Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutes ago, tommyb said:

Det er et uforstående privilegium å tro det.

Hvis du sliter med å få deg jobb og er underbetalt og har tannverk, er det så definitivt fri tannlege du er opptatt av. Jeg vet om arbeidsledige som har forsøkt trekke ut tanna selv med tang. Det er når du ikke er underbetalt at du ikke er opptatt av fri tannlege. Folk som har til salt i grøten synes det er unødvendig luksus å få gratis tannlege. Folk som ikke har det, synes det er tortur å ikke ha råd til tannlege.  

Dette er tydeligvis ikke empatiens alder. 

Hvor mange som er arbeidsledig eller underbetalt har tannverk og ikke har råd til behandling? 1%?

Det er derimot 100% som må betale for livsopphold. Så nei, du tar helt feil. Livsopphold er 100x viktigere og er hva de vil fokusere på, ikke gratis tannlege.

At du ikke forstår noe så enkelt viser at det er du som har et uforstående privilegium.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (14 minutter siden):

Og det er helt greit. Du velger iallefall et parti som passer på dine interesser, i motsetning til mange andre som velger å stemme FRP. 🦋

Jeg stemmer ikke på mine interesser - jeg stemmer på hva jeg mener er best for landet. Jeg er bekymret for at venstresiden vil bygge ned velferds Norge. Mange i den gruppen er mer opptatt av å fordele - enn å skape...

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (16 minutter siden):

Her må Norge stå på sitt. Dette er en prinsippsak.

Den dusten Trump og maga bevegelsen forstår seg lite på norske ordninger og regler. 

Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Jeg stemmer ikke på mine interesser - jeg stemmer på hva jeg mener er best for landet. Jeg er bekymret for at venstresiden vil bygge ned velferds Norge. Mange i den gruppen er mer opptatt av å fordele - enn å skape...

Åja - okay. Jeg tenker motsatt enn deg da. Jeg er bekymret på hva Høyre og FRP kan gjøre med velferdsnorge, folks psykiske helse og hva KRF kan gjøre med kvinners og homofiles rettigheter og muligheter. Jeg stemmer normalt på Venstre siden de tar hensyn både til næringsliv samt er solidariske, men de ytterst på høyresiden bekymrer meg såpass mye at jeg hoppet over til den andre siden i år. (Det er også viktig for meg å stemme for at Ja til EU parti, og siden det bare finnes 3 slike, Venstre, MDG og høyre, så blir valgmuligheten innskrenket for min del. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (8 minutter siden):

Den dusten Trump og maga bevegelsen forstår seg lite på norske ordninger og regler. 

Men hvorfor stemmer du da på et "Trump - light" - parti? 

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
3 minutes ago, obygda said:

I mange amerikanske stater vil myndighetene boikotte deg om du boikotter Israel. Helt sprøtt og gjennomsionistisk. Du kan altså helt fint boikotte et amerikansk selskap, men nåde deg om du boikotter et israelsk.

• Liker 3
Skrevet
Camlon skrev (8 minutter siden):

Hvor mange som er arbeidsledig eller underbetalt har tannverk og ikke har råd til behandling? 1%?

Det er derimot 100% som må betale for livsopphold. Så nei, du tar helt feil. Livsopphold er 100x viktigere og er hva de vil fokusere på, ikke gratis tannlege.

At du ikke forstår noe så enkelt viser at det er du som har et uforstående privilegium.

Tenner er en del av kroppen. Det er mennesker som får hjertebetennelse oga dårlige tenner. Det er folk som ikke kan få livsviktig kreftbehandling før tennene er fikset 

Og det er folk som ikke tør vise seg ute eller smile fordi de har dårlige tenner.

Å få tannhelse inn i frikortordningen er viktig. Så kan man heller øke frikortgrensen med 2000kr 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet
Imaginacíon skrev (11 minutter siden):

I mange amerikanske stater vil myndighetene boikotte deg om du boikotter Israel. Helt sprøtt og gjennomsionistisk. Du kan altså helt fint boikotte et amerikansk selskap, men nåde deg om du boikotter et israelsk.

De er kvasi religiøse i USA...

