Gå til innhold

Formel 1 - 2025

Hvilket Team holder du med i 2025 sesongen?  

66 stemmer

1. 1. Hvilket Team holder du med i 2025 sesongen?

• Alpine
      1
    • Aston Martin
      3
    • Ferrari
      16
    • Haas
      1
    • Stake Sauber
      0
    • McLaren
      25
    • Mercedes-AMG
      4
    • Racing Bulls
      0
    • Red Bull Racing
      7
    • Williams Racing
      9
  2. 2. Kommer Mohammed bin Sulayems FIA styre til å bli sittende ut sesongen?

• Ja
      32
    • Nei
      34
  3. 3. Hvilket "best of the rest" team holder du med

• Alpine
      2
    • Aston Martin
      7
    • Haas
      2
    • Racing Bulls
      0
    • Williams Racing
      11
    • Stake Sauber
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Lando sier Piastri kan få første stopp pga situasjonen. Ber om å ikke bli underkutta når de gjør dette.

Ok fra pitwall.

Lando blir underkutta pga tregt pitstop, pitwall ber de bytte. 

Kan være greit å få litt mer fakta på bordet?

Problemet er at et tregt pit-stop har ingenting med undercut å gjøre. Om Norris hadde pittet først og hatt et tregt pit-stop som gjorde at han mistet plassen så hadde de ikke byttet. Eller hvis Piastri hadde fått det trege pit-stoppet nå, så hadde ikke Norris fått beskjed om å vente og la Piastri ta igjen de sekundene.

Nå håper jeg at det i det lange løp er det beste for oss seere, 6 poeng Norris sin vei i drivers championship. Gjør det litt tettere. Men isolert sett, i dette løpet her, var det en idiotisk avgjørelse av McLaren synes jeg.

Skulle ønske Piastri kjempet mer i mot, slik han har gjort i noen andre situasjoner. Dette er faktisk F1, ikke barnehage.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med teamordre som Mclaren driver med her, så blir ingenting ein sensasjon lengre. Samme som med VAR i fotball. For oss fans av sporten, blir det her som å bruke viskelær kvar gong noko utanfor "scriptet" skjer. Det blir dølt, flatt, og sporten som heilheit tek skade av det. 

Situasjonen med Leclerc i kvalliken kan og nevnast. Hamilton kunne/burde ha taua Leclerc på langstrekka, så han muligens havna på fremste rad. Når Hamilton likevel hadde 5 plassars gridpen; tenk for ein ekstase det hadde vore for Ferrarifansen på heimebane..

• Liker 1
Skrevet
Comma Chameleon skrev (4 timer siden):

Om Norris hadde pittet først og hatt et tregt pit-stop som gjorde at han mistet plassen så hadde de ikke byttet. 

Der er vi uenige, det tror jeg absolutt McLaren hadde gjort. Historisk sett har de også gjort det i 24.

Skrevet (endret)
Caparzo skrev (2 timer siden):

Med teamordre som Mclaren driver med her, så blir ingenting ein sensasjon lengre. Samme som med VAR i fotball. For oss fans av sporten, blir det her som å bruke viskelær kvar gong noko utanfor "scriptet" skjer. Det blir dølt, flatt, og sporten som heilheit tek skade av det. 

Situasjonen med Leclerc i kvalliken kan og nevnast. Hamilton kunne/burde ha taua Leclerc på langstrekka, så han muligens havna på fremste rad. Når Hamilton likevel hadde 5 plassars gridpen; tenk for ein ekstase det hadde vore for Ferrarifansen på heimebane..

McLaren viser at de kan ha to førere i tett tittelkamp hvor begge fortsatt tenker på laget først. Denne mentaliteten kommer garantert fra Stella.

Dette får hele publikum i harnisk! Hvorfor hater de ikke hverandre? Når skal de krasje hverandre av banen? 

Jeg elsker det. Konspi-teoriene flyr, folk lager noen veldig morsomme.

Hadde Ferrari tenkt team først som McLaren hadde de sikkert gjort det bedre. Merkelig nok er det ifølge deg dritt når Mcl gjør det, men du vil ha slikt fra Ferrari.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Skrevet
DrAlban3000 skrev (9 timer siden):

Der er vi uenige, det tror jeg absolutt McLaren hadde gjort. Historisk sett har de også gjort det i 24.

Tenker du på Ungarn 24? Det var en undercut og ikke et tregt pit-stop. Fordi undercuts/strategi kan sees mer på som "vi velger hvem som skal komme først" så tolkes nok det litt annerledes enn uhell som trege pit-stop, DNF, punkteringer eller annet som kan skje. Vi så jo på Silverstone at de ikke valgte å bytte tilbake etter at Piastri fucket opp og fikk straffen.

Så om Norris hadde tatt første pit-stop i Monza og havnet bak pga. tregt pit-stop er jeg 99% sikker på at de ikke hadde byttet tilbake. 

wampster skrev (36 minutter siden):

Har RB fått litt mer orden på ting eller er bare monza litt mer egnet for RB bilen?

De gjør nok framgang og forstår mer hvordan de skal sette opp bilen, men jeg tipper at det meste her er at bilen/Max bare taklet low downforce veldig bra. Men det skaper bra racing å ha flere raske biler, så jeg håper RB er med å kjempe i fronten med McLaren og Ferrari ut sesongen.

Skrevet
wampster skrev (46 minutter siden):

Har RB fått litt mer orden på ting eller er bare monza litt mer egnet for RB bilen?

Det var trøbbel på bakrommet i helgen. Mclaren har mye marktrykk og kan tilsynelatende ikke redusere dette. Red Bull er veldig aerodynamisk effektiv. 

Skrevet
Sjørøver skrev (4 timer siden):

Det var trøbbel på bakrommet i helgen. Mclaren har mye marktrykk og kan tilsynelatende ikke redusere dette. Red Bull er veldig aerodynamisk effektiv. 

Aha, spennende.  Nice to know. Håper det kan bli litt tettere i topp 3 mot slutten av sesongen.

Skrevet (endret)
DrAlban3000 skrev (14 timer siden):

*bilde fjernet*

Basert på radiomeldingen til Piastri før han slapp Norris forbi, virker det ikke som dette var planlagt på forhånd. Presedensen som settes er at dersom en fører mister posisjon på grunn av en dårlig pitstop, altså utenfor egen kontroll, så skal det byttes tilbake. Det er denne presedensen mange reagerer på, ikke de ekstreme tilfellene som krasj eller motorhavari, der en fører faller helt utenfor poengene.

Norris var uansett den klart raskeste denne helgen, og han kunne sannsynligvis passert Piastri på egen hånd. Piastri så ut til å være ukomfortabel med biloppsettet. Hadde McLaren latt det skje naturlig, kunne de spart seg en del hodebry fremover. Samtidig var det nok strategisk lurt av Piastri å ikke sette seg imot, han har et godt forsprang i mesterskapet, og kan ha nytte av å ha “et ess i ermet” til en senere anledning der det kan bety mye mer.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Basert på radiomeldingen til Piastri før han slapp Norris forbi, virker det ikke som dette var planlagt på forhånd. 

Under løpet er det ofte mye følelser, dette var bestemt på forhånd.

Piastri var helt enig i avgjørelsen. Hver søndag har du McLaren takes som ikke har rot i virkeligheten. Hvorfor? Svarene er veldig enkle å få tak i.

Det virker som flere (kanskje spesielt du) har veldig vanskelig for å akseptere det McLaren har fått til i år, å ha to førere i toppen som kjemper om vm tittel - hvor førerne bytter plass og er kompiser etterpå. 

https://racingnews365.com/oscar-piastri-takes-definitive-stance-on-contentious-mclaren-team-orders-call

Gjør litt bedre research a 😊

Endret av DrAlban3000
  • Liker 5
Skrevet (endret)
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Under løpet er det ofte mye følelser, dette var bestemt på forhånd.

