Gå til innhold

Linux, Windos 11 uten støtte/oppdateringer, eller gamle Windows 10 uten oppdateringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker du må inn i bios og velge den usb sticken eller filen. Det er mange bioser som er ganske dårlige også, spesielt på en del må man "Activate advanced mode" eller noe slikt for å få de mulighetene man trenger. Det er lett å skylde på os-et for dette men det har ikke nødvendigvis så veldig stor sammenheng. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker du må inn i bios og velge den usb sticken eller filen. Det er mange bioser som er ganske dårlige også, spesielt på en del må man "Activate advanced mode" eller noe slikt for å få de mulighetene man trenger. Det er lett å skylde på os-et for dette men det har ikke nødvendigvis så veldig stor sammenheng. 

Ja, men når jeg gjør det samme i Windows fungerer det jo, så det å endre bios må ofte gjøres for å få windows sin versjon til å virke også.

Skrevet
Trulss skrev (17 minutter siden):

Jeg har forsøkt å lage boot usb i forskjellige Linux-distroer uten hell. De vil ikke virke, og det skjer ikke noe når jeg plugger de i. Om jeg lager usb stick i Windows med Rufus fungerer det fint. Har forsøkt balena etcher og noen andre uten hell.

Man møter ofte motstand overalt med småting man ønsker utføre. Man må rett og slett ha en Windows-maskin stående for å få utført det man ønsker uten å bruke dager på fikse problemet.

Ingen erfaring med balena etcher da jeg selv bruker Ventoy, men har vel laget en 10 talls bootable drives i Linux nå uten at det har bydd på noen problemer. Om man ønsker ett ekstremt simpelt program og ikke ønsker alle mulighetene Ventoy gir så er Fedora Media Writer ett godt alternativ, det fungerer for å lage bootable drives for alle distroer ikke bare fedora. 

Skrevet
Trulss skrev (37 minutter siden):

Jeg har forsøkt å lage boot usb i forskjellige Linux-distroer uten hell. De vil ikke virke, og det skjer ikke noe når jeg plugger de i. Om jeg lager usb stick i Windows med Rufus fungerer det fint. Har forsøkt balena etcher og noen andre uten hell.

Man møter ofte motstand overalt med småting man ønsker utføre. Man må rett og slett ha en Windows-maskin stående for å få utført det man ønsker uten å bruke dager på fikse problemet.

Kan du ikke bare fortsette å bruke Windows, da? 

Skrevet
quantum skrev (44 minutter siden):

Kan du ikke bare fortsette å bruke Windows, da? 

Det går ikke, men Linux fungerer rett og slett ikke som tiltenkt på en rekke områder. Noe som enkelt som å lage en oppstarts usb stick for sitt eget system klarer ikke engang LInux.

Skrevet
Trulss skrev (6 minutter siden):

Noe som enkelt som å lage en oppstarts usb stick for sitt eget system klarer ikke engang LInux.

Selvfølgelig er det mulig. Brukerfeil!

• Liker 3
Skrevet (endret)
Trulss skrev (1 time siden):

Noe som enkelt som å lage en oppstarts usb stick for sitt eget system klarer ikke engang LInux.

I såfall, har du noen teorier om hvordan folk faktisk får installert linux?

Men ayways, Mac på deg, der altså ... funker jo fint det også, om enn litt dyrt.

Endret av quantum
Skrevet
Trulss skrev (1 time siden):

Det går ikke, men Linux fungerer rett og slett ikke som tiltenkt på en rekke områder. Noe som enkelt som å lage en oppstarts usb stick for sitt eget system klarer ikke engang LInux.

Så du er egentlig bare ute etter å krangle, ikke faktisk finne løsninger på problemet ditt? 

• Liker 3
Skrevet
Evil-Duck skrev (22 minutter siden):

Så du er egentlig bare ute etter å krangle, ikke faktisk finne løsninger på problemet ditt? 

Jeg har samme problem på samtlige linux distroer jeg kjører. 
Alle minnepinner har samme problem.
Alt fungerer fint om det gjøres fra Windows.

Da ville det vært litt rart om alle mine minnepinner var ødelagt, eller at jeg gjør feil i bios.
Jeg bruker Ventoy fra Windows og alt fungerer fint, like fint om jeg lager en minnepinne uten Ventoy.

Men jeg får altså ikke brukt Linux til å lage disse minnepinnene da det rett og slett ikke virker. 

Gi meg gjerne en løsning.

Skrevet (endret)
Trulss skrev (20 minutter siden):

Da ville det vært litt rart om alle mine minnepinner var ødelagt, eller at jeg gjør feil i bios.
Jeg bruker Ventoy fra Windows og alt fungerer fint, like fint om jeg lager en minnepinne uten Ventoy.

Men jeg får altså ikke brukt Linux til å lage disse minnepinnene da det rett og slett ikke virker. 

Jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke får det til, for du gir ingen relevant informasjon å jobbe ut fra.

Men greit nok, den enkleste løsningen for deg akkurat nå er å lage Ventoy-pinnen i Windows, siden du bekrefter at det fungerer der. Det trenger du bare gjøre en gang. Etter det spiller det ingen rolle hvilket operativsystem du bruker, du kan dra over ISO-filene du vil boote fra til Ventoy pinnen, uansett om du sitter på Linux, macOS, Android eller hva som helst annet som kan lese og skrive til FAT32.

Endret av Evil-Duck
Skrevet (endret)
Trulss skrev (24 minutter siden):

hvis du ønsker å bruke linux til dette, og ikke en brenne-app som f.eks. Brasero så må du nesten gjøre det i shellet. Chatgpt pleier å hoste opp ting som virker ganske greit bare man spør pent.

evt warp terminal, der er det også masse hjelp å få.

Endret av quantum
Skrevet

Her er noe i forbindelse med boot fra USB:

BIOS/UEFI settings

Check Boot Order: Make sure "USB Boot" is enabled and has higher priority than your hard drive in the BIOS/UEFI boot menu.

Disable Secure Boot: Turn off Secure Boot in your BIOS/UEFI settings to allow booting from unsigned media.

Enable Compatibility Support Module (CSM): If your system is set to UEFI mode, you may need to enable CSM to allow booting     from legacy devices like the USB.

Check Boot Mode: Ensure the computer's boot mode is compatible with how the USB was created. Some systems may need to    be in Legacy mode to boot certain USBs, while others might need to be in UEFI mode. 

Skrevet
quantum skrev (2 minutter siden):

hvis du ønsker å bruke linux til dette, og ikke en brenne-app som f.eks. Brasero så må du nesten gjøre det i shellet. Chatgpt pleier å hoste opp ting som virker ganske greit bare man spør pent.

Det er som oftest en iso-creator i distroen man bruker, men har aldri fått det til å virke. Synes det egentlig er litt merkelig og lurer på om andre klarer få det til. Om man skal erstatte Windows med Linux bør slike nødvendige og elementære ting virke synes jeg.

Skal forsøke på nytt litt senere i dag med andre distroer, alternativt forsøke terminalen. Har forsøkt få det til flere ganger gjennom flere år men aldri lyktes.

Skrevet
Svein M skrev (Akkurat nå):

Her er noe i forbindelse med boot fra USB:

BIOS/UEFI settings

Check Boot Order: Make sure "USB Boot" is enabled and has higher priority than your hard drive in the BIOS/UEFI boot menu.

Disable Secure Boot: Turn off Secure Boot in your BIOS/UEFI settings to allow booting from unsigned media.

Enable Compatibility Support Module (CSM): If your system is set to UEFI mode, you may need to enable CSM to allow booting     from legacy devices like the USB.

Check Boot Mode: Ensure the computer's boot mode is compatible with how the USB was created. Some systems may need to    be in Legacy mode to boot certain USBs, while others might need to be in UEFI mode. 

Dette er ikke noe problem fordi jeg får det til å virke om usb-pinnen lages i Windows.

Skrevet
Trulss skrev (Akkurat nå):

Det er som oftest en iso-creator i distroen man bruker, men har aldri fått det til å virke. Synes det egentlig er litt merkelig og lurer på om andre klarer få det til. Om man skal erstatte Windows med Linux bør slike nødvendige og elementære ting virke synes jeg.

Skal forsøke på nytt litt senere i dag med andre distroer, alternativt forsøke terminalen. Har forsøkt få det til flere ganger gjennom flere år men aldri lyktes.

synes du det er sannsynlig at disse applikasjonene, og os'et de kjører på, rett og slett ikke virker? eller kan det være noe spesifikt i ditt tilfelle, montro? 

Skrevet
quantum skrev (8 minutter siden):

synes du det er sannsynlig at disse applikasjonene, og os'et de kjører på, rett og slett ikke virker? eller kan det være noe spesifikt i ditt tilfelle, montro? 

Det er derfor jeg lurer på om andre får gjort dette uten problemer.

Chris93 skrev (10 minutter siden):

Men, hva er det du gjør? Helt spesifikt?

Jeg laster ned iso-filen og lager oppstartsminnepinne med programmet som følger distro, alternativt laste ned å bruke balena etcher. Det er jo ikke så vanskelig/forskjellig fra Windows så ikke så lett å gjøre feil heller.

Da skjer det normalt ingenting om jeg setter minnepinnen i pc jeg ønsker kjøre den på. Om jeg derimot bruker rufus på Windows på samme iso-fil, virker det perfekt.

Skrevet

Jeg har lagd hundrevis av usber i balena etcher, det er en tre stegs prosess som bør bære umulig å faile. hvilket image er det du skal lage? jeg tror ikke du kan lage bootable windows med balena, men alt annet skal virke så vidt jeg vet.

Skrevet (endret)
Trulss skrev (26 minutter siden):

Det er derfor jeg lurer på om andre får gjort dette uten problemer.

I flg. chatgpt er popsicle, ventoy eller google disks app mer pålitelige. om det er sant eller hallusinasjon aner jeg ikke. brasero egner seg visstnok best for dvd/cd og balena kan få problemer om man ikke har overskrevet stick'en helt først.

på et vis burde noen lage et gui på toppen av `sudo dd if=/path/to/linux.iso of=/dev/sdX bs=4M status=progress oflag=sync` men på den annen side er det kanskje ikke så rart at ingen har gjort det? bruker bare dd selv, husker ikke om det er pga trøbbel eller latskap ...

Endret av quantum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...