Gå til innhold

BMW i4 M50/edrive40 tråden!


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (12 minutter siden):

17"? Damn. Har den mindre bremser og da for å få plass?

e40 basic har ikke M bremser (minde diameter på skiver gjør at 17" passer)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Hehe nei det håper jeg BMW er for gode for..Det er sånt VV/Audi/Skoda driver med.

Tromler skal liksom gi lengre levetid,men de virker jo ikke så bra som skivebremser og de ruster. Nei,jeg ser ikke for meg at BMW vil velge noe slikt. Men de leker jo med tanken om å levere AWD som bare fungerer fremover...altså ikke ved rygging. Det vil i så fall ødelegge en del for imaget til BMW..bare halveis xDrive...

Skrevet
15 minutes ago, Complexity said:

17"? Damn. Har den mindre bremser og da for å få plass?

348x30 mm foran, 345x20 mm bak. Minste felg 17" fra fabrikk.

Tesla 3 og y har 320x25 mm foran, 335x20 mm bak. Minste på 3 er 18", på y er minste 19" men folk har testet med 18" der noen felger passer. P-modeller har større med 355x25 foran og 335x20 bak. Sånn sett er det egentlig ikke voldsomme dimensjoner på tesla bremser med f.eks 320x25 foran. En helt vanlig Leaf  har f.eks 282x28 mm foran, 1.5 tomme mindre skiver, men tykkere. 

Skrevet
obygda skrev (1 minutt siden):

 Men de leker jo med tanken om å levere AWD som bare fungerer fremover...altså ikke ved rygging.

Kilder? vet det enkelte kinesere bare har enveis kobling på framhjulene som gjør at AWD kun fungerer i "drive" . Så er jo ikke ett nytt konsept, men har ikke sett noe om at BMW vurderer ett slikt system. 

Skrevet
1 minute ago, obygda said:

Tromler skal liksom gi lengre levetid,men de virker jo ikke så bra som skivebremser og de ruster. Nei,jeg ser ikke for meg at BMW vil velge noe slikt. Men de leker jo med tanken om å levere AWD som bare fungerer fremover...altså ikke ved rygging. Det vil i så fall ødelegge en del for imaget til BMW..bare halveis xDrive...

Har hamret en del på tilhengere med trommelbremser. Blir vel ikke helt sammenlignbart men føler at trommelbremser er noe drit.

Siden de er lukket er de jo mindre utsatt for ekstern slitasje - men de har da også mye dårligere kjøling og kan lett overopphete.

Menmen de får bare styre så får vi se om noen år hvor vedlikehomdsfrie de er.

Awd kun forover blir jo MG saksøkt for da de bruker dette billige simple trikset for å øke rekkevidden på sine awd biler.. Blir skremt om BMW også begynner å tulle med slikt.

Skrevet (endret)
6 minutes ago, kremt said:

348x30 mm foran, 345x20 mm bak. Minste felg 17" fra fabrikk.

Tesla 3 og y har 320x25 mm foran, 335x20 mm bak. Minste på 3 er 18", på y er minste 19" men folk har testet med 18" der noen felger passer. P-modeller har større med 355x25 foran og 335x20 bak. Sånn sett er det egentlig ikke voldsomme dimensjoner på tesla bremser med f.eks 320x25 foran. En helt vanlig Leaf  har f.eks 282x28 mm foran, 1.5 tomme mindre skiver, men tykkere. 

Nå veier vel model 3 500 kilo mindre og Y sånn 2-300 kilo mindre så så for meg at BMW benytter enda større bremser bare.

Tesla sine 18" passer ikke på Model 3 performance nei. Dvs det finnes noen som har klart å presse dem på og dermed fått en ganske nedslipt caliper etter en stund.

Endret av Complexity
Skrevet
Syar-2003 skrev (14 minutter siden):

Det er ikke oppgitt wltp tall med vinterdekk. Forskjellen mellom dine 20" sommerhjul og 18" sommerhjul er ca 3 mil (i wltp tall)

IMG_2107.thumb.jpeg.6e90bff29e88a41ca27b55e551365373.jpegIMG_2106.thumb.jpeg.70430736a1ca84fad7c40967a9197258.jpegIMG_2108.thumb.jpeg.c84b9cefbe7dfd022f0f7d5e2bdb9987.jpegIMG_2109.thumb.jpeg.607776d915c846714d53f0c25872d5fd.jpeg

Ganske ubetydelig og ikke noe jeg merker i hverdagen. Vertfall klarer ikke jeg å måle noen nevneverdig forskjell. 

Forskjellene dukker nok ikke opp i større grad før man kjører lengre turer. Uansett er 2.5 mil ikke noe jeg vil gjøre styggere for å oppnå. 

Med min kjørestil i mitt område med mine turer opplever jeg ikke noen nevneverdig forskjell. 

Skrevet
kremt skrev (8 minutter siden):

348x30 mm foran, 345x20 mm bak. Minste felg 17" fra fabrikk.

Tesla 3 og y har 320x25 mm foran, 335x20 mm bak. Minste på 3 er 18", på y er minste 19" men folk har testet med 18" der noen felger passer. P-modeller har større med 355x25 foran og 335x20 bak. Sånn sett er det egentlig ikke voldsomme dimensjoner på tesla bremser med f.eks 320x25 foran. En helt vanlig Leaf  har f.eks 282x28 mm foran, 1.5 tomme mindre skiver, men tykkere. 

Ser ut til at M Bremse skivene front har samme diameter men er tykkere 348x36

Passer M50 (min "vanlige" brembo M , ikke M-tech 374mm) , passer ikke e40, denne https://www.finn.no/mobility/item/406326398

IMG_2110.thumb.png.6fcd0d56418c8aad3a103fab4626bc13.png

Skrevet
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Ganske ubetydelig og ikke noe jeg merker i hverdagen. Vertfall klarer ikke jeg å måle noen nevneverdig forskjell. 

Forskjellene dukker nok ikke opp i større grad før man kjører lengre turer. Uansett er 2.5 mil ikke noe jeg vil gjøre styggere for å oppnå. 

Med min kjørestil i mitt område med mine turer opplever jeg ikke noen nevneverdig forskjell. 

245/255 i 20" er ikke galt nei. Men med 868M i varianten 255/285 og 20x10 felg bak blir det betydelig. 

IMG_2105.jpeg

Skrevet

Med hva anngår rekkevidde diskusjonen, så er jeg bare gla for å ha en bil med skikkelige dekk nå og ikke noen ultraeffektive elbil dekk som ofrer alt for økt rekkevidde. Dunlop Enasave EC300 som sto på Leafen var ekstremt skumle og uforutsigbare dekk så fort det begynt å bli litt vann på veien. Nexen dekkene jeg ikke husker modellnavn på som stå på E-Soulen var og megakjipe dekk med en gang det ble litt vått og sleipt på veien, nervøse og uforutsigbare. Hankook Ventus S1 Evo og goodyear eagle f1 asymmetric 5 som jeg har hatt på BMWen har på den andre siden vært en fryd, meget godt grep og forutsigbarhet uansett forhold (selvfølgelig med unntak av snøv og is). Så jeg merker hvertfall at jeg er villig til å ofre ganske mange mils rekkevidde i bytte mot skikkelige UHP dekk. 

  • Liker 3
Skrevet
Evil-Duck skrev (17 minutter siden):

Kilder? vet det enkelte kinesere bare har enveis kobling på framhjulene som gjør at AWD kun fungerer i "drive" . Så er jo ikke ett nytt konsept, men har ikke sett noe om at BMW vurderer ett slikt system. 

https://www.bmwblog.com/2025/03/06/bmw-neue-klasse-awd-reverse-snow-ice/

Der..det er ikke bekreftet endelig,men det er noe uavklart der ennå. F.eks så har andre produsenter som MG en idiotløsning. Selv VW har en halveis idiotløsning som krever at man må sette bilen ikke bare i traction control men også legge inn auto hold for å sikre at alle 4 hjul faktisk bidrar til fremdrift ved igangsetting på glatt føre. Dersom elektronikken merker at bilen sklir f.eks bakover mens bakhjulene spinner forover..så dekobles AWD systemet til VW...høres vilt ut,men er bekreftet av VW som visstnok lover en SW. Slike idiotløsninger brukes for å beskytte komponenter i bilen og BMW har fått krasse tilbakemeldinger fra norske kunder om å IKKE legge begrensninger som dette eller det MG har levert på sine biler..Hva BMW faktisk vil levere vet jeg ikke ennå..men forventer at de IKKE lager en 90% løsning..Vi får se..

Skrevet

Om man leser litt nøyere hos BMWBlog vil man se at wltp rekkevidden til M60 faktisk er økt.
Til 552km som max. Det er nok grunnet bedre effektivitet i den nyere drivlinjen/motor.

Sitat

According to BMW’s Dutch site, the i4 M60 achieves a WLTP range of 432 to 551 kilometers

Dagens M50 er oppgitt hos bmw med rekkevidde 417–521 km

Skrevet
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

245/255 i 20" er ikke galt nei. Men med 868M i varianten 255/285 og 20x10 felg bak blir det betydelig. 

IMG_2105.jpeg

Synes det var ekstrem lite forskjell i utseende her..i alle fall mellom de to første fra venstre mot høyre..

Skrevet (endret)
obygda skrev (6 minutter siden):

Synes det var ekstrem lite forskjell i utseende her..i alle fall mellom de to første fra venstre mot høyre..

Det er fra venstre til høyre
20" 868M (8.5" og 10" med 255/285 dekk i 35 og 30 profil)
20" 862l (8.5" og 9" med 245/255 dekk i 35 profil)
19" 861M (8.5 og 9" med 245/255 i 40 profil)
 

Dette er dog cgi bilder fra konfigurator.

Endret av Syar-2003
Skrevet

En betydelig del av hoppet nedover på 868M felgene der er vel og at de bruker Pirelli P-Zero dekk på den pakken som nok spiser mer rekkevidde enn at de har noe bredere dekk foran og bak. 

Skrevet
obygda skrev (11 minutter siden):

https://www.bmwblog.com/2025/03/06/bmw-neue-klasse-awd-reverse-snow-ice/

Der..det er ikke bekreftet endelig,men det er noe uavklart der ennå. F.eks så har andre produsenter som MG en idiotløsning. Selv VW har en halveis idiotløsning som krever at man må sette bilen ikke bare i traction control men også legge inn auto hold for å sikre at alle 4 hjul faktisk bidrar til fremdrift ved igangsetting på glatt føre. Dersom elektronikken merker at bilen sklir f.eks bakover mens bakhjulene spinner forover..så dekobles AWD systemet til VW...høres vilt ut,men er bekreftet av VW som visstnok lover en SW. Slike idiotløsninger brukes for å beskytte komponenter i bilen og BMW har fått krasse tilbakemeldinger fra norske kunder om å IKKE legge begrensninger som dette eller det MG har levert på sine biler..Hva BMW faktisk vil levere vet jeg ikke ennå..men forventer at de IKKE lager en 90% løsning..Vi får se..

BMWs respons på spekuleringene står jo i artikkelen

Sitat

Short answer: yes. We brought the concerns to BMW, who stated the following: the ASM on the front can do all the work in a “reverse in snow and ice condition.” Like many other parts of Neue Klasse, the technical bits are sadly still under wraps. But the statement certainly implies the ASM comes to life for reversing maneuvers and these earlier reports were inaccurate. But, we can’t be sure. At the very least, it ensures that BMW has considered the fact that many people want all-wheel drive, all the time, when they buy a car that advertises such.

Så BMW selv sier at motoren vil fungere i revers. 

Skrevet
Syar-2003 skrev (34 minutter siden):

245/255 i 20" er ikke galt nei. Men med 868M i varianten 255/285 og 20x10 felg bak blir det betydelig. 

IMG_2105.jpeg

Ja, ganske ubetydelig. De performance hjulene er jeg veldig glad jeg valgte bort. Mener jeg traff innertier på felgvalget, selv om utseende etc. er smakssak.

Kjøper ikke en bil i den kategorien for så og gå ned på felgdimensjon på sommerhjula mener jeg. Vinterhjul er en ting, da er det greit med mer gummi/profil men å gå ned en tomme på felg for å spare 2.5 mil rekkevidde hadde jeg aldri gjort. Ikke på en bil som dette. 

 

Skrevet
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

BMWs respons på spekuleringene står jo i artikkelen

Så BMW selv sier at motoren vil fungere i revers. 

Det er en fordel å lese artikler fra start til slutt 🙂

Skrevet
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

De performance hjulene er jeg veldig glad jeg valgte bort. Mener jeg traff innertier på felgvalget, selv om utseende etc. e

Du sier hele tiden "du velger bort" ting. Sannheten er at du ikke valgte bort 20" 868M (255/285). Du valgte bort 858m 18" (som er standard) og valgte 862l 20" som tillegg/ekstrautstyr. 😉

Ja de 862l blooming felgene i sølv (tilbudt frem tom 2024 modell) var ingen innertier utseendemessig (som mange har uttrykt). BMW har tydeligvis tatt det til etterretning. Ble en forbedring med sølv/sort invertert mellom felg og plastic inserts 👍

  • Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det er ikke oppgitt wltp tall med vinterdekk. Forskjellen mellom dine 20" sommerhjul og 18" sommerhjul er ca 3 mil (i wltp tall)

IMG_2107.thumb.jpeg.6e90bff29e88a41ca27b55e551365373.jpegIMG_2106.thumb.jpeg.70430736a1ca84fad7c40967a9197258.jpegIMG_2108.thumb.jpeg.c84b9cefbe7dfd022f0f7d5e2bdb9987.jpegIMG_2109.thumb.jpeg.607776d915c846714d53f0c25872d5fd.jpeg

Bare et spørsmål...

med en batteripakke med 81ish kwt kapasitet og et forbruk på 19.5kwt. Hvordan får man dette til å bli 474km.? 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...