Gå til innhold

Er hundeserien på NRK useriøs?

Anbefalte innlegg

Ja mener jeg. Freakshow. Det mest useriøse med programmet ar at de vil gi inntrykk av at ALLE kan lykkes. Og slik ender hver serie. Alle og enhver kløne går seirende ut av serien med hode til værs. Ta en tur hjem til noen av de verre eierne noen mnd etterpå. Da er de tilbake på start, tro meg. Sannsynligvis har det vært tilfeller som ikke har vært spes bra mot slutten av serien heller. Hva gjør man da? Klipper selvsagt, sender de 2 av 50 treningsøkter som gikk bra. 

Samtidig ser jeg problemet hvis leder av programmet skulle gi tommel ned for all videre relasjon mellom eier og hund. Ingen kan jo kreve noe. Det blir dårlig/kjedelig tv? Men jeg synes dette gir et feil signal ved hele serien. Signalet om at hvem som helst fikser og passer til å ha en hund.

Det er feil av meg å henge ut en deltaker i serien føler jeg, men det finnes tilfelle hvor produksjonen nærmest gjør noe lovstridig med oppmuntring, trening av hundehold.

Slikt sett var jo Cesár Milan i Hundehviskeren mer seriøs. Omdiskutert på annet.. Men han viste oss seere og tok faktisk for seg hunder der han mente eiere hadde en for dårlig prognose til å løse et for vanskelig og farlig hundehold. Overtalte og omplasserte hundene deres egenhendig rett og slett. Han hadde riktignok midler og kontakter samt et gedigent land. Sikkert lettere.

Er ikke så sikker på om NRK serien noen gang har vært inne på tanken om å gi oss et hint om at alt kan IKKE løses.. Det burde de.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse

Det er "hunde eksperter" pluss produksjonen som har plukket ut et knippe hunder og hundeeiere med forskjellige problemstillinger. Motiverte folk med kjærlighet, omsorg og et oppriktig ønske for å forbedre relasjonen til hundene sine Hvorfor skulle det ikke gå bra?

Jeg beundrer deltagerne.

Metodene til Maren VS Cesar kan sikkert diskuteres. Jeg tror grunnen til at hundeeiere lykkes, stort sett er klare rammer, tålmodighet, masse kjærlighet, ro trygghet, stimuli osv. 

20 minutes ago, Sovna said:

Det er feil av meg å henge ut en deltaker i serien føler jeg, men det finnes tilfelle hvor produksjonen nærmest gjør noe lovstridig med oppmuntring, trening av hundehold.

Kom igjen da?

sussebass skrev (22 minutter siden):

Jeg tror grunnen til at hundeeiere lykkes, stort sett er klare rammer, tålmodighet, masse kjærlighet, ro trygghet, stimuli osv. 

Skulle bare mangle. Det er en forutsetning alt du ramser opp her, og det er selvsagt ikke for ingenting de har tatt kontakt heller. Ofte er det at eierne har kun kjærlighet for hunden, mye kjærlighet til og med. Kjempeflott for seg, men når det er det eneste de kan så er det da man virkelig har et stykke arbeid foran seg. Må ikke glemme at deltakerne i serien blir fotfulgt og korrigert for hver eneste meter omtrent. De lykkes brukbart, kjempebra? Hva vet vi egentlig om hvor bra igjennom serien? Apropos klipping i produksjon. 

Det er ikke et kurs for hundene, men eierne, og eierne står sterkt i fokus. Man må, og det gjøres, gå så langt som å korrigere et menneskes personlighet for å få det til. Så er det noe som heter evner. Til observasjon, timing f.eks. Alle har ikke det, i noen tilfeller midlertidig mens trenere holder de i ørene hele tiden. Men det vet vi de fleste av oss. Det mønsteret vi som voksne mennesker har endt opp i er ikke omgjort via en stopp-knapp. Heller ikke en trenings camp. Det er nå min påstand.

sussebass skrev (22 minutter siden):

Kom igjen da?

Utlevering av spesifikk deltager? Igjen nei. Tror visse moderatorer ikke er så happy med det. Tråder om dette programmet har blitt lukket før mener jeg. Jeg kan si så mye som at hvis man fra produksjonens side kommer opp med en plan som de mener deltakeren og hunden vil lykkes 100% prosent med, så er det i beste fall naivt. Og når det i visse tilfeller før eller siden blir én stk.glipp og da kan tusen og ett være ute.. javel,ja, fint. Og det er ingenting som er 100% sikkert her i verden. De fleste er enige om det..

frohmage skrev (1 time siden):

Hva er det du vil frem til? Dette er jo eiere som faktisk bryr seg om bikkja si og ønsker hjelpt til å trene. Var det ikke i forrige sesong at det var tvil om en av hundene kunne unnslippe avlivning? "Rambo" ellerno?

Det er ikke for så vidt noe galt med deltakernes ønske om å delta. Kanskje man like greit skulle ønske hjelp til selvinnsikt.. Det kan man få flere steder.

Snakker mest om produksjonens fokus jeg, eller evt mangel av noe..

Maren &co vet åpenbart mye om hundetrening og hun har plukket ut typiske problemstillinger/problemhunder og satt disse på spissen. Hun har flere ganger presentert avliving som alternativ og flere av eierne har også fått passet sitt påskrevet.

Jeg mener at hundene fortjener en sjanse og at trening er nyttig for alle de involverte.
Ikke minst bør dette være obligatorisk pensum for alle nye/potensielle hundeeiere der ute som har et romantisk /naivt forhold til hundehold.

• Liker 2
Vokteren skrev (51 minutter siden):

Maren &co vet åpenbart mye om hundetrening og hun har plukket ut typiske problemstillinger/problemhunder og satt disse på spissen. Hun har flere ganger presentert avliving som alternativ og flere av eierne har også fått passet sitt påskrevet.

Jeg mener at hundene fortjener en sjanse og at trening er nyttig for alle de involverte.
Ikke minst bør dette være obligatorisk pensum for alle nye/potensielle hundeeiere der ute som har et romantisk /naivt forhold til hundehold.

Det var mye selvsagtheter på en gang mister.🤠Maren vet mye om hundetrening sier du? Ja, hun er hundetrener. Og at trening er nyttig for alle trenger man heller ikke Google.

Maren har som du forøvrig minner meg på sagt at et verst mulig utfall er avlivning. Og sånn er jo livet til en hund som er i vold av ugunstige eiere. Noen har latt hunden nesten gått i pensjon før de endelig tar kontakt og får hjelp. Vil de bare på TV?

Jeg poengterer egentlig at jeg skulle ønske noe mer fra programserien sin side. At vi får se at det ikke alltid går veien med hvem som helst. Slikt sett synes jeg serien er ganske overfladisk, kanskje rent ut uærlig. Det er ikke alle, faktisk ganske mange, som ikke evner eller passer til å ha hund til tross for en trenings camp eller 3 sammen med Maren. Dette vet Maren godt også. 

Å vise en slik erkjennelse på skjermen behøver ikke være noe katastrofe for eierne i det hele tatt. Eiere som innser at de må legge prosjekt "hund" dødt, i alle fall i denne saken, de kan stå med hevet hode. Det gjør ikke de største klønene som går ut med gullpokal når serien er slutt. De fleste aner at når trenerne er ute av bildet en stund så går det mye sannsynlig tilbake til start.

Og som du sier. Det burde være obligatorisk med kunnskap, kurs, trening. Kanskje en form for sertifisering.

Endret av Sovna
oophus skrev (2 minutter siden):

Så du mener de burde plukke ut ei hund og eier med formål om å avlive hunden? Litt rart eller? 

Litt drøyt det kanskje. Men jeg er ganske sikker på at det har vært deltagere, eller kan letes opp, hvor omplassering har vært diskutert som det beste alternativet. Kanskje det til og med har vært gjort etter Marens anmodning. Vis oss!!!

frohmage skrev (7 timer siden):

Det er vel ment som et feelgood program. Ikke et show der folk blir fratatt bikkjene sine. Det finnes likevel sikkert et marked for programmet du leter etter.

Alternativet finnes i USA. Hundehviskeren. Både trening samt grundigere til verks.. Metodene er dog diskuterbare.

En ting er å være hundetrener og trene egen hund. Men Maren trener jo egentlig ikke undene til deltakerne men deltakerne selv. Det er jo deltakerne som egentlig er roten til de alle fleste problemer når det kommer til hundeatferden. 

Enkelte av dem er så "out there" at dem ikke burde fått lov til å eie hund. Det skulle vært sertifikat for å få lov til å kjøpe hund. Mange av dme har ikke engang tatt seg bryet med å melde seg på valpekurs. Der lærer man det helt grunnleggende og er man interresert nok, så er det null problem og fostre opp en lydig og fin hund. 

Ja, jeg har selv vært hundeeier i 14 år. Et ptakteksemplar av en Golden Retriever som aldri noensinne stakk av, var alltid på eiendommen, gikk pent i bånd (på ordre) var lydig da vi drev mye med klikketrening fra den var valp etc. 

Når jeg ser enkelte av deltakerne som Maren instruerer så får jeg bare helt fnatt. Dem mangler jo det helt grunnleggende. 

En eller to av hundeeierne er dog av det bedre slaget og hun med puddelen er nok den som har den vanskeligste hunden tror jeg. Ingen av oss er eksperter og alle gjør feil, men man må da for pokker i det minste klare å ta til seg helt basic informasjon før man skaffer seg hund mener jeg. 

Jeg har en bekjent som hadde en hund som nektet og gå i slike sprinkel trapper (slike man ser igjennom). Jeg var hos han en kveld og tok noen pils og påtok meg oppgaven med å prøve å få bikkja hans til å gå i den trappen. 

Det tok meg regelrett under 5 minutter å få det til. Dette hadde han slitt med i fire år.... Rett og slett fordi han hadde infunnet seg med situasjonen og dermed "lært" bikkja at dette var "farlig". 

Så bli med på valpekurs, ta del i treningen og vær litt interessert så går dette veldig bra. 

Jeg snakker her om hunder som er ved sine fulle fem som ikke har opplevd traumer eller har vondt noe sted etc. Da er Veterinær første stoppested. Har ikke hunden det bra fysisk eller mentalt kommer man ikke langt uansett.

• Liker 2

En generell betraktning som din er ikke NRK sin agenda med denne serien, det kommer klart frem. Det er og blir underholdning, overfladisk, og at vi som seere skal få le av disse nissene av noen eiere. 

Isteden velger programmet å gi inntrykk av at uansett hvor lite egnet du er som hundeeier vil også du lykkes 100%. En bløff av dimensjoner.

Sovna skrev (7 minutter siden):

En generell betraktning som din er ikke NRK sin agenda med denne serien, det kommer klart frem. Det er og blir underholdning, overfladisk, og at vi som seere skal få le av disse nissene av noen eiere. 

Isteden velger programmet å gi inntrykk av at uansett hvor lite egnet du er som hundeeier vil også du lykkes 100%. En bløff av dimensjoner.

Har du sett serien ?
Poengene fra den svenske linjedommeren avviser «velykketheten» din på en fin måte.
Her påpekes både utviklingspotensialer, positiv og negativ utvikling, 

Vokteren skrev (12 minutter siden):

Har du sett serien ?
Poengene fra den svenske linjedommeren avviser «velykketheten» din på en fin måte.
Her påpekes både utviklingspotensialer, positiv og negativ utvikling, 

Og vi trenger ikke vente i spenning på slutten. Alle vil få gullmedalje. Tro det den som vil. At disse eierne liksom er rehabilitert 100% for fremtiden.

Endret av Sovna

Det er nok av "idioter" der inne som ikke har peiling på hun, og som antageligvis aldri burde hatt det. Det er iallefall et eller to soleklare eksempler på det i siste sesong. Men disse personene har tydeligvis tatt til seg hvordan man faktisk skal oppdra og behandle en hun for å få en normal oppførsel. 

• Liker 1
ilpostino skrev (35 minutter siden):

Det er nok av "idioter" der inne som ikke har peiling på hun, og som antageligvis aldri burde hatt det. Det er iallefall et eller to soleklare eksempler på det i siste sesong. Men disse personene har tydeligvis tatt til seg hvordan man faktisk skal oppdra og behandle en hun for å få en normal oppførsel. 

Jada, mens de er på camp så får de til det. Kanskje 1 av 4 ganger..? 😂 De blir jo fotfulgt igjennom treningsøktene. Hva med vedlikeholdet på hjemmebane? Kan hende motivasjonen fortsatt er der. Likevel.

For mange av deltakerne opp igjennom serien handler det nesten om å forandre personlighet for å få dette til videre. Tror vi det er så lett da? Nå skal timingen, observasjonen, stemmebruk, holdning være på plass for all fremtid for å få det til, i alle fall med denne aktuelle hunden.

Vi er dessverre mennesker, og enda verre, voksne mennesker. Vi havner lett tilbake til gammelt og velkjent mønster. M.a.o: "Rykk tilbake til start."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...