Boing_80 Skrevet 30. april Skrevet 30. april (endret) Hei! Jeg har et spørsmål vedrørende flytting av boliglån. Det ble etablert i august i fjor. Lånesum var kr. 750 000 og EK kr. 150 000 (liten leilighet, 43 kvm). Effektiv rente er på 6,29%. Den gjenstående lånesummen er kr. 740 000. Vil det lønne seg for meg å flytte banklånet? Da jeg fikk boliglånet var argumentet til banken at siden EK var lav så kunne de ikke gi meg lavere lånerente. Endret 30. april av Boing_80
Zeph Skrevet 30. april Skrevet 30. april Om du får lågare rente i ein anna bank så vil det lønne seg. Du bør kunne få betre enn 6,29%, men kva bank som kan gje deg best rente veit eg ikkje. Det avheng av livssituasjon, inntekt, ev. medlemsskap i fagforeiningar ol., alder osv. 1
Complexity Skrevet 30. april Skrevet 30. april (endret) Bare å høre litt rundt. Som nevnt ofte en del å hente via fagforeninger f.eks. er det en ny leilighet kan du kansje få grønt boliglån. Jobber du i staten kan du søke hos SPK osv. Ofte litt å spare på å bli totalkunde i en bank også (samle forsikringer og lån) Mulig banken du har nå plutselig har litt å gå på de også om du truer de med å flytte lånet. Endret 30. april av Complexity
MailMan13 Skrevet 30. april Skrevet 30. april (endret) Sammenligningen er ikke bare effektiv renter mot hverandre. Ved lave lånebeløp så blir etabeleringsgebyr en mer dominerende faktor. Tinglysingsgebyret er også untatt fra effektiv rente, siden det ansees for å være et forhold mellom lånetaker og staten, og ikke en kredittkostnad. Siden du ikke får engangskostnader tilbake når du innfrir lånet, så må sammenligningen være effektiv rente på eksisterende lån eksklusive etabeleringsbebyr mot ny effektiv rente inkludert tinglysingsgebyr. Ingen av disse er beløp man får oppgitt av bankene. Endret 30. april av MailMan13 1
barfoo Skrevet 30. april Skrevet 30. april 2 hours ago, Boing_80 said: Jeg har et spørsmål vedrørende flytting av boliglån. Det ble etablert i august i fjor. Lånesum var kr. 750 000 og EK kr. 150 000 (liten leilighet, 43 kvm). Effektiv rente er på kr. 6,29%. Den gjenstående lånesummen er kr. 740 000. Ja, f.eks. Bulder bank kan gi deg rundt rekna 350,- mindre å betale per månad. Er du smart betaler du det samme - mindre renter og meir avdrag som i dag. 21 minutes ago, MailMan13 said: Ved lave lånebeløp så blir etabeleringsgebyr en mer dominerende faktor. Tinglysingsgebyret er også untatt fra effektiv rente, siden det ansees for å være et forhold mellom lånetaker og staten, og ikke en kredittkostnad. Det skal ikkje veldig mykje betre rente til før det gebyret er kjapt inntent. Tinglysingsgebyret er 545,- og det er - sjølv med såpass lite lån - spart inn på to månader. I tillegg spanderer mange banker det. Om banken vil ha etableringsgebyr for å la deg få lån bør du på uhøfleg vis be dei dra til helvete; å betale for å få bli kunde er veldig 1980... 1
Trulss Skrevet 30. april Skrevet 30. april Man bør også se på andre konsekvenser ved å bytte bank og om det generer bankbytte for andre kontoer som sparekonto, brukskonto, utenlandsbruk, nettbank og mobilbankløsnng osv. Bulder har den bakdelen at de ikke har nettbank, sånn for å nevne noe. 1
Complexity Skrevet 30. april Skrevet 30. april 45 minutes ago, Trulss said: Man bør også se på andre konsekvenser ved å bytte bank og om det generer bankbytte for andre kontoer som sparekonto, brukskonto, utenlandsbruk, nettbank og mobilbankløsnng osv. Bulder har den bakdelen at de ikke har nettbank, sånn for å nevne noe. Bulder har jo app da. Må innrømme der er lenge siden jeg logget på nettbank i en nettleser.
barfoo Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai On 4/30/2025 at 7:25 PM, Trulss said: Man bør også se på andre konsekvenser ved å bytte bank og om det generer bankbytte for andre kontoer som sparekonto, brukskonto, utenlandsbruk, nettbank og mobilbankløsnng osv. Bulder har den bakdelen at de ikke har nettbank, sånn for å nevne noe. Dei krev heller ikkje lønnsingang hos seg, så i realiteten er det jo ikkje behov for å logge seg på der spesielt ofte. Sett opp betalinga, så kan du ignorere appen i fem år om du vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå