Gå til innhold

Tyskland baner veien for å forby politisk parti (AFD) for å ''beskytte demokrati''.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Crooked Cracker skrev (Akkurat nå):

Greit da masa.

Jeg googlet 'afd dehumanisation muslims'.

Svar fra Google: 

Det ser ikke ut til at det finnes mange gode treff for søket ditt
Prøv å bruke ord som kan finnes på siden du er ute etter. Prøv for eksempel «kakeoppskrifter» i stedet for «hvordan baker jeg en kake».

Dritbra. Keep up the good work.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Lallabaika skrev (3 timer siden):

Å kalle alle muslimer for en trussel mot samfunnet, skape enn oss mot de mentalitet, bruke ord som den islamske fare, spre ideen om befolkningsutskifting og redusere en variert befolkningsgruppe til én fiendtlig masse kan jo umulig føre til at muslimer blir sett på som mennesker av mindre verdi. /s

Det nærmeste jeg fant ang dette var en uttalelse 'Islam er ikke kompatibelt med Tysklands verdier' som sikkert kan diskuteres på et filosofisk  plan, jeg vil dog ikke kalle det dehumanisering akkurat. Jeg vet ikke i hvilken kontekst ordet 'trussel' er brukt men det kan også innebære verdier og kultur. Det kan også brukes uten farlig eller voldelig sammenheng, for eks Coca Cola anser Pepsi som en trussel.

Nå er det forøvrig flere videoer på sosiale medier der muslimer selv sier rett ut at de skal 'ta over' og ler av tyskere som får for få barn, det kan jo også skremme velgere til AFD vil jeg tro.

Lallabaika skrev (3 timer siden):

Må det virkelig stå ordrett at muslimer er dyr i partiprogrammet før du kan godta ideen om at AfD dehumaniserer muslimer? Er det det som er terskelen din for å gjenkjenne dehumanisering?

Å redusere et mangfoldig trosfellesskap til en truende, homogen masse, det er selve definisjonen av å frata mennesker deres individualitet og menneskelighet.

Det jeg finner her går mer på kritikk og bekymring av Islam som tankesett enn muslimer om mennesker. Jeg kan se at det er veldig Islamfokusert og innvandrerfiendtlig men dehumansierende i form av nazisme ser jeg ingen konkrete bevis for. Det kan jo selvsagt være folk i partiet som har reelle nazisympatier men det jeg snakket om er hvorfor velgere trekker til dem, og der er det mer sannsynlig at de gjør det som en reaksjon på innvandringspolitikk enn omfavnelse av nazisme. Det kan være at mange muslimer havner på samme sted og blir veldige tydelige i bybildet, som kan føles uvant for folk. Videre kan en så spørre: om en tysker ønsker at Tyskland skal hovedsaklig forbli tradisjonelt tysk, er det nødvendigvis rasisme eller hat som driver denne preferansen eller kan det være andre ting?

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Crooked Cracker skrev (6 timer siden):

Det nærmeste jeg fant ang dette var en uttalelse 'Islam er ikke kompatibelt med Tysklands verdier' som sikkert kan diskuteres på et filosofisk  plan, jeg vil dog ikke kalle det dehumanisering akkurat. Jeg vet ikke i hvilken kontekst ordet 'trussel' er brukt men det kan også innebære verdier og kultur. Det kan også brukes uten farlig eller voldelig sammenheng, for eks Coca Cola anser Pepsi som en trussel.

Nå er det forøvrig flere videoer på sosiale medier der muslimer selv sier rett ut at de skal 'ta over' og ler av tyskere som får for få barn, det kan jo også skremme velgere til AFD vil jeg tro.

Det jeg finner her går mer på kritikk og bekymring av Islam som tankesett enn muslimer om mennesker. Jeg kan se at det er veldig Islamfokusert og innvandrerfiendtlig men dehumansierende i form av nazisme ser jeg ingen konkrete bevis for. Det kan jo selvsagt være folk i partiet som har reelle nazisympatier men det jeg snakket om er hvorfor velgere trekker til dem, og der er det mer sannsynlig at de gjør det som en reaksjon på innvandringspolitikk enn omfavnelse av nazisme. Det kan være at mange muslimer havner på samme sted og blir veldige tydelige i bybildet, som kan føles uvant for folk. Videre kan en så spørre: om en tysker ønsker at Tyskland skal hovedsaklig forbli tradisjonelt tysk, er det nødvendigvis rasisme eller hat som driver denne preferansen eller kan det være andre ting?

Forstår kke hva som er vanskelig med å forstå med dette:

Å redusere et mangfoldig trosfellesskap til en truende, homogen masse, det er selve definisjonen av å frata mennesker deres individualitet og menneskelighet.

Dette blir bare en sirkel med oppheng i semantikk. Jeg respekterer at du mener AfD ikke dehumaniserer muslimer. Jeg mener at AfD dehumaniserer muslimer av grunnene jeg har nevnt. 

Endret av Lallabaika
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Vel.

Tenk deg om de skrev judenfreie schulen i stedet for.

image.thumb.jpeg.e313d2d58439f3b93301c5836ab1280f.jpeg

...

Bildene de lager er PR-versjonen av hatideologien deres, produsert nettopp for masseapell -- heller enn preking til koret.

image.thumb.jpeg.eb5fb7a8d83098d62e37f348722ab7db.jpeg

image.jpeg.a1922cc40f80656ff27bd30e72865ba3.jpeg

Man må heller ikke glemme at det meste av den verste hatretorikken som oftest kommer muntlig på møter, hvor de ikke kan felles for rasistiske og hatefulle ytringer.

Deres preking til koret treffer og gir håp for nynazister:

https://x.com/astroehlein/status/1040891890525192193

Det er når de preker til koret de mer ufiltrerte meningene deres kommer frem.

Bildene minner dog om nazistenes populistiske propaganda i strategi, hvor målet er å nå frem til og endre folk sine følelser.

image.jpeg.0770144c5592257b7e045321e8f0ff9a.jpeg

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Tenk deg om de skrev judenfreie schulen i stedet for.

image.thumb.jpeg.e313d2d58439f3b93301c5836ab1280f.jpeg

1. Det står ikke "Muslimfreie Schulen!". Stråmann.

2. "Leitkultur" er et tysk konsept som betyr "veiledende kultur" eller "feller kultur". Altså et stikk til Islam og multikultur. Å oppløfte tysk kultur er selvfølgelig helt innenfor.🙂

image.thumb.jpeg.eb5fb7a8d83098d62e37f348722ab7db.jpeg

1. "Nye BKA-tall (Tysk federalt politi) avslører en skremmende realitet. Vold mot oss fra migranter øker! Umiddelbart deporter kriminelle asylsøkere!" Også helt innenfor. 🙂Støttes også i Norge.

image.jpeg.a1922cc40f80656ff27bd30e72865ba3.jpeg

1. "AfD-undersøkelse avslører: 686 000 illegale innvandrere lever på vår bekostning!" Fysj å fy, tenk å sette søkelys på sånne tall! Tenk heller på alle den gode kebaben!😂 Helt innenfor å drive folkeopplysning i valgkamp.🙂

Bildene minner dog om nazistenes populistiske propaganda i strategi, hvor målet er å nå frem til og endre folk sine følelser.

Sånn som all politisk propaganda?🙂

image.jpeg.0770144c5592257b7e045321e8f0ff9a.jpeg

1. Beklager. egenkomponerte og beskjærte bilder fra et privat blogginnlegg og analyse av en journalist for en migrant-vennlig venstreavis for å bekrefte eget syn på at AfD = Nazi er jo bare latterlig. 😂 Er dette rælet du leser? Snakk om å gripe etter halmstrå. Originalbilde:

image.thumb.png.367edaaeaf017ccc0806164722a4bc19.png

Tekst: "Hemmelige møter om FNs migrasjonspakt avslørt: Merkel løy!" Ingen tvil om at Merkel førte det tyske folk bak lyset vedrørende migrasjonsavtalen.

Die Linke, SPD, CDU osv. bruker alle mindre sjarmerende bilder av sine motkandidater i sin propaganda på sosiale medier. Det er ikke spesielt med AfD.

image.png.a38efd2e88d5bacbafeff17068f96adc.png

image.png.e10fe8882c6d2a8467299a7ed62c6969.png

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Hva betyr Islamfri skole da?

For at det kan sammenlignes i ditt hode, måtte det ha stått jødedomfri skole, da hadde det vært ok?

Endret av Lallabaika
  • Liker 7
Skrevet (endret)
f767if76t skrev (47 minutter siden):

1. Det står ikke "Muslimfreie Schulen!". Stråmann.

Poenget preller av som vann på gåsa ser jeg.

Retotorikken til AfD handler om å promotere et arisk hvitt Tyskland.

Dagens rasister sier nettopp islam fordi rasisme er ute, ikke fordi de ikke er like rasistiske som før.

Hvordan vet man at ingen av de på bildet er muslimsk, hva har hvite ungdommer med islamfri skole å gjøre..?

Bildet viser det egentlige idealet deres.

---

Du må være blind for å ikke se det fra snittet av deres propaganda, som handler like mye eller mer om innholdet i bildet, enn om teksten.

f767if76t skrev (47 minutter siden):

Sånn som all politisk propaganda?🙂

Hvilke følelser søker AfD å fyre opp under..?

Versus for eksempel banner fra en fagforening..?

---

Nynazistene forstår dog at AfE er på deres side.

...

Mener du at NSDAP burde vært stoppet før de startet andre verdenskrig? Når, og av hvem?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Lallabaika skrev (5 timer siden):

Jeg mener at AfD dehumaniserer muslimer av grunnene jeg har nevnt. 

Ikke bare muslimer, men innvandrere generellt.

https://www.irishtimes.com/news/world/europe/afd-fires-spokesman-who-favours-shooting-or-gassing-migrants-1.4366737

Og ja, de sparket fyren, og bra er det. Men likevel en tydelig indikator på hva slags type individer og ideologi dette partiet tiltrekker seg.

og...

https://www.france24.com/en/europe/20240701-german-court-convicts-far-right-german-politician-bjoern-hoecke-for-using-nazi-slogan

https://www.bbc.com/news/world-europe-38661621

Fra før av har vi de tre punktene at AfD har medlemmer som planla et ststskupp, at de er tvangsfødslere og at de "kjemper for tradisjonelle verdier". For enhver oppegående menneske, vil de tre punktene i seg selv vekke en reaksjon tilsvarende; "Fuck de folka, de burde aldri vært i nærheten av en politisk posisjon". Men for de som trenger mer materiale å gå på, kan man lese boka fra Jason Stanley: "How fascism works" og Umberto Eco's "How to spot a fascist", og dra sammenlikninger derfra.

Også et par videoer om fascisme og antifascisme: De er lange, men man trenger ikke se dem i strekk. Ei helle se dem på en skjerm, bare spill dem av på mobilen som en podcast når man går et ærend...

https://www.youtube.com/watch?v=sj_FdPXpeXE&t=2189s

https://www.youtube.com/watch?v=bgwS_FMZ3nQ&t=370s

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Crooked Cracker skrev (12 timer siden):

Det er som om du går inn for å misse hele poenget mitt.

Hvordan da?

• Liker 3
Skrevet
Crooked Cracker skrev (12 timer siden):

Påstanden fra ytre høyre om at islam er ikke kompatibelt med Tysklands verdier er jo bare tull, siden ytre høyres verdier er de samme som islamisters. Men de sikter kanskje til mer moderate muslimer?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Ikke bare muslimer, men innvandrere generellt.

https://www.irishtimes.com/news/world/europe/afd-fires-spokesman-who-favours-shooting-or-gassing-migrants-1.4366737

Og ja, de sparket fyren, og bra er det. Men likevel en tydelig indikator på hva slags type individer og ideologi dette partiet tiltrekker seg.

og...

https://www.france24.com/en/europe/20240701-german-court-convicts-far-right-german-politician-bjoern-hoecke-for-using-nazi-slogan

https://www.bbc.com/news/world-europe-38661621

Fra før av har vi de tre punktene at AfD har medlemmer som planla et ststskupp, at de er tvangsfødslere og at de "kjemper for tradisjonelle verdier". For enhver oppegående menneske, vil de tre punktene i seg selv vekke en reaksjon tilsvarende; "Fuck de folka, de burde aldri vært i nærheten av en politisk posisjon". Men for de som trenger mer materiale å gå på, kan man lese boka fra Jason Stanley: "How fascism works" og Umberto Eco's "How to spot a fascist", og dra sammenlikninger derfra.

Også et par videoer om fascisme og antifascisme: De er lange, men man trenger ikke se dem i strekk. Ei helle se dem på en skjerm, bare spill dem av på mobilen som en podcast når man går et ærend...

https://www.youtube.com/watch?v=sj_FdPXpeXE&t=2189s

https://www.youtube.com/watch?v=bgwS_FMZ3nQ&t=370s

Ikke noe bedre at fosterdrapsforkjempere får stille til valg...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Lallabaika skrev (8 timer siden):

Forstår kke hva som er vanskelig med å forstå med dette:

Det er jo nøyaktig det du\dere gjør med AFD og dets velgere da.

Lallabaika skrev (8 timer siden):

Dette blir bare en sirkel med oppheng i semantikk. Jeg respekterer at du mener AfD ikke dehumaniserer muslimer. Jeg mener at AfD dehumaniserer muslimer av grunnene jeg har nevnt. 

Jeg mener at en kan kritisere en retning, om det er AFD eller Islam, og dens filosofi, innflytelse og påvirkning uten at følgere dehumaniseres.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Casey skrev (2 timer siden):

Påstanden fra ytre høyre om at islam er ikke kompatibelt med Tysklands verdier er jo bare tull, siden ytre høyres verdier er de samme som islamisters. Men de sikter kanskje til mer moderate muslimer?

De er nok heller konservative i forhold til hver sin tilhørighet og verdier, en skal dog ikke gå langt under overflaten for å se at det er store motsetninger mellom disse.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Crooked Cracker skrev (9 minutter siden):

Det er jo nøyaktig det du\dere gjør med AFD og dets velgere da.

Meget billig stråmann. Men for moro skyld, hvordan dehumaniserer jeg AfD og dets velgere? 

Sitat

Jeg mener at en kan kritisere en retning, om det er AFD eller Islam, og dens filosofi, innflytelse og påvirkning uten at følgere dehumaniseres.

Man kritisererer ikke Islam når man sier at alle muslimer i Tyskland er èn fiendtlig masse.  

Men igjen,  en sirkel som aldri tar slutt. Du mener AfD,  med forbindelser til høyreekstreme miljøer  umulig kan se på muslimer som mindre verdt fordi det Ikke blir utrykt ordrett. 

Hva er det å diskutere? 

For ordens skyld. Jeg ville hatt nøyaktig samme mening om et ekstremt Islamsk parti, men av en eller annen grunn tviler jeg på at du hadde forsvart de med samme entusiasme..

Endret av Lallabaika
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Lallabaika skrev (Akkurat nå):

Man kritisererer ikke Islam når man sier at alle muslimer i Tyskland er èn fiendtlig masse.  

Enig. Dette er rasisme, enkelt og greit.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Lallabaika skrev (5 minutter siden):

Meget billig stråmann. Men for moro skyld, hvordan dehumaniserer jeg AfD og dets velgere? 

Det er jo denne begrunnelsen din: 'Å redusere et mangfoldig trosfellesskap til en truende, homogen masse'  der velgere avskrives som en gjeng ignorante sauer.

Jeg har ikke sett noe dokumentasjon på at de har brukt de ordene, dere sier dog at alle AFD-velgere er ytre-høyre.

Men igjen,  en sirkel som aldri tar slutt. Du mener AfD,  med forbindelser til høyreekstreme miljøer  umulig kan se på muslimer som mindre verdt fordi det Ikke blir utrykt ordrett. 

Hva er det å diskutere? 

