Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold

Gargantua

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
frohmage skrev (34 minutter siden):

Jeg synes ikke noen har noe med hvordan andre bruker lønna si.

Nei, hvis de brukte apanasjen til våpenhandel eller prostitusjon så ville det selvsagt vært helt greit for oss.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Skrevet
Folkflesk skrev (7 minutter siden):

Nei, hvis de brukte apanasjen til våpenhandel eller prostitusjon så ville det selvsagt vært helt greit for oss.

Hvem har gjort det?

Skrevet
Folkflesk skrev (1 minutt siden):

Ikke enig i at er totalt likegyldig hva apanasjen brukes til.

Nei, men skal vi bry oss om hva apanasjen brukes til etter at den er gitt bort? Det er ikke MetteMarit som kjøper horer og kokain, såvidt vi veit.

Skrevet (endret)
frohmage skrev (5 minutter siden):

Nei, men skal vi bry oss om hva apanasjen brukes til etter at den er gitt bort? Det er ikke MetteMarit som kjøper horer og kokain, såvidt vi veit.

Nei, hvis hun gir det videre til en sønn som bruker det på horer og kokain så er det iallefall ikke greit for meg.

Endret av Folkflesk
Skrevet
Folkflesk skrev (8 minutter siden):

Nei, hvis hun gir det videre til en sønn som bruker det på horer og kokain så er det iallefall ikke greit for meg.

Hva om hun gir det videre til en som gir det videre til en som kjøper knark?

Skrevet
frohmage skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke noen har noe med hvordan andre bruker lønna si.

Så om statsministeren vår (eller en annen minister) blir tatt i å kjøpe narkotika, betale håndverkere sorte penger, henge med/gi penger til tungt kriminelle så er du av formeningen av at det skal ikke noen andre bry seg om...?

Vill mening å ha

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (Akkurat nå):

Så om statsministeren vår (eller en annen minister) blir tatt i å kjøpe narkotika, betale håndverkere sorte penger, henge med/gi penger til tungt kriminelle så er du av formeningen av at det skal ikke noen andre bry seg om...?

Vill mening å ha

Jo, men det har de vel ikke gjort? Dette handler jo om ha noen andre har brukt pengene til.

Skrevet

Før dere avsporer helt; apanasje og vanlig lønn ligner veldig på hverandre, men det er noen forskjeller. 

Jobben som skal utføres fra kongehus og vanlig arv.taker er også veldig forskjellig. 

Uansett opphav, er det selvfølgelig ikke greit å bruke sine penger på kriminalitet. Kongelig, eller ikke!

Vi har heldigvis politi og rettsvesen som skal føre slike saker, slik at vi normalt slipper offentlig skittentøyvask i media. 

Tilbake til apanasje; dette er en godtgjørelse de viktigste elementer av kongehuset mottar, som påskjønnelse for den utmerkede(?) plikten de har tatt på seg for å være Norges Monarki ansikt utad, 24/7. 365 dager i året. Uansett vær og føre, pandemi, terror eller fotballkamp: de rojale må alltid være på jobb, må alltid være beredt, og må aldri drite seg ut offentlig på samme måte som inngiftede stesønner (muligens) kan tillate seg. 

Derfor er apanasjen ganske så betydelig. For all del! Men den påvirkes ikke direkte av hva de velger å bruke pengene på. Det er ikke slik at kongehuset vil få justert apanasje i tråd med bøter eller andre utgifter til Marius levesett. Apanasjen beregnes ikke ut fra de faktiske kostnadene. Så hvis de velger å dekke inn bøter fra apanasjen 2025, så synd for de; det er penger de kunne ha brukt annerledes.

Det jeg vil frem til, er at vi skattebetalere betaler det samme. Ikke en krone hverken mer eller mindre pga Marius’ liv, eller denne saken. 

Skrevet (endret)
Vinterro skrev (På 15.8.2024 den 23.39):

Synes at det han sier i telefonsamtalen er mer vanvittig enn at det publiseres.

Jeg synes det er vanvittig at det finnes gapestokk i Norge i 2025.

Hva Høyby har gjort må han sannsynligvs ta sin straff for, men det mediakjøret, bøker og annet ligner ingen ting. Journalistgribbene og mobben jakter i lag. DET er skremmende!

Det finnes daglig haugevis av artikler og det spres også masse usannheter mens menneskeliv brettes ut for alle. Fråtsing i personlige tragedier går utover mange, også de rundt.

Marius Høyby er ingen offentlig person. Han har ikke valgt dette og lider sannsynligvis under det. Rusmisbruk kan jo være en flukt fra virkeligheten. Rusmissbruk, kokain og alkohol kan også få folk til å gjøre ting de aldri ville ha gjort i nyktern eller edru tilstand.

Det forsvarer selvsagt ikke det han har gjort, men skal vi ha gapestokk i tillegg til fengselstraff?

Og verre skal det sannsynligvis bli. Overskriftene og historiene må stadig overgå det forrige eller mettes folk. Det blir vanlig og kjedelig. Klikkene uteblir...

På meg virker det som om mange ønsker at folk skal ødelegges for alltid. De skal aldri få muligheten til å ta sin straff og begynne på nytt, som Høyrepolitikeren som ønsket Viggo dit peppern gror, for noe han gjorde som barn.

Endret av Nixy
  • Liker 1
Skrevet
Nixy skrev (1 time siden):

Marius Høyby er ingen offentlig person. Han har ikke valgt dette og lider sannsynligvis under det.

Når en er stesønn til kongehuset og velger å:

• bli sammen med influensere,
  • henge med kriminelle,
  • ta narko i lange baner,
  • bruke statusen sin til å ikke bli tatt av politiet for småting i lang tid,
  • får mamma/stepappa til å dekke over/minimalisere at du "klasker til damer i ny og ne",
  • får store summer av kongehuset/apanasjen for å holde alt dette i gang,
  • legge ut bilde på sosiale medier av at du viser fingern til avisene/se og hør m.m. 
  • samt en myriade av andre ting

så blir det vanskelig å si at han ikke har valgt det.
Han kunne, som alle andre, tatt en utdanning og begynt å jobbe som en "normal" person.

Skrevet
^fmj skrev (15 timer siden):

Fått 20 000 kroner per måned, det reelle beløpet er nok langt høyere. Denne saken har gjort at jeg nå er for avskaffelsen av monarkiet. Ikke på grunn av det Høiby har gjort, men på grunn av måten hele denne suppa har blitt håndtert av kronprinsparet ++.

Mange monarkimotstandere som gnir seg i hendene nå.

Og «suppa» rundt lille Marius er en vesentlig årsak.
Hvis kongehuset i tillegg betaler saksomkostningene, er jeg redd løpet er kjørt for det norske monarkiet.

Skrevet

Harald er konge. Jeg og mange andre var spente på om hvordan han var i forhold til Olav, da Olav døde. Men, Harald har vært topp. Allikevel bør Harald være Norges siste konge. 

• Liker 3
Skrevet
Nixy skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er vanvittig at det finnes gapestokk i Norge i 2025.

Hva Høyby har gjort må han sannsynligvs ta sin straff for 

[…]

... som Høyrepolitikeren som ønsket Viggo dit peppern gror, for noe han gjorde som barn.

Helt enig! Marius, og ikke minst alle ofrene, fortjener å få ført saken sin utelukkende i rettssalen — ikke gjennom media som jakter spektakulære vinklinger og flest klikk!

Forøvrig er Viggo helt frikjent alle anklager fra Baneheia! Han var ikke med på ugjerningen, men ble snakket inn i saken av gjerningsmann, i et (dårlig) forsøk på å renvaske seg selv. Slett politi-arbeid, med abnormt tunellsyn, gjorde det ikke akkurat bedre.. [tråd]

Også den gang var gapestokk og media kjapt ute med å konkludere. 

Skrevet
Krig og fred skrev (26 minutter siden):

Harald er konge. Jeg og mange andre var spente på om hvordan han var i forhold til Olav, da Olav døde.
Men, Harald har vært topp. Allikevel bør Harald være Norges siste konge. 

Jeg bidrar med langvarig applaus, ja trampeklapp faktisk, til dette kravet blir oppfylt. 👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...