Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

196 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      60
    • Nei
      99
    • Usikker
      37

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (59 minutter siden):

Ja siden faller litt på denne målingen. Nei faller mye mer. Og mange usikre. En skikkelig debatt hadde kunne utjevnet det enda mer.

Det tviler jeg veldig på. Den økende usikkerheten kommer av tiden vi lever i, det er mye som foregår som vi ikke vet hvordan vil ende, jeg tror det er der tvilen kommer inn. Viser det seg at man velger feil så er det ingen vei tilbake.
En debatt, basert på debatten så langt i denne tråden og utspill i media, vil være villende og begge sider, Ja og Nei-siden, vil trolig ikke bidra til en mer opplyst debatt men vil bare vinkle alt i sin favør.
Jeg tror mange usikre velgere er opplyst jeg, derfor de er usikre.

Endret av Uderzo
skriveleif
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 hours ago, Uderzo said:

Det tviler jeg veldig på. Den økende usikkerheten kommer av tiden vi lever i, det er mye som foregår som vi ikke vet hvordan vil ende, jeg tror det er der tvilen kommer inn. Viser det seg at man velger feil så er det ingen vei tilbake.
En debatt, basert på debatten så langt i denne tråden og utspill i media, vil være villende og begge sider, Ja og Nei-siden, vil trolig ikke bidra til en mer opplyst debatt men vil bare vinkle alt i sin favør.
Jeg tror mange usikre velgere er opplyst jeg, derfor de er usikre.

De usikre består av de som alltid har vært usikre og folk som har vært nei men nå er usikre. Jada nok også en liten andel tidligere ja-folk. Det tyder på en bevegelse fra nei til ja 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Maskinfører skrev (12 minutter siden):

Ennå en grunn til ikke å bli medlem av EU og helst ut av EØS Norge først   https://dinside.dagbladet.no/motor/vil-ha-eu-kontroll-hvert-ar/83021612

Hva har dette med EUs frihandel og tollfrihet å gjøre ?

Dette stinker av lobbyvirksomhet fra tysk bilindustri som gjerne vil ha enda større omløpshastighet /kortere levetid for biler.
Den urbane klimalobbyen som vil at ingen skal eie egen bil men kun kjøre kollektivt, har også hengt seg på.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (7 minutter siden):

Hva har dette med EUs frihandel og tollfrihet å gjøre ?

Dette stinker av lobbyvirksomhet fra tysk bilindustri som gjerne vil ha enda større omløpshastighet /kortere levetid for biler.
Den urbane klimalobbyen som vil at ingen skal eie egen bil men kun kjøre kollektivt, har også hengt seg på.

Nytt EU forslag står det vraking av 10 år gamle biler pga ulykker som er forårsaket av brukerfeil som de fleste ulykker er min bil er 16 år og fungerer fortsatt det stinker mere av EU ja klimalobbyen har hengt seg på 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er Europaskeptisist og mener vi ikke burde ha en ny avstemning. Så langt som ytringsfriheten har gått i Norge hadde vi merket det på folket om flertallet ønsket EU-medlemskap. Altså, den dag i dag skjer det koranbrenning i gatene, så folk sier jo det de mener. I tillegg er jeg enig i at Norge kan ha noen fordeler i å ha et fullt medlemskap, og at det tross alt ikke er så forskjellig fra dagens EØS-avtale. En av de største faktorene for om vi skal ha medlemskap eller ikke handler nok om vår handelsfrihet og om den norske kronen. Samtidig som norske kroner går i dass, tiltrekker det seg mange investorer som satser stort på norske selskaper, og om vi bytter til euroen vil det ødelegge alt vi har på gang der. Konklusjonen min er derfor at vi ikke skal satse på medlemskap, og derfor tenker jeg at det er best vi ikke lar Høyre komme til makten heller.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
53 minutes ago, Politikkpatrioten385 said:

Jeg er Europaskeptisist og mener vi ikke burde ha en ny avstemning. Så langt som ytringsfriheten har gått i Norge hadde vi merket det på folket om flertallet ønsket EU-medlemskap. Altså, den dag i dag skjer det koranbrenning i gatene, så folk sier jo det de mener. I tillegg er jeg enig i at Norge kan ha noen fordeler i å ha et fullt medlemskap, og at det tross alt ikke er så forskjellig fra dagens EØS-avtale. En av de største faktorene for om vi skal ha medlemskap eller ikke handler nok om vår handelsfrihet og om den norske kronen. Samtidig som norske kroner går i dass, tiltrekker det seg mange investorer som satser stort på norske selskaper, og om vi bytter til euroen vil det ødelegge alt vi har på gang der. Konklusjonen min er derfor at vi ikke skal satse på medlemskap, og derfor tenker jeg at det er best vi ikke lar Høyre komme til makten heller.

Vi ville dra nytte av en stabil valuta. Det vil også tiltrekke seg investorer. Hele høyresiden er ikke noe å satse på. De står for et kaldt samfunn.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Som det har blitt nevnt av nesten alle partier unntatt Høyre skal Norge styres fra oslo og ikke brussel. Vi burde trekke oss fra EØS og forhandle noe bedre som gir oss en friere stilling. Vi må unngå for mange avtaler med andre land som gjør at vi må følge regler og lover som ikke nødvendigvis passer med norsk kultur og lov. Med andre ord skal vi ihvertfall ikke inn i EU.

• Liker 3
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg ser absolutt at for mange så kan det kjennes viktig å få en oppdatering på hva som er nåtidens konsensus ved å melde seg inn i EU, men vi er så tett knyttet til EU at det gir lite mening. Da vil det også kunne sette våre naturressurser og interesser i spill, og det er ikke veldig lenge siden at EU truet Norge med sanksjoner. Jeg mener at EØS-avtalen burde reforhandles. Den er en juridisk hemsko for nasjonale interesser. Det finnes langt mindre inngripende handelsavtaler enn denne..

• Liker 2
Skrevet
SpecialForce skrev (6 timer siden):

Da vil det også kunne sette våre naturressurser og interesser i spill, og det er ikke veldig lenge siden at EU truet Norge med sanksjoner. 

Og sannsynligheten for det ligger nok på 100 %.  Utviklingen har gått samme vei helt siden Norge ble meldt inn i EØS via politisk taktikkeri og hersketeknikk.

https://www.vg.no/nyheter/i/QMVj4Q/stoltenberg-kjemper-mot-eu-toll-handler-om-norske-arbeidsplasser

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes EU-debatten er fascinerende. Jeg er dobbelt statsborger, vel å merke, så man kan si jeg har en fot i begge leire.

Slik det ser ut nå, er Norge i praksis forpliktet av EØS-avtalen i godt over 85 % av sakene som EU bestemmer. Problemet er at vi ikke har noen politisk mulighet til å påvirke EUs beslutninger, fordi vi ikke har noen representanter der. I motsetning hadde det garantert kostet oss mange millioner mer i året å være medlem, men vi ville hatt en helt annen mulighet til å både påvirke og motsette oss enkelte reguleringer. Det de fleste glemmer, er at EU har strenge systemer på plass for å verne mindre land, og slik har det vært helt fra starten. Men disse verktøyene er kun tilgjengelige for medlemmer, ikke for partnere som Norge gjennom EØS.

Resultatet er at vi får det verste fra begge verdener: Vi må godta de fleste reguleringene fra EU, men har langt færre muligheter til å påvirke eller endre på dem.

Jeg kunne forstått nei-siden i 1994, rent økonomisk. Norge ville ha måttet bidra mye, og kanskje fått litt for lite igjen for det. Men i 2025 er vi i økende grad avhengig av et felles system for forsvar i Europa. Og enten vi liker det eller ikke, så er oljeindustriens storhetstid forbi. Vi kan benekte sannheten, men vi kan ikke forvente uendelig vekst der fremover. Da gir det null mening for meg å stå utenfor EU.

Ser vi i tillegg på timingen, er NOK som valuta for liten og for utsatt for manipulering på de internasjonale markedene. Hadde vi hatt en tettere tilknytning til EU og innført en fast vekslingskurs mot euroen for ti år siden, ville vi trolig hatt betydelig lavere renter og inflasjon i dag. Istedenfor er vi stolte over vår uavhengighet, til tross for at vi har tapt et sted mellom 20 og 30 % av kjøpekraften vår mot EU, som er vårt største marked.

Politikken vår utenfor EU har også absurde utslag i matbutikken. Vi lever i myten om at høye tollmurer og importvern er til for å forsvare «den norske bonden». I praksis forsvarer vi et system der tre matbaroner – NorgesGruppen, Coop og Rema – eier så å si all detaljhandel og kan sette kartellignende priser. Samtidig kveler de markedet for alle de mindre produsentene som ikke klarer å leve med prisene disse gigantene setter. Vi beskytter altså en vertikalt integrert storproduksjon i industriell skala, ikke den faktiske bonden.
Ikke rart at Reitan har overskudd til å leke som museumeier, og Stein Erik Hagen kan pøse hundrevis av millioner i underskudd for å ha badstuebadelandet sitt for å flørte med gutta, mens de flår vanlige nordmenn og forhandler private skatteavtaler i Sveits.

Misforstå meg ikke, man må ikke bli med for enhver pris, og det er viktig å forhandle godt. Men det har jo ikke gått så bra med Storbritannia etter Brexit. De har faktisk måttet finne seg i langt mer regulering, og har hatt mer innvandring de siste to årene enn de ti årene før Brexit. Løftene som var deres beste argumenter for å forlate EU, har så langt ført til stikk motsatt resultat. Og Storbritannia kan uansett ikke sammenlignes med Norge med tanke på potensialet landet har, av forskjellige årsaker.

Så ja, jeg synes det hele virker mer som en irrasjonell frykt enn ren fornuft.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Maskinfører skrev (På 30.4.2025 den 6.49):

Nytt EU forslag står det vraking av 10 år gamle biler pga ulykker som er forårsaket av brukerfeil som de fleste ulykker er min bil er 16 år og fungerer fortsatt det stinker mere av EU ja klimalobbyen har hengt seg på 

Ja så det. Horribelt forslag. Men vi slipper vel ikke unna uansett når vi har en  EØS avtale? :shrug:
Men sverige får det hvertfall, så da blir det vel forbudt å kjøre inn i Sverige selv om man ikke skulle få det her.
Min dieselbil er 13 år, så blir berørt jeg også. Får bare se litt framover..

• Hjerte 1
Skrevet
Delvis skrev (1 time siden):

Ja så det. Horribelt forslag. Men vi slipper vel ikke unna uansett når vi har en  EØS avtale? :shrug:
Men sverige får det hvertfall, så da blir det vel forbudt å kjøre inn i Sverige selv om man ikke skulle få det her.
Min dieselbil er 13 år, så blir berørt jeg også. Får bare se litt framover..

Ja det er horribelt forslag aner ikke om vi slipper unna i og med at vi har en Grunnlov som vi feirer hvert år ja mulig det blir i Sverige om de ikke klarer og vri seg unna ja vi får se litt framover 🙂

• Hjerte 1
Skrevet
22 hours ago, Maskinfører said:

Ja det er horribelt forslag aner ikke om vi slipper unna i og med at vi har en Grunnlov som vi feirer hvert år ja mulig det blir i Sverige om de ikke klarer og vri seg unna ja vi får se litt framover 🙂

Det er vel det vanlige. En eller annen kommer med et villt forslag, pressen plukker det opp, og så er det i gang. I det stille blir forslaget ikke vedtatt, mens saken lever videre i pressen og på folkemunne. For all del, det er sunt med debatt, men det er lite grunn til å være redd for slikt. Hadde vi vært medlemmer hadde vi hatt representanter innenfor systemet og kunne både være med i beslutningsprosessen og hatt norske med innsikt i hvordan det ligger an.

• Liker 4
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Det er vel det vanlige. En eller annen kommer med et villt forslag, pressen plukker det opp, og så er det i gang. I det stille blir forslaget ikke vedtatt, mens saken lever videre i pressen og på folkemunne. For all del, det er sunt med debatt, men det er lite grunn til å være redd for slikt. Hadde vi vært medlemmer hadde vi hatt representanter innenfor systemet og kunne både være med i beslutningsprosessen og hatt norske med innsikt i hvordan det ligger an.

Tviler sterkt på at de ville gjort noe som gavnet nordmenn da kommer EU trollet og tar dem de blir styrt av mørke krefter vi ikke ser ikke ulikt marionettedukker 

Skrevet
3 hours ago, Maskinfører said:

Tviler sterkt på at de ville gjort noe som gavnet nordmenn da kommer EU trollet og tar dem de blir styrt av mørke krefter vi ikke ser ikke ulikt marionettedukker 

Ja huff dyret i åpenbaringen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg mottok svake signaler via ham-radio nylig. Det var svenskene:

IMG_4712.thumb.jpeg.ca9d57e7b31804cbe040e9b39f224de8.jpeg

Hjälp, kan någon höra oss? Hjälp, vi är fångade av EU-trollet. Vi är slavar och Bryssel förtrycker oss! Skicka hjälp, snella!

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...