Salvesen. Skrevet 21. juni Forfatter Skrevet 21. juni Simen1 skrev (15 minutter siden): @wampster På samme måte som manglende parkeringsplasser hos IKEA vil motivere kunder til å ikke dra dit, tenker jeg at manglende lyshet i oppholdsrom kan motivere til å være ute eller dra andre steder. Men, det er ikke verre enn å bare male og tapetsere om når man blir lei av å bo i en kullgruve. Ja jeg tar ikke så tungt på det om jeg må gjøre om. Skal også en del kunst opp med sterke farger som jeg håper blir en grei kontrast. Ala pushwagnerish
Salvesen. Skrevet onsdag kl 18:10 Forfatter Skrevet onsdag kl 18:10 Begynner å bli gal, men tror det blir askesort i stue/kjøkken samt trapp(ikke trinn det blir som gulv)
Hansien Skrevet onsdag kl 18:19 Skrevet onsdag kl 18:19 Verdt å ha i bakhodet at mange mørke overflater vil kreve mye lyst for å få det til å føles lyst inne. Og da blir igjen problemet at de sorte overflatene fremstår mer som gråtoner.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 12:15 Forfatter Skrevet torsdag kl 12:15 (endret) Var og tok bilder av elektro og rør i dag, eller skal ta nede i morgen da det ikke var helt ferdig. Greit å vite sånn ca hvor ting går i etterkant. Skal klaskes igjenn fra ca nå av og maler kommer allerede på tirsdag. Dette går helt sinnsykt fort synes jeg 😛 EDIT: La merke til at det ikke er isolert i noen innervegger, er dette innenfor dagens standarder? Google gir meg conflicting svar. Det er TEK 17 Endret torsdag kl 12:17 av Salvesen.
Simen1 Skrevet torsdag kl 18:11 Skrevet torsdag kl 18:11 Salvesen. skrev (5 timer siden): EDIT: La merke til at det ikke er isolert i noen innervegger, er dette innenfor dagens standarder? Google gir meg conflicting svar. Det er TEK 17 Isolasjon har to funksjoner: termisk- og lyd-isolasjon. I innervegger er det vanligvis kun lydisolasjon som er funksjonen. Det finnes krav til lydisolasjon i både TEK17 og NS8175. Jeg kan ikke det der på rams så jeg må bare lime inn noen linker: https://www.dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/13/iv/13-6 https://standard.no/fagomrader/akustikk-og-stoy/lydklasser/ https://www.byggforsk.no/nyheter/2/oppdatert_om_lydisolasjon_for_innervegger/1587
Salvesen. Skrevet torsdag kl 18:50 Forfatter Skrevet torsdag kl 18:50 Simen1 skrev (37 minutter siden): Isolasjon har to funksjoner: termisk- og lyd-isolasjon. I innervegger er det vanligvis kun lydisolasjon som er funksjonen. Det finnes krav til lydisolasjon i både TEK17 og NS8175. Jeg kan ikke det der på rams så jeg må bare lime inn noen linker: https://www.dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/13/iv/13-6 https://standard.no/fagomrader/akustikk-og-stoy/lydklasser/ https://www.byggforsk.no/nyheter/2/oppdatert_om_lydisolasjon_for_innervegger/1587 Snakket med broderen som er snekker, han sa det er både og så det er nok 'normalt'/innenfor. De startet gipsing i dag så jeg lar det ligge😅 Alt går så sinnsykt fort nå, så får bare leve med at alt ikke er 100% gjennomtenkt. Blir bedre neste gang😂
Salvesen. Skrevet torsdag kl 18:57 Forfatter Skrevet torsdag kl 18:57 Ellers har jeg testet litt med shelly plus 1(rele 'pille' til lys osv) denne uken, virker veldig bra og stabilt. Også veldig glad i at de har temp inkludert, da sover en litt tryggere og kan detektere varmgang i elektro boksene. Virker dog å være den innebyggede temp sensoren i CPU på esp32 som den bruker. Så den er alltid høy, men bedre enn ingenting. Blir nok en variant av disse i 'alle' boksene i huset for å ha kontroll på varme men også forbruk. De er nokså rimelige så det går fint å legge til litt ekstra på dette. Ellers klarte jeg å svi av en esp32 som brukes som test sensor i dag. Godt de er billige i kina😂 må bestille inn ett lass snart.
Sjørøver Skrevet torsdag kl 18:58 Skrevet torsdag kl 18:58 Simen1 skrev (46 minutter siden): Isolasjon har to funksjoner: termisk- og lyd-isolasjon. I innervegger er det vanligvis kun lydisolasjon som er funksjonen. Det finnes krav til lydisolasjon i både TEK17 og NS8175. Jeg kan ikke det der på rams så jeg må bare lime inn noen linker: https://www.dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/13/iv/13-6 https://standard.no/fagomrader/akustikk-og-stoy/lydklasser/ https://www.byggforsk.no/nyheter/2/oppdatert_om_lydisolasjon_for_innervegger/1587 Det er grusomt å bo i en bolig uten isolerte innervegger IMO. jeg har lydvegger på alle soverom. Dobbel gips på master soverom.
Simen1 Skrevet torsdag kl 19:59 Skrevet torsdag kl 19:59 Sjørøver skrev (47 minutter siden): Det er grusomt å bo i en bolig uten isolerte innervegger IMO. Enig. Sånn generelt så bør alle bad og soverom lydisoleres. Lyder som skapes på disser rommene bør forbli der. I tillegg kan vaskerom godt isoleres pga sentrifugering etc. Evt hvis man har sentralstøvsuger eller noe annet som støyer så er det kjekt å isolere det rommet også. Uisolerte vegger har mest hensikt rundt romtempererte boder, trappeoppganger og sånt. Personlig så synes jeg det er å kjipe litt for mye å droppe isolasjon der også. Isolasjon koster jo ikke veldig mye. Apropos skyvedøra i toppen av trappa som ble nevnt tidligere i tråden. Husk at veggen som døra skyves inn i ikke kan lydisoleres*. Skyvedørsløsninger er notorisk dårlige på støydemping og dermed lite egnet for bad og soverom etter min mening. Men øverst i trappa her vil det nok fungere godt nok til formålet. * Man kan lage en "vegg utenpå veggen" for å lydisolere men det har andre ulemper igjen.
Dubious Skrevet torsdag kl 20:00 Skrevet torsdag kl 20:00 Fordel med isolert soverom da mange liker å sove kaldt. Ville ha isolert alle vegger. Jeg brukte skum rundt dørene og vinduene Veggen er isolert, men de hadde ikke isolert rundt hverken dører eller vinduer. Ikke rart at forrige leier sa at det var trekk og at det var dyrt å varme opp. Jeg bruker knapt strøm til oppvarming.
Simen1 Skrevet torsdag kl 21:10 Skrevet torsdag kl 21:10 Dubious skrev (1 time siden): Ville ha isolert alle vegger. Samme her. Det koster sånn ca 100 ganger mer å gjøre det hvis man angrer om et års tid, enn å gjøre det nå som veggene er åpne.
Salvesen. Skrevet i går, 10:29 Forfatter Skrevet i går, 10:29 Jeg er helt enig med dere, hadde jeg vist om dette før hadde jeg såklart betalt ekstra for innvendig isolasjon. Men her ble det dessverre oppdaget for sent.
Simen1 Skrevet i går, 10:44 Skrevet i går, 10:44 Hvis de tomme veggene bryter med lydkrav i TEK17 eller NS så er det ikke noe ekstra betaling selvsagt. Da er det bare å henvise og kreve. At veggene er lukket er ikke ditt problem. Du virker alt for dumsnill ved å godta regelbrudd i hytt og pine og ekstra regninger for feil som byggefirmaet er ansvarlig for. Du er rett og slett en naiv drømmekunde. Byggherre virker å ha carte blanche til å underlevere og overfakturere. 1
Salvesen. Skrevet i går, 10:49 Forfatter Skrevet i går, 10:49 Simen1 skrev (4 minutter siden): Hvis de tomme veggene bryter med lydkrav i TEK17 eller NS så er det ikke noe ekstra betaling selvsagt. Da er det bare å henvise og kreve. At veggene er lukket er ikke ditt problem. Du virker alt for dumsnill ved å godta regelbrudd i hytt og pine og ekstra regninger for feil som byggefirmaet er ansvarlig for. Du er rett og slett en naiv drømmekunde. Byggherre virker å ha carte blanche til å underlevere og overfakturere. Problemet er at jeg ikke har noe holdepunkt ift veggene, som sagt snakket med min bror og det er vanlig. Om jeg ber de stoppe nå utsetter jeg innflytting mye, noe jeg ikke ønsker
Hansien Skrevet i går, 10:58 Skrevet i går, 10:58 (endret) Jeg ville da vurdert å leid inn noen til å ta en tredjepartskontroll når huset er ferdig. Endret i går, 10:58 av Hansien
Salvesen. Skrevet i går, 11:00 Forfatter Skrevet i går, 11:00 Hansien skrev (Akkurat nå): Jeg ville da vurdert å leid inn noen til å ta en tredjepartskontroll. midt under byggingen? Etter ferdigstillelse kommer jeg såklart til å få en faglig vurdering av arbeidet og det som må utbedres(alltid noe). Men begynner jeg med dette nå så stopper de bare mitt hus og går over til neste, så jeg lider ganske hardt av det. Nå fokuserer de hardt på mitt hus slik at jeg kan komme fortest mulig inn. Og det har jo sine negative sider med at ting går ekstremt fort og slike ting oppdages samt at jeg får mindre tid til å tenke meg om på alt som skal bestemmes osv. Men det er selvvalgt.
ilpostino Skrevet i går, 11:07 Skrevet i går, 11:07 Det er bedre å rive av plasteret ovenfor utbygger nå enn å måtte slite med å rette opp feil senere. 1
Salvesen. Skrevet i går, 11:15 Forfatter Skrevet i går, 11:15 ilpostino skrev (8 minutter siden): Det er bedre å rive av plasteret ovenfor utbygger nå enn å måtte slite med å rette opp feil senere. Problemet er at jeg pr i dag ikke har noe plaster å rive av.
Hansien Skrevet i går, 11:33 Skrevet i går, 11:33 Salvesen. skrev (31 minutter siden): midt under byggingen? Etter ferdigstillelse kommer jeg såklart til å få en faglig vurdering av arbeidet og det som må utbedres(alltid noe). Men begynner jeg med dette nå så stopper de bare mitt hus og går over til neste, så jeg lider ganske hardt av det. Nå fokuserer de hardt på mitt hus slik at jeg kan komme fortest mulig inn. Og det har jo sine negative sider med at ting går ekstremt fort og slike ting oppdages samt at jeg får mindre tid til å tenke meg om på alt som skal bestemmes osv. Men det er selvvalgt. Tredjepartskontroll av nybygg tas når det er ferdigstilt ja. Du kan jo eventuelt høre om din bror som er snekker kan være med en liten runde nå i dag og se om det er noe som åpenbart er feil. 1
Salvesen. Skrevet i går, 11:35 Forfatter Skrevet i går, 11:35 Hansien skrev (2 minutter siden): Tredjepartskontroll av nybygg tas når det er ferdigstilt ja. Du kan jo eventuelt høre om din bror som er snekker kan være med en liten runde nå i dag og se om det er noe som åpenbart er feil. Jeg tror vi sniker oss inn i helgen, forhåpentligvis er det fortsatt noe som er åpent igjen 😛
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå