Gå til innhold

Krav om ladeboks, tullete eller nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (23 minutter siden):

Men vifteovnene har termostat og vil ikke trekke maks strøm kontinuerlig og i timesvis.
Til motsetning fra en billader som gjør nettopp det…..

Det er nok motsatt, nemlig at varmovner trekker kontinuerlig i kalde kjeldere og hytter mens en billader stopper når batteriet er fullt.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 minutes ago, nebrewfoz said:

Og termostater feiler aldri, som man vet ... (/s)

Det er derfor varmeovner har varmesikring som kobler ut permanent hvis temperaturen blir for høy...... med mindre man kjøper fra Temu e.l.

Forøvrig bruker VV-berederen vår mer strøm enn billaderen pér måned, og den er også koblet til stikkontakt. Rart da at ikke VV-berederen har eksplodert i en gigantisk flammekule enda. For det skal de jo gjøre i følge propagandaen.

Endret av sedsberg
Skrevet
sedsberg skrev (9 minutter siden):

Forøvrig bruker VV-berederen vår mer strøm enn billaderen pér måned, og den er også koblet til stikkontakt. Rart da at ikke VV-berederen har eksplodert i en gigantisk flammekule enda. For det skal de jo gjøre i følge propagandaen.

For 10 år siden fikk vi branntilløp i stikkontakten til vår VV-bereder. Og den sto ALLTID tilkoblet. Var ikkeno slitasje p.g.a. inn/ut-kobling av støpsel. Likevel begynte det å brenne der. Jordet stikkontakt. 

Ble ny direktekoblet VV-bereder på ny ledning/kurs da.

• Liker 1
Skrevet

Av en eller annen grunn forbys ikke stearinglys og vedfyring som faktisk er noe er en reell brannkilde, men alt som er av elektriker-saker skal strengt reguleres. Her snakker vi tydelig om å mele sin egen bransje.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Men vifteovnene har termostat og vil ikke trekke maks strøm kontinuerlig og i timesvis.
Til motsetning fra en billader som gjør nettopp det…..

Når eg varmer opp hytta så står pabelovnene på i svært mange timer for å oppnå varmen termostaten er stilt inn på. 

Lengre enn eg lader på stikkontakten på hytta. 

Skrevet (endret)

Screenshot2025-08-15at15-05-05Brannstatistikk.png.0b7636b5dea12c299f684b9f05e0cb20.pngimage.png.0d9fa9c5d01d69034275fdeec849afa9.png

https://brannstatistikk.no/search?searchId=6EB5433C-AC28-4F6C-A96D-E1BCED8ABC6B&type=SEARCH_DEFINITION

Det er vanskelig å lese noe entydig ut fra dette. Særlig ettersom elbilandelen har gått brått oppover i perioden. For ordens skyld: Siste søyle der er ganget med 12/7 for å kompensere for at det bare er data fram til og med 7. måned mens alle de andre søylene er for 12 måneder.

Screenshot2025-08-15at15-07-53Brannstatistikk.png.ad75e809792324539faa5e1caa5f426e.png

Screenshot2025-08-15at15-08-38Brannstatistikk.png.0ffd2fdfc29bafe243adf8c778940bed.png

https://brannstatistikk.no/statistics

Screenshot 2025-08-15 at 15-07-53 Brannstatistikk.png

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (3 timer siden):

Det er faktisk en årsak til at ved nye installasjoner skal vv-berederen være en del av det faste opplegget.
Varmgang i berederens stikkontakt er en klassiker…..

• Liker 2
Skrevet
Jotun skrev (2 timer siden):

Når eg varmer opp hytta så står pabelovnene på i svært mange timer for å oppnå varmen termostaten er stilt inn på. 

Lengre enn eg lader på stikkontakten på hytta. 

Da er det på høy tid å forsterke el.anlegget ditt. Hvis ikke er risikoen for varmgang/brannfare på denne kursen på lik linje med elbillading på en 16A kurs.

Skrevet

Jeg tolker installasjonsutstyr til å være montert av fagfolk. Artig at dette tar fyr oftest. Tipper det samme vil skje med ladeboksene man henger opp rundt forbi.

Skrevet
Vokteren skrev (49 minutter siden):

Det er faktisk en årsak til at ved nye installasjoner skal vv-berederen være en del av det faste opplegget.
Varmgang i berederens stikkontakt er en klassiker…..

For å flisespikke: Det er ikke ulovlig å ha varmtvannsbereder på stikkontakt. Det finnes i hvert fall tre åpninger for det: Enten må varmeelementet være maks 1500W eller så må stikkontakten være av den blå eller røde typen med kraftige runde stifter eller så må anlegget være utført etter eldre standard.

Ikke at lovlig nødvendigvis er synonymt med gunstig.

Skrevet
Trulss skrev (1 time siden):

Jeg tolker installasjonsutstyr til å være montert av fagfolk. Artig at dette tar fyr oftest. Tipper det samme vil skje med ladeboksene man henger opp rundt forbi.

Ikke så merkelig når alle installasjoner skal utføres av fagfolk.

Det er riktig at DLE avdekker mange avvik, men det skyldes altfor ofte slurv og innleie fra EU/EØS.

Elbilladere har likevel et godt omdømme:

https://nkom.no/aktuelt/ingen-alvorlige-avvik-pa-elbilladere

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

For å flisespikke: Det er ikke ulovlig å ha varmtvannsbereder på stikkontakt. Det finnes i hvert fall tre åpninger for det: Enten må varmeelementet være maks 1500W eller så må stikkontakten være av den blå eller røde typen med kraftige runde stifter eller så må anlegget være utført etter eldre standard.

Ikke at lovlig nødvendigvis er synonymt med gunstig.

Jeg er klar over at regel ikke har tilbakevirkende kraft.
Da jeg fikk DLEavvik på varmgang i vv-berederens stikkontakt, kunne jeg lovlig bare bytte selve kontakten til en ny.
Det samme skjedde da jeg byttet hele berederen pga alder.

Skrevet
Vokteren skrev (5 timer siden):

Da er det på høy tid å forsterke el.anlegget ditt. Hvis ikke er risikoen for varmgang/brannfare på denne kursen på lik linje med elbillading på en 16A kurs.

Utdyp gjerne. Ut fra det innlegget du siterte, hvordan kan du mener at det er på høy tid å oppgradere noe som helst?

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Og det er jo bra, siden laderne sitter inni bilen. 😉

Kverulantenene må tydeligvis ha det inn med teskje.

Denne tråden handler om lading fra en fast installasjon, ikke om bilfabrikantenes forskjellige løsninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...