Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Oljefondet er til for å brukes og vi ligger godt innenfor handlingsregelen.

Jeg mener vi sløser mye av det bort. Og vi gjør oss selv slappere som nasjon ved å hente penger fra det til all mulig vi skal "unne oss"

Skrevet (endret)
obygda skrev (17 minutter siden):

Nei - vi flyter på oljefond og har en offentlig sektor som er alt for stor. Det går ikke i lengden - alle taper på det til slutt!

...derfor er skattekutt til folk som faktisk arbeider bra, fordi de som faktisk arbeider gjerne vet hva som trengs i markedene de tilhører -- langt bedre enn noen som får millioner i hendene fra foreldrene rett ut av høyskolen.

Vi vet at kutt i formuesskatten ikke fører til økte investeringer blant selskapene som betaler formuesskatt, som 

Ny rapport: Kutt i formuesskatten gir liten effekt på investeringene

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport_-kutt-i-formuesskatten-gir-liten-effekt-pa-investeringene-1.12502810

og:

Kutt i formuesskatten gir liten effekt på norske bedrifters investeringer sammenlignet med kutt i selskapsskatten. – Betyr ikke at debatten om kutt i formuesskatten er død, ifølge finansministeren.

For hver jobb som ble reddet, gikk staten glipp av mye større skatteinntekter. Veksten i Sverige ble lite påvirket.

https://www.dn.no/kommentar/formuesskatt/skatt/sverige/dette-skjedde-da-sverige-fjernet-formuesskatten/2-1-1855248

og vet at formuesskatten skaper arbeidsplasser, her fra en rapport bestilt av Solberg og Sylvi sin forrige regjering, Publisert 5. okt. 2020:

Rapport: Økt formuesskatt skaper flere arbeidsplasser

Analysen som regjeringen utlyste om formueskattens påvirkning på små og mellomstore bedrifter, konkluderer med at økt formuesskatt øker sysselsettingen. Ap og SV mener dette viser at Høyres skattepolitikk er feilslått.

https://www.nrk.no/norge/rapport_-okt-formuesskatt-skaper-flere-arbeidsplasser-1.15187323

...

Samtidig som metastudier fra USA viser samme trend der:

Tax Cuts for Whom? Heterogeneous Effects of Income Tax Changes on Growth and Employment

https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/701424

---

Til sist er det viktig å bekjempeklasseskiller, fordi overklassen har for stor og urealistisk tro på egne evner.

People in higher social class have an exaggerated belief that they are better than others | EurekAlert! Science News

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

De fleste formuer er arvet. Norges 300 rikeste: To av tre er arvinger | DN

Hvor pengene kommer fra er ikke av interesse - det handler om å kunne forvalte dette for å skape arbeidsplasser. Forøvrig har jeg ikke noe imot skatt på arv. Men formueskatten mener jeg er helt tullete. Om 2000 Nordmenn skulle slippe å betale skatt så er det ingen krise - større krise blir det om nordmenn som kan skape arbeidsplasser ikke vil investere i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

...derfor er skattekutt til folk som faktisk arbeider bra, fordi de som faktisk arbeider gjerne vet hva som trengs i markedene de tilhører -- langt bedre enn noen som får millioner i hendene fra foreldrene rett ut av høyskolen.

Vi vet at kutt i formuesskatten ikke fører til økte investeringer blant selskapene som betaler formuesskatt.

For hver jobb som ble reddet, gikk staten glipp av mye større skatteinntekter. Veksten i Sverige ble lite påvirket.

https://www.dn.no/kommentar/formuesskatt/skatt/sverige/dette-skjedde-da-sverige-fjernet-formuesskatten/2-1-1855248

og vet at formuesskatten skaper arbeidsplasser, her fra en rapport bestilt av Solberg og Sylvi sin forrige regjering, Publisert 5. okt. 2020:

Analysen som regjeringen utlyste om formueskattens påvirkning på små og mellomstore bedrifter, konkluderer med at økt formuesskatt øker sysselsettingen. Ap og SV mener dette viser at Høyres skattepolitikk er feilslått.

https://www.nrk.no/norge/rapport_-okt-formuesskatt-skaper-flere-arbeidsplasser-1.15187323

Nei - dette er logisk feil. Er så mye svada kunnskap som foregår at jeg blir skremt

• Liker 3
Skrevet
3 minutes ago, obygda said:

Jeg mener vi sløser mye av det bort. Og vi gjør oss selv slappere som nasjon ved å hente penger fra det til all mulig vi skal "unne oss"

I stedet skal altså de rikeste blant oss betale minst mulig skatt, mens de fattigste skal klare seg med mindre. Merkelig at du ikke har denne "omsorgen" for de rikeste som er Norges mest velgjødde folk og nå skal bli enda mer velgjødde.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Vi vet at kutt i formuesskatten ikke fører til økte investeringer blant selskapene som betaler formuesskatt.

Fra artikkelen

Sitat

Forskerne kan imidlertid ikke utelukke at enkelte majoritetseiere må ta penger ut av virksomheten for å betale formuesskatt, hvis de har svak personlig likviditet.

Er ikke dette et problem?

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Hvor pengene kommer fra er ikke av interesse - det handler om å kunne forvalte dette for å skape arbeidsplasser.

Klart det har noe å si hvor pengene kommer fra. Du snakker om folk som skaper arbeidsplasser her, ikke på folk som kan "flyte på formuen" uten å nødvendigvis skape noe som helst annet enn et jetset  - liv for seg selv. Har du vært i Saint Tropez? Det er ganske store kontraster der, fra folk som bor i bilen på gratis parkeringsplasser utenfor byen, til smykker som koster flere millioner kroner i merkebutikker, samt de store yachtene man kan se der... 

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

I stedet skal altså de rikeste blant oss betale minst mulig skatt, mens de fattigste skal klare seg med mindre. Merkelig at du ikke har denne "omsorgen" for de rikeste som er Norges mest velgjødde folk og nå skal bli enda mer velgjødde.

De rikeste skal ikke betale mindre skatt, men en trenger ikke å måtte tappe bedriften for verdier for å betale denne skatten, da er det bra å fjerne skatt på arbeidende kapital, så kan en heller øke den på utbytte og bonuser 

• Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (1 time siden):

NAV inntekt er vel 66% av lønna? sjelden NAV bruker 600 000 etter det jeg har sett og har sett en del regnestykker dvs hos de som aldri kom i arbeid 

Uføretrygd beregnes ved at NAV finner gjennomsnittet av din pensjonsgivende inntekt fra de tre beste av de fem siste årene før du ble ufør, og du mottar 66 % av dette grunnlaget som uføretrygd. Tidligere inntektsår blir justert opp til dagens verdi, og kun inntekt opptil 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G) inkluderes i beregningen. 

• Hjerte 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Nei - jeg er for progressiv beskatning - men vi må ikke innrette oss slik at folk ikke vil arbeide lenger. Jeg personlig teller på fingrene om jeg vil stå i stillingen min lenger og heller gå ned og ta ut mer fritid...Ene og alene fordi marginalskatten er så hard for meg. Jeg har heller ikke behov for å mye i hverdagen - så jeg klarer meg fint med lite - men det ville jo være veldig dumt om arbeidskapasiteten min ble kastet bort fordi skattebyrden trigget det......

Skrevet
obygda skrev (4 minutter siden):

Nei - dette er logisk feil. Er så mye svada kunnskap som foregår at jeg blir skremt

...svada forskning..?

Altså, er du uenig med virkeligheten, eller om du leste rapportene -- hva ved metodikken er du kritisk til..?

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 hour ago, Tussi said:

Tenner er en del av kroppen. Det er mennesker som får hjertebetennelse oga dårlige tenner. Det er folk som ikke kan få livsviktig kreftbehandling før tennene er fikset 

Og det er folk som ikke tør vise seg ute eller smile fordi de har dårlige tenner.

Å få tannhelse inn i frikortordningen er viktig. Så kan man heller øke frikortgrensen med 2000kr 

Hvorfor siterte du meg? Dette jeg skrev handlet ikke om tannhelse skal bli subsidiert eller ikke.

Endret av Camlon
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Klart det har noe å si hvor pengene kommer fra. Du snakker om folk som skaper arbeidsplasser her, ikke på folk som kan "flyte på formuen" uten å nødvendigvis skape noe som helst annet enn et jetset  - liv for seg selv. Har du vært i Saint Tropez? Det er ganske store kontraster der, fra folk som bor i bilen på gratis parkeringsplasser utenfor byen, til smykker som koster flere millioner kroner i merkebutikker, samt de store yachtene man kan se der... 

Nei - jeg har ikke vært i st.tropez.....Jeg lever et enkelt liv....og det er bakgrunnen for min formue..Ikke noe annet.

Skrevet
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

...svada forskning..?

Altså, er du uenig med virkeligheten, eller om du leste rapportene -- hva ved metodikken er du kritisk til..?

Jeg vet om personer som reiser utenlands fordi de ikke tør bygge opp bedriften i Norge pga. formueskatten. De vil ikke risikere å måtte betale på noe som bare er papirverdier...usikre sådan..

Skrevet
leticia skrev (11 minutter siden):

De fleste formuer er arvet. Norges 300 rikeste: To av tre er arvinger | DN

Piss i havet ift. statsbudsjett. 

I 2025 er statens samlede inntekter anslått til 2 250,0 milliarder kroner, og samlede utgifter til 2 020,8 milliarder kroner.

Bare venstresiden og misunnelige folk som jager etter ett par tusen virkelig rike. Og ikke alle er arvinger, allikevel fortsetter de aller fleste driften her i Norge og gir mat på bordet til hundretusenvis av folk her på berget. Inkl. alle ringvirkninger..

• Liker 2
Skrevet
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Piss i havet ift. statsbudsjett. 

I 2025 er statens samlede inntekter anslått til 2 250,0 milliarder kroner, og samlede utgifter til 2 020,8 milliarder kroner.

Bare venstresiden og misunnelige folk som jager etter ett par tusen virkelig rike. Og ikke alle er arvinger, allikevel fortsetter de aller fleste driften her i Norge og gir mat på bordet til hundretusenvis av folk her på berget. Inkl. alle ringvirkninger..

Det er ødeleggende symbolpolitikk - ikke noe annet. SV vil jo jage bort rikinger...Hva slags menneskesyn er det? Bare fordi noen er rike - skal de jages! Da er man temmelig forvridd i hodet spør du meg. De aner ingenting om hva slags mennesker dette er - hva slag moral disse menneskene har, eller hva disse menneskene kan skape av arbeidsplasser........de bare hater dem fordi de er rike.....

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 minutes ago, obygda said:

Jeg vet om personer som reiser utenlands fordi de ikke tør bygge opp bedriften i Norge pga. formueskatten. De vil ikke risikere å måtte betale på noe som bare er papirverdier...usikre sådan..

Det er formuesskatt i Sveits. Det visste du kanskje ikke?

• Liker 3
Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Nei - jeg har ikke vært i st.tropez.....Jeg lever et enkelt liv....og det er bakgrunnen for min formue..Ikke noe annet.

Poenget mitt er at så store forskjeller som jeg beskreiv for deg der, vil vi se mer og mer av i Norge også hvis høyresiden får viljen sin. Kan også legge til at boligene i visse områder var veldig godt beskyttet / innegjerdet. Mer lukket samfunn. Jo mer fattigdom / forskjeller,  jo mer vinningskriminalitet vil man se. Jeg mener vi må få løftet alle Norges innbyggere opp på et visst nivå, samtidig som vi også legger til rette for verdiskapning slik som du tenker. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at vi skal ha formuesskatt, for den slår feil ut noen ganger. Kanskje en endring i formuesskatten kunne vært noe fremfor å kutte den helt. Pengene må inn på en måte uansett hvis vi skal beholde velferdsstaten vår. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...