Gå til innhold

Garanti utløper snart - hva bør man gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

SUBARU

Jeg har garantisak pga girkassen på bilen, trodde jeg. På fem-års kontrollen fortalte jeg om ting ved bilen som kunne være feil. Noe jeg ble sterkt oppfordret til i resepsjonen. Bilen var på verkstedet deres et døgn pga suslyd og suselyden ble bekreftet og tatt opp av mekaniker.
Hver gang jeg har hatt kontroll på bilen har jeg purret, både muntlig og skriftlig. De beklager, men jeg får aldri snakke med sjefen som er sykemeldt eller ikke tilstede.
Det er en garantisak, men samtidig er den ikke det. Jeg har vel den bilen som har kjørt kortest av alle som har service hos dem, så de kan ikke skylde på kunden. 
Visste ikke om garantiutløpstest, og jeg trodde at et merkeverksted var lovlydig. Men der tok jeg feil. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sjørøver skrev (På 30.5.2025 den 17.29):

Jeg leverte akkurat inn bilen for noen små garanti reperasjoner nå, er noen måneder til garantien går ut. Spørte da om garantiutløpstest. Da mente de at jeg måtte få det utbedret før garantien utløper. Det holdt ikke å gi de listen og bestille time før utløpsdatoen. Det er 3-4-5 måneder ventetid på time. Noen som har vært borti lginende? Høres veldig urimelig ut. 

Jeg er ikke jurist, men det høres ut som om de er på rimelig tynn is der.

Er bare å melde det inn nå, og hvis verkstedet har for mye å gjøre så står det dem fritt å sette vekk hobben til noen andre.

Verkstedet kan ikke kreve at du skal ha kunnskap om deres ventetid på time, eller hvor travle de er.

Skrevet
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Jeg er ikke jurist, men det høres ut som om de er på rimelig tynn is der.

Er bare å melde det inn nå, og hvis verkstedet har for mye å gjøre så står det dem fritt å sette vekk hobben til noen andre.

Verkstedet kan ikke kreve at du skal ha kunnskap om deres ventetid på time, eller hvor travle de er.

1 månedsventetid på time er helt normalt, men 3-5 er ikke noe man bør forvente hvis noe skjer. Så det bør de godta at det er dems problem.

Det viktigste er nok når batteriet nærmer seg garantiutløp. Det varierer litt, men er ofte 150 tusen km, eller 8 år. Hvis batterikapasiteten er under 70% ved det, så har man krav på nytt batteri. Biler fra 2020 så kan det være mye opp og ned med batteriene. Det er litt vanskelig å bevise, men det finnes utstyr man kan leie for å ta slike tester, og de fleste forhandlere godtar svaret fra. Det er ett østerisk firma som har utviklet den testen som jeg har hørt om. Den går ut på at man kobler ett apparat til ODB porten, og så kjører man den så tom som mulig (Må ikke være på 1 enkelt tur), så lader til 100% igjen, og noe i den duren. De logger da alt, og gir en rappport.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sjørøver skrev (På 30.5.2025 den 17.29):

Jeg leverte akkurat inn bilen for noen små garanti reperasjoner nå, er noen måneder til garantien går ut. Spørte da om garantiutløpstest. Da mente de at jeg måtte få det utbedret før garantien utløper. Det holdt ikke å gi de listen og bestille time før utløpsdatoen. Det er 3-4-5 måneder ventetid på time. Noen som har vært borti lginende? Høres veldig urimelig ut. 

Er det Tesla du har? 🤣

Uansett, bestill garantiutløpstest hos en uavhengig tredjepart som f.eks. NAF eller VIking. Der er ventetiden dager, ikke måneder. Om de finner feil som går på garantien, så leverer du dette til forhandler før garantien er gått ut. Da har du ditt på det tørre. At verkstedet har lang ventetid er verkstedets problem. Dersom en feil oppstår dagen før garantien går ut, skal den likevel dekkes på garantien, selv om det ikke er fysisk mulig å fikse det innenfor tiden.

Skrevet
Kajac skrev (6 timer siden):

Er det Tesla du har

Nei, tesla har faktisk godt rykte her i området. Et verksted som ble solgt fra familie til kjede. Over halvparten av staben sluttet, ingen vil jobbe for de. De har mistet en seriøs mengde kunder også. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sjørøver skrev (På 2.6.2025 den 20.19):

Nei, tesla har faktisk godt rykte her i området. Et verksted som ble solgt fra familie til kjede. Over halvparten av staben sluttet, ingen vil jobbe for de. De har mistet en seriøs mengde kunder også. 

Bor du i Haugesund? Anyway, har jobbet for en rekke forhandlere, både lokalt eide og eid av importør. Har aldri opplevd annen praksis enn at så lenge klage er rapportert inn innen garantiutløp, så har du ditt på det tørre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...