Gå til innhold

Fascismens frammarsj i USA

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ankor skrev (15 timer siden):

- Trump får komikere som gjør narr av ham sparket, nå sist ved at Trumps mann i FCC kommer med trusler. At de bruker et offentlig organ til å stoppe ytringsfriheten er selvsagt fullstendig ulovlig, men det har ikke noe å si når de har flertall og Trump har erstattet lederene med folk som er mer lojale mot ham enn loven. Nå sier plutselig

Er det Jimmy Kimmel vi prater om nå..? 
I så fall var vel spikeren på kista hele den Kirk saken, noe som i så fall er på sin plass. 

Nå sier plutselig republikanerene rett ut at first amendment ikke er så viktig likevel. Demokratene har aldri vært i nærheten av liknende handlinger.

Selv liker jeg veldig godt dette bildet nedenfor her som ble postet utallige ganger av venstresiden når Trump ble kastet ut av SoMe, ble nok brukt ganske mange andre ganger også uten at jeg husker nøyaktig kontekst..

- Trump har satt prisen på H-1B jobb-visum til $100 000 (opp fra ca $1000 - $4000).

Kjempebra, burde gjort noe tilsvarende her også.

Ekstrakostnaden kan fjernes for bedrifter etter presidentens forgodtbefinnende. De fleste større bedrifter er avhengige av slike, så hensikten er å sørge for at de er lojale mot ham.

1: De fleste større bedrifter er ikke avhengige av slike, men de liker det veldig godt da det er en form for sosial dumping.
Det er ufattelig mange "gulvstillinger" som blir besatt av mennesker på disse visumene, hensikten med denne visumtypen i utgangspunktet var at man skulle ha en mulighet for å hente inn kompetanse utenfra når det ikke var mulig å skaffe internt i landet. Slik blir det altså ikke brukt.

2: Vet du at dette er hensukten til presidenten, eller har du bare bestemt deg for at dette er hensikten hans?

Når Trumps håndplukkede folk ikke gjør jobben sin, som inkluderer å dikte opp bevis på ulovligheter mot motstanderene hans, blir de sparket

Føler at jeg begynner å mangle litt respekt for justis-systemet der borte sånn generellt sett jeg.. 
Donald selv har jo navigert gjennom et gigantisk hav av søksmål den siste tiden, og med omtrent halvparten av advokatene og dommerne som har hatt blod på tann klarte de å finne han skyldig i hysjpengesaken.. 

Skjønner godt hans frustrasjon, om han sparker folk fordi de ikke "tar igjen" er det selvsagt feil, men det kan jo hende at han sitter på mer beviser enn vi er klar over her i Norge og at han faktisk blir motarbeidet.. 
Ikke vet jeg, men kjenner at jeg ikke klarer å bli fryktelig irritert over akkurat den saken der. 

free_speech.png

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Cyrio skrev (23 minutter siden):

Er det Jimmy Kimmel vi prater om nå..? 
I så fall var vel spikeren på kista hele den Kirk saken, noe som i så fall er på sin plass. 

"Spikeren på kista" og "hele denne Kirk-saken"... Hvorfor får man her inntrykk av at du overhodet ikke har peiling på hvorfor han fikk fyken?

Det skjedde etter at Trump-mafiaen lente seg på tv-selskapet etter at Kimmel hadde uttalt følgende:

"The Maga Gang are desperately trying to characterise this kid who murdered Charlie Kirk as anything other than one of them and doing everything they can to score political points from it."

At de utnytter drapet politisk er jo noe enhver som har fulgt litt med ser at de gjør. Fjerningen av Kimmel er jo et bevis i seg selv.

Men du mener altså talkshow-verter skal tas av lufta etter press fra Trump-gjengen for å si i klartekst hva Trump-gjengen faktisk holder på med?

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Skrevet
Folkflesk skrev (31 minutter siden):

"Spikeren på kista" og "hele denne Kirk-saken"... Hvorfor får man her inntrykk av at du overhodet ikke har peiling på hvorfor han fikk fyken?

Folkflesk skrev (31 minutter siden):

Det skjedde etter at Trump-mafiaen lente seg på tv-selskapet etter at Kimmel hadde uttalt følgende:

"The Maga Gang are desperately trying to characterise this kid who murdered Charlie Kirk as anything other than one of them and doing everything they can to score political points from it."

Så... nøyaktig det jeg sa..? Takk, da føler jeg at jeg hadde grei oversikt allikevel. 

Folkflesk skrev (32 minutter siden):

At de utnytter drapet politisk er jo noe enhver som har fulgt litt med ser at de gjør. Fjerningen av Kimmel er jo et bevis i seg selv.

Nei, på ingen måte. 

Det Kimmel sa var løgn, skjønner godt at han ble fjernet. 

Folkflesk skrev (33 minutter siden):

Men du mener altså talkshow-verter skal tas av lufta etter press fra Trump-gjengen for å si i klartekst hva Trump-gjengen faktisk holder på med?

På ingen måte, men det er jo ikke hva som har skjedd her. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Cyrio skrev (19 minutter siden):

Så... nøyaktig det jeg sa..? Takk, da føler jeg at jeg hadde grei oversikt allikevel. 

Nei, på ingen måte. 

Det Kimmel sa var løgn, skjønner godt at han ble fjernet. 

På ingen måte, men det er jo ikke hva som har skjedd her. 

Alle skjønner at Trump-gjengen har satt press på tv-kanalen i denne saken. Det virker som du er en tilhenger av kansellering og sensur av talkshow-verter som kritiserer Trump. Noe amerikanske høyreside-ikon som Tucker Carlson og Ted Cruz nå har fått kalde føtter i forhold til.

Men du er altså som nordmann langt mer lojal mot Trump enn disse to. Det er temmelig pinlig.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Skrekk scenario: USA faller så sterkt for den politikken som føres nå at en verdenskrig blir resultatet. Forenklet; første verdenskrig; en erkehertug blir drept, andre verdenskrig; Tyskland rakner pga. regningen som de må betale i form av krigserstatning. Tredje verdenskrig? USA havner i en dyp krise og utløser en global krig.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Folkflesk skrev (3 minutter siden):

Alle skjønner at Trump-gjengen har satt press på tv-kanalen i denne saken. Det virker som du er en tilhenger av kansellering og sensur av talkshow-verter, som amerikanske høyreside-ikon som Tucker Carlson og Ted Cruz nå har fått kalde føtter i forhold til.

Men du er altså som nordmann langt mer lojal mot Trump enn disse to, ser det ut til.

"Alle" skjønner (les: Burde skjønt) at det ikke er greit å lage politikk ut av det når din politiske motstander blir drept. 
Jeg har aldri hatt noe imot Kimmel, men de uttalelsene han kom med der var såpass ugreie at jeg støtter at han ble tatt av luften 100% 

Det handler ikke om sensur, han står fritt til å si akkurat hva han vil, men at han viser seg uegnet som talkshow-vert viste seg jo. 
Og tro det eller ei - jeg hadde sagt akkurat det samme om det hadde vært "andre veien" også.

Mangelen på ukritisk støtte til venstresiden betyr på ingen måte at jeg er "lojal" mot den andre siden, men den kulturkrigen i USA er så ufattelig skadelig, og jeg kan ikke annet enn å riste på hodet når jeg ser hvor hyklerske de aller fleste er der. 

De drar offerkortet gang etter gang, og når de kommer i en "vinnerposisjon" gjør de nøyaktig det de beskyldte motstanderen for, men de drar det gjerne enda litt lengre hvis mulig. 

Dette gjelder begge sider, og det er trist at man ikke klarer å tenke sak fremfor person, se nå bare på måten du tilegner meg egenskaper.

"Du støtter at en tilfeldigvis Trump-kritiker får fyken - naturligvis er du Trump-lojalist"

Den situasjonen de sitter i der borte nå, både Kimmel, "ytre" venstre, "ytre" høyre og mange i mellom har de satt seg i helt på egenhånd. Og vi sluker det rått her hjemme også. :)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Cyrio skrev (1 time siden):

Selv liker jeg veldig godt dette bildet nedenfor her som ble postet utallige ganger av venstresiden når Trump ble kastet ut av SoMe, ble nok brukt ganske mange andre ganger også uten at jeg husker nøyaktig kontekst..

free_speech.png

Det er en rar tendens når en del av (heldigvis ikke alle) de som tidligere advarte mot "kanselleringskultur" nå fryder seg, mens mange av de som ignorerte advarslene om slikt og som gjerne applauderte både kansellering og tegneseriestripen over, nå mener det er et kjempeproblem.

