a_aa Skrevet lørdag kl 19:58 Skrevet lørdag kl 19:58 Har akkurat sett gjennom denne YT-videoen, som handler om Void Linux (pt #23 på distrowatch.com, opp fra #65 fra da videoen ble publisert): Den distroen ser jo ut til å være over snittet bra? Men det var deler av videoen som jeg ikke forstod 100%, og som sikkert kan inneholde snubletråder jeg ikke er klar over. Jeg oppfatter 3-4 hovedgrep her: et initieringssystem som er enklere og raskere, et konsept der du heller legger til tjenester du trenger enn å fjerne overflødige tjenester fra en "overinstallasjon", store muligheter for å påvirke hvordan kjøring utføres ("run-filer"), kjapp og kraftig pakkebehandler. Ulemper er mer knotete installering og ferdigstilling av system, og færre valgmuligheter i standard-repositories (dog kan flatpack brukes). Det kan se ut som at Void er i ferd med å bli det nye Arch, btw... Noen som har erfaring med denne distroen, og som kan fortelle om de snubletrådene jeg ikke er klar over ? 1
vortex Skrevet lørdag kl 21:18 Skrevet lørdag kl 21:18 1 hour ago, a_aa said: Har akkurat sett gjennom denne YT-videoen, som handler om Void Linux (pt #23 på distrowatch.com, opp fra #65 fra da videoen ble publisert): Den distroen ser jo ut til å være over snittet bra? Men det var deler av videoen som jeg ikke forstod 100%, og som sikkert kan inneholde snubletråder jeg ikke er klar over. Jeg oppfatter 3-4 hovedgrep her: et initieringssystem som er enklere og raskere, et konsept der du heller legger til tjenester du trenger enn å fjerne overflødige tjenester fra en "overinstallasjon", store muligheter for å påvirke hvordan kjøring utføres ("run-filer"), kjapp og kraftig pakkebehandler. Ulemper er mer knotete installering og ferdigstilling av system, og færre valgmuligheter i standard-repositories (dog kan flatpack brukes). Det kan se ut som at Void er i ferd med å bli det nye Arch, btw... Noen som har erfaring med denne distroen, og som kan fortelle om de snubletrådene jeg ikke er klar over ? Ikke glem at distrowatch er meget unøyaktig, da den bare baserer seg på antall klikk på distronavn i listene, dvs klikker jeg meg innom Void 37 ganger i løpet av en dag så regnes det som 1 besøk pr klikk. Når det er sagt, det er morro å utforske nye distroer 1
quantum Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden a_aa skrev (På 6.6.2026 den 21.58): et initieringssystem som er enklere og raskere, et konsept der du heller legger til tjenester du trenger enn å fjerne overflødige tjenester fra en "overinstallasjon", store muligheter for å påvirke hvordan kjøring utføres ("run-filer"), kjapp og kraftig pakkebehandler. Ulemper er mer knotete installering og ferdigstilling av system, og færre valgmuligheter i standard-repositories (dog kan flatpack brukes). Det kan se ut som at Void er i ferd med å bli det nye Arch, btw... Null erfaring med Void, men alle de tingene der tilstreber vel de fleste distroer, unntatt knotete installering og innskrenka repo-utvald, da. Noen lykkes bedre enn andre. "Mininmal installasjon" har jo mange som valg under installering f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå