skaftetryne32 Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli rozon skrev (Akkurat nå): sukk* Du leser ikke hva jeg skriver men dikter dine egnn oppfatning. Det er sykt tungt å debattere med noen som ikke evner å lese. Jeg leser akkurat hva du skriver, jeg tror ikke du forstår konsekvensene av hva du foreslår. rozon skrev (2 minutter siden): Far bør jo da si fra seg farskapsansvaret. Selvsagt beholder han det økonomiske ansvaret, Det er totalt urimelig, og hvem var det som sa noe om stigmatisering av gutter/menn? 2
rozon Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli 17 minutes ago, skaftetryne32 said: Jeg leser akkurat hva du skriver, jeg tror ikke du forstår konsekvensene av hva du foreslår. Konsekvensene blir at familier ikke lengre kan skjule at de mangler evner til å ivareta barn på en skikkelig måte. 19 minutes ago, skaftetryne32 said: Det er totalt urimelig, og hvem var det som sa noe om stigmatisering av gutter/menn? Hva finner du urimelig? At man som foreldre må ta ansvar? Jeg forstår ansvar er et tungt og skremmende ord for deg, men voksne må ofte, selv i woke tiden vi lever i, ta av oss snøflaket og ja... ta ansvar. 2
leticia Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli rozon skrev (19 minutter siden): Hva finner du urimelig? At man som foreldre må ta ansvar? Jeg forstår ansvar er et tungt og skremmende ord for deg, men voksne må ofte, selv i woke tiden vi lever i, ta av oss snøflaket og ja... ta ansvar. Du vet at barn som vokser opp i samme familie og har den samme oppdragelsen og like mye ansvarlige foreldre kan få en helt ulik skjebne? Den ene blir kanskje narkoman, mens den andre byens ordfører? Å ta ansvar, er ikke det samme som at problemene forsvinner. Denne familien vi snakker om har t.o.m gjort tiltak (etter hva jeg har lest) med å flytte ut av byen slik at han kommer inn i nytt miljø, samt at faren har tatt seg permisjon for å kunne følge opp hjemme. Hvis ikke det er å ta ansvar i din bok, så lurer jeg faktisk på om du selv er forelder. 3
Atib Azzad Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Ville det blitt en kule på moderaternas Johan Forssell? Svensk ministers sønn vanket i nazi-kretser [...]En nära anhörig till en svensk minister är aktiv i den våldsbejakande extremhögern. Under cirka ett års tid har personen rekryterat, samarbetat med en NMR-aktivist och anslutit sig till ett våldsamt nätverk med kopplingar till utländsk högerextrem terrorism. 4
leticia Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) rozon skrev (1 time siden): Tenker du på til forskjell på å samle 64 kvinnemennesker så får du 128 forskjellige meninger, mens 105 menn liksom klarer å enes om 1 mening? Tror du overvurderer både menn og menneskeheten her. Nå var det ikke deg jeg siterte på den, jeg blir bare oppgitt når man bruker nedlatende kommentarer som "tanter"... Jeg over eller undervurderer ingen. Men det var visst noen som hadde et problem her med at damer også skal bli hørt... Flere innfallsvinkler er positivt, uavhengig av om disse kommer fra en kvinne eller en mann. Men jeg tør å påminne forumdeltakerne om at undersøkelser viser at kvinner er bedre ledere enn menn. EDIT Så man skal kanskje være litt forsiktig med å si at med damer blir det mere "rot". Kunne heller sagt politisk venstreside, (som btw består av både kvinner og menn). Dette gjaldt ikke deg da, men fyren med tante - kommentaren. Endret 10. juli av leticia edit 2
Neptun1 Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) tsetsefluen skrev (5 timer siden): At flerkulturelle begår mye kriminalitet er sant. Men faktisk er det en liten del som står bak alt styret, ikke halvparten. De aller fleste er lovlydige Det hjelper lite når den importerte ekstrakriminaliteten begås av seriekriminelle som er fullstendig klar over at norsk "politi", "rettsvesen" og den politiske enigheten Rødt til lyseblå (Ernafløyen i Høyre) har total berøringsangst og ikke våger å røre et hår på hodet til dem. De sitter bare å ler hånlig av ofrene. Kriminell lavalder i Norge er tilpasset norsk ungdom, ikke ungdommer med opphav i 3. verden som utnytter norsk naivitet til å rane, voldta og faktisk drepe uten at venstresiden/flertallet ser noen grunn at dette skal avstedkomme staff eller andre reaksjoner. Gjelder i første rekke såkalt "mindreårige" men også personer over denne alderen slipper i flere tilfeller straff for voldtekt og mishandling grunnet nevnte berøringsangst - og redsel for å være "rasist". I tillegg er det umulig å integrere fremmedkulturelle fra muslimske og afrikanske land i våre vestlige verdier. Dette kan vi fastslå etter mer enn 50 års erfaring. INGENTING går seg til, det blir bare verre og verre for hvert år i takt med økende antall asylmigranter. Den svært høye prisen for asylinnvandring og gjenforeninger burde ingen med et snev av evne til å tenke konsekvenser være villig til å betale - eller akseptere. Endret 10. juli av Neptun1 1
leticia Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Neptun1 skrev (14 minutter siden): Gjelder i første rekke såkalt "mindreårige" men også personer over denne alderen slipper i flere tilfeller straff for voldtekt og mishandling grunnet nevnte berøringsangst - og redsel for å være "rasist". Jeg har vist dokumentasjon tidligere i tråden på at innvandrere straffes hardere i rettssystemet enn nordmenn. Men sånn til opplysning så slipper de fleste unna med voldtekt, pga beviskravet, uavhengig hvilken hudfarge eller kultur de har. Jeg er enig i at straffbar lavalder bør ned. Jeg går lenger enn FRP her, og tenker 13 år, ikke 14. 2
Neptun1 Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) leticia skrev (36 minutter siden): Jeg har vist dokumentasjon tidligere i tråden på at innvandrere straffes hardere i rettssystemet enn nordmenn. Men sånn til opplysning så slipper de fleste unna med voldtekt, pga beviskravet, uavhengig hvilken hudfarge eller kultur de har. Jeg er enig i at straffbar lavalder bør ned. Jeg går lenger enn FRP her, og tenker 13 år, ikke 14. Ja, nå kjenner jeg ikke til at nordmenn under lavalder raner, voldtar og t.o.m. dreper i Norge. Ikke at de sitter og ler av voldtektsofferet sitt i retten heller.. - Dette var det "nordfjordingane" som gjorde. 4 innvandrere som gjengvoldtok ei kvinne i et busskur i Vesterålen ble omtalt som "4 personer med tilknytning til Nordland". Der har vi NrK, TV2 og norsk presse sin redelighet. Selvsagt ingen straff. Søppelplukking som "straff" for voldtekt og mishandling av mindreårig har jeg heller ikke hørt at nordmenn er dømt til. https://www.document.no/2021/06/23/frp-ledere-mener-gjengvoldtekt-bor-ha-storre-konsekvenser-enn-soppelplukking/ - Så det høres noe underlig at din påstand skulle medføre riktighet. Spesielt når hele leddet i det såkalte rettsapparatet konsekvent bortforklarer og unnskylder kriminalitet fra migranter i likhet med stortingsflertallet. Må nok sjekke den påstanden. Ellers enig i at den kriminelle lavalderen snarest burde senkes til 13 år - og at de burde få samme straff som voksne. Endret 10. juli av Neptun1 1
rozon Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli 2 hours ago, leticia said: Du vet at barn som vokser opp i samme familie og har den samme oppdragelsen og like mye ansvarlige foreldre kan få en helt ulik skjebne? Den ene blir kanskje narkoman, mens den andre byens ordfører? Å ta ansvar, er ikke det samme som at problemene forsvinner. Denne familien vi snakker om har t.o.m gjort tiltak (etter hva jeg har lest) med å flytte ut av byen slik at han kommer inn i nytt miljø, samt at faren har tatt seg permisjon for å kunne følge opp hjemme. Hvis ikke det er å ta ansvar i din bok, så lurer jeg faktisk på om du selv er forelder. Ja, men utfordringen er at i dag er det ikke noe hjelp å få og foreldre sitter med alt ansvar aleine. Med mitt forslag vil foreldre ha mulighet til klart og tydelig gi beskjed til samfunnet at de ikke klarer dette. Å få inn proff hjelp tidlig er avgjørende for å knekke en nedadgående spiral. Er usikker på hvem du refererer her. Uansett så er det å ta ansvar ikke nok. Man måler kun resultatene. 1 hour ago, leticia said: Nå var det ikke deg jeg siterte på den, jeg blir bare oppgitt når man bruker nedlatende kommentarer som "tanter"... Ville bare frem til at kvinner og menn er ikke så forskjellige, og å anta at menn kan bli enige om noe som helst er kanskje litt håpefullt.
leticia Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli K rozon skrev (32 minutter siden): Ville bare frem til at kvinner og menn er ikke så forskjellige, og å anta at menn kan bli enige om noe som helst er kanskje litt håpefullt. Jeg er enig i at kvinner og menn ikke er så forskjellige. Kommentaren var bare en motvekt til "vi har for mange tanter i styre og stell".... - du finner den Kommentaren på side 11 i tråden. 2
leticia Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Neptun1 skrev (1 time siden): Ellers enig i at den kriminelle lavalderen snarest burde senkes til 13 år - og at de burde få samme straff som voksne. De kan gjerne få samme straff, men de bør ikke havne i fengsel sammen med voksne syns jeg, siden målet med fengsel er rehabilitering, og å havne i miljø med voksne sånn sett ikke er så lurt. Document.no er ikke en kilde jeg tar seriøst, beklager. Hvis man hadde sett statistikk over alle lovbrudd, voldtekter osv under straffbar alder så er jeg sikker på du vil finne også etniske nordmenn i den statistikken. Men jeg skal være enig med deg i at innvandrere fra visse land sannsynligvis er overrepresentert i statistikken. Innvandrere er iallefall i overvekt i fengselsstatistikken i forhold til hvor mange de er, så det gir mening at det er slik for de under 15 år også. Jeg er litt opptatt av at vi må være ærlige om problemene, ikke ha verken berøringsangst, eller være fordomsfulle, men holde oss til statistiske fakta for å kunne sette inn riktige tiltak. 1
23:4 Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli leticia skrev (2 timer siden): Jeg har vist dokumentasjon tidligere i tråden på at innvandrere straffes hardere i rettssystemet enn nordmenn. Men sånn til opplysning så slipper de fleste unna med voldtekt, pga beviskravet, uavhengig hvilken hudfarge eller kultur de har. Jeg er enig i at straffbar lavalder bør ned. Jeg går lenger enn FRP her, og tenker 13 år, ikke 14. Igjen om de bør staffes eller ikke er jo ikke spørsmålet. Heller ikke alder. Er mennesket farlig for sine omgivelser ? Da må det sikres om det er 10 år gammelt. Alt annet er bare naivt vrøvl. Og da må man ha sikrings plasser for slike barn, og selvfølgelig mennesker rundt de som følger de opp og avkriminaliserer de. Om det tar 1 år, 10 år eller resten av livet vil varierer fra individ til individ.
Jarmo Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli https://www.nettavisen.no/nyheter/frp-etter-bussbrannen-ungdomsfengsel-er-bra/s/5-95-2522293
skaftetryne32 Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli For å komme tilbake til emnet så bør vi vel kanskje diskutere om det var gangsta rap eller muligens en annen form for litteratur som er skyldig i påvirke denne drittungen i å sette fyr på en buss? 2
rozon Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli 42 minutes ago, skaftetryne32 said: For å komme tilbake til emnet så bør vi vel kanskje diskutere om det var gangsta rap eller muligens en annen form for litteratur som er skyldig i påvirke denne drittungen i å sette fyr på en buss? Tror det er vanskelig å si at ett enkelt punkt kuliminerte i den handlingen. Men samfunnet tilgir jo alltid rike og populære (eksempelvis Travis Scott for 10 dødsfall), kriminelle har alltid makt og penger => skaper et verdensbilde for ungdom som ikke er sunt. Vi har jo i Norge den der Kanelen eller hva han nå kalles. Nå vet jeg jo ikke om han er skyldig i noe, men dersom han skulle bli dømt for noe så bør straffen skjerpes siden man er et forbilde/kjendis. Og forøvrig det samme ovenfor han dotten i kongefamilien. Eller Petter Northug. Alle burde fått skjerpelser i reaksjon på grunn av publisitet. Når man blir dømt for alvorlig kriminalitet burde også alle eiendeler inndras. Kun de eiendeler man kan bevise er lovlig tilegnet returneres. Til syvende og sist er kriminalitet noe man velger å gjøre, og man bør bli holdt til ansvar for det valget. 1
skaftetryne32 Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli rozon skrev (11 minutter siden): Men samfunnet tilgir jo alltid rike og populære (eksempelvis Travis Scott for 10 dødsfall) Var han ansvarlig i utgangspunktet? Ble han "tilgitt" pga sin rikdom? Det er i så fall ett temmelig ødelagt rettsvesen de bruker om man kan bli tilgitt fordi man er rik. Det som er sikkert er at i usa betyr penger noe i forhold til god rettshjelp, og de bruker fremdeles en 12 mann jury av legfolk, herre satan det er jo noe vikingene drev med for 1000 år siden, sier noe om hvor godt vikingenes verdier står seg, men kanskje på tide med en liten oppdatering 🤣 rozon skrev (13 minutter siden): kriminelle har alltid makt og penger => skaper et verdensbilde for ungdom som ikke er sunt. Det samme kan en si om religion å prestene deres for og være helt ærlig, jeg tror det er liten tvil om at en tekst kan påvirke, men det må strengt tatt den påvirkede ta ansvar for selv, noe jeg får inntrykket av at du mener selv i denne setningen👇 rozon skrev (16 minutter siden): Til syvende og sist er kriminalitet noe man velger å gjøre, og man bør bli holdt til ansvar for det valget. Men da finner jeg dette 👇 litt forvirrende. rozon skrev (17 minutter siden): Vi har jo i Norge den der Kanelen eller hva han nå kalles. Nå vet jeg jo ikke om han er skyldig i noe, men dersom han skulle bli dømt for noe så bør straffen skjerpes siden man er et forbilde/kjendis. Og forøvrig det samme ovenfor han dotten i kongefamilien. Eller Petter Northug. Alle burde fått skjerpelser i reaksjon på grunn av publisitet. Hvem sier at kamelen er et forbilde? Neppe kamelen aka kanelen, man kan ikke alltid unngå publisitet, og jeg synes ikke det er rettferdig med hardere straff bare fordi man har vunnet noen medaljer eller har en jobb i underholdningsindustrien, de har ikke forpliktet seg til å være forbilder, da synes jeg det er verre med politi som i enkelte tilfeller tilsynelatende temmelig enkelt slipper unna straff, og de burde faktisk være forbilder, mener nå jeg. 2
rozon Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli 1 hour ago, skaftetryne32 said: Var han ansvarlig i utgangspunktet? Ble han "tilgitt" pga sin rikdom? Det er i så fall ett temmelig ødelagt rettsvesen de bruker om man kan bli tilgitt fordi man er rik. Hvis man koker det ned til 1 avgjørelse som veldig sannsynlig kunne spart menneskeliv, så var det avgjørelsen han tok på scenen med å fortsette konserten etter han stoppet og annerkjente at han så en livløs person bli knust blant publikum, for deretter å fortsette konserten. Når du er den ene personen som arrangementet henger på, altså kommer ikke du så blir det ikke noe, da mener jeg du har ett ansvar - men det er mange andre som også har ansvar. 1 hour ago, skaftetryne32 said: Hvem sier at kamelen er et forbilde? Neppe kamelen aka kanelen, man kan ikke alltid unngå publisitet, og jeg synes ikke det er rettferdig med hardere straff bare fordi man har vunnet noen medaljer eller har en jobb i underholdningsindustrien, de har ikke forpliktet seg til å være forbilder, da synes jeg det er verre med politi som i enkelte tilfeller tilsynelatende temmelig enkelt slipper unna straff, og de burde faktisk være forbilder, mener nå jeg. Alle disse du nevner er betalt for nettopp eksponeringen. Enten direkte eller indirekte. Så nei, jeg er uenig med deg. 1
skaftetryne32 Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli rozon skrev (1 time siden): Hvis man koker det ned til 1 avgjørelse som veldig sannsynlig kunne spart menneskeliv, så var det avgjørelsen han tok på scenen med å fortsette konserten etter han stoppet og annerkjente at han så en livløs person bli knust blant publikum, for deretter å fortsette konserten. Når du er den ene personen som arrangementet henger på, altså kommer ikke du så blir det ikke noe, da mener jeg du har ett ansvar - men det er mange andre som også har ansvar. De som godkjente det absurde designet av scenen, og de som va ansvarlige for å slippe for mange mennesker inn på arenaen er nok langt mer skyldige enn TS, men det er bare en mening. rozon skrev (1 time siden): Alle disse du nevner er betalt for nettopp eksponeringen. Enten direkte eller indirekte. Så nei, jeg er uenig med deg. Til syvende og sist så er kriminalitet noe man velger å gjøre, det er dine ord, jeg skjønner ikke hvordan Beatles kan være medskyldige i drapet på Sharon Tate f.eks de skrev bare en sang som et sykt menneske tok i verste mening, og nei de er ikke først og fremst betalt for eksponeringen, men det er liten tvil om at eksponeringen øker inntektene, man er temmelig idiot om man ikke prøver å reklamere sitt produkt, og det er akkurat hva som blir gjort, men om en person som reklamerer for et produkt, og noen tar de i verste mening, og du mener det bør straffes, kan vi da gjøre det samme med f.eks, Procter & Gamble, de svinger jo kniver over gillete reklamene sine, skal det selskapet straffes om noen blir inspirert til å kutte noen struper? Det gir ikke mening at kriminalitet er noe man velger å gjøre selv, men likevel kan en musiker bli holdt ansvarlig, ikke for noe de har gjort, men for sitt kunstneriske uttrykk? Greit nok, men da må vi gjøre det samme med alle forfattere, alle involvert i noe som uforvarende inspirerte til noe ulovlig kan å vil bli etterforsket, beklager, men for meg blir det bare snålt.
rozon Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli 9 minutes ago, skaftetryne32 said: Det gir ikke mening at kriminalitet er noe man velger å gjøre selv, men likevel kan en musiker bli holdt ansvarlig, ikke for noe de har gjort, men for sitt kunstneriske uttrykk? Greit nok, men da må vi gjøre det samme med alle forfattere, alle involvert i noe som uforvarende inspirerte til noe ulovlig kan å vil bli etterforsket, beklager, men for meg blir det bare snålt. Artig hvordan du må dikte opp et synspunkt jeg aldri har hatt. Er det så vanskelig å debattere med det jeg faktisk sier? 1
skaftetryne32 Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli rozon skrev (18 minutter siden): Artig hvordan du må dikte opp et synspunkt jeg aldri har hatt. Er det så vanskelig å debattere med det jeg faktisk sier? Du har rett, jeg misforstå totalt det du skrev.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå