Gå til innhold

Er fiber-bredbånd en flopp? Trådløst bredbånd er nå billigere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man ser på prisen for Starlink-antenne over tre år så blir det under en hundrings i måneden. Om man i tillegg sparer flere hundrelapper på abonnementet er det en no-brainer.

Det er kanskje mulig å overta antenne/abonnement fra noen andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
John-B skrev (9 timer siden):

Hadde det ikke vært for prisen på antennen, hadde jeg uten tvil erstattet fiber (800 kr) med starlink (400 kr), men pga de 4000 kr for antennen er nok fortsatt mobilt bredbånd det billigste valget for meg (4G router kostet meg 300 kr)

300,-? Det må vel ha vært en sponset pris, eller noe som lå nederst i billigdisken? ;) Jeg finner i hvert fall ikke noe brukbart (LTE Cat6 eller høyere) til under tusenlappen, det meste ser ut til å koste fra 1300,- og oppover.

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 4.4.2025 den 9.35):

Tja, det er jo ikke spesielt dyrt? Jeg byttet nettopp fra 4G (cat.4) router til 5G (cat.20) router på hytta og den kostet mer enn en Starlink-antenne. I tillegg kommer antenne. Nå hadde jeg det fra før, men er du i et område med dårlig dekning vil en 5G router + god antenne fort koste nærmere 10.000,-.

Du trenger ikke å bruke 10.000 kr, på finn.no finner du gode 5G antenner (gjerne Zyxel NR7101) som ikke er låst til operatør for 2500-3000 kr.
Zyxel NR7101 forsterker 4G/5G signalene med 10 dBi og skal kunne gi deg godt internett på hytta i kombinasjon med en enkel wifi router. Foutsetter at mobilsignalene er såpass at du kan snakke i mobil utendørs.

Skrevet (endret)
diskusj skrev (2 timer siden):

Du trenger ikke å bruke 10.000 kr, på finn.no finner du gode 5G antenner (gjerne Zyxel NR7101) som ikke er låst til operatør for 2500-3000 kr.
Zyxel NR7101 forsterker 4G/5G signalene med 10 dBi og skal kunne gi deg godt internett på hytta i kombinasjon med en enkel wifi router. Foutsetter at mobilsignalene er såpass at du kan snakke i mobil utendørs.

10dBi er bare i high band, som du kan glemme å få inn om du er langt fra basestasjonen. Gain i low band er bare 5dBi. Jeg er 22km unna basestasjonen, og den hadde ikke virket hos meg. Bruker 2 st. Poynting LPDA-A0092 antenner som har nesten 11dBi gain i low band. Dvs. 4 ganger så kraftig signal som NR7101. Det holder til ok dekning, men skal nå montere opp en Poynting XPOL-2-5G i tillegg på de to siste antenneinngangene. Forhåpentligvis gir det meg litt bedre dekning på mid-band (1800MHz) der vi sliter litt nå.

Men for de som kan snakke greit i mobil på hytteverandaen fungerer den sikkert fint. Jeg kan bare glemme sånt. Når vi kjøpte hytta for over 20 år siden monterte vi en GSM fasttelefon med tvilling-kort koblet til utendørs Yagi-antenne for å kunne prate. Brukte den løsningen inntil wifi tale kom. 

Det ser ikke ut som NR7101 støtter 12V heller, den må ha PoE? Så for hyttebruk vil man fort måtte kjøre den via inverter, eller få tak en 12V PoE injector (som da må konvertere opp 12V til ~50V som 802.3af bruker).

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Skrevet

Ser Telenor har helt andre priser i Sverige (priser i SEK fra telenor.se)
250/250 439,-
500/500 539,-
1000/1000 639,-
Standard liste priser, via Telenor sitt fiber nett (priser gyldig fra august 2024)

kraftig provoserende for å si det diplomatisk...........

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
On 4/4/2025 at 7:10 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

300,-? Det må vel ha vært en sponset pris, eller noe som lå nederst i billigdisken? ;) Jeg finner i hvert fall ikke noe brukbart (LTE Cat6 eller høyere) til under tusenlappen, det meste ser ut til å koste fra 1300,- og oppover.

Ja noe billig Aliexpress-greier, men den har fungert ok og gitt høyere hastighet enn 50/50 fiber abonnementet mitt.

On 4/4/2025 at 10:55 AM, Trulss said:

Om man ser på prisen for Starlink-antenne over tre år så blir det under en hundrings i måneden. 

Det er jo sant, men pga hyppige endringer i markedet, er det slett ikke sikkert at Starlink er beste løsningen lenger om 1 år. Plutselig kan det dukke opp et nytt billig mobil bredbånd abonnement f.eks, så er ikke villig å "binde" meg noe mer enn 1 år fremover...