At grunnen til oppslutningen kan stamme fra andre årsaker som det går an å ta tak i.

For ordens skyld. Jeg ville hatt nøyaktig samme mening om et ekstremt Islamsk parti, men av en eller annen grunn tviler jeg på at du hadde forsvart de med samme entusiasme..

Jeg har egentlig ikke forsvart AFD per se, men prøvd å forklare hvorfor de får oppslutning. Det er åpenbart noe i deres politikk som trekker velgere, å avskrive dette kan nok ha motvirkende effekt.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Crooked Cracker skrev (7 minutter siden):

Det er jo denne begrunnelsen din: 'Å redusere et mangfoldig trosfellesskap til en truende, homogen masse'  der velgere avskrives som en gjeng ignorante sauer.

Jeg gjør ikke med AfD sine velgere. Det er dine ord. 

Uansett. Å si at muslimer er ignorante sauer er ikke å dehumansiere de (og da mener jeg ikke at man sier de er et dyr, men sau som følger flokken)

Sitat

Jeg har ikke sett noe dokumentasjon på at de har brukt de ordene, dere sier dog at alle AFD-velgere er ytre-høyre.

Jeg har ikke sagt dette. At noen andre har sagt dette kan ikke jeg svare for.

Sitat

Jeg har egentlig ikke forsvart AFD per se, men prøvd å forklare hvorfor de får oppslutning. Det er åpenbart noe i deres politikk som trekker velgere, å avskrive dette kan nok ha motvirkende effekt

Nei, du forsøker å forklare hvorfor AfD ikke dehumansierer muslimer med islam retorikken sin 

Endret av Lallabaika
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Lallabaika skrev (1 minutt siden):

Jeg gjør ikke med AfD sine velgere. Det er dine ord. 

Det er dine ord at AFD gjør det med muslimer via å kritisere de som en masse, det er 100% det samme som du gjør med AFDs velgere. 

Uansett. Å si at muslimer er ignorante sauer er ikke å dehumansiere de (og da mener jeg ikke at man sier de er et dyr, men sau som følger flokken)

Du tegner jo et bilde av en fiendtlig masse i form av å kalle de høyre-esktreme. 

At noen andre har sagt dette kan ikke jeg svare for.

Du henviser jo til denne uttalelsen om samtlige muslimer, jeg vil gjerne se hva som har blitt sagt her.

Nei, du forsøker å forklare hvorfor AfD ikke dehumansierer muslimer med retorikken sin 

Igjen tar du skammelig feil, jeg forsøker å forklare at appellen til partiet har andre trekk enn å dehumanisere muslimer. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Crooked Cracker skrev (32 minutter siden):

De er nok heller konservative i forhold til hver sin tilhørighet og verdier, en skal dog ikke gå langt under overflaten for å se at det er store motsetninger mellom disse.

Jeg ser ikke de store motsetninger.

• Liker 3
Skrevet
Casey skrev (2 minutter siden):

Jeg ser ikke de store motsetninger.

Er på vei ut nå så tok en kjapp AI for å svare:

The fundamental difference between Islam (as a religion and culture) and the far right (as a political space encompassing radical and extreme ideologies) lies in their foundational principles, goals, and areas of focus as described in the provided text. Islam is a comprehensive religion and culture with a history spanning over a thousand years. Islamism is a political ideology that seeks to implement Islamic principles and law (sharia) within political systems and societies, aiming for goals such as Islamic states and pan-Islamic unity. Its focus is rooted in Islamic texts and traditions and addresses issues like governance, finance, and social order from an Islamic perspective. The far right, as described, is primarily characterized by a strong form of nationalism and a concern for the perceived threat to Western civilization from "non-native elements," focusing on issues such as immigration, multiculturalism, and group identity based on ethnicity or nationality. While both Islamism and the extreme right-wing can involve extremist views and the potential for violence, their core ideological drivers, historical roots, and specific objectives are distinct. Islamism is centered on the role of Islam in political and social life, whereas the far right, in the context provided, is centered on nationalist and identity-based concerns related to Western civilization and perceived external threats. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...