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (14 minutter siden):

Åja - okay. Jeg tenker motsatt enn deg da. Jeg er bekymret på hva Høyre og FRP kan gjøre med velferdsnorge, folks psykiske helse og hva KRF kan gjøre med kvinners og homofiles rettigheter og muligheter. Jeg stemmer normalt på Venstre siden de tar hensyn både til næringsliv samt er solidariske, men de ytterst på høyresiden bekymrer meg såpass mye at jeg hoppet over til den andre siden i år. (Det er også viktig for meg å stemme for at Ja til EU parti, og siden det bare finnes 3 slike, Venstre, MDG og høyre, så blir valgmuligheten innskrenket for min del. 

Og jeg tror Ap vil dras mot SV/MDG og rive istykker velferdsnorge fordi disse venstrepartiene ikke er rasjonelle. Jeg tror mange i Norge vil beholde en velferdsstat - men metoden og virkemidlene er totalt forskjellige. Og så vet jeg jo at bildet av formuende personer er totalt forvridd av venstrevelgere. 

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (15 minutter siden):

Tenner er en del av kroppen. Det er mennesker som får hjertebetennelse oga dårlige tenner. Det er folk som ikke kan få livsviktig kreftbehandling før tennene er fikset 

Og det er folk som ikke tør vise seg ute eller smile fordi de har dårlige tenner.

Å få tannhelse inn i frikortordningen er viktig. Så kan man heller øke frikortgrensen med 2000kr 

Enig at tenner er viktig - men man må faktisk jobbe lenge med dårlige vaner i mange år - for å ende opp med elendige tenner. Jeg tror mye kunne vært bedre om dette med tannhelse ble en del av skolehverdagen - mao at man lærte mer om å ta vare på helsen i skolen. Ikke bare gi blanke og dytte i seg usunn mat gjennom hele barneskolen og ende opp med store problemer senere i livet....... Min erfaring som forelder - er at barn lærer alt for lite på skolen om å ta vare på helsen. Man bare lener seg på gratis tannlege opp gjennom oppveksten..og så bygger man dårlige vaner.........

Skrevet
7 minutes ago, obygda said:

Og jeg tror Ap vil dras mot SV/MDG og rive istykker velferdsnorge fordi disse venstrepartiene ikke er rasjonelle. Jeg tror mange i Norge vil beholde en velferdsstat - men metoden og virkemidlene er totalt forskjellige. Og så vet jeg jo at bildet av formuende personer er totalt forvridd av venstrevelgere. 

Du snakker tull. Høyre, og garantert Frp også selv om de ikke snakker så høyt om det, vil svekke velferdsordningene for å finansiere sine skattekutt. Dette går ut over de svakeste i samfunnet.

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (27 minutter siden):

Men hvorfor stemmer du da på et "Trump - light" - parti? 

Som sagt - det er mye med Frp jeg er uenig i. Og jeg finner ikke noen parti som treffer meg på en god måte. Alle valgomater jeg tar viser 50% på Frp og 50% på Rødt...så det sier vel litt om hvor komplisert dette er.........

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Du snakker tull. Høyre, og garantert Frp også selv om de ikke snakker så høyt om det, vil svekke velferdsordningene for å finansiere sine skattekutt. Dette går ut over de svakeste i samfunnet.

Bare tull. Kommer ikke kutt i velferdstjenester fordi det ikke er nødvendig. Skattekutt (some ALLE tjener på), finansieres med å kutte i bistand (bortkastet penger hvor mye havner i korrupte hender til ledelsen i det landet, og ikke hjelper de lokale en dritt), kraftig redusere innvandring (som koster velferdsstaten MYE penger, er en grunn til at 7 av 10 NAV kroner går til ikke-vestlige..), kutte sløsing på "grønn" industri (elektrifisering av olje og gass sektor, havvind 60 MRD i bullshit, osv) og stoppe den offentlige sløsingen og ut-esing av offentlig sektor. 

Men som vanlig, bare fortsett med den standard skremselspropaganda rett fra printeren til SV/AP/Rødt/MDG. 

Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Jeg tror Frp vil fokusere på de grunnleggende velferdsordningene og styrke disse. Det er mye annet som går under "velferds" paraplyen som jeg opplever som ren og skjær sløsing. Jeg mener Norge har blitt et samfunn der folk er mer opptatt av antall sykedager de kan ta ut i året, enn faktisk å jobbe. I egen bedrift ser jeg folk er mer opptatt av å være med på sosiale events..enn å jobbe. Jeg tror vi er blitt alt for slappe og unnet oss alt for mye i dette landet og såldes gjort oss sårbare for at hele velferdsnorge kan falle i grus om vi ikke ser til at vi blir litt flinkere til innovasjon og rett og slett arbeide bedre. Jeg tror det er sunt å veksle på litt mellom høyre side politikk og venstre side politikk. Akkurat nå mener jeg Norge trenger en ny kurs - den kursen vi har hatt virker ikke nå. Sagt på en enkel måte : Vi må få orden på inntjeningen igjen før vi kan unne oss noe mer velferd nå..ellers går det galt. Når vi igjen har fått opp produktiviteten kan vi heller satse på venstresiden til å fordele godene bedre...men tiden er definitivt ikke nå.

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, obygda said:

Jeg tror Frp vil fokusere på de grunnleggende velferdsordningene og styrke disse. Det er mye annet som går under "velferds" paraplyen som jeg opplever som ren og skjær sløsing. Jeg mener Norge har blitt et samfunn der folk er mer opptatt av antall sykedager de kan ta ut i året, enn faktisk å jobbe. I egen bedrift ser jeg folk er mer opptatt av å være med på sosiale events..enn å jobbe. Jeg tror vi er blitt alt for slappe og unnet oss alt for mye i dette landet og såldes gjort oss sårbare for at hele velferdsnorge kan falle i grus om vi ikke ser til at vi blir litt flinkere til innovasjon og rett og slett arbeide bedre. Jeg tror det er sunt å veksle på litt mellom høyre side politikk og venstre side politikk. Akkurat nå mener jeg Norge trenger en ny kurs - den kursen vi har hatt virker ikke nå. Sagt på en enkel måte : Vi må få orden på inntjeningen igjen før vi kan unne oss noe mer velferd nå..ellers går det galt. Når vi igjen har fått opp produktiviteten kan vi heller satse på venstresiden til å fordele godene bedre...men tiden er definitivt ikke nå.

Norge går godt. Dette er ikke annet enn den sedvanlige sytinga fra de borgerlige.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Norge går godt. Dette er ikke annet enn den sedvanlige sytinga fra de borgerlige.

Nei - vi flyter på oljefond og har en offentlig sektor som er alt for stor. Det går ikke i lengden - alle taper på det til slutt!

• Liker 3
Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Venstresiden har forvandlet Norge til verdens NAV-kontor, der åpne grenser og stadig større overføringer undergraver bærekraften i velferdsstaten fullstendig.

Jeg er ikke så opptatt av å begrense innvandring - men mer på å skape. Og skal vi skape i dette landet må vi også akseptere at vi må ha arbeidskraft og ideer fra andre land også. Men Norge burde kanskje ha en mer aktiv holdning til hvem man vil ha innvandring fra. USA har jo tjent voldsomt på innvandring - så får man personer inn som vil arbeide, er kunnskapsrike, så er det jo bare vinn-vinn. Mulig vi kan hente noen amerikanere også - de som ikke vil bo i Maga land......

EDIT : Venstresiden jager jo de som KAN skape arbeidsplasser ut av landet...da har man snudd ting på hodet mener jeg

Endret av obygda
Skrevet
Frode789 skrev (13 minutter siden):

Bare tull. Kommer ikke kutt i velferdstjenester fordi det ikke er nødvendig.

Neivel? Så høyre ønsker ikke å gjeninnføre karensåret for de på AAP? Merkelig at de har det som et punkt i sitt alternative statsbudsjett da. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
7 minutes ago, obygda said:

Nei - vi flyter på oljefond og har en offentlig sektor som er alt for stor. Det går ikke i lengden - alle taper på det til slutt!

Oljefondet er til for å brukes og vi ligger godt innenfor handlingsregelen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...