Gå til innhold

Linux, Windos 11 uten støtte/oppdateringer, eller gamle Windows 10 uten oppdateringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Å gå fra Windows til Linux kan oppleves som en høy terskel, siden det krever en litt annen måte å tenke på. Da er det fint at det finnes distroer som Bazzite eller de andre Universal Blue-distroene, som på mange måter lukker dette gapet og gir en god start for nye brukere. De fungerer som en trygg "lekekasse" hvor man kan lære seg mer før man eventuelt distrohopper videre til mer tradisjonelle distroer uten "støttehjul", dersom man føler seg begrenset av dem. Egentlig er det heller ikke noe problem å bruke Bazzite eller andre immutable distroer som sitt daglige OS, men for min del endte jeg opp med å ville gjøre mer, og gikk derfor videre til CachyOS.

Communityene rundt både Bazzite og CachyOS opplever jeg som svært velkomne og hyggelige for nybegynnere, selv om det  som alltid, finnes noen sure epler her og der, både blant veteranene og ferskingene. ChatGPT har og vært en svært god ressurs når jeg har støtt på problemer eller ikke har funnet ut av ting selv, og det har definitivt gjort overgangen fra Windows til Linux både enklere og mer lærerik. 

Endret av Evil-Duck
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 hours ago, BamseMums80 said:

Linux forandrer/tilpasser seg ikke raskt nok. Det ser stadig bedre ut,og flere distroer er så lett og installere at etter noen få minutter har du tilsynelatende "alt" ferdig fikset og klart. Så har du software manager som har "det meste" som videospillere,emulatorer,themes og bakgrunner etc bare med noen klikk. Men det vil aldri bli noe enkelt utover dette.

Så har du en gammel NAS,så forvent STORE problemer,egentlig alt av eldre hardware kan gi veldig store utfordringer.Disker som ikke vil aktiveres etc. Spill og 3D applikasjoner er en hit eller miss. Du skal bli veldig raskt kjent med terminalen i linux. Så læringskurven utover å ha et "multimedia dekstop" som lar deg kjøre Youtube og spille spotify er kjempebratt,og veldig veldig vanskelig med mindre du har dyp forståelse og erfaring. 

De som har en eldre laptop bruker å ende opp med en eller annen Linux distro - i hvertfall de som er noenlunde "data interessert" Men de aller fleste jeg kjenner som sier de skal "hoppe over" på Linux ender med å vende tilbake til Windows relativt raskt. Noen av disse lager seg en dualboot med Windows. Linux er bare ikke bra nok,dersom man gjør noe som ikke distroen allerede er satt opp til å gjøre. Windows 11 som mange elsker å hate kan fort bli sinsykt mye enklere til alt. Det er også mye lettere å få Windows 11 til å kjøre på gammel hardware,en å få en gammel printer til å virke i Linux - Betydelig lettere.

Jeg er klar over at jeg sikkert tråkker på noen Linux brukere som har brukt det siden 1997 eller lignende,men dere kan ikke sees på som en vanlig PC bruker. Linux ser flott ut,og det er kraftig software som teoretisk kan gjøre det meste. Men du kommer aldri til å ville gjøre det. Ønsker man hjelp er det og veldig raskt å havne i et veldig lukket miljø,der beskjedene ofte er "get gudd" 

Prøv det f.eks fra en gammel laptop,eller bare kjør distroen fra en minnepinne å test litt selv. Ikke gå hen å formater HDen deres,dersom dere ikke da er kyndige nok til å gå tilbake til slik den var. 

Lite konkret hva du mener er problemet. Du får ikke til "Gammel NAS" og printere og dermed kan Linux aldri fungere? 

Manglende driver-støtte er et problem som hardware produsenter er ansvarlige for. Men de opplyser deg i specs at de ikke støtter Linux.

Spill som kun er laget for Windows, samme greie. Vanskelig å tvinge de. Samme issue gjelder for MacOS.

Nå har selv Nvidia fått fingeren ut og begynt å få seriøse drivere på Linux.

Intel og AMD har støttet Linux skikkelig i mange år og det fungerer totalt sømløst.

Må man være mer tech savvy for å ha Linux? Nei. Man har da måtte hacket og reinstallere Windows også i tiår pga hardware problemer, Windows-råte og virus.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette med gaming i Linux har vært ett ikkeproblem for meg, proton fungerer veldig bra for de aller aller fleste spill. Untaket er selvfølgelig de online spillene med anticheat som krever kernal access eller TPM 2.0 som i BF6 sitt tilfelle. Om det igjen er noe som av den ene eller andre grunnen ikke fungerer så finner en som oftest løsningen her https://www.protondb.com, her kan man og sjekke at det konkrete spillet en kunne tenke seg å spille faktisk fungerer, noe de aller fleste gjør.

Dragon Age Origins som jeg nylig startet å spille på nytt fungerer faktisk bedre gjennom Proton enn native i windows hvor jeg måtte dille med mods og launch options for å i det heletatt få spillet til å starte. Så gaming på Linux er ikke som det en gang var, det fungerer igrunnen mesteparten av tiden like smertefritt som på Windows takket være Proton og jobben Valve med flere har gjort de siste årene. 

Endret av Evil-Duck
Skrevet

Bruker man pcen kun til spill og nettleser så ser jeg ikke vitsen med linux. Du har også WSL som gir deg linux i windows. Det går fint å kjøre windows 11 selv om pcen i utgangspuktet ikke er støttet. Win 10 skal få oppdateringer ihvertfall ut oktober 26.

Når det er sagt så kjører jeg heller linux på litt eldre maskiner enn windows. Veldig enkelt å installere, håndterer omtrent alt som finnes av hardware helt av seg selv. Spilling funker greit gjennom spill-strømming. Tyngre spill gjør jeg på windows.

Skrevet
11 minutes ago, bo1e said:

Du har også WSL som gir deg linux i windows.

WSL er kjempeflott. Men - det gir deg ikke uten videre tilgang til til feks. usb enheter som er koblet til Windows-maskinen, da må du inn i terminalen og gjøre ting (som noen i denne tråden har argumentert for er bra hvis man kan unngå).

Skrevet
1 hour ago, Bing123 said:

Lite konkret hva du mener er problemet. Du får ikke til "Gammel NAS" og printere og dermed kan Linux aldri fungere? 

Manglende driver-støtte er et problem som hardware produsenter er ansvarlige for. Men de opplyser deg i specs at de ikke støtter Linux.

Spill som kun er laget for Windows, samme greie. Vanskelig å tvinge de. Samme issue gjelder for MacOS.

Nå har selv Nvidia fått fingeren ut og begynt å få seriøse drivere på Linux.

Intel og AMD har støttet Linux skikkelig i mange år og det fungerer totalt sømløst.

Må man være mer tech savvy for å ha Linux? Nei. Man har da måtte hacket og reinstallere Windows også i tiår pga hardware problemer, Windows-råte og virus.

Ja,om du skal se autistisk på det,og ta alt jeg skrev helt på ordet,så blir det jo slik da. Da er det NAS og printer det går i.😅 Når det gjelder NAS,så er det jo gjerne ikke driverstøtte som er problemet. Men nettverksprotokoller og bare det å lage en egen login,der man skriver brukernavn og passord gjerne ikke er mulig uten at man skriver dette manuellt i terminalen,eller en eller annen config fil som ligger på distroen. 

Hva med noen harddisker som blir regisrert,mens andre ikke,lyd som virker på noe,mens på noe annet er det tystnad. Oppdateringer som ødelegger et fullt fungerende system. Eksterne DVD og bluray spillere som ikke lar seg registere. Jeg sier alt lar seg ordne,om man legger ned nok tid i dette,og er heldig som finner en løsning som fungerer. Så lenge det ikke fungerer helt etter hva default setupen har gitt deg,så kan og vil det by på ofte alt for store utfordringer. 

Windows er heller ikke perfekt,men her klarer selv en nybegynner seg ganske godt selv. Særlig om dette gjelder Windows 10/11. Forventer heller ikke at enkelte her (som deg) er enig med meg i alt. Det er jo også sån at det ser bedre ut om jeg hadde skrevet at Linux er best,og det er grisebra til alt. Noe som sikkert stemmer for deg,men sån er ikke min realitet. Heller ikke de jeg kjenner sin. Men på internett er jo det jo lett å finne andre erfaringer.

Mange "brukervennlige" distroer ser bra ut,og fungerer tilsynelatende flott for helt sikkert veldig mange. Men får du et problem,så ikke forvent å få det løst. Det kan være et problem som er nærmest en bagatell i Windows. Jeg har heller ikke noe i mot Windows,som enkelte her har. Men vet jo det er tøft,og mange synes de er så sårbare i Windows for de lever så hemmelige liv. (Ironi) at de må ha Linux for å beskytte seg.

Skrevet (endret)
1 hour ago, BamseMums80 said:

Ja,om du skal se autistisk på det,og ta alt jeg skrev helt på ordet,så blir det jo slik da. Da er det NAS og printer det går i.😅 Når det gjelder NAS,så er det jo gjerne ikke driverstøtte som er problemet. Men nettverksprotokoller og bare det å lage en egen login,der man skriver brukernavn og passord gjerne ikke er mulig uten at man skriver dette manuellt i terminalen,eller en eller annen config fil som ligger på distroen. 

Hva med noen harddisker som blir regisrert,mens andre ikke,lyd som virker på noe,mens på noe annet er det tystnad. Oppdateringer som ødelegger et fullt fungerende system. Eksterne DVD og bluray spillere som ikke lar seg registere. Jeg sier alt lar seg ordne,om man legger ned nok tid i dette,og er heldig som finner en løsning som fungerer. Så lenge det ikke fungerer helt etter hva default setupen har gitt deg,så kan og vil det by på ofte alt for store utfordringer. 

Windows er heller ikke perfekt,men her klarer selv en nybegynner seg ganske godt selv. Særlig om dette gjelder Windows 10/11. Forventer heller ikke at enkelte her (som deg) er enig med meg i alt. Det er jo også sån at det ser bedre ut om jeg hadde skrevet at Linux er best,og det er grisebra til alt. Noe som sikkert stemmer for deg,men sån er ikke min realitet. Heller ikke de jeg kjenner sin. Men på internett er jo det jo lett å finne andre erfaringer.

Mange "brukervennlige" distroer ser bra ut,og fungerer tilsynelatende flott for helt sikkert veldig mange. Men får du et problem,så ikke forvent å få det løst. Det kan være et problem som er nærmest en bagatell i Windows. Jeg har heller ikke noe i mot Windows,som enkelte her har. Men vet jo det er tøft,og mange synes de er så sårbare i Windows for de lever så hemmelige liv. (Ironi) at de må ha Linux for å beskytte seg.

Tviler ikke på at du hadde problemer. Dog skeptisk til det med harddiskene, de har alltid fungert på tvers av OS. Tror nok det er filsystemer evt som er der skoen trykker. Uansett.

Problemet er konklusjonene dine.

Du sier det aldri vil bli enkelt, du vil aldri bruke det.

Typisk det sånne som deg glemmer at du har sittet i flerfoldige år med Windows og bygget deg opp skills. Så krediterer du Windows for å være "enkelt" bare fordi du kan å hanskes med problemer der.

Mange bytter vekk fra Windows pga problemer, som mange i tråden er inne på. Har vært utallige ustabile releases spesielt i Win10/11 æraen.

Jeg supporterer stadig folk som faktisk er nybegynnere og de klarer ikke fikse Jack Shit på Windows. Så for disse er det faktisk ett fett hvilken PC du setter foran de.

Endret av Bing123
  • Liker 2
Skrevet
BamseMums80 skrev (25 minutter siden):

Voldsomt til svartmaling det var her da. Høres jo ut som om du har brukt Arch rett fra memes

• Liker 1
Skrevet

Jeg migrerte fra Windows til Linux (kubuntu) for straks 7 år siden. Er på ingen måte en proff bruker (jobber som interaksjonsdesigner i et konsulentselskap) men har vært PC interessert siden jeg var 10.

BamseMums80 skrev (11 timer siden):

Linux forandrer/tilpasser seg ikke raskt nok. Det ser stadig bedre ut,og flere distroer er så lett og installere at etter noen få minutter har du tilsynelatende "alt" ferdig fikset og klart. Så har du software manager som har "det meste" som videospillere,emulatorer,themes og bakgrunner etc bare med noen klikk. Men det vil aldri bli noe enkelt utover dette.

Jeg får nye kernels ukentlig. Det er distorer som dekker alle behov. Kjører selv Kubuntu, som er forholdsvis rask og oppleves like lett som windows for alle ting som jeg gjorde på windows. Jeg spiller spill uproblematisk gjennom Steam, har software i en egen portal med automatisk nedlasting og installering.

Sitat

Så har du en gammel NAS,så forvent STORE problemer,egentlig alt av eldre hardware kan gi veldig store utfordringer.Disker som ikke vil aktiveres etc. Spill og 3D applikasjoner er en hit eller miss. Du skal bli veldig raskt kjent med terminalen i linux. Så læringskurven utover å ha et "multimedia dekstop" som lar deg kjøre Youtube og spille spotify er kjempebratt,og veldig veldig vanskelig med mindre du har dyp forståelse og erfaring. 

En NAS gir deg da ikke problemer, den er tilgjengelig som en nettressurs på samme linje som på Windows, men management via en nettside, alternativt terminalen. Ikke noe her som er værre med linux enn på windows. For å være ærlig så er det mye enklere å laste inn en NAS partisjon i Linux enn det var i windows. Hos meg nå har jeg en NAS patisjonen mappet til egne mapper sånn at det oppleves helt sømløst. Det fikk jeg aldri til på Windows.

Sitat

De som har en eldre laptop bruker å ende opp med en eller annen Linux distro - i hvertfall de som er noenlunde "data interessert" Men de aller fleste jeg kjenner som sier de skal "hoppe over" på Linux ender med å vende tilbake til Windows relativt raskt. Noen av disse lager seg en dualboot med Windows. Linux er bare ikke bra nok,dersom man gjør noe som ikke distroen allerede er satt opp til å gjøre. Windows 11 som mange elsker å hate kan fort bli sinsykt mye enklere til alt. Det er også mye lettere å få Windows 11 til å kjøre på gammel hardware,en å få en gammel printer til å virke i Linux - Betydelig lettere.

Selvsagt. Man får et OS som ikke er full av bloatware og som fremdeles er sikkert.
Det virker ikke som du har noe særlig erfaring med, eller kunnskap om, Linux. Det er bare noen få distroer som er "ferdige" og igjen enda færre som er låst. Så å påsta at distroer er "satt opp til å gjøre noe" gir ikke noe mening. Ingen av de vanlige store distroene er satt opp til å gjøre noe som helst, men de er bygget opp med forskjellige filosofier i grunn. Feks Ubuntu og Kubuntu er samme distro, men de kommer med hhv Gnome og KDE som desktop. Mint er jo også en avart av disse, som har en litt annen filosofi på ting. Men alle kan gjøre alt, om man vil. Debian for eksempel er svært konservativ og stabilt, med få endringer, mens Mint er helt motsatt og pusher endringer oftere. Om du samler på gamle printere så er du nok en special case 😛

Sitat

Jeg er klar over at jeg sikkert tråkker på noen Linux brukere som har brukt det siden 1997 eller lignende,men dere kan ikke sees på som en vanlig PC bruker. Linux ser flott ut,og det er kraftig software som teoretisk kan gjøre det meste. Men du kommer aldri til å ville gjøre det. Ønsker man hjelp er det og veldig raskt å havne i et veldig lukket miljø,der beskjedene ofte er "get gudd" 

Hahahah dette er faktisk heeelt på bærtur. Jeg har så langt ikke villet gjort noe som helst som jeg som vanlig PC bruker ikke har fått til på Linux, med untak av å kjøre spill som har kernelnivå anti-cheat. Men det er jo noe man uansett burde styre unna.
Man finner svar på alt mulig rart på Stack-overflow, reddit eller github, og om ikke så er forumene super hjelpsomme mot newbies. Har ALDRI sett at noen har slengt ut "get gudd", heller helt motsatt der alle vil hjelpe folk som konverterer fra Windows.

Sitat

Prøv det f.eks fra en gammel laptop,eller bare kjør distroen fra en minnepinne å test litt selv. Ikke gå hen å formater HDen deres,dersom dere ikke da er kyndige nok til å gå tilbake til slik den var. 

Om du er noen lunde motivert til å komme deg vekk fra Windows, og de få spillene som har kernel level anti cheat som ikke støttes på linux ikke er viktive for deg, så ville jeg formatert alt. Du lærer deg ikke å svømme om du sitter på brygga å plasker med beina. Jeg tok steget og hadde en dual-boot, men den fikk jeg aldri bruk for igjen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har selv en NAS på nettverket som kjører på SMB-protokollen, og har ingen problemer med å nå den verken fra Bazzite (Fedora), CachyOS (Arch) eller Ubuntu. Sistnevnte bruker jeg som Plex-server etter at Windows 11 gjorde meg sprø med sin sjokkerende og uforklarlige ustabilitet. Ubuntu Plex-serveren har derimot vært dønn stabil, og den yter faktisk bedre, den klarer flere samtidige transcodes før det begynner å lugge, sammenlignet med Windows 11-serveren jeg kjørte på nøyaktig samme hardware tidligere. Denne serveren henter all data fra NAS-en over nettverket ved å mounte de mappene jeg trenger direkte i Ubuntu, uten problemer.

Hele grunnen til at jeg valgte å bytte over til Linux på de fleste av PC-ene mine, var et hav av bugs som ble introdusert i Windows 11 24H2. Det ble et så stort irritasjonsmoment å leve med at jeg til slutt bokstavelig talt ga opp og hoppet over til Linux. Ikke for privatliv, ikke fordi windows 10 skal slutte å få support og ikke fordi det er kult, men fordi windows ikke fungerte godt nok lenger. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan godt innrømme jeg ikke er noe expert på Linux. Først og fremst fordi jeg ikke har vært så interessert. Jeg har en Mint distro i dualboot,som har vært der i noen år nå,og er vel inne på den en gang i året,for å "oppdatere" Men jeg snakker egentlig ikke for meg selv. Selv om noen opplever at jeg svartmaler veldig,så synes jeg whiteknighting for Linux bruk er i overkant her inne i forhold til i det virkelige liv. Jeg har virkelig funnet en slags Linux kjerne. At noen synes terminalen er å foretrekke fremfor å bare gjøre noen tastetrykk er egentlig ikke noe jeg legger meg opp i.

Jeg kan ikke forstå at noen foretrekker det,men det er ikke min sak. Jeg forsto heller ikke de som tviholdt på DOS en stund etter Windows 95 kom ut. Ja,så gammel er jeg. Var 15 da Windows 95 kom. Eller de som brukte Windows 98SE lenge etter jeg fikk meg Windows XP. Jeg vet enkelte miljøer er mer "spesielle" for meg,og det er helt greit!

Jeg undrer jo endel på hva dere gjør med deres Windows install,ettersom dere kan liste opp masse med problemer. Jeg har aldri software kræsjet en Windows 11 maskin. Har hatt noe problem med dårlig RAM osv. Men har aldri hatt problemer. Tiny11 er det jeg bruker i dag,og det er helt supert. Som noen som føler jeg ikke kan en dritt om Linux,så skal vel jeg innrømme noen fordommer mot de det måtte gjelde som svartmaler Windows så til de grader. Men igjen - Jeg vet det er det man skal i enkelte IT miljøer. 😃

Skrevet (endret)
BamseMums80 skrev (23 minutter siden):

Jeg kan godt innrømme jeg ikke er noe expert på Linux. Først og fremst fordi jeg ikke har vært så interessert. Jeg har en Mint distro i dualboot,som har vært der i noen år nå,og er vel inne på den en gang i året,for å "oppdatere" Men jeg snakker egentlig ikke for meg selv. Selv om noen opplever at jeg svartmaler veldig,så synes jeg whiteknighting for Linux bruk er i overkant her inne i forhold til i det virkelige liv. Jeg har virkelig funnet en slags Linux kjerne. At noen synes terminalen er å foretrekke fremfor å bare gjøre noen tastetrykk er egentlig ikke noe jeg legger meg opp i.

Jeg kan ikke forstå at noen foretrekker det,men det er ikke min sak. Jeg forsto heller ikke de som tviholdt på DOS en stund etter Windows 95 kom ut. Ja,så gammel er jeg. Var 15 da Windows 95 kom. Eller de som brukte Windows 98SE lenge etter jeg fikk meg Windows XP. Jeg vet enkelte miljøer er mer "spesielle" for meg,og det er helt greit!

Jeg undrer jo endel på hva dere gjør med deres Windows install,ettersom dere kan liste opp masse med problemer. Jeg har aldri software kræsjet en Windows 11 maskin. Har hatt noe problem med dårlig RAM osv. Men har aldri hatt problemer. Tiny11 er det jeg bruker i dag,og det er helt supert. Som noen som føler jeg ikke kan en dritt om Linux,så skal vel jeg innrømme noen fordommer mot de det måtte gjelde som svartmaler Windows så til de grader. Men igjen - Jeg vet det er det man skal i enkelte IT miljøer. 😃

Mitt første møte med Windows var med Windows 98, så jeg er ikke fullt så gammel som deg som har fått oppleve DOS, men jeg har likevel vært Windows-bruker i 27 år. Først nå i år, fra juni, gikk jeg over til Linux, så jeg er absolutt ikke en del av den “harde kjernen” som har brukt Linux i alle år. Jeg har hatt Windows som “ryggmargsrefleks” nesten hele livet.

For meg begynte problemene da jeg oppdaterte til 24H2. Etter det har jeg opplevd mye trøbbel på flere maskiner, og jeg er ikke alene om det. Ytelsen gikk plutselig ned, jeg hadde tilfeller der Windows tok livet av NVMe-disker, og PC-ene frøs i korte perioder uten forklaring. Det som til slutt presset meg over kanten var Dolby Vision-oppdateringen (KB5058499), som ødela DoVi HDR på alle PC-ene mine med skjermer som støtter dette. Hver eneste gang jeg startet på nytt, måtte jeg inn i Nvidia-panelet eller Windows-innstillingene og endre “color depth” manuelt for å ikke ha en lilla skjerm, eller klare meg uten HDR. Å skru av DoVi fungerte frem til neste reboot når det ble skrudd på igjen automatisk så lenge du hadde HDR aktivert.

Til slutt ble jeg rett og slett lei, og fant ut at gresset faktisk var grønnere i Linux-land, i hvert fall for meg og min maskinvare. 🙂

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Skrevet

Er det whiteknighting å påstå at en distro som f.eks Linux Mint ikke kan brukes i "det virkelige liv", spesielt når usecasen er å bruke en nettleser og google sheets (og kanskje noe spilling?  Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk som deg og sedsberg skal prøve å skremme folk ut av å prøve linux. Det er ikke LFS som man forsøker å anbefale..

Skrevet
1 minute ago, Chris93 said:

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk som deg og sedsberg skal prøve å skremme folk ut av å prøve linux. Det er ikke LFS som man forsøker å anbefale..

Hvor har jeg prøvd å skremme? Jeg har bokstavlig talt anbefalt Linux, men skrevet at man kan risikere problemer ved litt mer spesielle behov.

Skrevet (endret)
3 hours ago, Chris93 said:

Er det whiteknighting å påstå at en distro som f.eks Linux Mint ikke kan brukes i "det virkelige liv", spesielt når usecasen er å bruke en nettleser og google sheets (og kanskje noe spilling?  Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk som deg og sedsberg skal prøve å skremme folk ut av å prøve linux. Det er ikke LFS som man forsøker å anbefale..

Skremmer ikke. Eller det er i hvertfall ikke meningen. Har man muligheten,så er det jo bare til å prøve seg. Sier bare at de fleste vender tilbake veldig raskt. Folk flest (ikke entusiaster) ønsker ikke lære seg noe nytt. Man ønsker det skal virke fra start av. Der har jo Linux gjort kvantesprang siden distroene fra tidlig 2000 tallet f.eks. Til det du beskriver,så kan ikke jeg heller se noe problemer. 

I lys av diskusjonen så skriver jeg dette fra Mint Distroen min. Det fungerer jo. Men føler likevel det er begrenset. Men det er vel mer mine kunnskaper som kommer til kort. Til "multimedia" og surfing fungerer det helt greit! Savner MPC-HC eller Pot Player. VLC er ikke min smak,og synes Celluloid er alt for simpel. Finnes det noen bra alternativ? Å finnes det et alternativ til Thunderbird (Mail client?)

Endret av BamseMums80
Skrevet

Det er det samme hver gang.

Noen kommer å påstår Linux er "vanskelig" mens Windows er "enkelt".

Så viser det seg at de har brukt 30 år på Windows og 1 uke på Linux.

• Liker 1
Skrevet
BamseMums80 skrev (4 timer siden):

Skremmer ikke. Eller det er i hvertfall ikke meningen. Har man muligheten,så er det jo bare til å prøve seg. Sier bare at de fleste vender tilbake veldig raskt. Folk flest (ikke entusiaster) ønsker ikke lære seg noe nytt. Man ønsker det skal virke fra start av. Der har jo Linux gjort kvantesprang siden distroene fra tidlig 2000 tallet f.eks. Til det du beskriver,så kan ikke jeg heller se noe problemer. 

I lys av diskusjonen så skriver jeg dette fra Mint Distroen min. Det fungerer jo. Men føler likevel det er begrenset. Men det er vel mer mine kunnskaper som kommer til kort. Til "multimedia" og surfing fungerer det helt greit! Savner MPC-HC eller Pot Player. VLC er ikke min smak,og synes Celluloid er alt for simpel. Finnes det noen bra alternativ? Å finnes det et alternativ til Thunderbird (Mail client?)

At folk går tilbake til det som er kjent er ikke overraskende, men med hva du skriver så der ut som om du prøver å få dem til å vende tilbake før de har forsøkt linux. Spesielt med de skrekkeksemplene dine.

Når det kommer til alternativ til VLC har jeg ikke så mye å komme med. Mpv finnes, men jeg har aldri brukt den, og den er ikke den mest brukervennlige avspilleren om du skal gjøre noe mer enn å trykke spill av.

Thunderbird er mailklienten jeg bruker, så noe alternativ har jeg aldri sett etter, men kanskje noen andre har noen innspill?

Skrevet

Å løse problemer både i windows og i linux er blitt angripelig for alle. Så lenge man behersker det å spørre etter hjelp fra en chatbot. Det hender at ting går i stykker i linux og at det faktisk ikke finnes en ferdig løsning der og da. Da kan man enten løse det selv (ofte ikke for nybegynnere) eller man kan vente til noen andre løser det, og ta i bruk fiksen når den blir gjort tilgjengelig. Har man lyst å prøve linux så gjør det på maskin nummer to eller tre, ikke på nummer én. Hovedpcen som jeg spiller mest på kjører windows (med wsl), og jeg ser ingen grunn til å endre på det med det første.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...