Gå til innhold

Anmeldelse: The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg er meget fornøyd med hvordan verden og de fleste rustningene, animasjoner og slikt ser ut nå, men karakterene er helt horrible.

Jeg tror ærlig talt jeg hadde vært mer fornøyd med de orginale karakterene i denne nye verden. 

De har gjort en del forbedringer i gameplay, scaling, etc, som også gjør det bedre.

Men det er fortsatt et ganske utdatert og simpelt spill.

Morrowind er fortsatt det beste rpg spillet til Bethesda.

Skulle ønsket vi fikk en remake av det fra noen slik som bluepoint.

Oblivion gir jeg 7/10

• Liker 1
Magnus Rydningen skrev:
LampeLars94 skrev (1 time siden):

De har jo fjerna masse greier til og med.

10 av 10 når man ikke har first person lenger??

Er jo first person😅 

Leveling systemet er heldigvis overhalt da det var ganske katastrofe i originalen.

Jup men 3rd person er mer som i Skyrim etter det jeg forstår. leveling er noe i midten mellom Skyrim og Oblivion, samme med level scaling. trenger en ny SSD for dette, men litt redd jeg har spilt originalen litt for mye. Ilusionist, command creature for 7 sekunder eller noe, bruk mot goblin warlords og de blir permanent fiendtlige mot gobliner når de angriper dem 3-5 ganger. Skyrim nerfed magi men ga oss stealth archer.

Ble veldig inponert allerede i tutorialen og sybes de har pusset det veldig fint opp. Samtidig er level scaling et konstant irritasjonsmoment, og fjerner mye av mestringsfølelsen av å levle opp. Det føles rart å være lvl1, gå inn i oblivion og drepe skumle demoner med en pil fra den simpleste buen. Det er også litt rart å se at alle byene er tilgjengelig for fast travel fra begynnelsen av. Dette var sikkert grep som gjorde spillet mer tilgjengelig, men det reduserer gleden over å utforske og utvikle seg betraktelig. 

Milarwen skrev:
40 minutes ago, simalarion said:

Det er mange av oss som spilte RPG serien lenger før Oblivion kom som heller hadde sett Daggerfall & Morrowind som begge har en mye større & levende verden å heller ikke er like repeterende osv osv bli pusset opp.

Jeg tror en remaster av Morrowind er langt mer kostbart enn Obilvion, spesielt med tanke på at Morrowind ikke har noe lyddialoger fra før. Jeg tror Morrowind trenger lyddialoger for å være relevant i dagens marked, uavhengig av hvor bra spillet i grunn er.

Jeg tror alle spill i en serie alltid har veteraner som helst skulle sett et annet spill i serien bli remastered. Hvorfor fikk Skyrim en remaster først når det var det nyeste? Nå har vi Oblivion Remastered, og med litt flaks får vi TES6 og Morrowind remastered. 

Når det kommer til Daggerfall, er en remaster veldig usannsynlig fordi det grafisk og teknologisk helt utdatert så vi snakker i så fall om en remake, reboot, samt omfatter daggerfall hele Tamriel og vil gjøre nærmest alle de andre spillene litt overflødige. Jeg tror også at daggerfall vil føles veldig tomt ut med den størrelsen i dag.

Skyrim har hatt så mange relanseringer det er latterlig. En UE front bør være enket. Morowind, mye vanskeligere, ja du har det in Elder scrol online. Vivec byen er under konstruksjon som et interessant. Systemene er også mye mer utdaterte en i Oblivion.
Walkyrje skrev (På 26.4.2025 den 7.17):
trn100 skrev (På 25.4.2025 den 21.04):

Noen som vet om det lar seg kjøre på en I5? Synes maskinkravene er ganske ekstreme? 😮

Har en i5 12400F selv og et GeForce GTX 1660 super. 32 gb ram. Prøvde det på game pass. funka greit det med innstillinger på høy og uten RT, Men må si jeg kjøpte det på ps5 og spiller det mest der :)

Takk for info! 🙂

Et eksempel på hvor rart det blir med level scaling er når jeg allerede på lvl2 blir ‘arena champion’, med et av de simpleste våpnene. Det er noe jeg tenker burde krevd at man hadde bygget seg opp og fått tak i temmelig gode våpen først.

En snurrig bieffekt er at når verdenen skalerer mot ditt eget level finnes det nesten ikke bra våpen før du levler opp. Som ‘arena champion’ sitter jeg dermed med flere tusen i gull uten at markedet har våpen eller rustning som er bedre enn det jeg får fra den første landeveisrøveren jeg møter. Samtidig vet jeg at bedre utstyr nærmest vil bli kastet etter meg ettersom jeg levler opp, når de samme landeveisrøverne får alt det beste utstyret. Markedet har dermed lite annen funksjon enn å reparere utstyr da de aldri har bedre utstyr enn det jeg finner. 

• Liker 1

Dette spillet er himla flott i VR! Jeg må rett som det er stoppe opp og bare nyte stemningen og utsikten.

Dybden en får i bildet med VR og de faktiske størrelsene på bygninger og omgivelser er så utrolig bra!

• Liker 2
alike skrev (På 30.4.2025 den 10.21):

10 av 10 vil si det er perfekt? Det kan ikke være riktig eller?

Jeg stusser også over dette. Dersom Gamer mener at dette er et 10/10 så burde Clair Obscur være et 11/10. 

Jeg er glad for å spille Oblivion igjen, men har allerede blitt softlock'ed to ganger fordi spillet har samme bugs som var der i 2006, de har ikke fikset noe som helst av bugs virker det som. Samme gjelder to av mine kompiser også - han ene har gitt opp og avinstallert spillet på PC fordi han ble låst to ganger på rappen i et quest fordi det er så buggy. Grafisk er dette imponerende (til tross for yo-yo fps og tragisk oppløsning. Det dupper under 1080p på PS5 og Series X i performance modus). Men at de ikke har rettet kritiske bugs er bare ren latskap mener nå jeg. Jeg kan ikke engang se våpenene mine i pauseskjermen.. nekter å tro at de ikke visste om det før lansering..

simalarion skrev (På 26.4.2025 den 16.41):

det er også fryktelig repeterende å det er vell også enormt med gjenbruk av omgivelsene her om jeg husker riktig. 

Så det har sin grunn at "alle" snakker/skriver kun om Oblivion/Skyrim det er nok fordi veldig mange egentlig ikke har vært fan av tidligere RPG spill i serien å Oblivion er som nevnt det første RPG spillet som tok steget til å bli et av de første Action/RPG spillet tilrettelagt konsoll spilling der LVL Scaling også var u-mulig å ikke legge merke til, fans der de fleste nok ikke har hørt om Ultima Underworld engang hehe .. Men som nevnt innledningsvis, flott at dere får ny opplevelse som helt tydelig har betydd mye for mange.... men det vill nok for alltid være litt bittert for oss som var fan av spillene før Oblivion at serien har tatt den veien den gjorde. 

Oblivion var første RPG type spill jeg likte. Testet Morrowind etter, og det falt ikke i smak, så ikke min type.

For meg er det i Oblivion verdenen, gråtter og jeg husker ikke i farten hva en siste man går inn i (der skjelettene er) som er veldig repeterende. Det frister ikke like mye å gå i så mange gråtter osv ved gjennomspilling nå, da de færreste tilfører særlig til spillets historie. Er spesielt lei av å fly i tårnene i Oblivion som blir veldig like, men det er nok en grunn til det.

Testet å spille Obivion i fjor tror jeg det var, da det kom på Game Pass, for å slippe å drive med den gamle disken, og da gadd jeg ikke noe mer, da det ikke funket for meg, men har straks 10 timer i remastered versjonen. Så det hjalp med ny grafikk.

Det eneste som irriterer er når en fiende skal ta meg, og jeg bare rir videre, så slutter de ikke å følge. Opplevde det med ei rotte, og etter en stund så snudde jeg vare for å ta livet av den, for å slippe musikken. Blir sikkert borte når jeg hopper inn i ett bygg eller noe slikt, men det var langt unna noe slikt når det skjedde. Samt at jeg ikke får brukt sverd fra hesteryggen, og må av hesten for å ta ting.

Endret av AndersT2
AndersT2 skrev (32 minutter siden):

Oblivion var første RPG type spill jeg likte. Testet Morrowind etter, og det falt ikke i smak, så ikke min type.

Jeg tror litt av grunnen til at du ikke likte Morrowind er at det var utdatert da du spilte det. Fra det ble utgitt til Oblivion ble lansert skjedde det veldig mye på grafikkfronten og presentasjon ellers. 

Merkelig at ingen her nevner Skyblivion. Det er et massivt fan-prosjekt om å gjenskape Oblivion i Skyrim-motoren.

Dette prosjektet har mange fordeler vs Oblivion Remaster, selv om det er fribillig, uferdig og bygget på en eldrende motor.

Anbefaler å se denne sammenligningen:

Øystein Jakobsen skrev (1 time siden):

Merkelig at ingen her nevner Skyblivion. Det er et massivt fan-prosjekt om å gjenskape Oblivion i Skyrim-motoren.

Dette prosjektet har mange fordeler vs Oblivion Remaster, selv om det er fribillig, uferdig og bygget på en eldrende motor.

Anbefaler å se denne sammenligningen:

Kikket kjapt på sammenligningen igjennom en av byene rundt 2.30 merket. Og personlig så er Remasteren helt klart bedre enn Skyblivion versjonen. Remasteren ser møkkete og middelaldesk ut, den ser levd ut, mens Skyblivion versjonen ser ut som den er nylaget nå for en del i en Disneypark. Spesielt gate dekke, og døren inn i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...