Gå til innhold

Autisme - en ny pandemi?

Anbefalte innlegg

Skrevet
tommyb skrev (16 minutter siden):

Nei. De blir mer variert, som er en fordel for evolusjonen. Så er det ikke sånn at alle variasjoner blir videreførte, men på spektret finner man altså mange individer med spesielt spissede egenskaper som har drevet hele menneskeheten framover. 

Men mange planter og dyr har jo gått dukken...vi har ikke dinosaurer lengre..og får vi stadig flere ikke selvgående autister der ute..vel så ser det jo ikke lyst ut for menneskene. Selv om vi er på toppen av evolusjonspyramiden nå..så er det jo ikke gitt at vi er der om 500 år. Med AI som arbeider for oss..så kan vi jo fort miste kontrollen over egen utvikling.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er null bevis på at Vaksinene gir autisme. Gener først og så tror jeg at damer sprer bena senere og føder over 35-45 og at menns sædkvalitet i samme tidsperspektiv er dårligere, samt miljøforurensning.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Skrevet (endret)

I ein hypotetisk verden kor vaksiner forårsaket autisme - og det gjer det ikkje - så ville vaksine vore rette valet 100% likevel. Sjukdommene som me hadde nesten utrydda med vaksiner var mildt sagt skadelige for mange aldre.

Me kjenne eit par av dei no som milde sjukdommer, men det er jo nettopp fordi me skambanket det med vaksiner.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 5
Skrevet

Det er en økning i barn med autisme, men det er også en ganske sterk økning av barn med andre store lære- og utviklingsvansker. Dette gir store utfordringer for barnehagene, men spesielt for skolene og det er de færreste kommuner som gidder å høre på fagfolkene og faktisk styre budsjettene etter terrenget. 😠

Skoler og kommuner bryter loven hver dag og det finnes hundrevis (minst) av barn som aldri får den lovpålagte hjelpen og støtten de har krav på.

Det er verdt å merke seg at ingen faktisk vet årsaken til denne økningen og at det selvsagt forskes på dette. Når fagfolk ikke vet er det rimelig meningsløst å spekulere.

Skrevet

For å si det slikt ville eg nok antatt at hvis det er materialer i omgivelsen som forårsaker at barn blir fødd med autisme så er det nok ikkje langt ballen treng kastes. Me treng neppe byrje å spekulere så mykje om det er vaksiner, eller andre midler som blir brukt etter fødsel, osv.

Eg ville nok heller vendt meg mot arsenikk, asbestos, blymaling, PFAS og mykje andre greier me har rota med i dei siste hundre åra, og som har utøvd betydelig skade på populasjonen.

Skrevet
3 minutes ago, Drunkenvalley said:

For å si det slikt ville eg nok antatt at hvis det er materialer i omgivelsen som forårsaker at barn blir fødd med autisme så er det nok ikkje langt ballen treng kastes. Me treng neppe byrje å spekulere så mykje om det er vaksiner, eller andre midler som blir brukt etter fødsel, osv.

Eg ville nok heller vendt meg mot arsenikk, asbestos, blymaling, PFAS og mykje andre greier me har rota med i dei siste hundre åra, og som har utøvd betydelig skade på populasjonen.

Vi vet det ikke er vaksiner så den kan vi heldigvis legge død. Dessverre er det mye som tyder på at det å flykte kan være en faktor, men det er det vanskelig å snakke om siden rasistene vil misbruke slik informasjon. 

• Liker 2
Skrevet
rabler skrev (15 minutter siden):

Det er en økning i barn med autisme, men det er også en ganske sterk økning av barn med andre store lære- og utviklingsvansker. Dette gir store utfordringer for barnehagene, men spesielt for skolene og det er de færreste kommuner som gidder å høre på fagfolkene og faktisk styre budsjettene etter terrenget. 😠

Skoler og kommuner bryter loven hver dag og det finnes hundrevis (minst) av barn som aldri får den lovpålagte hjelpen og støtten de har krav på.

Det er verdt å merke seg at ingen faktisk vet årsaken til denne økningen og at det selvsagt forskes på dette. Når fagfolk ikke vet er det rimelig meningsløst å spekulere.

Det er når fagfolk ikke vet det gir mening å spekulere. Har du en sort hull foran deg må du prøve ut ideer for å finne ut hva det egentlig er. 

• Liker 2
Skrevet
33 minutes ago, obygda said:

Det er når fagfolk ikke vet det gir mening å spekulere. Har du en sort hull foran deg må du prøve ut ideer for å finne ut hva det egentlig er. 

Søppel inn gir søppel ut. Meningsløse spekulasjoner er søppel.

Skrevet
rabler skrev (58 minutter siden):

Søppel inn gir søppel ut. Meningsløse spekulasjoner er søppel.

Vel - i grunnforskningen så lærer man ved å observere og prøve ut. Dette med søppel inn søppel ut er gjerne relatert til fungerende modeller - mao. på disse må man dytte inn korrekte data ellers så får man søppel ut. Men når man ikke vet noe så må man bare forsøke mange ulike teorier. Jeg mener man bør gå bredt ut og se på mange sider for å se etter mønster. Dette er forøvrig en perfekt kandidat for å bruke AI til noe nyttig. AI klarer ofte å se sammenhenger mennesker ikke ser.

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, rabler said:

Vi vet det ikke er vaksiner så den kan vi heldigvis legge død. Dessverre er det mye som tyder på at det å flykte kan være en faktor, men det er det vanskelig å snakke om siden rasistene vil misbruke slik informasjon. 

Absolutt.

For å omformulere: Kvifor i alle dager skal ein byrje kaste ting som vaksiner under bussen når det er skrikende openbare alternativer? Det lukter sterkt av at ein desperat søker etter å støtte opp konspirasjonen sin, heller enn å vera interessert i fakta-finning.

Om ein har enda på vaksiner i staden for f.eks arsenikk eller andre skadelige materialer så har ein ikkje prøvd hardt å studere emnet syns eg. Spesielt når Andrew Wakefield er ein svindler.

Relevant video:

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, obygda said:

Vel - i grunnforskningen så lærer man ved å observere og prøve ut. Dette med søppel inn søppel ut er gjerne relatert til fungerende modeller - mao. på disse må man dytte inn korrekte data ellers så får man søppel ut. Men når man ikke vet noe så må man bare forsøke mange ulike teorier. Jeg mener man bør gå bredt ut og se på mange sider for å se etter mønster. Dette er forøvrig en perfekt kandidat for å bruke AI til noe nyttig. AI klarer ofte å se sammenhenger mennesker ikke ser.

Nei, søppel inn, søppel ut er relatert til folk uten kunnskap som "tenker selv".

Skrevet

Berre så me alle er på samme side her forresten mtp vaksiner:

Andrew Wakefield forfalsket resultater kor han forsøkte lenke autisme med MMR vaksiner. Grunnen til at han forsøkte dette er fordi han startet eige selskap som solgte alternativ MMR vaksine. Han prøvde i effekt å svindle til seg penger med å dirigere regjeringen til å kjøpe hans eigne vaksiner, i staden for normal vaksine. Den einaste grunnen til at autisme har blitt lenket i offentligheten til vaksiner er pga Andrew Wakefield.

Hugs det kvar gong nokon prøve å lenke vaksiner til autisme. Det var reinspikka fiksjon bygd for å prøve selge si eige produkt i staden for, ikkje meir eller mindre.

• Liker 3
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Når forskerne ikke vet er det nettopp fordi de har tilgang på materiale og metastudier, noe som tilsier at de nettopp sitter med data og ulike teorier. Det er på dette grunnlaget forskere uttaler seg. Når de ikke vet, er det nettopp et tegn på at testede hypoteser og en mengde data ikke har gitt noe klart svar. Man vet som oftest minst når man tror man vet best. Forskere er vant til det rotet og den usikkerheten som vitenskap ofte er.

• Liker 2
Skrevet
Martelè skrev (7 timer siden):

Det å skille seg ut kan faktisk være en bra og til og med nødvendig greie.
Så jeg er nesten redd for å spør deg om hva du legger i dette. Mener du å indoktrinere folk til å være kjedelige
og undertrykke deres sanne jeg?

De fleste er flokkdyr -  som det ble sagt her - og søker trygghet ved gruppetilhørighet.

Å finne seg selv og å være seg selv er veldig viktig, men man er det alltid i forhold til noe eller noen. Feks. for en designer kan det være viktig å skille seg ut, samtidig som man ikke er upåvirket av trender og må forholde seg til folks smak.

En ting er alltid å ha følt seg annerledes og å skulle stå stødig i et uforskyldt utenforskap. En annen ting er å kunne velge annerledeshet/utenfor boksen og den oppmerksomheten som følger med det. Hensikten kan være selvutvikling el. Er det på grunn av en diagnose eller utfordrende personlighet kan man være låst fast i et mønster man ikke kommer ut av og som påvirker de rundt en.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, obygda said:

Jeg mener man bør gå bredt ut og se på mange sider for å se etter mønster.

Ett mønster om barn som er autistisk, er at de har ett meget høyt innhold av aluminium i hodet. Det kan være opptil 10 ganger mer enn normalt. Her er noen av studiene som forklarer om dette mønsteret: En studie. En annen studie.

Så vi kunne følge, og gå etter dette mønsteret, for å se hva som kan være årsaken til at de har mye mer aluminium i hodet.

Mye mer aluminium i hodet på de som er autistisk ser altså ut som at det er ett faktum. Siden det er alumiumsforbindelser i sprøytepreparater, så er det fristende å fokusere på den muligheten. Men jeg er åpen for all informasjon så lenge resultatet er sannheten, og så er det slik at de fleste her ikke vil ha noe av at forbindelser til sprøytepreparater i det hele tatt er på bordet. Så greit... Hvis det er det dere vil, så kunne vi diskutert alt mulig andre muligheter for hvorfor nivået av aluminium i hodet er så mye høyere for autistiske barn.

Jeg går nå i gang med å tenke løst og ledig her på muligheter, samtidig som jeg prøver å huske det andre har sagt her.

- Har genene til en del barn blitt forandret, slik at de absorberer mer aluminium gjennom fordøyelsessystemet? Eller har genene til en del barn alltid vært slik at fordøyelsessystemet vil absorbere mer aluminium, og at vi har mye mer aluminium rundt oss nå?

- Er det noen miljøgifter som forandrer kroppens systemer på en slik måte at aluminium fra omverdenen og maten trenger seg enklere gjennom til små barns organer og til hodet?

- Er det noen nye luftbårne kjemikalier i vår siviliserte verden som er i stand til å åpne opp blod-hjerne barrieren slik at stoffer som ikke skal i hjernen kommer seg lettere inn, inkludert aluminium?

- Kommer aluminiumen fra mødre, når de var gravid, og selv ble offer for høye nivåer av aluminium, slik at barnet fikk aluminium i hodet på den måten? Kan det ha opphav fra brusbokser? Kan det ha opphav fra aluminiumsholdig mat, selv om absorpsjonsprosenten på aluminium er svært lav i fordøyelsessystemet? (rundt omkring 1 prosent)

- Er gravide mødre for inaktive? Gjør inaktivitet at aluminium blir dårlig utsortert i kroppen, og kan føre til at noe av det ender opp i fosteret mens det ennå er i magen? (som sagt, bare forslag og spekuleringer. Jeg vil tro at aluminium aldri eller svært sjelden vil komme seg inn i fosteret, men jeg er ikke ekspert på det området)

- Har alkoholkonsum, røyking, frityrolje/sukker/kaffe konsum, som gravid noe å si for hvordan fosteret eller barnets utvikling vil kunne håndtere aluminium senere, eller hvor mye aluminium som kan overføres fra mor til foster?

- Drikker eller spiser barn som blir autistisk, mer fra aluminiumsholdige produkter?

- Er det aluminium i noen tåteflasker?

- Er det aluminium i noen babysenger eller andre innredninger som barn sover i som har mye aluminium i seg?

- Er det noe høyt nivå av aluminium i noen utvalgte matvarer for babyer? F.eks Nestle har en del kontrovers fra før av når det gjelder trygghet vedrørende deres produkter. Ikke at jeg mistenker noe fra Nestle, bare som eksempel.

- Er det aluminium i klær, tepper, eller tekstiler designet for babyer? Er det noe annet i tekstiler for barn som kan ha en negativ effekt for deres håndtering av aluminium?

- Er det noen leker som har mye aluminium i seg? Barn har jo alle lekene i munnen, så hvis de er av aluminium så vil jeg tro de får mye eksponering der.

- Er det aluminiumstøv i eller rundt biler som ender opp i lungene til barna? Der det sakte men sikkert blir absorbert i blodet? (Bare spekulering. Jeg vet at jeg er på tynn grunn her. Jeg vil bare liste opp alt som kan være mulig)

- Kommer det aluminiumsstøv fra fabrikker, eller trafikk, som ender opp i lungene til barn? Er det forskjell på antall autistiske barn i områder med høy trafikk, sammenlignet med områder der trafikken er svært lav?

- Har generelt afrikanske og visse genetiske oppbygde barn, mer sensitive og effektive lunger som gjør at de absorberer mer aluminiumsforurensning fra lufta?

- Har du noen andre forslag til hvorfor barn med autisme har så høyt nivå av aluminium i hodet?

Skrevet (endret)
Martelè skrev (På 1.6.2025 den 8.29):

Synes det er så irriterende at folk sier invaliderende bullshit som "alle er litt autist"

Er egentlig ganske enig med det du sier her, men det har sikkert årsak i at jeg at jeg enkelt har tilgang til ICD 11 - samt masse referanser fra folk med sykdom, og ulike menneskers erfaring i diverse yrker.

Hvis en stopper opp og tenker hva autist er, så er jo det en utviklings forstyrrelse.

Det betyr at veldig mye kan ha en annen forklaring, enn forstyrrelse i utvikling, hvis en ikke har utviklings forstyrrelse.

Veldig mye er koblet opp mot stress-relatert sykdom, kan ofte være dissosiativ lidelse, dvs. "En som har blitt syk fordi en er i nærheten av syke eller i nærheten av personer en opplever er syk". Dissosiativ lidelse er samlebetegnelse for forstyrrelse i minne, persepsjon, og slikt, på grunn av en opplever bissare ting en føler en må ta avstand til - før en får bearbeidet opplevelser og tanker, så blir en aldri helt friskt.  Hvis en opplever ekstreme arbeidsmiljø der folk hyler og skriker, og sier alt en føler i form av utrop i ganger, så er det være egnet til å lage sprekker i hukommelsen,og skaper brister i hvordan en forholder seg emosjonelt til andre, og på lang sikt skape en stor haug med mennesker som risikerer å få disosaitv lidelse hvis en opplever nok bissar atferd. Oppgaven til arbeidsplasser, universiteter, kjøpesentre og så videre, må simpeltent være å stoppe dem som sprer kaotisk atferd.

Typiske diagnoser en kan få, fordi en ikke tåler atferd til andre, men blir tvunget til å bli utsatt er blant annet:

Tenker det er lite sannsynlig en blir trodd å ha dette i f.eks barne og ungdomsskole, hvor en blir "beskyttet" mot å oppleve dette, så dette er på mange måter en "voksen greie". På tross, kan en kanskje tenke seg at enkelte barn bor i hardt belastede nabo strøk med alvorlig sinnslidende og dermed kan falle innenfor en av disse diagnosene 😐 

Endret av lania
Skrevet
Selfuniverse skrev (6 timer siden):

Ett mønster om barn som er autistisk, er at de har ett meget høyt innhold av aluminium i hodet. Det kan være opptil 10 ganger mer enn normalt. Her er noen av studiene som forklarer om dette mønsteret: En studie. En annen studie.

Så vi kunne følge, og gå etter dette mønsteret, for å se hva som kan være årsaken til at de har mye mer aluminium i hodet.

Mye mer aluminium i hodet på de som er autistisk ser altså ut som at det er ett faktum. Siden det er alumiumsforbindelser i sprøytepreparater, så er det fristende å fokusere på den muligheten. Men jeg er åpen for all informasjon så lenge resultatet er sannheten, og så er det slik at de fleste her ikke vil ha noe av at forbindelser til sprøytepreparater i det hele tatt er på bordet. Så greit... Hvis det er det dere vil, så kunne vi diskutert alt mulig andre muligheter for hvorfor nivået av aluminium i hodet er så mye høyere for autistiske barn.

Jeg går nå i gang med å tenke løst og ledig her på muligheter, samtidig som jeg prøver å huske det andre har sagt her.

- Har genene til en del barn blitt forandret, slik at de absorberer mer aluminium gjennom fordøyelsessystemet? Eller har genene til en del barn alltid vært slik at fordøyelsessystemet vil absorbere mer aluminium, og at vi har mye mer aluminium rundt oss nå?

- Er det noen miljøgifter som forandrer kroppens systemer på en slik måte at aluminium fra omverdenen og maten trenger seg enklere gjennom til små barns organer og til hodet?

- Er det noen nye luftbårne kjemikalier i vår siviliserte verden som er i stand til å åpne opp blod-hjerne barrieren slik at stoffer som ikke skal i hjernen kommer seg lettere inn, inkludert aluminium?

- Kommer aluminiumen fra mødre, når de var gravid, og selv ble offer for høye nivåer av aluminium, slik at barnet fikk aluminium i hodet på den måten? Kan det ha opphav fra brusbokser? Kan det ha opphav fra aluminiumsholdig mat, selv om absorpsjonsprosenten på aluminium er svært lav i fordøyelsessystemet? (rundt omkring 1 prosent)

- Er gravide mødre for inaktive? Gjør inaktivitet at aluminium blir dårlig utsortert i kroppen, og kan føre til at noe av det ender opp i fosteret mens det ennå er i magen? (som sagt, bare forslag og spekuleringer. Jeg vil tro at aluminium aldri eller svært sjelden vil komme seg inn i fosteret, men jeg er ikke ekspert på det området)

- Har alkoholkonsum, røyking, frityrolje/sukker/kaffe konsum, som gravid noe å si for hvordan fosteret eller barnets utvikling vil kunne håndtere aluminium senere, eller hvor mye aluminium som kan overføres fra mor til foster?

- Drikker eller spiser barn som blir autistisk, mer fra aluminiumsholdige produkter?

- Er det aluminium i noen babysenger eller andre innredninger som barn sover i som har mye aluminium i seg?

- Er det noe høyt nivå av aluminium i noen utvalgte matvarer for babyer? F.eks Nestle har en del kontrovers fra før av når det gjelder trygghet vedrørende deres produkter. Ikke at jeg mistenker noe fra Nestle, bare som eksempel.

- Er det aluminium i klær, tepper, eller tekstiler designet for babyer? Er det noe annet i tekstiler for barn som kan ha en negativ effekt for deres håndtering av aluminium?

- Er det noen leker som har mye aluminium i seg? Barn har jo alle lekene i munnen, så hvis de er av aluminium så vil jeg tro de får mye eksponering der.

- Er det aluminiumstøv i eller rundt biler som ender opp i lungene til barna? Der det sakte men sikkert blir absorbert i blodet? (Bare spekulering. Jeg vet at jeg er på tynn grunn her. Jeg vil bare liste opp alt som kan være mulig)

- Kommer det aluminiumsstøv fra fabrikker, eller trafikk, som ender opp i lungene til barn? Er det forskjell på antall autistiske barn i områder med høy trafikk, sammenlignet med områder der trafikken er svært lav?

- Har generelt afrikanske og visse genetiske oppbygde barn, mer sensitive og effektive lunger som gjør at de absorberer mer aluminiumsforurensning fra lufta?

- Har du noen andre forslag til hvorfor barn med autisme har så høyt nivå av aluminium i hodet?

Dette med at aluminium finnes i høyere konsentrasjon i kroppen/hodet til mennesker med autisme var en ukjent kobling for meg. Jeg synes dette bør undersøkes nærmere i flere studier. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Selfuniverse skrev (7 timer siden):

Ville tatt all den forskningen med et type salt. Hvis en stopper opp og tenker, så er jo det elektro kjemi en snakker om. Hvis elektro kjemisk sammensetning i hjernen er uheldig, så kan en få dårlig kommunikasjons forbindelser. 

Det trenger jo ikke å bety autisme, det kan for all del være ADHD som også sliter med kommunikasjon mellom ulike deler av hjernen.

Slik jeg forstår det, så endrer den elektro kjemiske sammensetningen seg i hjernen relativt ofte, så vet ikke hvor viktig dette er.

Følgende artikkel gir for eksempel en helt annen forklaring på hvorfor kommunikasjon mellom ulike deler av hjernen svikter, hos autister:

"Using positron emission tomography (PET) scans, researchers found that the brains of autistic adults have fewer synapses—crucial junctions where nerve cells send signals to and from each other or other types of cells—than the brains of neurotypical people. "(A Key Brain Difference Linked to Autism Is Found for the First Time in Living People < Yale School of Medicine)

Endret av lania
Skrevet
lania skrev (20 minutter siden):

Ville tatt all den forskningen med et type salt. Hvis en stopper opp og tenker, så er jo det elektro kjemi en snakker om. Hvis elektro kjemisk sammensetning i hjernen er uheldig, så kan en få dårlig kommunikasjons forbindelser. 

Det trenger jo ikke å bety autisme, det kan for all del være ADHD som også sliter med kommunikasjon mellom ulike deler av hjernen.

Slik jeg forstår det, så endrer den elektro kjemiske sammensetningen seg i hjernen relativt ofte, så vet ikke hvor viktig dette er.

All studier må tas med en klype salt inntil man eventuelt ender opp med bekreftelse på bekreftelse..

Det som er utfordringen med autisme er jo at det favner bredt. Derfor håper jeg vi ser studier som tar for seg kun pleietrengende autister vs normale mhp dette med aluminium. Ser det er veldig motstridene forskningsresultater på dette. Men jeg vet ikke så mye om de ulike studiene. Det viktige her må jo være å fokusere på autister som er pleietrengende og ikke alle de andre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
obygda skrev (10 timer siden):

All studier må tas med en klype salt inntil man eventuelt ender opp med bekreftelse på bekreftelse..

Det som er utfordringen med autisme er jo at det favner bredt. Derfor håper jeg vi ser studier som tar for seg kun pleietrengende autister vs normale mhp dette med aluminium. Ser det er veldig motstridene forskningsresultater på dette. Men jeg vet ikke så mye om de ulike studiene. Det viktige her må jo være å fokusere på autister som er pleietrengende og ikke alle de andre.

Men det gjelder vel for alle diagnoser at de favner bredt? At noen er mer eller mindre rammet, eller at de har kombinasjoner av ulike diagnoser. Menneskesinnet er mangefasettert.

Samtidig er antall diagnosebenevnelser økt, slik at fagpersoner kan gi en mer presis og riktig vurdering. 

Psykologer er opptatt av hvordan diagnoser kan virke de som får det. At man ikke er diagnosen sin. Er man sterkt rammet blir det vel derimot vanskelig å forandre seg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...