Gå til innhold

Linux - Hvilken distro?

Gjest Slettet-l4Gadwj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Testet CachyOS med Cinnamon, gedigen skuffelse, virket som det manglet en hel del basic apps og simple ting jeg forventer et OS skal ha ved install, ingen hurtigtast komboer fungerte heller. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
a_aa skrev (16 timer siden):

Jeg mistenker at det er her at Void-installeren kan bli mer ømfintlig for feil.

Start og slutt er første og siste sektor i partisjonen. Og første sektor i første partisjon må være etter partisjonsinfoen, som på en gpt disk vel bruker 34 sektorer hvis jeg ikke husker feil. Og pga. logisk/fysisk sektorstørrelse "problemet", så er det vanlig at første partisjon starter på 2048 (går fint "opp" for div. bruk) og at partisjoner slutter på en "sektor delelig med 8". Selv bruker jeg ofte sektor 40 (laveste >34 som er delelig med 8 ) som start på første partisjon. Og på gpt-disker må det være plass til en backup av partisjonsinfo på slutten av disken (også 34 sektorer mener jeg å huske), derfor du ser i videoen at siste sektor i siste partisjon er lavere enn antall sektorer oppgitt for disken.
Jeg vil jo anta at installeren til void håndterer/sjekker disse start og slutt sektorene og at ingen partisjoner overlapper hverandre.

Og, for ordens skyld, for å boote et UEFI-system holder det at én av partisjonene på en av diskene i maskinen er en EFI systempartisjon, en trenger ikke en slik partisjon på hver/flere disk(er).

La ikke merke til at skjermbildet ditt viste at det både var sda og sdb der ... 😋

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

https://itsfoss.com/best-linux-beginners/

Jeg lister opp fra den siden:

1. Ubuntu. Her finnes også undervarianter som kubuntu, xubuntu, Lubuntu. Merk at Ubuntu(GNOME) og kubuntu anbefaler minst 6GB RAM. Har en mindre enn det så bør en velge en av de andre.

2. Linux Mint

3. Zorin OS

4. elementary OS

5. Linux Lite

Jeg vil legge til at det er mange distroer som kan brukes.

Skrevet

Nå nærmer det seg ett år siden jeg gikk over til CachyOS. All skremselspropagandaen om hvor dumt det var for en relativt fersk Linux-bruker å bruke en Arch-basert distro som "daily driver", har vært sterkt overdrevet. Jeg leser om folk som kun kjører oppdateringer i helgene i tilfelle noe skulle skjære seg, men jeg har ikke hatt et eneste problem med oppdateringer siden jeg begynte med Arch, selv ikke med Linux-kernel 7 oppdateringen. Det eneste problemet jeg har hatt etter byttet, er knyttet til Windows-dualbooten, som jeg knapt har brukt. Windows Update har overskrevet bootloaderen min to ganger, men det er det jo ikke akkurat CachyOS sin skyld. Er man komfortabel med å lære noe litt nytt og å lære seg litt bruk av Terminal vil jeg gå bresjen for å si at Arch baserte distroer fint kan funke for alt fra nybegynnere til mer erfarne. Hele overgangen fra Windows til Cachy har virkelig satt fyr på interessen min for PCer igjen. 

image.thumb.png.68f830165a5e27b00fa157e6438eaa60.png

• Liker 6
Skrevet (endret)
11 hours ago, Svein M said:

Jeg vil legge til at det er mange distroer som kan brukes.

Har brukt Windows og Linux siden de første utgavene av begge deler. Konklusjonen gjennom alle år, fram til nå har vært "Linux på server, Windows på arbeids-pc". Ved at Windows 11 begynte å gå aldeles helt bananas, med krav til pålogging hos Microsoft, AI funsjoner som jeg ikke vil ha, Recall og markedsføring av div produkter jeg heller ikke ville ha, så bestemte jeg meg for å kjøre gjennom en test av alle de vanlige "mainstream" linuxsdistroene som finnes på markedet.

Av de som jeg testet så var det ikke en eneste en som ikke kunne brukes. Det som var felles for de alle var at de var enklere og hurtigere å installere enn Windows, og ut i fra det som jeg fikk testet, så var det ingen av dem som hadde større mangler eller feil. Da blir det jo egentlig en smakssak hva man foretrekker å bruke.

Ettersom jeg har sansen for "gammel Windows" dvs Windows før Windows 11, så ble det Linux MInt som ble det naturlige valget for meg. Har testet ut Mint på mange forskjellige typer PC, og den har kjørt bra alle steder. Skulle kriteriet vært "nytt flott og moderne" da tror jeg at valget heller hadde vært Linux Fedora. 

Mitt krav til et operativsystem det er at det skal være "usynlig" og aldri forsøke å konkurere med bruker om hvem som har kontroll over PC og hvilke data som kommuniseres ut og inn til Internett. Tror nok at de alle fleste Linux distroene møter det kravet.

Hadde trodd at overgangen til Linux skulle medføre litt problemer og at man savnet noe, men faktisk ikke i det hele tatt, og det hele kjører både feilfritt og problemfritt. For min del så ble det Linux Mint, og den vet jeg fungerer med touch skjerm, flip skjerm (Lenovo Yoga) og alle de PC  typen jeg hat testet den på.

Før i tiden så var det slik at man byttet tilbake til Windows på grunn av at Linux på desktop PC ble for tungvint. Nå har jo rollene blitt byttet om, slik at det er debloating og tweeking av Windows som blir for tungvint.

Ellers så finnes det jo også en veldig bra utgave av Windows, og det er Windows 10 IOT. Haken med den er jo bare at den ikke er til salgs for vanlige brukere. Hadde den vært til salgs, så hadde den jo vært et bra alternativ. 

Endret av arne22
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har brukt Bazzite ganske lenge på Asus Rog Ally, og jeg kommer til å kun installere Bazzite på min nye desktop gaming PC. Anbefales hvis du vil ha noe som ligner på SteamOS.

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 hours ago, Evil-Duck said:

Nå nærmer det seg ett år siden jeg gikk over til CachyOS. All skremselspropagandaen om hvor dumt det var for en relativt fersk Linux-bruker å bruke en Arch-basert distro som "daily driver", har vært sterkt overdrevet.

Nå har jeg kun et fåtalls timer med CachyOS som jeg trykket på for en stund siden og som jeg selv engstet meg litt for å installere, så kan jeg si at det tok ikke mange minuttene å finne ut av terminal og installasjon av diverse programmer. 
Faktisk første på ganske lenge jeg forsøkte å huske kommandolinjer etter å ha søkt på wikien (har absolutt ingen erfaring fra Linux eller terminalbruk før installasjonen).

Jeg kommer garantert (med mindre det skjer noe katastrofalt) å installere CachyOS når jeg oppgraderer Pc'en, forhåpentligvis ved lansering av RDNA5. Eventuelt før hvis Microslop gjør Win10 ubrukelig.

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Skrevet (endret)
a_aa skrev (På 13.6.2026 den 21.51):

Jeg må vel uansett skifte den dårlige gamle SSD-en snart, og etter det kan det hende jeg prøver meg på Void igjen. :) 

I kveld tok jeg ut den dårlige gamle SSD-en, satte inn en ny WD Blue 1TB SATA* SSD og prøvde meg på Void igjen. Første forsøk gikk rett hjem, så jeg heller fortsatt til at årsaken til de tidligere mislykkede forsøkene hadde med feil i den gamle SSD-en å gjøre.

Av det jeg ikke fikk rettet opp i på live-kjøringen tidligere, funker nå blåtann knirkefritt og HDMI-lyd er krystallklar. Fortsatt har jeg ikke fått multimedia-tastene på tastaturet - det får bli knoting senere.

Rotet med config-fil for brannmur såpass at jeg fikk null internett, så jeg slo av tjenesten ved å slette symlink i "aktivert tjeneste-mappen", dermed var internett tilbake igjen :) Må fikse den config-filen etter hvert.

Ellers har jeg funnet et Void-svar på Synaptic: OctoXBPS (som ikke er en offisiell del av Void-prosjektet). Er man avventende til terminalbruk ifm installasjon mv, ser det ut som et godt alternativ.

Lav ressursbruk på tomgang (ca 300 MB under MX Linux og Zorin Lite), selv om jeg ble overrasket over hvor mye ekstra blåtann-tjeneste koster i minnebruk.

image.thumb.png.d5f8118abd58824a200b07ddadc63fab.png

Har ennå ikke installert Flatpak. Skal se på det etterhvert, er blitt vant til Brave som ikke er i Void-repos.

Kjenner meg definitivt igjen i at PC-interessen har våknet igjen! 

*: Da jeg åpnet laptopen (2014-modell), oppdaget jeg at den faktisk hadde en ubrukt M2-slot 😲. Burde nok ha sjekket litt før jeg svidde av 2 tusinger på gammel SATA, her burde jeg nok gått for en M2 som potensielt kunne vært flyttet over til en nyere maskin etter hvert.

------OPPDATERING DAGEN DERPÅ--------:

I tillegg til Void-manualen, fant jeg to kilder som var til hjelp med å få konfigurert Void etter installasjonen: 
https://computingforgeeks.com/void-linux-post-install-setup/ og 
https://dev.to/memlenz/the-fun-beginners-guide-to-bluetooth-on-void-linux-38p0

I tillegg har jeg droppet planene om Flatpak - og valgte heller en småskummel løsning for å få installert Brave: Jeg har knyttet meg til tredjeparts-repo :ninja: nærmere bestemt: https://codeberg.org/JakeAtLinux/void-repo. Det er selvsagt en risiko ved å gjøre dette, både mtp sikkerhet og at det kan bli kræsj mellom offisielle void-utviklede pakker og pakker fra Jake@Linux en eller annen gang i fremtiden. Den risken aksepterte jeg. 
image.png.92cf7ae14c15c6a81e8e7c8f2cef6b93.png

Gjenstår å sette meg inn i cron, jeg vil legge til regelmessig kjøring av fstrim / og av xbps-install -Sy. Deretter blir det stort sett å justere på skrivebordsmiljøet, tror jeg.

------OPPDATERING ENDA NOEN DAGER SENERE --------:

Fant nok en indikasjon på at void-installeren er kresen på hardware, lagt i spoileren:

Spoiler

Sjekk fra 3:18 ut i YT-videoen fra samme fyr (Jake@Linux) som vedlikeholder tredjeparts-repoet jeg har knyttet til meg,  https://youtu.be/AQ8f_rBXK0w?si=NMdbFfSbLRww4xEd&t=198 
"We're going to use CF disk. Uh we are doing a EFI system, so we're going to use the second paragraph here. So we're going to do a GPT mandatory partition with the FAT32 um at least 100 megabytes and it's got to have the EFI system uh type and it's got to be mounted at /boot/efi. I've had people complain to me that they still have issues even though they do this correctly. That could be something to do with your hardware, your motherboard, your BIOS, whatever. Unfortunately, as much as I hate saying this, it works on my system. So, if it doesn't work for you still, you're going to have to check for your personal hardware."

Endret av a_aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...