Piastri var helt enig i avgjørelsen. Hver søndag har du McLaren takes som ikke har rot i virkeligheten. Hvorfor? Svarene er veldig enkle å få tak i.

Det virker som flere (kanskje spesielt du) har veldig vanskelig for å akseptere det McLaren har fått til i år, å ha to førere i toppen som kjemper om vm tittel - hvor førerne bytter plass og er kompiser etterpå. 

https://racingnews365.com/oscar-piastri-takes-definitive-stance-on-contentious-mclaren-team-orders-call

Gjør litt bedre research a 😊

Du har selvfølgelig lov til å være McLaren-fan og mene at teamordren var helt riktig. På samme måte har jeg og andre lov til å se det annerledes og mene at det kan være ødeleggende for mesterskapet. Dette er jo nettopp en diskusjon om tolkning og meninger.

Selv vil jeg ikke definere meg som McLaren fan, men så er jeg heller ikke så mye fan av team heller egentlig, jeg er fan av førere, forlater Verstappen eksempelvis Red Bull kommer jeg til å hoppe videre på neste team han blir en del av som mitt "hoved team". Og av de som er på banen nå er jeg absolutt en fan av Piastri og hans personlighet. Så kan en jo snakke om bias enten den ene eller andre veien noe vi alle har. 

I tweeten du selv viser til, modererer Alex Brundle seg i kommentarfeltet og skriver hva han egentlig skulle ønsket, og omtaler situasjonen som «They got themselves in a muddle that’s for sure». Som viser at dette ikke er så sort hvit som du vil ha det til. Dette er også poenget mitt, diskusjonen handler om meninger, og mange tunge stemmer i miljøet deler samme vurdering som meg og andre. Blant andre Toto Wolff, The Race, Autosport og flere har pekt på at teamordren i Monza var unødvendig og setter en presedens McLaren kan få problemer med senere i sesongen.

image.thumb.png.3e0e5a4174bd5c4ddebe9a51ea70abb5.png

image.thumb.png.c99fa9c52f036d0ade6949a22a85fc3a.png

At Piastri selv er diplomatisk i intervjuer etter løpet er typisk Piastri, da jeg og tror (merk at jeg sier tror) at han innser at dette er noe han kan bruke senere. Dog i post-race presskonferansen slapp han gjennom en liten antydning: 

Sitat

But when the question about that very same radio message came up, Piastri did let slip a hint that he wasn’t entirely convinced the swap was fully in line with the papaya rules.

“I think the radio call kind of says enough,” he said with a wide smile. “I’m sure we'll discuss it again.”

Kilde : https://www.motorsport.com/f1/news/pandora-box-mclaren-opened-monza/10757874/

Så avslutningsvis syns jeg vi kan prøve å diskutere her uten å henge ut hverandre, be folk gjøre "research" for å prøve å vinne diskusjoner over helt subjektive meninger. 

Andre Kilder siden vi er så kilde fokuserte i dag: 
https://www.the-race.com/formula-1/mclaren-trap-italian-gp-monza-team-order-norris-piastri/
https://www.the-race.com/formula-1/needless-silly-our-verdict-on-mclaren-oscar-piastri-lando-norris-team-order/
https://www.autosport.com/f1/news/wolff-mclaren-set-very-difficult-precedent-with-f1-italian-gp-swap/10757659/
https://racingnews365.com/f1-fans-deliver-overwhelming-verdict-in-mclaren-team-order-call
https://www.formel-1.no/2025/09/08/mclaren-leker-med-ilden-pa-monza/ 

Det handler ikke om «mangel på research», men om ulike tolkninger. Derfor synes jeg vi heller bør holde oss til sak og respektere at folk ser dette forskjellig, i stedet for å dra diskusjonen over på personlige stikk som du gjør her. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke en McLaren fan, jeg bare poengterer de til tider merkelige meningene ift McLaren. Her skal vi altså tro at Oscar lyver til media og teamet, at han egentlig er kjempesint fordi Lando får fordeler, at Zak og Stella støtter Lando mer enn Oscar, at britisk bias ga han 10sek straff på Silverstone (gjerne sammenlignet med Russel som om de situasjonene er like) og blablabla. Hat og rykter på løpende bånd, samtidig som førerne respekterer hverandre og har snart 100 runder tett racing.

Det du må forstå er at absolutt alle i media vil at du skal skrive det du gjør. De jobber på spreng for å skape kampen vi så i 21, drama og krasjing!  De kan ikke fordra den tittelkampen vi ser nå, uten hat og drama kommer det ikke mange klikk.

Om jeg er McLaren fan nå har jeg vært både Verstappen og Hamilton fan tidligere, for denne trenden er for meg det kjipeste med sporten. Den mediadrevne tongue-in-cheek journalismen er søren meg kreft i skrift form.

Og ja, det sitter langt inne å bytte plass. Ifjor var det lando som satte spørsmålstegn ved avgjørelsen, men var helt enig etterpå. Det du så fra Piastri var en veldig normal reaksjon.

Det er fullstendig unaturlig, og når han kom seg til hektene var han både enig og rolig. Da er vel saken ferdig? 

Skrevet (endret)

Jeg har sett F1 siden Keke Rosberg, mer eller mindre. At det ble gitt stallorder i et sett på 80-90-2000- tallet finner dere på nettet.

Alt var helt vilt, snakk om bestikkelser, betaling til stewards, spionering, sabotasje, korrupsjon, svarte penger, folk som var innom Pit Osv..

Dagens gjeng kan man sammenligne med Sølvgutter på Julaften..

Endret av Jarmo
Skrevet
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke en McLaren fan, jeg bare poengterer de til tider merkelige meningene ift McLaren. Her skal vi altså tro at Oscar lyver til media og teamet, at han egentlig er kjempesint fordi Lando får fordeler, at Zak og Stella støtter Lando mer enn Oscar, at britisk bias ga han 10sek straff på Silverstone (gjerne sammenlignet med Russel som om de situasjonene er like) og blablabla. Hat og rykter på løpende bånd, samtidig som førerne respekterer hverandre og har snart 100 runder tett racing.

Det du må forstå er at absolutt alle i media vil at du skal skrive det du gjør. De jobber på spreng for å skape kampen vi så i 21, drama og krasjing!  De kan ikke fordra den tittelkampen vi ser nå, uten hat og drama kommer det ikke mange klikk.

Om jeg er McLaren fan nå har jeg vært både Verstappen og Hamilton fan tidligere, for denne trenden er for meg det kjipeste med sporten. Den mediadrevne tongue-in-cheek journalismen er søren meg kreft i skrift form.

Og ja, det sitter langt inne å bytte plass. Ifjor var det lando som satte spørsmålstegn ved avgjørelsen, men var helt enig etterpå. Det du så fra Piastri var en veldig normal reaksjon.

Det er fullstendig unaturlig, og når han kom seg til hektene var han både enig og rolig. Da er vel saken ferdig? 

Jeg opplever at du trekker inn momenter som egentlig ikke er en del av denne diskusjonen, som britisk bias, Silverstone, hat eller rykter. Det er ikke det vi snakker om her. Temaet er den konkrete avgjørelsen McLaren tok i Monza, hva vi synes om den, og hva den kan bety for fremtidige situasjoner i sesongen, og selvfølgelig hva vi helst skulle se at ble gjort annerledes.

Dette handler ikke om regler, ulovligheter eller objektive fakta hvor du enten tar feil eller har rett, eller diskusjoner som kan tapes eller vinnes. Det handler om hvordan vi tolker og vurderer en spesiell situasjon. Der kan vi ha ulike meninger, og det er helt greit, sålenge vi diskuterer saklig. McLaren er ikke lovpålagt å følge den presedensen de la seg på dette løpet, og de står helt fritt til å gi akkurat de team ordrene de måtte ønske, uten at det betyr at jeg må like det av den grunn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...