obygda Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Synes trådstarter sitt spørsmål er umulig å finne et godt svar på. Men jeg bruker selv ekstremt lite på meg selv. Her går det i havregrøt til middag 5 dager i uken,nesten null reiser i året, 3-4 bukser og noen gensere i året mhp klær osv..helt ekstremt lite forbruk på meg selv. Har familie og jeg holder de med mat,klær,bolig og bil..og det går en del penger der selv om boligen er gjeldfri. Alt hva fruen tjener er hennes egne penger foruten en liten symbolsk sum til fellesutgifter. Jeg kunne fint levd greit på småpenger for egen del og spart 90% av lønnen. Vil tro jeg sparer unna ca 50% uten at jeg har sett så nøye på det. Vil tro det varierer veldig fra mnd til mnd. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg bruker ekstremt lite på meg selv og 90% av matkurven i butikken ikke er til meg. 1
X10anT Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Salvesen. skrev (12 timer siden): Jeg mener av all inntekt en har tjent frem til i dag vs verdiene en sitter igjen med. Som ett eksempel, en har tjent 10 millioner brutto og sitter igjen med ca 1.5 millioner i verdier = 15% Dette blir det veldig merkelig måte å regne på uten å ha en god avklaring på hvordan man skal definere oppsparte midler, kapitalinntekt, nettoinntekt og arbeidsinntekt. Er din oppsparte formue dagens boligverdi eller innkjøpsprisen for 15 år siden? Uten inflasjonsjustering sitter jeg nok igjen med rundt 100% av det jeg har tjent gjennom 30 år. Og denne prosentandelen vil nok bli høyere i løpet av de kommende årene. Jeg regner da ikke kapitalinntekt som "inntekt" (noe det selvfølgelig er), for da må man også ta med verdistigning på bolig som inntekt. For det er jo i bolig folk flest har brorparten av sine oppsparte midler.. Om man har kjøpt et hus for 1 mill som i dag er verdt 3 mill, har man da tjent to eller spart to? Hva om man har lagt 1000 timer i husbygging, er dette da inntekt eller sparing? På skatteoppgjøret er det ihvertfall ikke nettoinntekt. Jeg har 15.000,- i skattefrie husleieinntekter i måneden. Dette er penger jeg sparer, men som ikke kommer fra min nettoinntekt... Endret 24. mai av X10anT 1
Mag ne Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Dårlig formulert spørsmål, har ikke blitt bedre av spesifiseringer. Jeg tenker på min totale sparing som netto fri finansformue i forhold til månedlig forbruk. Inntekt er ikke relevant. Verdi av bolig er ikke relevant for meg, for jeg skal ha bolig like lenge som jeg bryr meg om å bruke penger, så da kan jeg ikke "spise huset". Men at folk som betaler ned boliglån regner det som en slags sparing kan jeg likevel forstå. Hvis to personer har 100k oppspart hver og de bruker hhv 20k og 50k i måneden synes jeg den første, med 5 måneder, har den beste sparingen, uavhengig av lønn. Andre tenker helt annerledes selvsagt. Endret 24. mai av Mag ne 1
KalleKanin Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai (endret) Enig i at brutto blir litt pussig å bruke. Det er kun netto som det er mulig å spare. Uansett: Boligen deler jeg med samboer, så "min" andel er ca halvparten av den verdien. Et veldig grovt overslag gir vel da ca 40%. Noe formue i finansielle instrumenter, men mest i bolig. Det jeg faktisk sparer utenom boligens verdistigning er ikke veldig høyt. Der er jeg nok langt under 10% av brutto inntekt. Historisk har slik sparing i stor grad blitt puttet inn i bolig når vi har "oppgradert" til større bolig. Det som har bidratt mest til min formuesoppbygging er nok bolig. Her har man i jo starten høy gearing, som så over tid reduseres med nedbetaling av lån. (I starten har man mye gjeld og lav egenkapital, men får "avkastning" på hele boligverdien) Har stort sett alltid i større eller mindre grad hatt litt finansielle instrumenter som har bidratt til opparbeiding av formue, men ikke like mye som prisstigning på boligen, gitt at boligverdien alltid har vært mye høyere enn verdien av disse instrumentene. (Edit: Men avkastningen på disse finansielle instrumentene har nok bidratt til at vi har kunne oppgradert til dyrere boliger enn vi ellers kunne gjort uten den sparingen. Så indirekte har nok dette bidratt en del.) Endret 24. mai av KalleKanin 1
Salvesen. Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai obygda skrev (2 timer siden): Synes trådstarter sitt spørsmål er umulig å finne et godt svar på. Men jeg bruker selv ekstremt lite på meg selv. Her går det i havregrøt til middag 5 dager i uken,nesten null reiser i året, 3-4 bukser og noen gensere i året mhp klær osv..helt ekstremt lite forbruk på meg selv. Har familie og jeg holder de med mat,klær,bolig og bil..og det går en del penger der selv om boligen er gjeldfri. Alt hva fruen tjener er hennes egne penger foruten en liten symbolsk sum til fellesutgifter. Jeg kunne fint levd greit på småpenger for egen del og spart 90% av lønnen. Vil tro jeg sparer unna ca 50% uten at jeg har sett så nøye på det. Vil tro det varierer veldig fra mnd til mnd. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at jeg bruker ekstremt lite på meg selv og 90% av matkurven i butikken ikke er til meg. Ikke umulig, hva du har tjent finner du på alttinn.
Salvesen. Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Skjønner ikke at dere finner det så vanskelig. De fleste har en grei formening om hvor mye verdier de har ift sparepenger, verdi i hus osv. Så er det bare å ta jobben med å gå igjennom skattemeldingene. Men såklart om man er nær eller over i pensjonist livet tar det jo litt tid. Selv har jeg ikke jobbet så lenge, relativ sett.
aklla Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Salvesen. skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke at dere finner det så vanskelig. De fleste har en grei formening om hvor mye verdier de har ift sparepenger, verdi i hus osv. Problemet er vel hva som regnes som sparing. F.eks har huset mitt økt i verdi, er dette sparing? Jeg har tjent på fond og aksjer, er dette sparing? Er arv sparing? Vinne i lotto? Fond og aksjer jeg har solgt og skattet av vil regnes som både inntekt og sparing/formue. Litt interessant å se hvor mye av verdiene man har igjen, men premisset blir veldig merkelig.. 1
Hansien Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Er kjøp av ting som regnes som investeringer en del av sparingen, eller er det rene kroner på konto det er snakk om?
Salvesen. Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai aklla skrev (30 minutter siden): Problemet er vel hva som regnes som sparing. F.eks har huset mitt økt i verdi, er dette sparing? Jeg har tjent på fond og aksjer, er dette sparing? Er arv sparing? Vinne i lotto? Fond og aksjer jeg har solgt og skattet av vil regnes som både inntekt og sparing/formue. Litt interessant å se hvor mye av verdiene man har igjen, men premisset blir veldig merkelig.. Ja jeg har tatt utgangspunkt i alle verdier som nevnt tidligere. Å kalle det sparing er muligens feil.
Salvesen. Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Hansien skrev (13 minutter siden): Er kjøp av ting som regnes som investeringer en del av sparingen, eller er det rene kroner på konto det er snakk om? Jeg har tatt utgangspunkt i all verdi pr i dag. Dog er det meste på konto for min del da jeg har solgt unna 'alt'
Hansien Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Jeg guestimerer litt nå men jeg ligger vel rundt 40-45% fordelt på tilgjengelig kapital, hus og diverse investeringer. Drar vi også med øvrige verdier som kjøretøy og annet man gjerne forutsetter tap i verdi på, foruten forbruksvarer, så bikker jeg nok 50%.
Gjest b0ad5...21d Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Salvesen. skrev (23 timer siden): Jeg tenkte mer på totalt av alt du har tjent. Altså, total inntekt vs penger en har på konto/verdier. Jeg samlet alle selvangivelsene mine i ett excel ark og så på verdiene mine pr i dag og fant ett røfflig annslag. Fordelen min er at jeg akkurat har solgt bolig så den biten er ikke usikker, noe det ofte er for folk flest som sitter på majoriteten av verdiene i bolig. Det neste halve året satser jeg på å spare minst 50% pr måned, da jeg har en stor betaling å gjøre i Q4 Dette siste er jo ikke sparing i det hele tatt, men bare oppsamling av penger til å betale en utgift. Anonymous poster hash: b0ad5...21d
Gjest b0ad5...21d Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Salvesen. skrev (9 timer siden): Skjønner ikke at dere finner det så vanskelig. De fleste har en grei formening om hvor mye verdier de har ift sparepenger, verdi i hus osv. Så er det bare å ta jobben med å gå igjennom skattemeldingene. Men såklart om man er nær eller over i pensjonist livet tar det jo litt tid. Selv har jeg ikke jobbet så lenge, relativ sett. Du er åpenbart ung, lever alene og har en veldig enkel og oversiktlig økonomi. For min del har jeg ikke en fjerneste anelse om hvor mye jeg har tjent gjennom livet. Anonymous poster hash: b0ad5...21d
Salvesen. Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Gjest b0ad5...21d skrev (11 minutter siden): Dette siste er jo ikke sparing i det hele tatt, men bare oppsamling av penger til å betale en utgift. Anonymous poster hash: b0ad5...21d Nei det er sparing til å betale en ting av verdi...
Salvesen. Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Gjest b0ad5...21d skrev (7 minutter siden): Du er åpenbart ung, lever alene og har en veldig enkel og oversiktlig økonomi. For min del har jeg ikke en fjerneste anelse om hvor mye jeg har tjent gjennom livet. Anonymous poster hash: b0ad5...21d Ikke særlig ung nei, ikke enkel økonomi. Hva du har tjent ligger på alttinn.
Gjest b0ad5...21d Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Salvesen. skrev (22 minutter siden): Ikke særlig ung nei, ikke enkel økonomi. Hva du har tjent ligger på alttinn. Dersom alt du har tjent ligger på Altinn så er du i hvert fall adskillig yngre enn meg. Det eldste skatteoppgjøret mitt som ligger der er for 2005... Da hadde jeg jobbet 100% i 10 år allerede, og en del kortere jobber og deltid før den tid. Anonymous poster hash: b0ad5...21d
Gjest b0ad5...21d Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Salvesen. skrev (28 minutter siden): Nei det er sparing til å betale en ting av verdi... Ting av verdi? Alle ting man kjøper har jo en eller annen verdi. Selv selger jeg f.eks stadig en masse små og store ting på finn.no. Dette er ting som egentlig bare har "forsvunnet" som forbruk, men som plutselig blir inntekt igjen, og skattefri inntekt til og med. Bare så langt i år har jeg allerede fått inn 50 000 fra salg der. Som sagt, du må ha en enkel økonomi om du greier sette opp et komplett regnskap for verdier inn og sparing gjennom hele livet. Anonymous poster hash: b0ad5...21d
aklla Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Det riktige ordet er ikke sparing, men formue. Samlet formue nå vs samlet inntekt før skatt totalt sett. Sparing er egentlig irrelevant her.. 1
Gjest b0ad5...21d Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai aklla skrev (17 minutter siden): Det riktige ordet er ikke sparing, men formue. Samlet formue nå vs samlet inntekt før skatt totalt sett. Sparing er egentlig irrelevant her.. Dette sier jo ingenting om hvor mye du har greid å spare av inntekten din. Du kan ha fått gaver, arvet, vunnet... Og du kan ha masse fond/aksjer du har tjent mye på, men som ikke kommer fram på skatteoppgjøret siden verdiene ikke er tatt ut. Anonymous poster hash: b0ad5...21d
tigerdyr Skrevet 25. mai Skrevet 25. mai 13 hours ago, Guest b0ad5...21d said: Du kan ha fått gaver, arvet, vunnet... Hvilket også er inntekt selv om det ikke nødvendigvis altid er skattbar inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå