Gå til innhold

Finnes det god varebil på el?

Anbefalte innlegg

• Mykesider endret tittelen til Finnes det god varebil på el?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Id buzz er vel blant de beste vil jeg si, de fleste andre er konvererte fosil varebiler. Artigste er på stellantis varebilene så er diesel luka der foran fortsatt men er stengt og ladeluken er bak istedenfor 😛 

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

GOD i forhold til hvilke kriterier?

Rekkevidde? kanskje min 300km

Lastekapasitet? caddy maxi størrelse?`har ikke bedre referanse. 

Ladehastighet? 65?

Komfort? komfort i varebil ville vært fantastisk. Kanskje caddy er best på komfort som varebil?

Tilhengervekt? townstar ville vært glimrende 1500kg, men leser litt negativt om test på den bilen. 

Etc.? krok er alltid fordel.

Skrevet
Mykesider skrev (3 minutter siden):

Tilhengervekt? townstar ville vært glimrende 1500kg, men leser litt negativt om test på den bilen. 

Etc.? krok er alltid fordel.

Ja uten krok så er ikke tilhengervekten så viktig. ;)

Kan dessverre ikke hjelpe deg med forslag til varebil.

Skrevet
trikola skrev (14 minutter siden):

https://maxus.no/modeller/e-deliver-3-el-varebil

Har en 2021-modell i familien og bruker den av og til. Den gjør sin jobb, men førermiljø har forhåpentligvis blitt litt bedre i det siste. Har ikke engang termostat for kabintemperatur 🤣

Den Maxusen er det bare å holde seg unna. Så nettopp de har kommet med ny, med nokså spesielt utseende. Håper de har fikset problemene med den gamle. https://maxus.no/modeller/e-deliver-5

Vi har 1 av dem. Som du nevner varmen i kabinen er enten av eller på. Så man må regulere hele tiden. Bilen er i seg selv grei å kjøre. Vi har opplevd at i minusgrader så fryser åpningen av panseret seg, så man må tine låsen før man får fylt spyleveske. Og får å gjøre det må man ta av hele panseret, da det ikke er noen henglser eller noe slikt, der er bare løst, utenom kroken foran. Den har veldig mye støy ved kjøring på motorvei. Bjørn Nyland hadde hørselvern på når han testet den, og kalte den Max-øre-sus i stedet. 

Vi har flere ID Buzz, som alle er fornøyd med, super svingradius og kjøre komfort. Men den er dyr.

Så har vi startet med Citroen sin versjon av Stilantis Quadruplene (Toyota, Citroen, Peugeot og Opel hvis jeg ikke husker feil). De er også fornøyd de som har fått den.

Så det har kommet veldig mye bra i det segmentet nå som er skikkelige biler.

Maxusen og Nissan EV200 var førstegangs biler.

Bjørn Nyland små testet ett par varebiler på sin kanal de siste dagane fra Toyota. Den ene var stor van.

Skrevet (endret)

Sjekk lastekapasitet, på mange elbiler er den lite imponerande. Faktisk ofte så låg at den er upraktisk liten.

ID Buzz tohjulstrekk varebil laster i beste fall 500kg til 600kg. Stelantis sin store (Citroen, Peugeot, Opel, Fiat, Toyota Proace) har høgare nyttelast. Ford/VW Transit Custom har i utgangspunktet også høgare lastekapasitet enn Buzz.

Endret av Samms
Skrevet
Samms skrev (48 minutter siden):

Sjekk lastekapasitet, på mange elbiler er den lite imponerande. Faktisk ofte så låg at den er upraktisk liten.

ID Buzz tohjulstrekk varebil laster i beste fall 500kg til 600kg. Stelantis sin store (Citroen, Peugeot, Opel, Fiat, Toyota Proace) har høgare nyttelast. Ford/VW Transit Custom har i utgangspunktet også høgare lastekapasitet enn Buzz.

jeg leste om nissan townstar, den har jo imponerende lastkapasitet, inkludert henger 1500 kg. 

Skrevet (endret)

Nei, det er rett og slett ingen gode elvarebiler. Vi har prøvd de fleste i vårt firma. 

ID Buzz er den nærmeste, men den er grovt overpriset, må opp i 800 000 for å få med firehjulstrekk og ok hengervekt. Og den har fortsatt kun snaue 400 km rekkevidde.

Resten av bilene er bare dieselbiler de bare har slengt et batteri i og kalt det elbil, og de bærer veldig preg av det.

På tide Tesla eller noen andre som bygger elbiler fra grunnen av inntar dette segmentet.

Endret av John-B
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AndersT2 skrev (På 15.5.2025 den 14.34):

siste dagane fra Toyota. Den ene var stor van.

Må korrigere den litt, det er en Citroen eller Fiat de har satt ett Toyota-merke på. 👍

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Duriello said:

Må korrigere den litt, det er en Citroen eller Fiat de har satt ett Toyota-merke på. 👍

Produsenten er Stellantis. 

Samme varebil blir solgt som Citroen, Peugeot, Opel, Fiat, Vaxhall, Toyota og med bensinmotor Ram. Det kan være eg ikkje fekk med alle merkevarenamna. Alle merkene unntatt Toyota høyrer til Stellantis gruppa.

Skrevet
Samms skrev (2 minutter siden):

Produsenten er Stellantis. 

Samme varebil blir solgt som Citroen, Peugeot, Opel, Fiat, Vaxhall, Toyota og med bensinmotor Ram. Det kan være eg ikkje fekk med alle merkevarenamna. Alle merkene unntatt Toyota høyrer til Stellantis gruppa.

Er det jeg mener ja. Hvorfor Toyota har latt dem sette sitt merke på den, er et mysterium. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Duriello said:

Er det jeg mener ja. Hvorfor Toyota har latt dem sette sitt merke på den, er et mysterium. 

Tipper Toyota vurderte at markedet ikkje var der for å utvikle sine eigne bilar i dette segmentet. Eventuelt tilpasse modeller dei selger andre stader. I Australia og nokre land i østen blir det enno solgt HiAce.

Edit.

Segmentet varebiler og spesielt små varebiler var og er kanskje enno det markedet det har vært små marginer for produsentane i europa. Mange av kjøperane er innkjøpere som ikkje sjølv skal køyre bilane. Dei skal ha billigast mogeleg transport for firmaet. Og reknestykket er gjerne kostnad over tre til fem år.

Endret av Samms
Skrevet

Kommer ikke noen gode varebiler før de øker maksgrensen for vekt. 

Batterivekt skal ikke være med på totalvekten. 

Det samme gjelder for campingbiler. 
Stort sett bare personbiler hvor det ikke har noe å si om vektene på batteriene teller med. 

Skrevet (endret)
18 minutes ago, Dubious said:

Kommer ikke noen gode varebiler før de øker maksgrensen for vekt. 

Batterivekt skal ikke være med på totalvekten. 

Det samme gjelder for campingbiler. 
Stort sett bare personbiler hvor det ikke har noe å si om vektene på batteriene teller med. 

Om du ser på VW Buzz så er ikkje den oppe på 3500kg grensa. Eg fann ein tilfeldig bil på finn.no og sjekka registreringsoplysningane. 

Tillatt totalvekt: 3150 kg

Maks nyttelast: 581 kg

Det er 350kg igjen til 3500kg totalvekt tillat på B sertifikat. Så her er problemet at VW ikkje utnytter grensene som finnes.

Edit:

VW kunne nok laga ein versjon med andre dekk, felger, fjærer og støtdempere med høgare totalvekt og større nyttelast. Det er mogeleg dei då også måtte lagt inn lågare begrensing av maksimum hastigheit for å beholde WLTP rekkevidde og holde pris på dekk nede.

Endret av Samms
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Samms skrev (2 timer siden):

Om du ser på VW Buzz så er ikkje den oppe på 3500kg grensa. Eg fann ein tilfeldig bil på finn.no og sjekka registreringsoplysningane. 

Tillatt totalvekt: 3150 kg

Maks nyttelast: 581 kg

Det er 350kg igjen til 3500kg totalvekt tillat på B sertifikat. Så her er problemet at VW ikkje utnytter grensene som finnes.

Edit:

VW kunne nok laga ein versjon med andre dekk, felger, fjærer og støtdempere med høgare totalvekt og større nyttelast. Det er mogeleg dei då også måtte lagt inn lågare begrensing av maksimum hastigheit for å beholde WLTP rekkevidde og holde pris på dekk nede.

veldig interessant. Tviler på at noen har tenkt på det før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...