Skrevet

Slik prisene har utviklet seg i det siste ser de ut til å gå opp, og ikke ned. Dermed føler jeg Starlink blir mer og mer aktuell siden prisen pr. mnd halveres i forhold til norske tilbydere.

Allente som forsøker fremstå som en nasjonal leverandør av TV og nett tilbyr knapt mobilt bredbånd noe sted i landet. I realiteten har man få tilbydere å velge mellom, og prisene er horrible. Starlink er et kjærkomment tilskudd.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Til info, ser bahnhof.no starter sin inntreden i Norge, de lover å presse pris, men når jeg søker opp over 5G, så er det relativt kostbart i forhold til fiber. Så noen som bor mer sentralt til og evt får opp priser på fiber?

Skrevet (endret)
On 4/4/2025 at 10:55 AM, Trulss said:

Om man ser på prisen for Starlink-antenne over tre år så blir det under en hundrings i måneden. Om man i tillegg sparer flere hundrelapper på abonnementet er det en no-brainer.

Det er kanskje mulig å overta antenne/abonnement fra noen andre?

Starlink er kjekt, men fungerer ikke god til alt. Eks. er det ganske så høy forsinkelse for å fungere tilfredstillende til flere aktiviteter. Det er også problematisk å ha en god jevn dataflyt over tid. I tillegg styrter vel flere titalls av de daglig og brenner delvis opp i atmosfæren.

Thousands of satellites are due to burn up in the atmosphere every year – damaging the ozone layer and changing the climate

burn up during re-entry, they release chemicals such as metal oxides and nitrogen oxides. The full composition of these emissions remains unclear. But key pollutants found in satellite debris are known to affect the atmosphere's thermal balance

https://theconversation.com/thousands-of-satellites-are-due-to-burn-up-in-the-atmosphere-every-year-damaging-the-ozone-layer-and-changing-the-climate-251845#:~:text=When spacecraft burn up during,potentially driving global climate change.

Man tjener mye penger på det nå, ved å ikke "ta sorgene på forskudd" som rammer barna våre om 10-30 år.

Endret av Theo343
Skrevet
Theo343 skrev (5 timer siden):

Starlink er kjekt, men fungerer ikke god til alt. Eks. er det ganske så høy forsinkelse for å fungere tilfredstillende til flere aktiviteter. Det er også problematisk å ha en god jevn dataflyt over tid. I tillegg styrter vel flere titalls av de daglig og brenner delvis opp i atmosfæren.

Thousands of satellites are due to burn up in the atmosphere every year – damaging the ozone layer and changing the climate

Sammenlignet med anslagsvis 50 tonn med meteorer som brenner opp i atmosfæren daglig er bidraget fra satellitter minimalt. Meteorene er også ofte metalliske.

https://www.smithsonianmag.com/blogs/national-museum-of-natural-history/2022/08/11/5-facts-about-meteors-and-meteorites-that-are-out-of-this-world/

Starlink har typisk 30-50ms forsinkelse etter hva jeg har skjønt. Uproblematisk til det aller meste bortsett fra hardcore gaming. Når det gjelder jevn dataflyt så er det litt få satellitter i polare baner ennå, så korte avbrudd på noen sekunder kan forekomme. Igjen ikke et stort problem for de fleste applikasjoner, men også et problem som vil bli mye mindre på sikt og til slutt forsvinne. 

Den største ulempen med Starlink er slik jeg ser det identisk med 5G, nemlig lav opp-hastighet. For de som laster opp store mengder data, f.eks backup av bilder og video til skyløsninger, er ikke Starlink eller 4G/5G å foretrekke. Fiber vil gi 10-20 ganger så høy hastighet opp. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 4/11/2025 at 1:16 AM, Jens Kr. Kirkebø said:

Starlink har typisk 30-50ms forsinkelse etter hva jeg har skjønt.

Det er helt riktig. Men 30-50ms (typisk 45-46ms) og av og till brudd fungerer absolutt ikke bra for eks. en streamer som sender i realtid og ønsker å ha en kvalitet bedre enn 720p uten å buffre i mange minutter mellom seg selv og seerne. Det er mange realtime streamere (ikke offline youtubere som laster opp) som har prøvd og gått vekk fra Starlink igjen. Dette komprimeres også ganske så hardt så det er ikke spesielt bånbdredde krevende ift. hva også Starlink kan tilby i UL. Men varierer opplastingshastighet sterkt over bare minutter så er det likevel ikke godt nok.

Ergo for systemer som er følsomme for latency, korte brudd og dårlig opprettholdelse av jevn overføringshastighet så er ikke Starlink alltid godt nok. Spesilt ift. UL.
Latency er også en issue det er vanskeligere å gjøre noe med i akkurat denne sammenhengen, man har allerede fått den så lavt som det ser ut til å være mulig å komme. Fra opp mot 600-800ms ned til 30-50ms. Har også hørt om kommunikasjonssatellitter som har vært nede i 125-150ms før Starlink.

Uproblematisk til det aller meste bortsett fra hardcore gaming

Gaming er det minste problemet slik jeg ser det. Nå ville jeg uansett ikke forsøkt meg på CS:GO eller GT7 multiplayer over starlink.

Den største ulempen med Starlink er slik jeg ser det identisk med 5G, nemlig lav opp-hastighet. For de som laster opp store mengder data, f.eks backup av bilder og video til skyløsninger, er ikke Starlink eller 4G/5G å foretrekke. Fiber vil gi 10-20 ganger så høy hastighet opp. 

Så lenge man får lastet det opp i løpet av 5 timer kontra 1 time så er det ikke nødvendigvis et problem, heller en ulempe. Da er det kun snakk om tiden det tar. Det som er et større problem er når opplastingshastigheten varierer fra tidvis 50KB/s til 10MB/s.

Sammenlignet med anslagsvis 50 tonn med meteorer som brenner opp i atmosfæren daglig er bidraget fra satellitter minimalt. Meteorene er også ofte metalliske.

Antalle meteorer er forholdsvis statisk. Antall satelitter som brenner opp hver dag er hele tiden økende og over tid blir det et problem. Man har i altfor mange tiår levd på ansvarsfraskrivelse ift. søppel i verdensrommet rundt jorda. Det er på tide at man nå tar et større ansvar for det, fremfor å overlate problemet til generasjonene som er den hvor prognosene blir røde.

Så har man de andre problemene som selvsagt også vil gjøre seg gjeldende etterhvert med for mye skrot og "frittstående" utstyr i bane rundt jorda.

Endret av Theo343
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (14 timer siden):

Vi har både trådløst bredbånd over 5G fra Telenor og Starlink på ene hytten hvor det ikke finnes mobildekning eller annet nett. 

5G-linjen som er 100/100 mbits har konsekvent 98-102 mbits opp-hastighet mens Starlink’en leverer normalt mellom 5-15 mbits opp med noen få tilfeller hvor jeg har sett rundt 20 mbits.

Backup til Jottacloud flyr fint av gårde med 5G-linjen mens Starlink er en mye mer variabel opplevelse. 

Så jeg vil si at bredbånd over 5G er overlegen Starlink når det gjelder uthastighet og stabil responstid. 

Som du nevner så er selvfølgelig fiber overlegen begge to med mye lavere responstid og mulighet for hastigheter du bare kan drømme om fra Starlink og bredbånd over 5G. 

• Liker 1
Skrevet
Hedonism skrev (6 minutter siden):

Vi har både trådløst bredbånd over 5G fra Telenor og Starlink på ene hytten hvor det ikke finnes mobildekning eller annet nett. 

5G-linjen som er 100/100 mbits har konsekvent 98-102 mbits opp-hastighet mens Starlink’en leverer normalt mellom 5-15 mbits opp med noen få tilfeller hvor jeg har sett rundt 20 mbits.

Da er du på et sted med skikkelig god dekning for de høye 5G frekvensbåndene. Jeg får bare inn 800Mhz og 1800Mhz båndene på hytta, da klarer jeg 70-100Mbit/s ned (carrier aggregation, modemet kobler seg til 10+10+20Mhz båndbredde) men opphastigheten har jeg aldri sett over 13Mbit/s. Som regel ligger den på 7-8. Og det er med modemet låst på 4G+, lar jeg det velge 5G blir det bare to frekvensbånd og opphastighet på kanskje 2Mbit/s... (fortsatt ok hastighet ned). 

Skrevet (endret)
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 timer siden):

Da er du på et sted med skikkelig god dekning for de høye 5G frekvensbåndene. Jeg får bare inn 800Mhz og 1800Mhz båndene på hytta, da klarer jeg 70-100Mbit/s ned (carrier aggregation, modemet kobler seg til 10+10+20Mhz båndbredde) men opphastigheten har jeg aldri sett over 13Mbit/s. Som regel ligger den på 7-8. Og det er med modemet låst på 4G+, lar jeg det velge 5G blir det bare to frekvensbånd og opphastighet på kanskje 2Mbit/s... (fortsatt ok hastighet ned). 

Nei, det er på landet boligen ligger  

Jeg har derimot trådløst bredbånd hvor jeg tror de prioriterer båndbredden annerledes enn med datasim/mobilt bredbånd. På mobilen får jeg aldri mer enn 15-20 mbits opp om jeg måler rett ved der antennen fra Telenor er plassert mens det trådløse bredbåndet ligger på 100 mbits. 

Poenget var bare at trådløst bredbånd, altså internett over 4G/5G låst til en spesifikk bolig, fint kan «knuse» Starlink på opp-hastighet. 

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Hedonism skrev (8 timer siden):

Nei, det er på landet boligen ligger  

Jeg har derimot trådløst bredbånd hvor jeg tror de prioriterer båndbredden annerledes enn med datasim/mobilt bredbånd. På mobilen får jeg aldri mer enn 15-20 mbits opp om jeg måler rett ved der antennen fra Telenor er plassert mens det trådløse bredbåndet ligger på 100 mbits. 

Poenget var bare at trådløst bredbånd, altså internett over 4G/5G låst til en spesifikk bolig, fint kan «knuse» Starlink på opp-hastighet. 

Det er de samme basestasjonene som brukes til mobilt bredbånd, men mobilen din bruker kanskje carrier aggregation på en annen måte. Min klarer ~160/45 hjemme, men da er det 800m til antenna. Det spiller jo liten rolle, for her i sentrale strøk får man fiber. Jo dårligere dekning du har, jo dårligere blir typisk opphastigheten i forhold til nedhastigheten. 

Kjørte en kjapp speedtest på bredbåndet på hytta nå, kan gjøre det hjemmefra:
image.png.0575d4e6e24cd5670330261deea07ff2.png

Ganske typisk hastighet, 65Mbit/s ned og 11Mbit/s opp. Starlink ville knust den hastigheten ganske greit, men bruker dessverre for mye strøm for meg. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Skrevet
50z skrev (På 6.4.2025 den 23.08):

Ser Telenor har helt andre priser i Sverige (priser i SEK fra telenor.se)
250/250 439,-
500/500 539,-
1000/1000 639,-
Standard liste priser, via Telenor sitt fiber nett (priser gyldig fra august 2024)

kraftig provoserende for å si det diplomatisk...........

https://nkom.no/ekom-markedet/nye-analyser-av-bredbandsmarkedene/frivillig-apning-av-fibernett-pa-rimelige-og-rettferdige-vilkar

NKOM ser ut til å skrinlegge bruk av tvang for å åpne fibernettene. Dersom det gjøres frivillig. Problemet er at det er at det tilsynelatende kun gjelder de største aktørene. Alle de små, mer geografisk begrensede monopolene får tilsynelatende fortsette som før.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 4/12/2025 at 7:45 AM, Nedward said:

https://nkom.no/ekom-markedet/nye-analyser-av-bredbandsmarkedene/frivillig-apning-av-fibernett-pa-rimelige-og-rettferdige-vilkar

NKOM ser ut til å skrinlegge bruk av tvang for å åpne fibernettene. Dersom det gjøres frivillig. Problemet er at det er at det tilsynelatende kun gjelder de største aktørene. Alle de små, mer geografisk begrensede monopolene får tilsynelatende fortsette som før.

Syntes er dårlig siden de små har som regel fått best offentlige støtte for utbygging,da burde det være krav om helt åpnet nett fra dag en dersom ikke kan de betale tilbake til staten pengene de fikk

• Liker 1
Skrevet
20 minutes ago, -Night- said:

Syntes er dårlig siden de små har som regel fått best offentlige støtte for utbygging,da burde det være krav om helt åpnet nett fra dag en dersom ikke kan de betale tilbake til staten pengene de fikk

Har du fått støtte må du åpne for grossisttilgang.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Da har telenor sluppet regnskapet,  og bekrefter dermed hva alle vet: 50% fortjeneste før skatt på sine norske kunder. 

Altså betaler vi alt for mye, og snart  urde NKOM se på om det er urimelig høy inntekt på Internett i norge siden det nå snart er påkrevd i dette landet på lik linje som VVS

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
On 5/6/2025 at 7:30 PM, N|troXx said:

Da har telenor sluppet regnskapet,  og bekrefter dermed hva alle vet: 50% fortjeneste før skatt på sine norske kunder. 

Altså betaler vi alt for mye, og snart  urde NKOM se på om det er urimelig høy inntekt på Internett i norge siden det nå snart er påkrevd i dette landet på lik linje som VVS

Telenor har melket norske folk i mange år, men siden staten er så stor eier som de er så tjener staten på det.  dvs de vil aldri gjøre noe med det

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...