Jeg mener vi er nødt til å samles om ytringsfriheten og hvor langt beskyttelsene av denne skal gå uavhengig av politisk tilknytning, og jeg savner i mange tilfeller en prinsippfasthet samt en erkjennelse at hele problemstillingen er mer kompleks enn for/mot. 

Skrevet (endret)
Cyrio skrev (48 minutter siden):

"Alle" skjønner (les: Burde skjønt) at det ikke er greit å lage politikk ut av det når din politiske motstander blir drept. 
Jeg har aldri hatt noe imot Kimmel, men de uttalelsene han kom med der var såpass ugreie at jeg støtter at han ble tatt av luften 100% 

Ugreie? Det er jo åpenbart at Trump politiserer dette for alt det er verdt ved å angripe "venstreorientert grupper" og talkshow-verter som kritiserer HAM SELV (altså ikke Kirk) i kjølvannet av drapet. Det er altså denne temmelig åpenbare politiseringen fra en amerikansk president du synes er så forferdelig å kommentere.

Hva er det du tror Carlson og Cruz snakker om her?

Endret av Folkflesk
  • Liker 4
Skrevet
29 minutes ago, Cyrio said:

Det handler ikke om sensur, han står fritt til å si akkurat hva han vil, men at han viser seg uegnet som talkshow-vert viste seg jo. 

Så hvis regjeringen truer platformer som lar deg få ytre deg, f.eks. Diskusjon.no, med at de vil miste lisenser de er avhengige av hvis ikke de sperrer deg ute, så er er det ikke sensur? Det er det som skjer her, og det er langt mer alvorlig enn den tradisjonelle kanselleringen basert på mer folkelige aksjoner. Ytringsfrihet har minimal verdi hvis ikke man har noe sted å ytre seg. At du påstår at du er objektiv til Trump selv om du er en større forsvarer av det han gjør enn høyreekstremister som Tucker Carlson sier jo sitt.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Folkflesk skrev (1 time siden):

Hvor stor sannsynlighet tror du det er for at en programleder i nrk, TV2 eller lignende hadde beholdt jobben hvis han 2 uker etter utøyamassakren hadde uttalt: "AP-gjengen er desperate etter å karakterisere denne gutten som skjøt de på utøya som noe annet enn en av de selv, og de gjør alt de kan for å score politiske poeng på det."?

Han eller hun hadde vært tatt av lufta tvert også i Norge. TV-kanalene i USA er jo også livredde for søksmål om de bevisst sprer usannheter som skader andre.

Skrevet (endret)
RJohannesen skrev (9 minutter siden):

Hvor stor sannsynlighet tror du det er for at en programleder i nrk, TV2 eller lignende hadde beholdt jobben hvis han 2 uker etter utøyamassakren hadde uttalt: "AP-gjengen er desperate etter å karakterisere denne gutten som skjøt de på utøya som noe annet enn en av de selv, og de gjør alt de kan for å score politiske poeng på det."?

Han eller hun hadde vært tatt av lufta tvert også i Norge. TV-kanalene i USA er jo også livredde for søksmål om de bevisst sprer usannheter som skader andre.

Det er jo ikke "usannheter" at Trump begynte å politisere dette på dag 1. Han snakker om "antifa" og lignende før noen ting har blitt avdekket i etterforskningen. Hvorfor i alle dager driver en president og blander seg inn i etterforskningen i det hele tatt?

Dette er en livsfarlig og anti-demokrstisk president som bedriver sensur og skaper borgerkrigslignende tilstander. Og så skal altså folk som påpeker politiseringen hans av et drap få fyken fordi den samme mannen truer tv-kanaler med inndragelse av lisenser?

Det er pinlig at det sitter nordmenn og forsvarer dette fascist-regimet.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
RJohannesen skrev (30 minutter siden):

Kan du legge fra deg denne idiotiske Utøya-sammenligningen og holde deg til saken? Norske myndigheter driver ikke å politiserer et drap for å ramme opposisjonen eller sensurere medier man ikke liker.

Og det ser vi som ikke er Trump-fans ganske tydelig at Trump nå systematisk bedriver i USA.

Tror du Carlson og Cruz bare finner opp dette for å ramme Trump?

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Skrevet
Folkflesk skrev (2 timer siden):

Ugreie? Det er jo åpenbart at Trump politiserer dette for alt det er verdt ved å angripe "venstreorientert grupper" og talkshow-verter som kritiserer HAM SELV (altså ikke Kirk) i kjølvannet av drapet. Det er altså denne temmelig åpenbare politiseringen fra en amerikansk president du synes er så forferdelig å kommentere.

Kimmel nevnte ikke Trump med et ord. 

Det som skjedde her, slik jeg ser det er:

1. En person ble drept 

2. Tilhengere samlet seg i minnestunden osv slik man ofte gjør i slike stunder. 

3. Det viser seg at dette var en person som mest sannsynligvis lener ganske langt venstre og som har gjort dette fordi han misliker politikken/"hatet" til Kirk

4. Midt innimellom alle disse minnestundende osv kommer Kimmel med denne uttalelsen som overhodet ikke er sann.. 

Så ja, jeg står stødig på den der, det var unødvendig, det var ugreit og jeg kjenner at jeg lever godt med at han ble tatt av luften for det. 

Jeg synes det er pinlig at man ikke kan komme med noen som helst kritikk av venstresiden uten å bli stemplet som fascist jeg. 🙂

Virker nesten som om enkelte her inne og i USA mangler evnen til å innse at det gjøres feil også på venstresiden rett og slett fordi hvis man innrømmer det så er man en kristenkonservativ kvinnehater..

Kimmel dro den for langt rett og slett, synd og leit men slik er det. 

Kan du legge fra deg denne idiotiske Utøya-sammenligningen og holde deg til saken? Norske myndigheter driver ikke å politiserer et drap for å ramme opposisjonen eller sensurere medier man ikke liker.

Det er jo en veldig reell sammenligning. 

Vi kan godt bytte ut konteksten med en hvilken som helst annen tragedie i Norge hvor menneskeliv har gått tapt om det passer deg bedre. 

Så... Hvor lenge hadde nyhetsankeret i Norge beholdt jobben? 

Eventuelt, hvorfor blir det helt annerledes fra saken vi diskuterer? Et liv har gått tapt, og det ble forsøkt latterliggjort/bagatellisert på tv. 

Ergo, ugreit 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Cyrio skrev (17 minutter siden):

Kimmel nevnte ikke Trump med et ord. 

Det er åpenbart at han sikter til Trump og hans kumpaner når han sier "the MAGA gang".

Det er også åpenbart at Trump har politisert drapet fra første stund. Og at han nå prøver å utnytte det til å kvele sine kritikere.

Det er her til lands en liten gruppe trumpister som prøver å bortforklare og fornekte angrepet på demokratiet i USA. Disse støtter ikke demokratiet og ender derfor opp, som djevelen i South Park, i seng med den oransje mannen med små hender.

Det store flertallet avviser heldigvis disse kreftene med den forakten de fortjener.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Folkflesk skrev (8 minutter siden):

Det er også åpenbart at Trump har politisert drapet fra første stund. Og at han nå prøver å utnytte det til å kvele sine kritikere.

Så.. Kimmel brukte det ikke til å endre folks oppfatning innenfor det politiske landskapet..? 

Folkflesk skrev (9 minutter siden):

Det er her til lands en liten gruppe trumpister som prøver å bortforklare og fornekte angrepet på demokratiet i USA. Disse støtter ikke demokratiet og ender derfor opp, som djevelen i South Park, i seng med den oransje mannen med små hender.

Der her er egentlig et godt eksempel på akkurat det jeg skrev i samme innlegg som du siterte fra:

Cyrio skrev (16 minutter siden):

Virker nesten som om enkelte her inne og i USA mangler evnen til å innse at det gjøres feil også på venstresiden rett og slett fordi hvis man innrømmer det så er man en kristenkonservativ kvinnehater..

Jeg spør igjen jeg siden du egentlig bare slenger ut samme setninger på repeat, men nekter å svare når du får et spørsmål i retur:

Cyrio skrev (16 minutter siden):

Hvor lenge hadde nyhetsankeret i Norge beholdt jobben? 

Eventuelt, hvorfor blir det helt annerledes fra saken vi diskuterer? Et liv har gått tapt, og det ble forsøkt latterliggjort/bagatellisert på tv. 

Er jo akkurat som om det går i vranglås pga personene som er involvert her. 

Husk at det døde en person her, det er mulig å vise litt respekt uten at man nødvendigvis er en "Trumpist" av den grunn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Cyrio skrev (5 minutter siden):

Så.. Kimmel brukte det ikke til å endre folks oppfatning innenfor det politiske landskapet..? 

Kimmel nevnte som helt korrekt er, at Trump og MAGA-gjengen bruker dette drapet til å eskalere sin agenda om å knuse sine motstandere og ødelegge det de ikke allerede har ødelagt av det amerikanske demokratiet.

Hvis de lykkes så tør ingen lenger si noe offentlig negativt om Trump i USA, og da er MAGA-diktaturet et faktum.

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Denne fyren har et bra motsvar til de som konstruerer falske ekvivalenser mellom situasjonen med Kimmel og denne såkalte "kanselkultureringen fra venstre".

og ja, dette er samme fyr som høyreekstreme (og folk som insisterer på at de selv ikke er høyreekstreme, men som en eller annen grunn har mer omtanke og sympati for høyreekstreme mer enn menneskegruppene som stadig vekk er under angrep fra høyreekstreme) klikka i vinkel over fordi han i etterkant av terrorangrepet på en skeiv bar for tre år siden uttrykte befriende vrede over høyreekstremisme.

Uansett, langt men god monolig. Her er et lite utdrag:

"Men det har ingenting med den kanselleringskulturen de har snakket om de siste ti årene å gjøre. Det er det diametralt motsatte. Det er to helt forskjellige ting. At de nå skal sitte å hovere og si sånn '"å hva var det vi sa, det er jo dette vi har advart om".

Nei, det er ikke dette dere har advart om, det er dette dere har lagt grunnlaget for. Fordi dere svelget det agnet, og spilte det spillet som den kristenkonservative hvitnasjonalistiske siden i USA ville at dere skulle spille. Godt hjulpet av megamillionærer som Joe Rogan & Co."

Nettopp!

• Liker 4
Skrevet (endret)
AtterEnBruker skrev (12 minutter siden):

og ja, dette er samme fyr som høyreekstreme (og folk som insisterer på at de selv ikke er høyreekstreme, men som en eller annen grunn har mer omtanke og sympati for høyreekstreme mer enn menneskegruppene som stadig vekk er under angrep fra høyreekstreme)

"Nøytrale" som forsvarer "de konservative" i USA.

Språket blir radbrukket til det perverse av visse folk.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Skrevet
Folkflesk skrev (7 timer siden):

Det er jo ikke "usannheter" at Trump begynte å politisere dette på dag 1. Han snakker om "antifa" og lignende før noen ting har blitt avdekket i etterforskningen. Hvorfor i alle dager driver en president og blander seg inn i etterforskningen i det hele tatt?

Dette er en livsfarlig og anti-demokrstisk president som bedriver sensur og skaper borgerkrigslignende tilstander. Og så skal altså folk som påpeker politiseringen hans av et drap få fyken fordi den samme mannen truer tv-kanaler med inndragelse av lisenser?

Det  var jo tydelige linker til antifa bare timer etter drapet, med typiske antifa slagord skrevet på våpen og magasiner som de fant. Etterforskningen bekreftet jo dette kort etter, samt at han hadde forhold til en mann som var i prosess med å bli trans, og at han hatet trump, og at han hadde blitt mer og mer radikalisert mot ytre venstre på universitetet.

Å da gå på lufta på en større TV kanal og spre løgner, eller misinformasjon som det populært kalles her i Norge, er ikke greit for en TV kanal. Og det ville som sagt ikke blitt tatt imot noe bedre i Norge.

Fascistene brukte vold, trusler og drap for å vinne fram da de ikke kunne vinne med, å skyte en person fordi man er uenig i meningene hans, men ikke kan argumentere for det er vel nettopp fascisme.

Skrevet (endret)
RJohannesen skrev (4 minutter siden):

Jf. siste linje: Fint at Rowling har identifisert Trump og hans tilhengere som totalitære. Men det kunne nok de fleste skjønt uten et sitat fra henne.

Endret av Folkflesk
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...