Gå til innhold

Ny Folkeavstemming om EU-medlemskap

EU-medlemskap?  

190 stemmer

1. 1. For EU-Medlemskap?

• Ja
      58
    • Nei
      95
    • Usikker
      37

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (På 20.4.2025 den 9.04):

EU drives nå av sin egen byråkratiske tyngde og overdrevne materialisme, med innebyggede mekanismer som sentraliserer makt, beslutninger og kapital.

Litt som at Oslo styrer Kautokeino?

• Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (42 minutter siden):

Litt som at Oslo styrer Kautokeino?

Argumentene dine faller som korthus.

Samene har de siste årene fått stadig mer selvstendighet, jfr Sametinget og Finnmarkseiendommen.

Brussel går motsatt vei…..

• Liker 2
Skrevet
rabler skrev (5 timer siden):

Hadde Lidl utvist litt større ydmykhet for norske arbeidsregler og fagforeninger hadde det ikke vært så enkelt å mobbe dem ut av landet.

Hadde de utvist forsiktighet også ville det kanskje gått bedre. De utvidet for mye for raskt i Norge.

Har Norge strengere arbeidsregler enn EU?
Kan det bety at hvis vi blir med i EU så må våre arbeidsregler tilpasses EU?

Skrevet (endret)

Man kommer ikke rundt det faktum at Norge var/er det eneste land hvor Lidl ikke ha fått det til - også utenfor EU (Sveits, USA, England).

Det kan kun bety at Norge/de norske kundene/de norske reglene er sære ift alle andre land.

Og det vet vi jo egentlig fra andre felt.

Endret av trikola
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, DJViking said:

Hadde de utvist forsiktighet også ville det kanskje gått bedre. De utvidet for mye for raskt i Norge.

Jeg vet ikke og dette var jo mange år siden. Jeg vet heller ikke om Lidl faktisk var fagforeningsfiendtlige eller om dette bare var bildet som ble tegnet i mediene. Det jeg husker fra den tiden var at de ikke klarte å være tydelige nok og kom med litt for mye corporate ikke-svar. Nå skal det sies at jeg ikke gadd å følge veldig godt med så dette er inntrykkene jeg sitter igjen med etter å ha fulgt diskursen litt fra sidelinjen og fra overskriftene. Det kom helt klart en del skittpakker fra de etablerte kjedene og mediene var jo ikke vanskelig å be, men selv om folk nok skjønte det så var det også en oppfatning om at ingen røyk uten ild.

Uansett hvordan det var så maktet ikke Lidl å informere nordmenn godt nok om hva de egentlig mente.

Vareutvalget var også litt tynt. Hadde de tatt inn mer norske varer i begynnelsen hadde de kanskje hatt litt mer hell.

Det jeg husker veldig godt var tomtene de fikk kjøpt. De som sto for tomtejakten for Lidl var ekstremt gode. Det var masser av helt fantastiske kremtomter. Rema 1000 fikk en ordentlig skatt da de endte opp med å kjøpe alle butikkene.

Endret av rabler
  • Liker 2
Skrevet
12 hours ago, DJViking said:

Det er en del av EØS allerede, så svaret er nei.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

På siden: elbilladeren på Lidl-parkeringsplassen i Årjäng virket med elbilforeningens ladebrikke i 2023.

Da tipper jeg at dette fungerer i hele Europa.

• Liker 2
Skrevet
rabler skrev (På 23.4.2025 den 3:43 PM):

Hadde Lidl utvist litt større ydmykhet for norske arbeidsregler og fagforeninger hadde det ikke vært så enkelt å mobbe dem ut av landet.

Bare tull, Lidl gjør det meget bra i Finland og som har tøffere fagforening enn her i Norge. Det samme gjelder Sverige.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Just now, Jarmo said:

Bare tull, Lidl gjør det meget bra i Finland og som har tøffere fagforening enn her i Norge. Det samme gjelder Sverige.

Som jeg utbroderte i neste post så var dette ett av problemene med Lidl sin kommunikasjon med det norske samfunnet. De klarte ikke å svare godt for seg på spørsmål om fagforening og arbeidsvilkår. Om dette var reelt eller ikke er uten relevans. Det er også mulig at Lidl har hatt en positiv utvikling på denne fronten siden de forsøkte seg i Norge.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
rabler skrev (Akkurat nå):

Som jeg utbroderte i neste post så var dette ett av problemene med Lidl sin kommunikasjon med det norske samfunnet. De klarte ikke å svare godt for seg på spørsmål om fagforening og arbeidsvilkår. Om dette var reelt eller ikke er uten relevans. Det er også mulig at Lidl har hatt en positiv utvikling på denne fronten siden de forsøkte seg i Norge.

Alt ble bare rot til slutt, dårlig ledelse og tilgang til lokaler, negative holdninger osv. Dårlige betingelser fra Norske grossister/leverandører, importregler osv.

Men som sagt, de gjør det bra innen EU nasjoner..

• Liker 2
Skrevet
rabler skrev (8 minutter siden):

Jada, vi er enige :)

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (12 timer siden):

Det er riktig.
I perioden med Lidl i Norge, gikk norske gigantkjeder, landbrukssamvirket, fagforeninger osv sammen om å lage tidenes mest vellykkede sverte- og desinformasjonskampanje for bransjen.
Resultatet ser vi nå med kartellvirksomhet, tilnærmet monopol og en prisutvikling som er mye høyere enn KPI.

Konkurransetilsynet har ikke gjort jobben sin og fremstår som lite troverdige.

Endret av Vokteren
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
12 hours ago, rabler said:

At den moralske norske forbruker var avgjørende har jeg lite tro på. Temu og Tesla selger begge som bare det her på berget 

• Liker 2
Skrevet
Smule8o skrev (4 minutter siden):

At den moralske norske forbruker var avgjørende har jeg lite tro på. Temu og Tesla selger begge som bare det her på berget 

Er jo ikke bare Lidl som har slitet med å etablere seg i Norge, også Iceland la ned sin siste butikk i fjor. Felles for dem begge er jo at de satser mye på egne varer, og det vil vell si import?. 

Skrevet
21 minutes ago, Mr.Duklain said:

Er jo ikke bare Lidl som har slitet med å etablere seg i Norge, også Iceland la ned sin siste butikk i fjor. Felles for dem begge er jo at de satser mye på egne varer, og det vil vell si import?. 

Nordmenn har muligens blitt ekstreme vanedyr etter alt for mange år med monopol fra Tine, Gilde og resten av Nortura og dets forløpere

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Smule8o skrev (58 minutter siden):

Nordmenn har muligens blitt ekstreme vanedyr etter alt for mange år med monopol fra Tine, Gilde og resten av Nortura og dets forløpere

Ja, tror nok at norske forbrukere foretrekker norskprodusert mat, men eget bilmerke har vi ikke, så vi må greie oss med Tesla og Volvo. 

Skrevet
18 minutes ago, Socketlicker said:

At JA-siden faller i samme måling og kun 33% sier ja til å gi bort norsk suverenitet og selvråderett til fremmed makt er positivt

Ja siden faller litt på denne målingen. Nei faller mye mer. Og mange usikre. En skikkelig debatt hadde kunne utjevnet det enda mer.

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...