barfoo Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni 1 hour ago, Trulss said: Jeg forstår ikke dette; det virker som om VP9 video er aktivert men likevel får CPU hele jobben og går på 98% hver gang jeg forsøker 1080P. Maskinen er ti år og kjører en rimelig Celeron, men statistikk for nerder sier at VP9 brukes under avspilling. Den har ikkje VP9-dekoding i hardware.
iGlenn Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Liten update fra min side. Jeg skulle installere Mint for et par dager siden. La Mint innpå en minnepenn og boota innpå, startet å installere og valgte selvfølgelig å slette alt annet (dvs Windows). Midt i installasjonen fikk jeg noe errno 5 input/output error. Prøvde flere ganger. Samme feil hver gang. Feilen kunne være så mangt men det mest naturlige var at minnepennen var dårlig. Var en veldig gammel minnepenn så jeg kjøpte en ny. Når jeg fikk installert fra den nye minnepennen gikk det smertefritt. Syns Mint fungerer helt kurant. Liker det bedre enn Windows 10. Har fått "ricet" noe og ting ser unektelig bedre ut enn standard Windows i mine øyne. Har også fått testet Rocket League og det kjører helt perfekt med proton. Prøvde å installere Hearthstone men fikk noe error når jeg prøvde å installere Battle.net via Lutris. Har ikke orka å prøvd igjen men det lar seg sikkert løse. Vurderer fortsatt Arch eller Bazzite over Mint men det blir nok Mint en god stund om jeg får Hearthstone også til å fungere. CS2 bare regner jeg med fungerer siden det er via steam, har ikke prøvd enda. Er i pappaperm så tiden foran PCen er meget begrenset. Fornøyd med Linux i alle fall og savner ikke Windows i det hele tatt.
lania Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) En kan bruke How to Bypass Windows 11's TPM, CPU and RAM Requirements | Tom's Hardware, for å unngå TPM kravene og eventuelle andre krav. En kommer lengst med Windows 11, så lenge installerer alt via microsoft store eller gjennom winget i terminal; at en holder seg unna tradisjonelle .exe og .dll fil programvare (.dll er det samme som sikkerhetshull, hvis en søker litt på internett og alt som kan skje ) Etter winget packet-manager i 2020, og etter lanseringen av powershell 7, så er windows 11 "kinda en linux" allerede Endret 12. juni av lania
Bing123 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni 7 minutes ago, lania said: older seg unna tradisjonelle .exe og .dll fil programvare (.dll er det samme som sikkerhetshull, hvis en søker litt på internett og alt som kan skje ) Enten så har du en self-contained executable eller så har du en executable med DLL filer på siden. Det finnes ikke noe annet magisk uansett hvordan du installerer det. Men det er verdt å bruke offisielle kanaler som Windows Store/Winget istedenfor å laste ned installer-filene fra web, da kan du få virus som utgir seg for å være noe annet.
lania Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) Bing123 skrev (21 minutter siden): Enten så har du en self-contained executable eller så har du en executable med DLL filer på siden. Det finnes ikke noe annet magisk uansett hvordan du installerer det. Men det er verdt å bruke offisielle kanaler som Windows Store/Winget istedenfor å laste ned installer-filene fra web, da kan du få virus som utgir seg for å være noe annet. Det handler mer om at tredjeparts programvare bl.a kan bytte ut ens programvares .dll med en annen, ved å bruke ulike teknikker. En ønsker sandboksing, som en blant annet får gjennom windows store, slik at galskapen med .dll filer blir satt ut av spill. Endret 12. juni av lania
sedsberg Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) DLL-filer er ikke galskap. Det er folk som er gale når de går på google og søker opp separate dll-filer fordi de får en melding om at en eller annen dll-fil mangler. I stedet for å søke opp hvilket program denne dll-filen tilhører. Spoiler Endret 12. juni av sedsberg 2
Svein M Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) Trulss skrev (3 timer siden): Jeg forstår ikke dette; det virker som om VP9 video er aktivert men likevel får CPU hele jobben og går på 98% hver gang jeg forsøker 1080P. Maskinen er ti år og kjører en rimelig Celeron, men statistikk for nerder sier at VP9 brukes under avspilling. En ti år gammel Celeron CPU har ikke VP9 hardware decoding. Så da er det CPU som må gjøre jobben. Jeg ser det finnes noen tillegg i browsere som gjør at en velger h.264 video format istedet for VP9. Men dette gjelder for 1080p og nedover (Note: 4K and 1440p videos will not be available). Jeg har ikke prøvd det selv: h264ify og en forbedret versjon: enhanced-h264ify Poenget er at youtube har 1080p i både VP9 og h.264 format. Endret 12. juni av Svein M
Bing123 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni 1 hour ago, lania said: Det handler mer om at tredjeparts programvare bl.a kan bytte ut ens programvares .dll med en annen, ved å bruke ulike teknikker. En ønsker sandboksing, som en blant annet får gjennom windows store, slik at galskapen med .dll filer blir satt ut av spill. Ja man ønsker sandboxing eller skikkelig tilgangskontroll som det også har blitt kalt historisk. Både Linux, iOS og Android har hatt dette lenge. En app får ikke tilgang til andre apper sine filer overhode. Jeg tviler på Windows Store påkrever noe som helst. Det er samme applikasjon du får på nettsidene til de forskjellige leverandørene. Forskjellen ligger i at Windows store kan kjøre ekstra scanning og validering av autentisitet av leverandør/utgiver.
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni sedsberg skrev (På 22.5.2025 den 9.50): Å trykke to ganger på en installfil er litt enklere enn det man ofte må gjøre på Linux. Åpne terminalvindu og skrive en halv bibel med kryptiske kommandoer og argumenter. For ikke å snakke om konfigurering ved å åpne en eller annen godt skjult tekstfil. sudo apt get ditt.datt -q -w -bært:www.xyz.com --opt max -install_retard_user_mode For min del pleier jeg bare å trykke på install-knappen når jeg skal installere noe i linux. Det grapset du viser til over minner nesten om det man må gjøre for å installere noe i Windows via Powershell ...
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni sedsberg skrev (På 22.5.2025 den 11.48): Edit. Flere programmer har blitt bedre på dette men en del er fremdeles veldig kryptisk. F.eks. hvis man skal ha ekstern tilgang til maskinen. Hvis man fortsatt tror man kjører Windows og prøver å konfigurere Linux deretter så blir det jo vanskelig. Å enable ssh eller vnc-tilgang er som regel trivielt.
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Trulss skrev (På 23.5.2025 den 9.13): Takk, har vært borti den før men husker ikke resultatet. Skal prøve den på nytt. Takk for tipset. Zorin har en "light" utgave også som ikke er gnome basert. Har ikke prøvd den, men den skal være fin for gammel maskinvare. Er heller ikke mitt inntrykk at vanlig Zorin er spesielt tungt å dra. Det er jo bare en slags ubuntu-variant med ekstremt finpolert Gnome. Zorin er sikkert fint for gamere og folk som kommer fra Windows, men jeg bruker Zorin fordi det er den distroen som funker best for meg, dvs. forstyrrer meg minst mulig. Andre vil sikkert kalle det maksimalt kjedelig, eller noob-vennlig, men jeg har brukt Linux veldig lenge.
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni sedsberg skrev (På 23.5.2025 den 13.44): Okei. Du vinner. Å lete etter guider for å vite hva du skal skrive eller paste inn i et terminalvindu er MYE enklere enn å trykke "last ned" og "åpne fil". Det er helt selvsagt. Og enhver tulling vet jo hvordan man bruker kommandoer som apt get. Det er jo helt innlysende. Det fins flere install.exe installere for Windows enn Install-knapper i de fleste Linux-baserte app-stores. Sånn er det jo bare, det fins flere desktopapplikasjoner for Windows enn for Linux. Så hvis applikasjonene du er avhengig av ikke støtter Linux, eller alternativene er for dårlig, så er Linux rett og slett ikke for deg. Men hvis du sitter og fomler i shell'et med kommandoer du ikke skjønner når du enkelt kunne brukt en appstore til installasjon eller kontrollpanel til config så får du takke deg selv. 1
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Bing123 skrev (På 23.5.2025 den 22.48): Altså at "det er enklere å laste ned install exe fil". Gitt at du velger å drite i de utrolig praktiske pakkebrønnene i linux og laster ned en deb eller rpm fil manuelt istedn, akkurat hvorfor er det vanskeligere å klikke på disse enn en exe-fil for å få installert?
sedsberg Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) 1 hour ago, quantum said: Men hvis du sitter og fomler i shell'et med kommandoer du ikke skjønner når du enkelt kunne brukt en appstore til installasjon eller kontrollpanel til config så får du takke deg selv. Hele poenget mitt er at det er ikke alltid app-store-installasjonene fungerer. Da må man "fomle i shellet". Og hva må man gjøre for å få ekstern tilgang i Windows? Spoiler Og i Linux? Man må minst google og følge en oppskrift på enten YT eller andre sider. Ekstra utfordring hvis du skal ha kryptering eller tilgang før lokal login. ( https://askubuntu.com/questions/83824/how-can-i-start-a-vnc-server-before-log-on ) Men Linux Master Race er som vanlig "Å lol det er jo lett'a! Det er jo bare å VNC-e i SSH og kjøre SUDO på GNUPP-kernelen!" Endret 16. juni av sedsberg 1
Chris93 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Jeg har aldri opplevd at en "appstore" installasjon har feilet. Hva i alle dager er det du har gjort for å få det til? Og hvor lenge siden? At man må google for å finne ut av noe man vet er da helt å forvente? Jeg har googlet masse for Windows ting jeg også? Det har f.eks ikke vært rett frem å få windows 11 til å installere med lokal bruker Det er helt ok å si at diverse Linux distorer er for alle, men du for i hvertfall komme med reell kritikk 1
sedsberg Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni Siste jeg prøvde å få til var Wine i Mint. Funket ikke. VNC med kryptering og login før lokal login fikk jeg heller ikke til å fungere. Justere følsomhet på muspekeren fungerte heller ikke. Må stadig inn på f.eks. Reddit og lete etter løsninger.
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) sedsberg skrev (55 minutter siden): Hele poenget mitt er at det er ikke alltid app-store-installasjonene fungerer. Da må man "fomle i shellet". Og hva må man gjøre for å få ekstern tilgang i Windows? Vis skjult innhold Og i Linux? Man må minst google og følge en oppskrift på enten YT eller andre sider. Ekstra utfordring hvis du skal ha kryptering eller tilgang før lokal login. ( https://askubuntu.com/questions/83824/how-can-i-start-a-vnc-server-before-log-on ) Men Linux Master Race er som vanlig "Å lol det er jo lett'a! Det er jo bare å VNC-e i SSH og kjøre SUDO på GNUPP-kernelen!" Er det noe magisk i Windows som gjør at appstore-installasjonen virker også når den ikke virker? Slik at man ikke må "fomle i shellet" likevel, når den ikke virker? Ekstern tilgang i Windows? Nå er ikke Windows noe jeg bruker annet enn helt sporadisk, men enable RDP eller sshd (som Windows til slutt fikk) og åpne i brannmur kanskje? Installere vnc og åpne i brannmur? Mao omtrent om i linux. Vil du at jeg skal finne en +13 år gammel beskrivelse av hvordan dette kan gjøres i Windows som jeg ikke forstår noe av og som ikke virker fordi den er utdatert, for å bevise at det kan være vanskelig i Windows hvis man vil at det skal være vanskelig? Sånn som du gjør? For min del bruker jeg Linux fordi jeg synes Windows er for vanskelig (les tungvint). For deg er det motsatt og da kan du vel holde deg til Windows? Endret 16. juni av quantum
quantum Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni (endret) sedsberg skrev (32 minutter siden): Siste jeg prøvde å få til var Wine i Mint. Funket ikke. VNC med kryptering og login før lokal login fikk jeg heller ikke til å fungere. Justere følsomhet på muspekeren fungerte heller ikke. Må stadig inn på f.eks. Reddit og lete etter løsninger. Ville nok heller gått inn på dokumentasjonen til den linux-distro'en du bruker, enn Reddit. ChatGPT er også ganske bra til slike ting syns jeg. Uansett bør du sørge for å oppsøke oppdatert informasjon. Edit: som f.eks. https://help.ubuntu.com/lts/ubuntu-help/sharing-desktop.html.en Endret 16. juni av quantum
sedsberg Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 46 minutes ago, quantum said: Ville nok heller gått inn på dokumentasjonen til den linux-distro'en du bruker, enn Reddit. ChatGPT er også ganske bra til slike ting syns jeg. Uansett bør du sørge for å oppsøke oppdatert informasjon. Edit: som f.eks. https://help.ubuntu.com/lts/ubuntu-help/sharing-desktop.html.en Har sett den. Som har det vanlige problemet at Linux egentlig ikke støtter login før lokal login. Så har du en off-site maskin så må du dit for å logge inn lokalt før du kan logge inn eksternt. Med mindre du "fomler i shellet".
Bing123 Skrevet 16. juni Skrevet 16. juni 3 hours ago, quantum said: Gitt at du velger å drite i de utrolig praktiske pakkebrønnene i linux og laster ned en deb eller rpm fil manuelt istedn, akkurat hvorfor er det vanskeligere å klikke på disse enn en exe-fil for å få installert? Du spør helt feil person, jeg siterte seedsberg oppfattelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå