Gå til innhold

Hvordan går det med din egenberedskap ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare en liten påminnelse til alle som ikke ønsker å legge alle eggene i samme kurv.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tror-ikke-nordmenn-er-forberedt-det-blir-kaos/17490904/

De fleste nordmenn har heldigvis fortsatt et bevisst forhold til plan A, B og C til tross for at globalistene og markedsliberalistene gjør alt for å bryte ned vår stolte selvbergingstradisjon
Vår jordnærhet, våre sekundærboliger, naturressurser, nærhet til friluftsliv, jakt, fiske, grønnsakhage, bær, frukt, vedfyring osv gjør at vi i Norge har gode muligheter hvis noe skjer.

De sterkt urbane og sentraliserte kulturene vil få vesentlig større utfordringer.

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Vokteren skrev (På 1.3.2025 den 22.26):

Bare en liten påminnelse til alle som ikke ønsker å legge alle eggene i samme kurv.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tror-ikke-nordmenn-er-forberedt-det-blir-kaos/17490904/

De fleste nordmenn har heldigvis fortsatt et bevisst forhold til plan A, B og C til tross for at globalistene og markedsliberalistene gjør alt for å bryte ned vår stolte selvbergingstradisjon
Vår jordnærhet, våre sekundærboliger, naturressurser, nærhet til friluftsliv, jakt, fiske, grønnsakhage, bær, frukt, vedfyring osv gjør at vi i Norge har gode muligheter hvis noe skjer.

De sterkt urbane og sentraliserte kulturene vil få vesentlig større utfordringer.

Bare en påminnelse etter Spanias massive strømbrudd i dag til de som sverger til atomkraft og vindkraft.

https://www.vg.no/nyheter/i/AvVVz5/stort-stroembrudd-i-spania-paavirker-ogsaa-portugal

https://energiwatch.no/nyheter/fornybar/article16731394.ece

Disse energiformene er enten vanskelige å regulere eller er svært væravhengige

Endret av Vokteren
Skrevet

No har ein ikkje fått konkludert kva som var grunnen til straumbrotet i Spania, men det VG artikkelen omtalar er at ein mistenker at feilen ligg på høgspentledningane og dermed ikkje har nok som helst med energikjeldene å gjere.

Uansett så er atomkraft ikkje væravhengig i det heile tatt, einaste untaket er ved så ekstrem tørke at det ikkje er mogleg å oppdrive kjølevatn. Atomkraft er ikkje utan ulemper då det er sårbart særleg for driftsstans og nødvendig vedlikehold.
Atomkraft er heller ikkje vanskeleg å regulere. Det verste som kan skje med eit atomkraftverk i forhold til regulering er at dersom straumproduksjonen blir for stor så kan ein risikere å måtte ventilere ut damp utanom turbinane. Det er ein heilt uproblematisk måte å regulere kraftproduksjonen på, men det har sjølvsagt den ulempen at det er vekkasta energi å sleppe ut varm damp utan å få utnytta energien til noko konstruktivt.

Vindkraft derimot er veldig væravhengig, det er likevel fint mogleg å minimere ulempane ved å satse på mange ulike energiformer. Statistisk sett så flater energiproduksjonen ut då det særleg er på sommarhalvåret at det kan være lite vind. Her vil utbredt bruk av solceller kunne kompansere ved at det typisk er meir solenergi å hente om sommaren.
På same måte blir det motsatt om vinteren der det ofte er mykje vind men lite sol.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Uansett så er atomkraft ikkje væravhengig i det heile tatt

LITT upraktisk til egenberedskapen, jeg tviler på at jeg har plass i kjelleren min..
MEN fint at det rører seg i denne tråden, jeg ba kona finne fram klorin da jeg IKKE har fylt opp vann-kannene enda..
En annen ting, bør man vurdere et aggregat? Eller blir det litt over-kill i strøm-landet Norge? 
KUNNE jo vært greit for kjøleskap / frysere? Og så slipper du jo ha lageret fullt med batterier til elektronikken som neppe virker allikevel... 😄 

Skrevet

Om dette med egenberedskap:  jeg kjøpte like godt en geigerteller for å kunne sjekke om det er tilstede skumle stoffer, men sliter VELDIG med å få testet denne detektoren.. 😬  Er det noen som har tips om hvordan denne kan sjekkes? En kompis foreslo å be brannvesenet sjekke den da de bør ha utstyr for å sjekke eget utstyr? Noen som vet?
Jeg HAR for øvrig funnet ut at den ikke reagerer på ioniske røkvarslere (med Americium-241) siden jeg fant tre stykker 'på lager' her.. Men strålingen fra disse er jo utrolig svak da.

Skrevet

Da spørs det hva slags stråling den måler. Am-241 sender ut alfa-partikler, som stoppes med et papirark(?) Du må da eksponere den radioaktive kilden så alfapartiklene kan treffe måleren din.. 

Tror jeg, kjernefysikken min er begrenset til fysikk på ingeniørhøgskolen..

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Kahuna skrev (25 minutter siden):

Am-241 sender ut alfa-partikler, som stoppes med et papirark(

Du har helt rett der ja! Men jeg tror ikke det er mulig å 'ta ut' kilden fra detektoren.. Og som du skriver så stoppes Alfa-partiklene av det meste så plasten i detektoren slipper neppe inn noe som helst derfra, det må nok andre kilder til.

Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden):

Mulig du kan teste instrumentet ditt på en banan eller paranøtte

Takker for det tipset og BRA link! Men jeg TROR de gir så lav stråling at det ikke lar seg detektere.. 

Endret av Woff
Skrevet
Woff skrev (1 time siden):

LITT upraktisk til egenberedskapen, jeg tviler på at jeg har plass i kjelleren min..
MEN fint at det rører seg i denne tråden, jeg ba kona finne fram klorin da jeg IKKE har fylt opp vann-kannene enda..
En annen ting, bør man vurdere et aggregat? Eller blir det litt over-kill i strøm-landet Norge? 
KUNNE jo vært greit for kjøleskap / frysere? Og så slipper du jo ha lageret fullt med batterier til elektronikken som neppe virker allikevel... 😄 

Det skal normalt sett ikkje være nødvendig å desinfisere. Vanleg reint vatn på heilt normalt reine dunkar skal være tilstrekkeleg om du fyller dunken heilt opp og oppbevarer den mørkt. Det er likevel sikrast å desinfisere for å være heilt på den sikre sida. Klorin er litt upraktisk ettersom du uansett må skylle godt med reint vatn frå springen for å få vekk all kloren. Vil anbefale å bruke desinfisering som er laga for slikt bruk, dette kan du kjøpe hos alle som selg utstyr til brygging av øl og vin. Fordelen med disse desinfiseringsmiddela er at dei ikkje er giftige slik at det ikkje er nødvendig å skylle like godt. 

Straumaggregat kan være fornuftig, men du bør ha ein klar plan for bruken. Å ha eit støyande aggregat utanfornhuset og med open dør/vindu for skøyteledninga så er ikkje det veldig praktisk. Husk også at tilgangen til bensin kan bli ei urfordring, så om det blir krig eller krise så er det ikkje gitt at du får like mykje nytte ut av aggregatet som du eigentleg vil ha. 

• Hjerte 1
Skrevet

Har man bensinaggregat må man fylle 98 oktan, dagens 95 oktan er ikke mulig og lagre over tid. Og en bør starte aggregatet opp kanskje en gang i mnd så det holdes i trim.

Kommunikasjon er jo en utfordring, sikringsradioen er vel det eneste som er tilgjengelig for vanlig folk, det er en tjeneste basert på VHF-radioer, det er masse repeatere så de kan ha en enorm dekning. Mange av disse repeatere er helt uavhengig av strømnettet så de fungerer uansett.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
The Avatar skrev (26 minutter siden):

Det skal normalt sett ikkje være nødvendig å desinfisere. Vanleg reint vatn på heilt normalt reine dunkar skal være tilstrekkeleg om du fyller dunken heilt opp og oppbevarer den mørkt. Det er likevel sikrast å desinfisere for å være heilt på den sikre sida. Klorin er litt upraktisk ettersom du uansett må skylle godt med reint vatn frå springen for å få vekk all kloren. Vil anbefale å bruke desinfisering som er laga for slikt bruk, dette kan du kjøpe hos alle som selg utstyr til brygging av øl og vin. Fordelen med disse desinfiseringsmiddela er at dei ikkje er giftige slik at det ikkje er nødvendig å skylle like godt. 

Straumaggregat kan være fornuftig, men du bør ha ein klar plan for bruken. Å ha eit støyande aggregat utanfornhuset og med open dør/vindu for skøyteledninga så er ikkje det veldig praktisk. Husk også at tilgangen til bensin kan bli ei urfordring, så om det blir krig eller krise så er det ikkje gitt at du får like mykje nytte ut av aggregatet som du eigentleg vil ha. 

Har vurdert å kjøpe et par av disse. Noen som har erfaringer?

https://www.xxl.no/lifestraw-lifestraw-go-2-0-650ml-aegean-sea-vannfilter-bla/p/1237073_1_Style

Skrevet
The Avatar skrev (27 minutter siden):

Aggregat er velegnet så lenge du har tilgang på drivstoff.
Holder en knapp på solceller med batteri og muligheter for øydrift

Skrevet
agvg skrev (2 timer siden):

Har man bensinaggregat må man fylle 98 oktan, dagens 95 oktan er ikke mulig og lagre over tid

Hvor får man tak i 98 oktan? De 2-3 nærmeste bensinstasjonene fører ikke lenger annet enn bensin med etanol-tilsetning så jeg må kjøpe heptan til gressklipperen.. 

Aggregat er litt tricky. Jeg har forsåvidt råd til å kjøpe det men jeg har *null* bruk for det i det daglige så den vil jo bare stå i kjelleren og ruste bort. Mulig dette er et område der det lønner seg å skaffe en beredskapsvenn? Noen du kjenner som faktisk har aggregat og bruker det jevnlig. Ha en kanne bensin stående som du sirkulerer 2 ganger i året. Så kan han bruke den kanna som går ut på dato som leie?

• Hjerte 1
Skrevet
Kahuna skrev (10 minutter siden):

Hvor får man tak i 98 oktan? De 2-3 nærmeste bensinstasjonene fører ikke lenger annet enn bensin med etanol-tilsetning så jeg må kjøpe heptan til gressklipperen.. 

Aggregat er litt tricky. Jeg har forsåvidt råd til å kjøpe det men jeg har *null* bruk for det i det daglige så den vil jo bare stå i kjelleren og ruste bort. Mulig dette er et område der det lønner seg å skaffe en beredskapsvenn? Noen du kjenner som faktisk har aggregat og bruker det jevnlig. Ha en kanne bensin stående som du sirkulerer 2 ganger i året. Så kan han bruke den kanna som går ut på dato som leie?

Det er vel bare Esso og Shell som selger 98 oktan, dog ikke på alle stasjoner.

Du har en app som heter refuel fra Amcar som lister opp de stedene som selger 98 oktan.

Har 5 - 6 aggregater, brukte de mye før men nå driver jeg ikke så mye med slik ting som krever 240V i bushen.

strøm er problematisk, du kan jo kjøpe noen store bilbatterier for og lade mobiler, lommelykter o.l, samt ett passende solcellepanel for og holde batteriet friskt. Men skal du f.eks holde liv i ei brønnpumpe o.l så er jo aggregat eneste løsning. Ett problem med bensin er jo begrensninger på mengden du kan lagre lovlig, ett dieselaggregat er jo enkler men er tungt og dyrt. Har ett lite ensylindret dieselaggregat, fungerer fint men det bråker så ille at du er redd ørene skal begynne og blø.

Men som sagt er jo bilbatterier billige, har endel gamle slike som er "defekte" men fungerer greit som en stor powerbank.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Woff skrev (4 timer siden):

Om dette med egenberedskap:  jeg kjøpte like godt en geigerteller for å kunne sjekke om det er tilstede skumle stoffer, men sliter VELDIG med å få testet denne detektoren.. 😬  Er det noen som har tips om hvordan denne kan sjekkes?

hos tannlegen? men spørs vel om de vil la deg styre med dette hos dem :p

de går å gjemmer seg bak døra i naborommet når de tar røntgen-bilder, så noe potente greier må det være i de apparatene de bruker?

btw, er dette gangbart for test?

Sitat
  • Ved ein verkstad utanfor Ulefoss ligg det omkring 5000 tonn radioaktivt avfall i slagghaugar i naturen.

• Avfallsstoffa frå gruvedrifta inneheld både uran og thorium, radioaktive stoff som kan vere farlege.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/vil-at-radioaktivt-avfall-fra-sove-gruver-skal-lagrast-i-ein-betongkloss-1.17349015

Endret av Mr.M
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vil man preppe skikkelig bør man ta amatøradiolisensen, da har man en mulighet til og kommunisere over lange avstander med rett utstyr, faktisk med hele verden.

Skrevet
Vokteren skrev (På 1.3.2025 den 22.26):

I en langvarig krise så vil man nok måtte begynne og flytte folk ut av byene. Tatt den avslappede holdningen til beredskap så er det neppe nødstrøm til alle vann og avløps installasjoner f.eks i Oslo.

Mitt lokale renseanlegg fikk dieselaggregat for bare ett par år siden, det finnes neppe noen plan for alle de pumpestasjonene som er spredt utover. De er klargjort for aggregatdrift ser jeg, men ingen sitter på hundrevis av aggregater. Kan tenkes at tank om og sentraliserer all kloakkhåntering kan være en stor svakhet vs lokale løsninger.

Men jeg har fortsatt en utedass så med litt oppfiksing skal jeg greie meg, verre med dasspapirberdskapen, har jo ikke engang papiraviser....   ;)

Skrevet
agvg skrev (26 minutter siden):

Vil man preppe skikkelig bør man ta amatøradiolisensen, da har man en mulighet til og kommunisere over lange avstander med rett utstyr, faktisk med hele verden.

er mye man kan eller bør ha, hvis man skal noe som skikkelig monner kan man sikkert brenne av noen millioner kr.

tenker da på eget tilfluktsrom med ventiler, dører, aggregat, og alt mulig rart som beskytter i ulike scenario av krig og katastrofer

https://norfo.no/tilfluktsrom/

https://www.tilfluktsrom.no/

siden færreste av oss er millionærer, må en vel bare regne med å stryke med temmelig kjapt hvis "jorda går under", et par dunker vann og noen esker med mat holder ikke lenge.

Skrevet
agvg skrev (40 minutter siden):

Men jeg har fortsatt en utedass så med litt oppfiksing skal jeg greie meg, verre med dasspapirberdskapen, har jo ikke engang papiraviser....   ;)

Jeg antar at en mosedott er like egnet i dag som for 300 år siden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...