Colin. Skrevet onsdag kl 20:19 Skrevet onsdag kl 20:19 Fyring med ved er helt nødvendig per nå, når de etablerte har drevet en politikk som har rasert kronekursen, som igjen fører til høyere strømpriser. Man har ikke råd per nå til å slutte med det. Så hvis dette er et mål for klimafolkene, så må man først fikse vanlige folks kjøpekraft. Ellers blir det bare med snakket. 2
Smule8o Skrevet onsdag kl 20:24 Skrevet onsdag kl 20:24 2 hours ago, Krig og fred said: I dag kom det frem at norgesgruppen økte fortjenesten med 5.6%, og at de har økt prisene mer enn ellers prisstigning og inflasjon. Kilde på det siste der? Det eneste jeg finner er dette: Quote Driftsmarginen var på 3,6 prosent – ned fra 3,7 prosent i fjor – mens resultatmarginen var på 3,0 prosent, likt som fjoråret. https://www.finansavisen.no/finans/2025/08/27/8288844/resultatokning-for-norgesgruppen Som ikke akkurat indikerer det du skriver 1
Duriello Skrevet onsdag kl 20:34 Skrevet onsdag kl 20:34 (endret) leticia skrev (24 minutter siden): Syns hu var tøff jeg. Når man snakker om forurensning så er det vel også tiden overmoden til å ta opp f.eks vedfyring, og ikke bare snakke om biler... https://www.forskning.no/forurensning-nilu-norsk-institutt-for-luftforskning-partner/mer-vedfyring-er-skadelig-for-lufta-i-byene/361275 Gutsy ja, jeg synes bare at det er frekkt å avbryte og å snakke i kjeften på andre mennesker. 😏 (En av grunnene til at det er få politikere jeg liker) Angående vedfyring så jeg ser problematikken, spesielt for dem som har luftveissykdommer osv, men vi bor i det landet vi gjør. -20 grader vinterstid er normalt mange steder, og når elnettet tidvis risikerer å falle ut så har man jo ikke for mange alternativer som ikke koster skjorta. Men å fyre opp og å holde en liten lunk gående vs full konstant fyring burde jo vurderes. Edit* Bruker selv kun elektrisk oppvarming pr dags dato. Endret onsdag kl 20:37 av Duriello 1
Duriello Skrevet onsdag kl 20:49 Skrevet onsdag kl 20:49 Colin. skrev (28 minutter siden): Fyring med ved er helt nødvendig per nå, når de etablerte har drevet en politikk som har rasert kronekursen, som igjen fører til høyere strømpriser. Man har ikke råd per nå til å slutte med det. Så hvis dette er et mål for klimafolkene, så må man først fikse vanlige folks kjøpekraft. Ellers blir det bare med snakket. Mener å huske at det var Søviknes (Frp) som nært gapskrattet og gjorde narr av motdebatant i ACER-saken på debatten. Det var jo bare tull at strømprisene kom til å øke.. 😏😏 1
:utakt Skrevet onsdag kl 20:58 Skrevet onsdag kl 20:58 Duriello skrev (56 minutter siden): Sitter å ser sendingen på NRK nå. Hva faen feiler det det mennesket som står å kjefter på statsministerkandidatene? 😅 (Hvit og blå topp) Edit* Man er egentlig ganske gutsy for å snakke i kjeften på de da. 😂 Gyda igjen, eller? 😂 2
Duriello Skrevet onsdag kl 20:59 Skrevet onsdag kl 20:59 :utakt skrev (Akkurat nå): Gyda igjen, eller? 😂 Nei denne personen ble ikke jaget ut av studio, så umulig at det var henne. 😁 2
leticia Skrevet onsdag kl 21:04 Skrevet onsdag kl 21:04 Colin. skrev (37 minutter siden): Fyring med ved er helt nødvendig per nå, når de etablerte har drevet en politikk som har rasert kronekursen, som igjen fører til høyere strømpriser. Man har ikke råd per nå til å slutte med det. Så hvis dette er et mål for klimafolkene, så må man først fikse vanlige folks kjøpekraft. Ellers blir det bare med snakket. På ingen måte nødvendig å fyre med ved i 10 - 15 plussgrader (slik det gjøres rundt her). Ved temperaturer rundt null, og masse minusgrader er saken en annen. Strømstøtten bidrar også til at det ikke blir så forferdelig dyrt å bruke elektrisitet. Var verre da strømprisen lå på 3 - 5 kroner uten strømstøtte. Jeg syns bare søkelyset blir litt feil, altså at man klager på og setter inn masse tiltak mot biltrafikk når vedfyring faktisk er verre ( partiklene går bl.a lenger ned i lungene ved vedfyring enn ved bilkjøring). 2 1
Duriello Skrevet onsdag kl 21:07 Skrevet onsdag kl 21:07 leticia skrev (Akkurat nå): På ingen måte nødvendig å fyre med ved i 10 - 15 plussgrader (slik det gjøres rundt her). Å joda, hvordan skal man ellers bli kvitt sensitive papirer man er for redd til å kaste i søppla? (Eller andre bevismaterialer) Spøker selvsagt. 👍 leticia skrev (2 minutter siden): Jeg syns bare søkelyset blir litt feil, altså at man klager på og setter inn masse tiltak mot biltrafikk når vedfyring faktisk er verre ( partiklene går bl.a lenger ned i lungene ved vedfyring enn ved bilkjøring). Der lærte jeg noe nytt idag også, jeg trodde svevestøv fra vinterdekk var verstingen. 👍🙂 1
leticia Skrevet onsdag kl 21:28 Skrevet onsdag kl 21:28 Duriello skrev (18 minutter siden): Å joda, hvordan skal man ellers bli kvitt sensitive papirer man er for redd til å kaste i søppla? (Eller andre bevismaterialer) Spøker selvsagt. 👍 Der lærte jeg noe nytt idag også, jeg trodde svevestøv fra vinterdekk var verstingen. 👍🙂 Vedfyring er størst kilde til utslipp Eksponering for fint svevestøv (PM2,5) har negativ effekt på folks helse. Vedfyring er den største kilden til utslipp av PM2,5 i Norge, men samtidig er vedfyring viktig både som oppvarmingskilde og som egenberedskap ved strømbrudd. - som du kan se her, så er vedfyring verst, men samtidig så kan det være behov for den likevel. Men kanskje ikke i 10 - 15 pluss da 😝 https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/fagmeldinger/2025/april/tiltak-og-virkemidler-for-a-redusere-fint-svevestov/ 1 1
Abigor Skrevet onsdag kl 21:37 Skrevet onsdag kl 21:37 On 8/25/2025 at 12:38 PM, MrL said: Hun måtte gå av fordi hun påpekte at AP setter terroristers rettigheter over nasjonal sikkerhet, etter AP ikke vil frata terrorister passet. AP har også har jobbet for å hente hjem terrorister fra utlandet, som FRP var imot. Tar henne som statsminister enhver dag fremfor en som forsetter å kalle alle problemer for rasistiske. Oi det var polariserende og unyansert. Virkeligheten er langt mer kompleks enn slik du beskriver det. 6
Colin. Skrevet onsdag kl 22:26 Skrevet onsdag kl 22:26 1 hour ago, leticia said: På ingen måte nødvendig å fyre med ved i 10 - 15 plussgrader (slik det gjøres rundt her). Ved temperaturer rundt null, og masse minusgrader er saken en annen. Strømstøtten bidrar også til at det ikke blir så forferdelig dyrt å bruke elektrisitet. Var verre da strømprisen lå på 3 - 5 kroner uten strømstøtte. Jeg syns bare søkelyset blir litt feil, altså at man klager på og setter inn masse tiltak mot biltrafikk når vedfyring faktisk er verre ( partiklene går bl.a lenger ned i lungene ved vedfyring enn ved bilkjøring). Hvem fyrer når det er 10-15 grader? 😂 Helt enig i at det er unødvendig. Jeg tenkte mer om vinteren som du nevner. For 2 år siden fikk jeg strømstøtte i form av penger inn på konto, men så ikke noe til det i vinter som var, og regningene på strøm ble mange tusen selv om jeg også brukte ved på noen av de kaldeste dagene. I tillegg til at de har gjort det vanskeligere å få bostøtte. Så dyrt er det for vanlige folk nå til dags. Trøsten får være at om sosialistene vinner valget nok en gang, så stiger ihvertfall boligprisen. Så får nok selge den med gevinst etterhvert når det blir enda dyrere å leve med matpriser, strøm, renter og kommunale regninger som bare går en vei. Får pakke sekken og flytte til utlandet 😃
Smule8o Skrevet onsdag kl 22:45 Skrevet onsdag kl 22:45 1 hour ago, Duriello said: Mener å huske at det var Søviknes (Frp) som nært gapskrattet og gjorde narr av motdebatant i ACER-saken på debatten. Det var jo bare tull at strømprisene kom til å øke.. 😏😏 Hvordan mener du Norges tilslutning til ACER har fått strømprisene til å øke? 1
leticia Skrevet onsdag kl 22:46 Skrevet onsdag kl 22:46 Colin. skrev (15 minutter siden): Hvem fyrer når det er 10-15 grader? 😂 Så og si alle naboene rundt her gjør det. Colin. skrev (16 minutter siden): Trøsten får være at om sosialistene vinner valget nok en gang, så stiger ihvertfall boligprisen. Boligprisen stiger nok uansett hvem som vinner valget. Colin. skrev (17 minutter siden): For 2 år siden fikk jeg strømstøtte i form av penger inn på konto, men så ikke noe til det i vinter som var, og regningene på strøm ble mange tusen selv om jeg også brukte ved på noen av de kaldeste dagene. Det er vel fordi strømstøtten fører til redusert regning, men kanskje prisene ikke har vært høye nok vinter som var der du bor, slik at det ikke ble noen fysisk utbetaling (altså at strømstøtten ble lavere enn det nettleia di var på). Colin. skrev (20 minutter siden): I tillegg til at de har gjort det vanskeligere å få bostøtte. Det var vel en konsekvens så langt tilbake som i 2015 da uførereformen kom? Colin. skrev (21 minutter siden): Så får nok selge den med gevinst etterhvert når det blir enda dyrere å leve med matpriser, strøm, renter og kommunale regninger som bare går en vei. Får pakke sekken og flytte til utlandet 😃 Får da håpe du slipper å selge den. Hvis det ikke er noe du faktisk ønsker da, fordi du heller kan tenke deg å flytte utenlands. 2
freedomseeker Skrevet onsdag kl 22:47 Skrevet onsdag kl 22:47 Duriello skrev (1 time siden): Mener å huske at det var Søviknes (Frp) som nært gapskrattet og gjorde narr av motdebatant i ACER-saken på debatten. Det var jo bare tull at strømprisene kom til å øke.. 😏😏 Venstresiden må være rimelig desperat når dere prøver å skylde på frp, som om det ikke var et enstemmig storting som vedtok dette. Men klart, det er jo enklere å finne en syndebukk enn å innrømme egne feil. Og mens dere peker finger, glemmer dere visst at det er bare noen få partier,FrP blant dem, som faktisk vil sørge for at strømmen prioriteres til norske husholdninger og bedrifter. Og hvem var det igjen som egentlig startet det hele? Jo: 1
freedomseeker Skrevet onsdag kl 22:48 Skrevet onsdag kl 22:48 Imaginacíon skrev (13 timer siden): De har prøvd i Sverige det høyresiden i Norge tar til orde for. Ingen formuesskatt, kutt i velferdsgoder. Og det har gått dårlig. https://klassekampen.no/artikkel/2025-08-27/ikke-prov-dette-hjemme For det er jo helt utenkelig at andre faktorer enn formuesskatten påvirker svensk velferd...
Smule8o Skrevet onsdag kl 22:54 Skrevet onsdag kl 22:54 1 minute ago, freedomseeker said: Venstresiden må være rimelig desperat når dere prøver å skylde på frp, som om det ikke var et enstemmig storting som vedtok dette. Men klart, det er jo enklere å finne en syndebukk enn å innrømme egne feil. Og mens dere peker finger, glemmer dere visst at det er bare noen få partier,FrP blant dem, som faktisk vil sørge for at strømmen prioriteres til norske husholdninger og bedrifter. Og hvem var det igjen som egentlig startet det hele? Jo: Har Frp noen realistisk plan om hvordan de eventuelt skal prioritere strøm til norske husholdninger? 2
freedomseeker Skrevet onsdag kl 23:00 Skrevet onsdag kl 23:00 Smule8o skrev (5 minutter siden): Har Frp noen realistisk plan om hvordan de eventuelt skal prioritere strøm til norske husholdninger? https://www.frp.no/nyheter/olje-og-gass-betyr-mest-for-europa
Duriello Skrevet onsdag kl 23:10 Skrevet onsdag kl 23:10 (endret) freedomseeker skrev (27 minutter siden): dere Hører jeg til venstresiden? Jeg påpekte kun at Søviknes var ihugga forkjemper for dette? Nevnte jeg andre? Nei? Da så. Edit* En liten utfordring. Finn gjerne EN post der jeg rett ut sier noe annet en at jeg er sentrumsorientert og svinger venstre og høyre alt etter sak. 👍 Endret onsdag kl 23:16 av Duriello 1
Duriello Skrevet onsdag kl 23:14 Skrevet onsdag kl 23:14 (endret) Smule8o skrev (34 minutter siden): Hvordan mener du Norges tilslutning til ACER har fått strømprisene til å øke? Edit* Utenlandskablene og deutchlands grønne skifte. Endret onsdag kl 23:21 av Duriello 1
Colin. Skrevet onsdag kl 23:41 Skrevet onsdag kl 23:41 35 minutes ago, leticia said: Boligprisen stiger nok uansett hvem som vinner valget. Det vil den nok, men jo mer mangel på boliger og mer inflasjon-drivende politikk, jo høyere vil prisene bli. Og siden sosialistene virker å ikke ha en anelse om hva som må gjøres for å snu trenden (eller vilje 😏), så vil nok verdien stigere mye raskere på få år. Det er ihvertfall min spådom. 😛 Boligen min har allerede steget svært mye på kort tid, som er overraskende mtp hvor jeg bor. 39 minutes ago, leticia said: Det var vel en konsekvens så langt tilbake som i 2015 da uførereformen kom? Nei. Fikk bostøtte for 2 år siden. Er først de siste årene at de virkelig har stramt inn, og bostøtten har ikke blitt oppjustert samtidig som man fikk økning i trygd/lønn. 42 minutes ago, leticia said: Får da håpe du slipper å selge den. Hvis det ikke er noe du faktisk ønsker da, fordi du heller kan tenke deg å flytte utenlands. Blir nok en kombinasjon. Jeg priser meg lykkelig over at jeg faktisk klarte å komme meg inn på boligmarkedet, men det er ikke noe liv i lengden å trakte etter når så og si alt man får inn går til regninger, og man ikke kan unne seg så mye. Krona er så dårlig at for å få råd til en ferie, så blir det nudler, egg og havregryn for å kunne spare noen kroner. I tillegg til ingen utsikt til bedring dersom sosialistene vinner. Får bare ta gevinsten på boligen og heller leve akseptabelt i utlandet. Men får se, har troa på at det vil komme noen overraskende resultater på valgnatten, at noen av partiene til høyre for FRP kan få god oppslutning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå