Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Under Norsk lov, har Instagram lov til å bruke våre bilder og kunst til å trene AI? Trenger de ikke vår godkjennelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja, det har de lov til. Fra tjenestebetingelsene du godtok når du tok i bruk Instagram:

Vi krever ikke rettigheter til innholdet ditt, men du gir oss en lisens til å bruke det.
Ingenting endrer seg med hensyn til dine rettigheter til innholdet ditt. Vi krever ikke rettigheter til innhold du publiserer på eller gjennom tjenesten, og du kan fritt dele innholdet ditt med andre, hvor du vil. Vi trenger imidlertid visse juridiske tillatelser fra deg (kjent som en «lisens») for å kunne tilby tjenesten. Når du deler, publiserer eller laster opp innhold som er beskyttet av immaterielle rettigheter (for eksempel bilder eller videoer), på eller i forbindelse med tjenesten vår, gir du oss herved en ikke-eksklusiv, royalty-fri, overførbar, viderelisensierbar, global lisens til å drifte, bruke, distribuere, modifisere, kjøre, kopiere, fremføre eller vise offentlig, oversette og bearbeide innholdet ditt (i samsvar med innstillingene dine for personvern og applikasjoner). Denne lisensen avsluttes når innholdet ditt slettes fra systemene våre. Du kan slette innhold enkeltvis eller alt samtidig ved å slette kontoen din

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, TheOats said:

Loven burde beskytte mot at de kan bruke vårt arbeid til å trene AI synes jeg. 

Lova burde beskytte deg mot at du kan gi andre tillatelse til å bruke ting slik du har tillatt dei å bruke det?

For det første vert det mildt sagt detaljert lovverk. For det andre kan det tenkast at eg vil la dei trene AI med ting eg lager. Så forslaget ditt kan umulig vere gjennomtenkt i et kvart sekund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er opplagt ikke en advokat eller noe, men kan ikke loven bare si noe slik som "selskapet må gi brukerene mulighet til å "opt-out"? Det burde være en knapp i appen som sier "jeg tillater ikke at mine bilder brukes til trening av AI". 

Lenke til kommentar
TheOats skrev (3 minutter siden):

Jeg er opplagt ikke en advokat eller noe, men kan ikke loven bare si noe slik som "selskapet må gi brukerene mulighet til å "opt-out"? Det burde være en knapp i appen som sier "jeg tillater ikke at mine bilder brukes til trening av AI". 

Det er vel eigentleg det dei gjer her. Du kanfint velge å ikkje akseptere vilkåra, men då må du også slutte å bruke appen.
Husk at det er dine data som selskapet tener penger på og som gjer at dei kan levere app-tenestene til deg utan å kreve eit månedleg abonnement.
Eit lovkrav om at tenesten må leverast utan å ta betalt for denne tenesten vil være svært urimeleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, TheOats said:

Jeg er opplagt ikke en advokat eller noe, men kan ikke loven bare si noe slik som "selskapet må gi brukerene mulighet til å "opt-out"? Det burde være en knapp i appen som sier "jeg tillater ikke at mine bilder brukes til trening av AI". 

Tingen er at du får eit forferdeleg detaljert lovverk om du vil at alt slikt skal lovregulerast. I tillegg må lovverket oppdaterast kvar gong det dukker opp ny teknologi.

Det generelle utgangspunktet er avtalefrihet. Dvs. at det som er avtalt er gjeldande, og du kan velje å ikkje godta avtalen. Godtek du avtalen, så godtek du avtalen.

Dette handler ikkje om juss, men å tenke gjennom konsekvenser ved å forsøke å få lovverket til å regulere alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Norse lov" 😂 Tilbake til 900-tallet?

 

Er Instagram gratis? Har du "signert" en TOS/EULA?

De kan gjøre hva de vil. 

 

Dette gjelder ikke bare Instagram, det gjelder alt. Jobben din også. Det beste er at alle med utdannelse sa at de lavlønnede og manuelle jobbene ville bli erstattet med roboter 😂 Ai kommer til å ta over utrolig mange jobber som egentlig krever høyskole etc. Det beste er at alt de har utført tilhører selskapet de jobber for og de kan bruke det i Ai.

 

Lenke til kommentar
  • TheOats endret tittelen til Under Norsk lov, har Instagram lov til å bruke våre bilder og kunst til å trene AI? Trenger de ikke vår godkjennelse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...