tingo Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar 4 hours ago, Fantomtegningen said: Kan jeg koble HDD fra hovedkortet, installere Linux, koble til HDD, alt good and dandy? Ja, det kan du. Og - det kan være lurt - da er du helt sikker på at ingenting blir rørt på den disken. Ting å sjekke først: - sjekk at disken ikke er koblet sammen i en eller annen rar Windows-only raid eller speilingsfunksjon (dette er normalt ikke gjort, men det er utrolig hva folk får til med Windows-PC'ene sine - og som de etterpå glemmer at de har gjort) - sjekk at disken kan leses av Linux (leses - ikke skrives); boot en "liveusb" minnepinne med den Linux-distribusjonen du velger å bruke, og se at alle diskene du forventer dukker opp (Windows-disken vil også dukke opp her) 2
Fantomtegningen Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Takk for gode innspill! Ser ut som jeg må bare være ekstra forsiktig og følge med at jeg ikke klikker igjennom på auto-pilot. 😛 Må kanskje bite det sure eplet og kjøpe en ekstern disk eller noe, men satt i går og vurderte å kjøpe abonnement hos Jottacloud, men ser de har bare program for Win/Mac. Noen som har Jottacloud på Linux? Eller er har dem nettbasert opplasting også? Uten å begynne å søke meg blå i Google jungelen, men er det noen spesifikke folk dere anbefaler å følge med på / lese om? Kommer til å unngå terminal tunge distros, mest sannsynlig blir det Bazzite eller lignende. 1
rozon Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar 17 minutes ago, Fantomtegningen said: Må kanskje bite det sure eplet og kjøpe en ekstern disk eller noe, men satt i går og vurderte å kjøpe abonnement hos Jottacloud, men ser de har bare program for Win/Mac. Noen som har Jottacloud på Linux? Eller er har dem nettbasert opplasting også? https://docs.jottacloud.com/en/articles/1436855-jottacloud-cli-for-linux-debian-packages 3
JAH Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar 52 minutes ago, Fantomtegningen said: Må kanskje bite det sure eplet og kjøpe en ekstern disk eller noe, men satt i går og vurderte å kjøpe abonnement hos Jottacloud, men ser de har bare program for Win/Mac. Noen som har Jottacloud på Linux? Eller er har dem nettbasert opplasting også? Det går fint å laste opp via nettleseren. Personlig bruker jeg Rclone til synke mot Jottacloud. Rclone er terminalbasert, men det finnes 3dje parts programmer for gui. 1
Fantomtegningen Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar (endret) 42 minutes ago, rozon said: https://docs.jottacloud.com/en/articles/1436855-jottacloud-cli-for-linux-debian-packages Helt rått! Selv om lesningen ga meg en "mhm, jaha, I see, hmmmm.... Skjønner ingenting jeg" følelse, men tror nok det skal løse seg. 😛 Endret 21. januar av Fantomtegningen 1
agvg Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Fantomtegningen skrev (48 minutter siden): Helt rått! Selv om lesningen ga meg en "mhm, jaha, I see, hmmmm.... Skjønner ingenting jeg" følelse, men tror nok det skal løse seg. 😛 Kommersielle programvare har det med og gi deg slike metoder, Jottacloud kunne på Ubuntu ha lagt installasjonen inn i det grafiske pakkesystemet, Ubuntu sin "AppStore". Men de gidder ikke forde kundemassen er liten og for mange av brukerne er denne installasjonen helt normal og logisk. Har ikke sjekket om Jottacloud ligger i Ubuntu så det kan hende jeg surver unødvendig. 2
rozon Skrevet i går, 08:15 Skrevet i går, 08:15 On 1/21/2026 at 8:51 AM, Fantomtegningen said: Skjønner ingenting jeg Du finner helt sikkert en AI du kan snakke med som ikke har noe annet ønske enn å hjelpe deg å lykkes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå