Camlon Skrevet 11. august Skrevet 11. august Just now, Salvesen. said: Leien er 1180. Og det er en påstand, det kan stemme men det har du ikke noe belegg for å garantere. Fakta er at om søknad blir godkjent så får en 3500 mer enn i 2022. Samt 1000 mer i barnetrygd. Også er en GODT i pluss i motsetning til din originale påstand. Som du skjulte med å fjerne alle disse tingene. Denne regjeringen har vært bra for familier med barn, spesielt i barnehage. Det er det ingen tvil om. Men inflasjonen i fra Covid har vært katastrofal og har skjult det meste av disse tingene. Og sammfunnsøkonomer er helt enig, verden over at inflasjonen handler om pengebruk under covid, LES Erna og co. Så er det såklart andre ting som påvirker, men det er hoved konklusjon. Kilde NHH professor. Det er 67 280 personer som mottok sosialhjelp i 2023 (kilde), og en stor andel av dem har ingen inntekt. Sosialhjelp er en nødstønad for å overleve, ikke en ekstra inntekt for lavinntektsfamilier slik du legger det inn i regnestykket ditt. Når det gjelder inflasjon, har Sverige vært under sosialdemokratisk styre og hatt enda høyere inflasjon enn Norge. Jeg tror ikke et sekund at inflasjonen hadde vært lavere om Støre styrte under pandemien. 2
Salvesen. Skrevet 11. august Skrevet 11. august (endret) Camlon skrev (4 minutter siden): Det er 67 280 personer som mottok sosialhjelp i 2023 (kilde), og en stor andel av dem har ingen inntekt. Sosialhjelp er en nødstønad for å overleve, ikke en ekstra inntekt for lavinntektsfamilier slik du legger det inn i regnestykket ditt. Når det gjelder inflasjon, har Sverige vært under sosialdemokratisk styre og hatt enda høyere inflasjon enn Norge. Jeg tror ikke et sekund at inflasjonen hadde vært lavere om Støre styrte under pandemien. sosialhjelp er for å sørge for at folk ikke lever under satsene for livsopphold. En av de. Og som du sier er en stor andel av de uten inntekt som ditt crazy eksempel. Det er helt umulig å vite hvordan det hadde gått med annen regjering. Men du kan absolutt ha rett. Men det er fortsatt sant at det er skapt av hvordan høyre brukte penger. Det er annerkjent av eksperter. EDIT: Hvorfor dro ikke Seltzer til en slik familie når han besøkte de to med 600(netto) i inntekt og ett barn? Jo, for det er ett helt søkt eksempel. Endret 11. august av Salvesen. 1
Smule8o Skrevet 11. august Skrevet 11. august Støtter fullt ut de sin ønsker mer makt til ytre venstre her. Privat næringsliv er som kjent en uting siden staten skal trylle frem penger til velferd i fremtiden. Bare Rødt og SV får nok å si ordner de det. Dessuten er ikke all kapital jaget ut av landet enda, og der er så vidt mulig for oppstartsbedrifter å finne kapital. Det må vi få slutt på snarest! /s 2 1
Camlon Skrevet 11. august Skrevet 11. august (endret) 9 minutes ago, Salvesen. said: sosialhjelp er for å sørge for at folk ikke lever under satsene for livsopphold. En av de. Og som du sier er en stor andel av de uten inntekt som ditt crazy eksempel. Det er helt feil. Sosialhjelp er ikke å sørge for at folk ikke lever under satsene for livsopphold, det er en nødstønad. Du får den ikke bare ved å møte opp på NAV og si at du lever under satsene for livsopphold. Den kommer med krav som å flytte til billigere bolig, ta nær sagt hvilken som helst jobb, selge eiendelene dine og bruke opp sparepengene. Endret 11. august av Camlon 4 1
ronron25 Skrevet 11. august Skrevet 11. august (endret) Smule8o skrev (1 time siden): Og de største kildene til mikroplast i Norge er slitasje av bildekk og gummigranulat fra kunstgressbaner. Så litt satt på spissen er det at folk kjører barna på fotballtrening det virkelige problemet, ikke søppel på avveie https://holdnorgerent.no/kunnskapsartikkel/mikroplast/#:~:text=De største kildene til mikroplast,også mikroplast spres til miljøet. Sant nok. Bildekk og veistøv ca. 41%. Gummigranulat ca. 30%. Forsøpling 5%, pluss en del andre kilder. Og det der havner i maten etterhvert🤢. https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/avfall/plast-i-havet/mikroplast/ Dette ser ikke bra ut. "Vi puster inn langt mer mikroplast enn vi tidligere trodde, advarer forskere. Hjemmet ditt er verstingen." https://dinside.dagbladet.no/bolig/100-ganger-verre-enn-antatt/83419662 Endret 11. august av ronron25 1 1
Frode789 Skrevet 11. august Skrevet 11. august leticia skrev (5 timer siden): Skjønner godt at media ikke ønsker å gi oppmerksomhet til partier med slike holdninger som disse partiene (norgesdemokratene og konservativt) har å vise til. Rødt og MDG sine holdninger er ikke i nærheten av å være like nedsnødd... Det er de så absolutt.... MDG/Rødt i regjering i Norge ville ha vært undergangen for Norge som vi kjenner det idag. De fire partiene er DEFINITIVT like "ekstreme". 1
Salvesen. Skrevet 11. august Skrevet 11. august Camlon skrev (4 minutter siden): Det er helt feil. Sosialhjelp er en nødstønad. Du får den ikke bare ved å møte opp på NAV og si at du lever under satsene for livsopphold. Den kommer med krav som å flytte til billigere bolig, ta nær sagt hvilken som helst jobb, selge eiendelene dine og bruke opp sparepengene. Klart de stiller krav, det er helt fair. Men det er ikke helt låst. Som sagt, du har ikke belegg for å si de blir avslått men kom gjerne tilbake når du har det.
Lemongrass Skrevet 11. august Skrevet 11. august Det mest taktiske for deg som ikke vil ha Listhaug som statsminister er å stemme MDG og få de over sperregrensen. 2
BadCat Skrevet 11. august Skrevet 11. august (endret) 1 hour ago, Smule8o said: Og de største kildene til mikroplast i Norge er slitasje av bildekk og gummigranulat fra kunstgressbaner. Så litt satt på spissen er det at folk kjører barna på fotballtrening det virkelige problemet, ikke søppel på avveie https://holdnorgerent.no/kunnskapsartikkel/mikroplast/#:~:text=De største kildene til mikroplast,også mikroplast spres til miljøet. Gummi er ikke plast. De er begge i sine respektive undergrupper av polymer. Det er kun i språklig fattigdom at noen har fått for seg at polymer = plast. Dette er selvsagt galskap da plast(monomer) og gummi(elastomer) har vidt forskjellig egenskap(er) og anvendelse. Hvis man tar med seg slik kunnskap ut i verden vil man bli ledd av. Så har noen tatt med gummi under mikroplast av praktiske årsaker, selv om det egentlig er vranglære. Gummi bidrar til "mikroplast". Det blir egentlig ganske komplisert fordi syntetisk gummi kan fremstilles av monomer, men ikke all monomer er plast. Slik kan man holde det gående. Dette er omtrent som at det som ikke er folkemord, i TV blir til folkemord (brudd på folkeretten, på fint) fordi det var noens mening eller fordi det kan bli det med tida. "Close enough." Endret 11. august av BadCat 1
leticia Skrevet 11. august Skrevet 11. august Camlon skrev (2 timer siden): Du skrev at hvis man ikke ser forskjell mellom AP og Høyre, så har man det trolig så greit økonomisk at man verken har fattigdomsproblematikk eller er blant de rikeste. Ja, det er riktig. Camlon skrev (2 timer siden): Men når jeg trekker frem et eksempel på en typisk fattig familie, så vil du plutselig endre premisset til å handle om AAP? Med å dra inn AAP så vil jeg tydeliggjøre forskjellen hva Høyres politikk har å si fremfor Støre sin. Støre rettet opp en økonomisk krise for disse familiene / enkeltpersonene. Familien i eksempelet ditt mangler noen opplysninger, som økt barnetrygd innført av Støre - regjeringen (etter press fra SV). Muligens har familien fått billigere SFO / barnehagekostnad også i løpet av disse 4 årene. (Du sa ikke alderen på barnet). Forbruksvarer har blitt dyrere, men vi vet ikke hvor dyre de hadde blitt hvis vi hadde hatt Solberg - regjering. På samme måte vet vi ikke hvordan pandemien hadde forløpt med en Støre - regjering. Camlon skrev (2 timer siden): Det er du som argumenterer at man er en idiot eller rik hvis man ikke ser en stor forskjell mellom Støre og Solberg. En slik person vil ikke forsvare Solberg. Jeg kan ikke finne ordet "idiot" i innlegget mitt du siterer meg på. Å mangle kunnskap om et emne, f.eks fordi man ikke tar seg bryet med å sette seg inn i det, er noe helt annet enn å være en idiot. Latskap eller ignoranse er bedre ord. Camlon skrev (2 timer siden): Så her argumenter du imot deg selv. Nei. 3
Camlon Skrevet 11. august Skrevet 11. august Just now, Salvesen. said: Klart de stiller krav, det er helt fair. Men det er ikke helt låst. Som sagt, du har ikke belegg for å si de blir avslått men kom gjerne tilbake når du har det. Selvfølgelig er det fair, men det betyr også at du ikke kan inkludere sosialhjelp i regnestykket når vi snakker om en typisk barnefamilie med lav inntekt. Det hjelper ikke fattige barnefamilier at Støre-regjeringen har forbedret en ordning de uansett ikke kvalifiserer for. Det de merker, er at lønningene ikke har holdt tritt med levekostnadene. Derfor er det vås å hevde at man ikke kan være fattig om man ikke ser noen stor forskjell mellom Solberg og Støre. 1
leticia Skrevet 11. august Skrevet 11. august Frode789 skrev (9 minutter siden): Det er de så absolutt.... MDG/Rødt i regjering i Norge ville ha vært undergangen for Norge som vi kjenner det idag. De fire partiene er DEFINITIVT like "ekstreme". Legg merke til at det var holdningene jeg snakket om (altså med tanke på menneskelig verdi) , ikke hvor "ekstreme" de var på sine områder. Jeg er enig i at rødt og mdg vil være en samfunnsøkonomisk katastrofe. De 2 partiene på ytre høyre ville vært en katastrofe for borgernes individuelle frihet. Litt greit da, at ingen av dem er store nok til å få skikkelig innflytelse. Rødt er vel nærmest sånn sett, men AP (Støre) er veldig tydelig på at avstanden mellom dem er for stor til å ta dem med inn i regjering. 3
Smule8o Skrevet 11. august Skrevet 11. august 14 minutes ago, Lemongrass said: Det mest taktiske for deg som ikke vil ha Listhaug som statsminister er å stemme MDG og få de over sperregrensen. Og ditto KrF om man ikke ønsker Støre. Men grøss
Frode789 Skrevet 11. august Skrevet 11. august leticia skrev (1 minutt siden): Legg merke til at det var holdningene jeg snakket om (altså med tanke på menneskelig verdi) , ikke hvor "ekstreme" de var på sine områder. Jeg er enig i at rødt og mdg vil være en samfunnsøkonomisk katastrofe. De 2 partiene på ytre høyre ville vært en katastrofe for borgernes individuelle frihet. Litt greit da, at ingen av dem er store nok til å få skikkelig innflytelse. Rødt er vel nærmest sånn sett, men AP (Støre) er veldig tydelig på at avstanden mellom dem er for stor til å ta dem med inn i regjering. Ja forsåvidt. Dessverre er det jo en stor fare for at Rødt vil kunne få innvirkning på resultatet av valget hvis Støre trenger mer drahjelp for å lande sin ønskede regjering.. Jeg kommer forøvrig til å stemme FRP i år. Har tidligere stemt SP, Høyre, FRP. De meste av valgomater viser at det er FRP jeg er mest enig med om, selv om det så klart er ting der også som jeg deler syn med. Men overall så er det mest riktig for min del. Håper virkelig ikke det blir 4 nye år med Støre, det ville være synd for Norge. Men det ser dessverre ut til at det blir Støre igjen, med mindre det skjer noe stort ila. de siste ukene før valget. Og tanken på at SV/Rødt skal få mye makt får det til å grøsse nedover ryggen... Kanskje det beste er AP alene i en mindretallsregjering, som forhåpentligvis kan søke støtte bla fra SP i en del saker.. 1
Camlon Skrevet 11. august Skrevet 11. august 7 minutes ago, leticia said: Med å dra inn AAP så vil jeg tydeliggjøre forskjellen hva Høyres politikk har å si fremfor Støre sin. Støre rettet opp en økonomisk krise for disse familiene / enkeltpersonene. Familien i eksempelet ditt mangler noen opplysninger, som økt barnetrygd innført av Støre - regjeringen (etter press fra SV). Muligens har familien fått billigere SFO / barnehagekostnad også i løpet av disse 4 årene. (Du sa ikke alderen på barnet). Forbruksvarer har blitt dyrere, men vi vet ikke hvor dyre de hadde blitt hvis vi hadde hatt Solberg - regjering. På samme måte vet vi ikke hvordan pandemien hadde forløpt med en Støre - regjering. Men da flytter du målstreken. Det du snakket om var hvis man ikke ser forskjell mellom AP og Høyre, så har man det trolig så greit økonomisk at man verken har fattigdomsproblematikk eller er blant de rikeste. De fleste fattige familier er ikke på arbeidsavklaringspenger. De vurderer ut fra sin egen situasjon når de sier at de ikke ser forskjell. Det er derfor ikke riktig av deg å si at man har det greit økonomisk om man ikke ser forskjell mellom AP og Høyre. 1
Smule8o Skrevet 11. august Skrevet 11. august (endret) 37 minutes ago, BadCat said: Gummi er ikke plast. De er begge i sine respektive undergrupper av polymer. Det er kun i språklig fattigdom at noen har fått for seg at polymer = plast. Dette er selvsagt galskap da plast(monomer) og gummi(elastomer) har vidt forskjellig egenskap(er) og anvendelse . Hvis man tar med seg slik kunnskap ut i verden vil man bli ledd av. Du får ringe miljødirektoratet å si at de tar feil. https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2021/april-2021/norske-landbaserte-kilder-til-mikroplast/ Edit: og da spesielt denne setningen i rapporten jeg her linker til: Bildekk og en del byggevarer er risikoprodukter som kan gi miljøgiftholdig mikroplast. Endret 11. august av Smule8o 2
Kjetil Lura Skrevet 11. august Skrevet 11. august (endret) 9 hours ago, FrihetensRegn said: Da er forhåndsstemming åpnet. For min del står valget mellom Fremskrittspartiet (FrP), NorgesDemokratene (ND) og Konservativt (K). FrP blir litt for globalistisk for min smak så da blir det mest sannsynlig ND. Hvorfor stemme på små partiene? Derfor det er så mye spetakkel når 4 partier på vestersiden/4 høyresiden skal krangle om små ting. Jeg har bestemt meg for FRP. Det beste hadde vert ap/h/frp(jepp mener ett av de partiene) hadde over 50% av stemme, Da ville krangling vert bort fra h/v siden internt. Men kommer ikke til å skje med alle små partiene som er nå, du nevner 2 av dem. Men stem, det er viktig. Endret 11. august av Kjetil Lura 1
leticia Skrevet 11. august Skrevet 11. august (endret) Frode789 skrev (10 minutter siden): Ja forsåvidt. Dessverre er det jo en stor fare for at Rødt vil kunne få innvirkning på resultatet av valget hvis Støre trenger mer drahjelp for å lande sin ønskede regjering.. Jeg kommer forøvrig til å stemme FRP i år. Har tidligere stemt SP, Høyre, FRP. De meste av valgomater viser at det er FRP jeg er mest enig med om, selv om det så klart er ting der også som jeg deler syn med. Men overall så er det mest riktig for min del. Håper virkelig ikke det blir 4 nye år med Støre, det ville være synd for Norge. Men det ser dessverre ut til at det blir Støre igjen, med mindre det skjer noe stort ila. de siste ukene før valget. Og tanken på at SV/Rødt skal få mye makt får det til å grøsse nedover ryggen... Kanskje det beste er AP alene i en mindretallsregjering, som forhåpentligvis kan søke støtte bla fra SP i en del saker.. Jeg grøsser nok like mye som deg hvis KRF / FRP får makt. Valgomater sier tydelig at Venstre er mitt parti, men jeg ønsker ikke å bidra til borgerlig flertall når FRP sannsynligvis blir det største partiet på den siden. Jeg har enda ikke landet helt faktisk, jeg vet bare at det ikke blir et borgerlig ett, og heller ikke SP. Edit: rart egentlig at SP går til venstresiden, jeg ser på dem som et konservativt parti. Endret 11. august av leticia edit 1
Frode789 Skrevet 11. august Skrevet 11. august leticia skrev (Akkurat nå): Jeg grøsser nok like mye som deg hvis KRF / FRP får makt. Valgomater sier tydelig at Venstre er mitt parti, men jeg ønsker ikke å bidra til borgerlig flertall når FRP sannsynligvis blir det største partiet på den siden. Jeg har enda ikke landet helt faktisk, jeg vet bare at det ikke blir et borgerlig ett, og heller ikke SP. Hvis du er mest enig med Venstre, og derav mer sentrum/borgerlig orientert, hvorfor ikke stemme på partiet som ligger deg nærmest? Da vil jo du sikre mest mandater til venstre, som igjen kan påvirke en borgerlig regjering til venstre sin politikk. Hvis ikke må det vel bli AP? Skal du stemme f.eks SV så er jo de veldig langt unna politisk sett... MDG har en del ideologisk overlapp med venstre, men er jo dessverre totalt useriøs på mange områder. 2 1
BadCat Skrevet 11. august Skrevet 11. august (endret) 24 minutes ago, Smule8o said: Du får ringe miljødirektoratet å si at de tar feil. https://www.miljodirektoratet.no/publikasjoner/2021/april-2021/norske-landbaserte-kilder-til-mikroplast/ Hvis gummi er hovedkilden til forurensing, bør det heller hete "mikrogummi" eller "fine gummipartikler." Det hadde gitt mening å ta med gummi under en annen kategori hvis det bare var en liten andel. For eksempel <=5%. I rapporten er det hele 71,4% + X% gummi. X er eventuell gummi fra de andre kategoriene men som ikke er spesifisert i tilstrekkelig grad. Som du ser i min avatar er det litt slakke i slipset, så jeg kan puste tungt i oppgitthet over nordmenn og verden generelt. Man kan få kvelningsfornemmelser over mindre om man ikke skal ha slipset stramt i tillegg. Endret 11. august av BadCat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå