Gå til innhold

Valg av PoE+ switch og aksesspunkt for enkelt og stabilt hjemmenettverk, TP-link? Ubiquiti?


Anbefalte innlegg

Kjappe spørsmål:

Hva er billigste, beste og mest hensiktsmessige Switch med minst 4 stk PoE+ (helst fler) til bruk i et enkelt hjemmenettverk med ca 4 aksesspunkter? Totalt 8 porter ca.

Hva er billigste, beste og mest hensiktsmessige aksesspunkter å velge til bruk i et enkelt hjemmenettverk? Gjerne både i kategori "pene" og "ikke pene".

Det må være "Passerlig fremtidsrettede" produkter. Altså ikke svindyrt, men ikke utdatert. Wifi 7 tro jeg blir for dyrt for bruken.

 

 


Bakgrunn:

Prøver å planlegge en liten oppgradering av wifi hjemme. Tenker et system av aksesspunkter, med nettverkskabel til hvert aksesspunkt, altså i utgangspunktet ikke mesh.

Jeg er normalt teknisk oppegående, men absolutt ingen datamann og ikke spesielt datainteressert.

Bruken er vanlig hjemme wifi, som blir mer og mer utvidet. "Alt" er på wifi. Oppvasmkasin, vaskemaskin, ytterdør, Sonos osv.
Kabler direkte det jeg kan (TV, TV-boks).

Tenker i utgangspunktet Poe-drevne aksesspunkter for enkelhet. I utgangspunktet planlagt 4 stk, men kan blir flere.

Noen som har tips til konkrete Poe-switcher og aksesspunkter som er billigst, inneholder den funksjonaliteten jeg trenger, men ikke ting jeg ikke trenger. Så fremtidsrettet som mulig, uten at det koster skjorta.

I utgangspunktet har jeg sett på Ubiquiti, men mistenker at jeg her betaler for en del funksjonalitet jeg ikke trenger?
F. eks denne switchen: Ubiquiti UniFi Switch Ultra 60W (USW-Ultra-60W) | Dustinhome.no    Denne koster da ca 2000kr. Har 7 stk PoE+ ut.

Men så finner jeg f.eks TP Link TL-SG108PE: TP-Link Easy Smart TL-SG108PE (TL-SG108PE) | Dustinhome.no Koster ca 800kr. Har 4 stk PoE+ ut. Under halve prisen altså. Så kan vel evnt. enkelt utvide med en til ved behov. F eks også: TP-Link TL-SG1005P 5-Port PoE 56W Switch (TL-SG1005P) | Dustinhome.no


Har det noe for seg å velge switch og aksesspunkter fra samme produsent?

På forhånd takk for svar.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigst, eller best? En observasjon jeg har med Ubiquiti-brukere er at de har en profil som Apple: Hvis du først kjøper en enhet fra dem, ender du opp med å kjøpe mange enheter fra dem, og det blir raskt mye dyrere enn standardløsninger.

Etter hva jeg forstår har de fokus på grensesnitt. Apple-brukere er vant til å betale ekstra. Jeg gikk i motsatt retning, og valgte en MikroTik ruter som kjerne i nettverket. Masse funksjonalitet for lite penger. Da er TP-Link et billig alternativ for å bygge nettverket rundt. Men det kan være viktig å sjekke hvilke protokoller/funksjoner du trenger, spesielt hvis du skal gjøre noe relatert til TV over nettverket. 

Og så kan du tenke på om du trenger så mye PoE på samme plass i huset, eller om det er lurere å kjøpe flere enheter og spre dem der du trenger dem. Kan bli endel kabling. 

Lenke til kommentar

Jeg fylte huset mitt med utstyr fra Ubiquiti, og fikk flere familiemedlemmer til å gjøre det samme. Som @tommyb skriver betaler man gjerne litt ekstra, men jeg mener man tjener det inn igjen med grensesnittet, enkeltheten og at «alt bare fungerer». Du kan sikkert spare noe på å plukke ut enkeltkomponenter og -enheter selv, eller bare kjøpe alt fra Ubiquiti.

Kan du beskrive ditt ønskede oppsett i litt mer detalj? Med mindre du har et enormt hus holder det med ett eller to aksesspunkt, så lenge du velger et med god styrke. Jeg klarte meg med ett i mitt hus på 140 kvm og to etasjer.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar.

Så billig som mulig så lenge det er bra nok. Og så fremtidsrettet som mulig uten at det blir svindyrt. Stabilitet og stabil hastighet er viktigere enn maks hastighet.

Protokoller/funksjoner har jeg ikke peiling på. Hva bør jeg se etter?

Har Altiboks fiber, med Telia tv-boks. Denne Tv-boksen er tilkoblet et spesielt uttak på routeren merket TV. Har sett det nevnes noe som heter IMGP-snooping som jeg bør ha om tv-boksen skal kobles via en switch?

Jeg ønsker å lage et sømløst nettverk med aksesspunkter. Der brukerne bare "ser" ett nettverk, og at brukerne automatisk veksler til det aksesspunktet med best signal.

Lenke til kommentar
Runar skrev (1 minutt siden):

Jeg fylte huset mitt med utstyr fra Ubiquiti, og fikk flere familiemedlemmer til å gjøre det samme. Som @tommyb skriver betaler man gjerne litt ekstra, men jeg mener man tjener det inn igjen med grensesnittet, enkeltheten og at «alt bare fungerer». Du kan sikkert spare noe på å plukke ut enkeltkomponenter og -enheter selv, eller bare kjøpe alt fra Ubiquiti.

Kan du beskrive ditt ønskede oppsett i litt mer detalj? Med mindre du har et enormt hus holder det med ett eller to aksesspunkt, så lenge du velger et med god styrke. Jeg klarte meg med ett i mitt hus på 140 kvm og to etasjer.

Bolighus med to etasjer, hovedettasje og halveis nedgravd kjeller. Stor 100m2 hobbygarasje i plasstøpt betong som en forlengelse av underettasjen. Stor terrasse med utestue er "taket" på garasjen. Vanlig separat enkeltgarasje for daglig parkering på samme nivå som hovedettasjen. Ønsker god wifi dekning også ute, på begge sider av huset.

Har i utganspunktet tenkt aksesspunkter følgende steder:

-I tv-benk i stue (får ikke lov å ha den synlig)

-Hovedettasje motsatt ende av stuen.

-I den store betonggarasjen.

-I utestuen for å dekke utestuen og terrassen

I tillegg bør jeg kanskje på sikt ha:

-Et utvendig på oppsiden av huset, for å dekke dagliggarasjen og utevendig på den siden av huset.

-Et eller to kjelleren, for barna.


Er det bedre med få gode og kraftige enn flere svakere? Fra andre kilder har jeg fått inntrykk av det motsatte?

Lenke til kommentar
eehgil skrev (18 minutter siden):

Har i utganspunktet tenkt aksesspunkter følgende steder:

Jeg klarer ikke helt se for meg planløsningen din, men jeg er overbevist om at det holder med ett aksesspunkt i hver etasje, selvsagt avhengig av materialer og annet utstyr som kan skape forstyrrelser for aksesspunktene. Det er nesten bedre med få enn mange aksesspunkter, så de ikke påvirker hverandre.

Hvis du vil ha et mer konkret forslag (fra en ikke-ekspert), så kan du jo tegne en meget enkel plantegning.

eehgil skrev (18 minutter siden):

-I tv-benk i stue (får ikke lov å ha den synlig)

Ubiquitis aksesspunkter må festes på veggen eller i taket for optimal dekning, så hvis du legger den opp ned i tv-benken vil den stråle oppover, og gi dårlig dekning. Men så lenge taket ditt er hvitt er de like like merkbare som røykvarslere.

Har du et budsjett, forresten? Du skriver du vil ha det så billig som mulig men fortsatt bra nok. Hva er billig og hva er bra nok?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En stor fordel med Ubiquiti er alt i ett grensesnitt. Grensesnittet er også forholdsvis logisk bygget.

Ubiquiti er både for private og bedrifter. De har rimelige og litt dyrere produkter.

Byttet nylig til Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra. Det er brannmur/ router med kontroller funksjon innebygget, samt 4 LAN porter. Enkelt å bytte over. Mye bedre enn når Ubiquiti var ny på markedet, naturlig vis.

Raskt å få oversikt over enheter i nettverket. WiFi roaming og Mesh er støttet.

Oppdateringer kommer til utstyr over lengre tid. Rimelige merker har ofte korte perioder med oppdatering. Merker som Cisco og Aruba forutsetter en gyldig lisens for oppdateringer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, eehgil said:

 

Protokoller/funksjoner har jeg ikke peiling på. Hva bør jeg se etter?

Har Altiboks fiber, med Telia tv-boks. Denne Tv-boksen er tilkoblet et spesielt uttak på routeren merket TV. Har sett det nevnes noe som heter IMGP-snooping som jeg bør ha om tv-boksen skal kobles via en switch?

Ja, det var det jeg var redd for. Jeg har også altibox, og det er en pain å få til å virke hvis man vil bort fra standardløsningen med egen port og kabel til TV-dekoderen. Det er lange tråder om det på forumene. På den andre siden trenger man vel egentlig ikke TV-dekoder, man kan bruke Altibox-appen på f.eks. en Nvidia Shield TV Pro... 

Edit: ser nå du sier du hadde Telia TV-boks. Det jeg har forsøkt på/lest om er kun med Altibox sin egen TV-løsning. Det kan være det er enklere med en annen løsning. 

IMGP snooping med mer er omtalt i  Den Nye Store Altibox tråden om hjemmesentral (internet) -  freak.no

Noen av de som får det til bruker Ubiquiti men de må ut av grensesnittet for å få det til. Såvidt jeg kan huske. 

Ikke alle billige merker har kort tid med oppdateringer. Da tenker jeg også spesielt på MikroTik, som er som et operativsystem som kommer med hardware å regne. For de som virkelig liker å skru på ting, ville jeg heller gått den retningen enn Ubiquiti, men læringskurven er mye høyere. Sannsynligvis også frustrasjonsnivået, med mindre man virkelig liker å tweake i fritiden. For Apple-brukere som liker å reise på business class, sitte i lounge og bruke mest mulig penger raskest mulig, ville jeg definitivt anbefalt Ubiquiti. Det tror jeg er en mye mer behagelig reise og jeg tviler på det er noen andre produkter som lykkes tilsvarende i å få deg til å ønske å stadig investere mer og mer penger på nettverk på samme måten. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Runar skrev (47 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt se for meg planløsningen din, men jeg er overbevist om at det holder med ett aksesspunkt i hver etasje, selvsagt avhengig av materialer og annet utstyr som kan skape forstyrrelser for aksesspunktene. Det er nesten bedre med få enn mange aksesspunkter, så de ikke påvirker hverandre.

Hvis du vil ha et mer konkret forslag (fra en ikke-ekspert), så kan du jo tegne en meget enkel plantegning.

Ubiquitis aksesspunkter må festes på veggen eller i taket for optimal dekning, så hvis du legger den opp ned i tv-benken vil den stråle oppover, og gi dårlig dekning. Men så lenge taket ditt er hvitt er de like like merkbare som røykvarslere.

Har du et budsjett, forresten? Du skriver du vil ha det så billig som mulig men fortsatt bra nok. Hva er billig og hva er bra nok?

Vet ikke om jeg har et eksakt budsjett. Det handler mer om å ikke betale for ting jeg ikke har bruk for (eller forstår). Men la oss si at Unifi Ultra 60w er maks på switch-siden.

På aksesspunkter så vil jeg si maks 1500-2000. Men prøver liksom å fiske etter om det er verdt det å betale noe ekstra.

Hvilket aksesspunkt vil du anbefale?

 

For å få fordelene med ubiquiti, holder det da at alle aksesspunkter er fra dem? Evnt. holder det om også switchen er fra Ubiquiti - eller må jeg ha enda mer?

Lenke til kommentar

For WiFi delen trenger en bare WiFi sendere. Fordel med swich og brannmur er å samle alt oppsett. Ønsker en to ulike SSID fordelt på to ulike VLAN, kan alt settes opp i samme grensesnitt. Jeg har brukt Ubiquiti WiFi sendere sammen med andre switcher og brannmur, går helt fint. Men, skal en uansett kjøpe nytt utstyr nå er det lite å spare på ulike typer utstyr.

Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Ultra er en brannmur som også inneholder kontroller funksjonen. Kontroller funksjonen kan kjøres på en pc, Linux, Raspberry pi. Beste erfaring er på en Ubiquiti enhet.

Lenke til kommentar

Brocade ICX 6450 på Ebay, med frakt til Norge og moms med Jetcarrier så ligger du rundt 1100kr, eventuelt kan du kjøpe flere og selge på Finn og tjene litt på det også. Eller ha en ektra som "backup"
https://www.ebay.com/itm/166741909812?itmmeta=01HYT0T5NYKBJSBG5MTSHZB5KZ&hash=item26d297a134:g:vq4AAOSw9glmMvzV&itmprp=enc%3AAQAJAAAAwO%2BWrFviEIE%2Bt5WNMYe8MveOSeDYOG1NYr48lR8V39qn%2BiHScY5%2BP2lMGfRVaiT1THti5WAN1mXZE2HCUVj%2BoUdtsFya6z0VxjNbUlAXADiB7eWuvBXqCUNS7mtMNgc0rB2dFO0GG%2B5UeNHUebmNWVcPdlsRuaJXO0eqQCXjK%2BsazW9cI90aF%2BpPFidbgJvclpd2iziNrxvK8PUK5uAow5q%2BJ%2BlQFXRtGnGrT%2B3YXvLObM6HoQ3I58lOqIEQ5kApQw%3D%3D|tkp%3ABk9SR4bb6MD2Yw

Da
får du også med 4 stykk 10G porter og et ganske bra CLI for det du trenger av konfigurasjon.
Disse switchene bruker også veldig lite strøm, min idler på 20w men det er 24 port versjonen. De har og har lav støy, bytter du vifta som er 40x40x10mm så kan du få den helt lydløs.

Lenke til kommentar
22 hours ago, eehgil said:

Hva er billigste, beste og mest hensiktsmessige Switch med minst 4 stk PoE+ (helst fler) til bruk i et enkelt hjemmenettverk med ca 4 aksesspunkter? Totalt 8 porter ca.

Jeg er veldig fornøyd med ZyXEL GS1900-10HP i denne kategorigen.  Finnes også som 8HP, uten de to SFP-portene.  Men i øyeblikket ser det faktisk ut til at 10HP er billigst.  Da får du 10% høyere PoE budsjett og to bonus-porter, så det er jo utvilsomt det lureste valget:
https://www.dustinhome.no/product/5011350613/gs1900-10-port-poe-77w-switch

https://www.dustinhome.no/product/5011324934/gs1900-8hp-8-port-poe-70w-switch

Dette er veldig små og snertne PoE-switcher med ekstern "laptop-lader" som strømforsyning.  Dermed nokså plasseringsvennlige og helt viftefrie selvsagt.

Når det gjelder aksesspunkt i lavpris-kategorien så har jeg lenge vært fornøyd med Unifi 6 Lite.   Men Unifi 6+ er nå et enda bedre valg.  Der får du mye krafigere CPU og wifi6 på 2,5GHz også (hvis det er viktig).  Til omtrent samme pris

https://www.dustinhome.no/product/5011312024/u6-access-point

 

(Jeg bruker alt dette med OpenWrt, og det spiller selvsagt en rolle for mine valg.  Men dette er også gode valg med original software så vidt jeg vet.  Jeg brukte den første GS1900-10HP switchen min en god stund med ZyXELs fimrware og den var dønn stabil da ogå.)

Lenke til kommentar
58 minutes ago, siDDis said:

Brocade ICX 6450 på Ebay

Jeg var også deromkring for en del år siden, men i Cisco variant.  Det er noen åpenbare fordeler med et slikt bruktkjøp, som at du får "uendelig" mange porter og "proff" hardware.

Men det er også en del ulemper.  Støyen kan reduseres med nye vifter som du sier, men "støyfritt" er noe annet.  Når du ser på det reelle behovet som er beskrevet her så oppfylles lett av små switcher uten vifte . Det er fremdeles en natt og dag forskjell uansett hva slags vifte du bytter til.  Og så var det grunnen til at du må ha vifte.  Nei, 20W er jo ikke så mye.  Men det er fremdeles 15+W mer enn nødvendig.  For en digns som nødvendigvis alltid vil være på.  Og så har vi den fysiske størrelsen da.  En switch som er mer tilpasset behovet er langt mer plasseringsvennlig. 10gig-porter er selvsagt morsomt, og ikke noe du får i mindre versjon uten å betale en god del ekstra.  Men det var ikke et krav.  Kjekt å ha?  Kanksje, men for de fleste så er det helt bortkastet så lenge switchen ikke har PoE-porter som støtter 2,5gig eller bedre. Det er båndbredden til aksesspunktene som teller.  Vil ha mer enn 1gig så bør du se på en switch som kan gi deg mer enn 1gig dit. Og skal du ha PoE så hjelper ikke SFP+ noe som helst.  Men prisen gjør >1gig lite interessant for AP per idag, etter min mening.  Det er mest for dem som liker å betale dobbelt så mye som de må, kun for å være kulest (forsåvidt en god grunn det 🙂.

Jeg kvittet meg med min latterlig billige bruktkjøpte 48-porters Cisco PoE switch med 2 10gig X2(!) porter for mange år siden, etter at den måtte flyttes til et rom der jeg kunne høre den.  Har ikke sett meg tilbake,

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

Kjøp av stor proff switch på ebay er nok ikke aktuelt for min del. Her er det snakk om å kjøpe så lite og enkelt som mulig. Men samtidig forhåpentligvis fremtidsrettet og til en viss grad utvidbart.

ZyXEL GS1900-10HP havner vel prismessig ca midt mellom Ubiquiti Unifi Ultra Switch 60w (1990,-) og TP Link TL-SG108PE (799,-)

https://www.dustinhome.no/product/5011372834/unifi-switch-ultra-60w
https://www.dustinhome.no/product/5011200813/easy-smart-tl-sg108pe

Er det noen andre fordeler med denne ZyXEL-switchen foran TP-switchen enn 4 flere PoE porter (8 vs 4) og 2 flere porter totalt (10 vs 8)?

Kan man på noen måte ødelegge komponenter som ikke er beregnet på PoE ved å koble de til en port med PoE?

Lenke til kommentar

Har så vidt sett på dette. Men for å få "helheten" må jeg vel da ha TP Link Omada aksesspunkter også? Synes kanskje Unifi sine er penere + at de har litt bedre utvalg..? Mulig jeg tar feil.

Hva er i såfall billigste og mest hensiktsmessige  TP Link Omada switch og AP til slik bruk?

Synes denne videoen får fram noen punkter ang. utseende: 

 

Lenke til kommentar

Kanskje verdt å ta med i beregningen men Ubiquiti utstyr holder seg godt i pris så det meste forsvinner fort på finn.
Men man kan gjøre seg noen gode kjøp der hvor man kan bytte ut etterhvert som man utvider nettverket og få igjen det meste av investeringen.
Plutselig trenger man flere porter, mer watt, kameraovervåking osv.. 😛 

Når det gjelder AP'er så er det nødvendigvis ikke det man bytter ut så vil anbefale å kjøpe nyeste modell til ditt behov ettersom du sikkert kommer til å beholde de i 10 år.

Lenke til kommentar
5 hours ago, eehgil said:

Takk for svar alle sammen.

Kjøp av stor proff switch på ebay er nok ikke aktuelt for min del. Her er det snakk om å kjøpe så lite og enkelt som mulig. Men samtidig forhåpentligvis fremtidsrettet og til en viss grad utvidbart.

ZyXEL GS1900-10HP havner vel prismessig ca midt mellom Ubiquiti Unifi Ultra Switch 60w (1990,-) og TP Link TL-SG108PE (799,-)

https://www.dustinhome.no/product/5011372834/unifi-switch-ultra-60w
https://www.dustinhome.no/product/5011200813/easy-smart-tl-sg108pe

Er det noen andre fordeler med denne ZyXEL-switchen foran TP-switchen enn 4 flere PoE porter (8 vs 4) og 2 flere porter totalt (10 vs 8)?

Kan man på noen måte ødelegge komponenter som ikke er beregnet på PoE ved å koble de til en port med PoE?

unifi boksen kan levere poe+ og tp-link har poe, så du får mer effekt ifra unifi boksen. 

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å gå vekk i fra Unifi. Hele nettverket går ned hver gang det er en oppdatering, controlleren må startes på nytt manuelt, klarer ikke gi meg full hastighet på fiber dersom noen av de avanserte brannmur funksjonene er aktivert.

Vet bare ikke hva jeg skal gå over til enda

Lenke til kommentar
42 minutes ago, ProphetSe7en said:

Jeg ønsker å gå vekk i fra Unifi. Hele nettverket går ned hver gang det er en oppdatering, controlleren må startes på nytt manuelt, klarer ikke gi meg full hastighet på fiber dersom noen av de avanserte brannmur funksjonene er aktivert.

Vet bare ikke hva jeg skal gå over til enda

Hadde det ikke vært enklere å bare slått av automatisk oppdatering hvis man ikke får til å sette det opp riktig?

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...