vel ha spesifikke motorer som er mulig å eventuelt chippe, samt de er gode for seg selv

budsjett på rundt 100k(bilen, ikke med modifikasjon)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

TFSI-motorene har mye takhøyde med kun remapping, men har flere problemer enn TDI'ene (oljeforbruk, og register-problemer avhengig av revisjon)

2.0 TDI => Tryggest, lettest å finne, men kjedelig. Bråker og rister. Minst krefter og lavest takhøyde ved tuning.

3.0 TDI V6. => 1.5 gangeren lillebror med mer behagelig lyd og mindre vibrasjoner.

2.0 TFSI => Myk og behagelig å kjøre, bedre lyd og mindre vibrasjoner enn dieselmotorene. En del modeller har relativt lav effekt orginalt, begynner vel rundt 170HK i A3(?). Også vanskelig å finne siden "alle" skulle ha diesel i de relevante årgangene.

Med valg om sedan har du allerede eliminert mesteparten av markedet, og det å finne noe som ikker er 2.0 TDI er jo vanskelig i utgangspunktet.

Alltid tryggest å kjøpe en bil med ytelsen man ønsker orginalt. Ville lagt de 100' til på kjøpsprisen og funnet noe med riktig motor i stedet. Da er de ikke tapt på direkten heller. Penger lagt i trimming får man tilbake med negativt fortegn i gjensalgspris. F.eks funnet noe med en V6 bensinmotor, kanskje i Tyskland.

Endret av MailMan13
Skrevet

Nå har jeg kun personlig erfaring med Audi A6 (På både godt og til tider vondt), men når det er sagt , hvilken type girkasse er du ute etter? Jeg ville styrt unna den trinnløse Multitronic kassa (CVT), den har forholdsvis korte oljeskift intervaller og det er greit dyrt hvis det skjer noe. Det er heller ikke en kasse som er bygget for mye dreimoment i tilfelle du skal chippe motor. Ganske vanlig kasse i de fleste Audi FWD med automat i den prisklassen du har satt.

Erfaringsmessig så har jeg hatt minst problemer med 2.7TDI. Skuddsikker motor med riktig vedlikehold. Men hva du enn gjør så styr ihvertfall unna V6 bensin. De er håpløst tørste og veldig tungsolgte.

Skrevet
mobile999 skrev (På 28.5.2025 den 13.48):
Bilni skrev (På 28.5.2025 den 11.55):

A4, A5 eller A3

Frarådes i den prisklassen.

Hva er problemet/problemene?

Har en pode som ser etter en Audi i den prisklassen.

Skrevet (endret)

Det er egentlig for mye å skrive om.

Bra du opprettet en egen tråd og har fått noen av svarene der.

Ikke gå i fella og finn ut at dere "skulle ha kjøpt en Mazda 3". 🤫

Endret av mobile999
  • Liker 1
Skrevet

Eide i 2014 en 2010 modell a4q med 2.0tdi motoren som hadde gått 100k og den brukte fryktelig mye motorolje, lagde også skrapelyder når man giret ifra første til andre gir også.

Kort tid etter at jeg solgte den så fikk jeg klage på at servopumpa hadde ryket, så gikk 15k der også.

Skrevet (endret)
mobile999 skrev (1 time siden):

Da kan man like gjerne holde kjeft, hvis man først skal si at noe bør unngås, så klarer man ikke å følge opp med en eneste setning.

A3 og A4 kan være bra kjøp det, hvis man unngår problem-motorer og girkasser. Er det fallgruver? absolutt, derfor gjør man research.

Noen er fryktelig glade i å komme med kritikk av enkelte bilmerker, hvor det skal fortelles at ALT er drit, mens de selv sitter å kjører rundt i en elektrisk Postbil ala NV200.

Endret av Paxville
Skrevet

Det meste fra vag er jo dritt og jeg gidder ikke skrive avhandlinger på dette. Gode biler har typisk en halvtime med video med snakk om vanlige feil. Vag blir fort et par timer.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
mobile999 skrev (7 minutter siden):

Det meste fra vag er jo dritt og jeg gidder ikke skrive avhandlinger på dette. Gode biler har typisk en halvtime med video med snakk om vanlige feil. Vag blir fort et par timer.

igjen tomme påstander, uten noe som helst innhold.

Jeg klarer også; Alt fra Opel er dritt.

Toyota er dritt.

Endret av Paxville
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lurer av og til på om enkelte av de som svartmaler hele merker har hatt dårlige erfaringer selv eller kjenner noen som har det. Og følelsesmessig ikke lenger klarer å forholde seg saklige og rettferdige til saker som omhandler merket. 

Jeg kan isåfall relatere til det. De første par årene jeg hadde førerkort (mange år siden), så hadde familien en Passat som var en skikkelig mandagsbil. Hadde et skikkelig horn i siden til VAG i den tiden, og spredte gladelig eder og galle om spesielt VW. Med årene kom mer vett, mer erfaring og et mer nyansert syn på saker og ting der alt ikke lenger var svart eller hvitt

Endret av Hollabaloo
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
mobile999 skrev (På 6.6.2025 den 13.57):

Fant en god vei ut av "fella". Gutten fant ut at Tesla Model 3 var innenfor budsjett, så da ble han kjempeglad, og vet nå hva han skal ha. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...