Gå til innhold

Jamal Sheik og rasisme


Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne artikkelen og ble helt oppgitt. Det han gjør er å skape problemer av noe som ikke er problematisk og lærerne det gjaldt får urettferdig kritikk. Skal vi huske fortiden og lære av den er vi nødt til å ta for oss alt som preget tiden da. Vi kan ikke se på alt som rasisme fordi det vil i sum øke fordommer siden disse ikke lenger kan snakkes om i det offentlig rom. Alt er ikke rasisme og den som roper ut om det må først se inn i seg selv. Det er fint at vi har organisasjoner som tar dette på alvor, men edruelighet er så viktig. Og her tror jeg Jamal Sheik har skåret et selvmål.

https://www.nettavisen.no/okonomi/jamal-sheik-og-rasisme-i-norge-jeg-tillater-ikke-dere-a-bli-krenket-pa-mine-vegne/s/12-95-3424059965

Shazia Majid sier det rimelig greit.

"Hvis undervisning om rasisme blir sett på som rasistisk, har vi et problem."

"Problemet er ikke at feil skole ble tagget. Problemet er at en antirasist mente at n-ordet i en novelle er rasisme. At budskapet ble spredt til de tusenvis som rakk å se innlegget før den ble slettet."

"Et klasserom er en viktig arena for innsikt i og arbeid mot rasisme. Det fordrer lave skuldre og stor takhøyde. En hverdag preget av engstelse for å bli stemplet, enten som for hårsår, eller som rasist – og attpå bli hengt ut for det i sosiale medier knebler en åpen og ærlig samtale."

"Fortellingen fra Oslo katedralskole er et varsku. Den handler både om misforstått antirasisme, men også om en skolehverdag preget av respektløshet og manglende folkeskikk overfor lærere og skolepersonell."

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KM37y6/shazia-majid-kommenterer-det-er-ikke-rasisme-aa-lese-om-rasisme?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row31_pos1&utm_medium=dre-66485d5320b7170f0fc330e3

Endret av Boing_80
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boing_80 skrev (16 minutter siden):

Jeg kom over denne artikkelen og ble helt oppgitt. Det han gjør er å skape problemer av noe som ikke er problematisk og lærerne det gjaldt får urettferdig kritikk. Skal vi huske fortiden og lære av den er vi nødt til å ta for oss alt som preget tiden da. Vi kan ikke se på alt som rasisme fordi det vil i sum øke fordommer siden disse ikke lenger kan snakkes om i det offentlig rom. Alt er ikke rasisme og den som roper ut om det må først se inn i seg selv. Det er fint at vi har organisasjoner som tar dette på alvor, men edruelighet er så viktig. Og her tror jeg Jamal Sheik har skåret et selvmål.

https://www.nettavisen.no/okonomi/jamal-sheik-og-rasisme-i-norge-jeg-tillater-ikke-dere-a-bli-krenket-pa-mine-vegne/s/12-95-3424059965

Shazia Majid sier det rimelig greit.

"Hvis undervisning om rasisme blir sett på som rasistisk, har vi et problem."

"Problemet er ikke at feil skole ble tagget. Problemet er at en antirasist mente at n-ordet i en novelle er rasisme. At budskapet ble spredt til de tusenvis som rakk å se innlegget før den ble slettet."

"Et klasserom er en viktig arena for innsikt i og arbeid mot rasisme. Det fordrer lave skuldre og stor takhøyde. En hverdag preget av engstelse for å bli stemplet, enten som for hårsår, eller som rasist – og attpå bli hengt ut for det i sosiale medier knebler en åpen og ærlig samtale."

"Fortellingen fra Oslo katedralskole er et varsku. Den handler både om misforstått antirasisme, men også om en skolehverdag preget av respektløshet og manglende folkeskikk overfor lærere og skolepersonell."

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KM37y6/shazia-majid-kommenterer-det-er-ikke-rasisme-aa-lese-om-rasisme?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row31_pos1&utm_medium=dre-66485d5320b7170f0fc330e3

Kloke artikler 👍

Likte særlig den første, den var veldig spot on, det finnes ekte rasismerelaterte problemer å ta tak i, dette her som Jalal Shaik driver med er misforstått og surrete og skader den antirasistiske saken, folk blir bare oppgitt og irritert i beste fall, redde i verste.

Klassiske antirasistiske tekster inneholder jo gjerne ord og uttrykk som er rasistiske, det er vanskelig å skildre rasisme og rasister riktig uten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Entern skrev (2 timer siden):

Kloke artikler 👍

Likte særlig den første, den var veldig spot on, det finnes ekte rasismerelaterte problemer å ta tak i, dette her som Jalal Shaik driver med er misforstått og surrete og skader den antirasistiske saken, folk blir bare oppgitt og irritert i beste fall, redde i verste.

Klassiske antirasistiske tekster inneholder jo gjerne ord og uttrykk som er rasistiske, det er vanskelig å skildre rasisme og rasister riktig uten.

Ja, jeg undres over hvordan han ville ha tolket Onkel Toms hytte. Den er jo egentlig en parodi fra ende til annen, men skrevet på et mesterlig vis.

Ellers irriterer jeg meg over pizzabunnen jeg klarte å ødelegge. Huff!

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En risiko med ‘gode kamper’ er at kjipe mennesker bruker dem som arena for å være nettopp det, og gjerne opplever større spillrom fordi de kan gjemme seg bak en god sak. Særlig i en tid der korte, gjerne missvisende, klipp eller meldinger misbrukes for å skape blest. Derfor tror jeg det er ekstra viktig at samfunnet er ‘voksent’ og ‘avskilter’ de som ikke er ‘kampen verdige’.
 

‘Rasismeinorge’ og denne Sheik fremstår som noe som burde mistet all kredibilitet for lenge siden, og gitt at han flere ganger har hengt ut andre på feilaktig grunnlag burde det kanskje også fått rettslige konsekvenser. Som et minimum burde han ikke inviteres som ‘ekspert’ eller lyttes til. Disse gjør antagelig mer for å skade ‘antirasismen’ og det de fleste offer for rasisme ønsker enn noen rasist alene vil klare i overskuelig fremtid. 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at noen engasjerer seg mye i kampen mot all rasismen i Norge.

Jamal Sheik har tidligere belyst viktige saker og gjort mange oppmerksomme på urett, men det gikk relativt raskt over til saker som denne hvor grunnlaget er tynt. Jeg tror det handler mer om at han ønsker å beholde engasjementet i sosiale medier enn å informere om rasisme. For det er jo i realiteten nok alvorlige og «ekte» saker å ta av, selv om de kanskje ikke er så «spektakulære».

Endret av Snikpellik
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er ekstremt skadelig når enkeltpersoner sprer ikke-saker på denne måten.

Det blir tatt til inntekt blant enkelte for at hele venstresiden fra og med Høyre og til venstre for dem er sinnsyke lettkrenkelige 'woke'-aktivister.

Som allerede er et problem i flere debatter, hvor den forestillingen er legitimert, gjennom anekdoter -- hovedsakelig fra andre land -- til punktet hvor brønnen er forgiftet nok av anekdoter og misinformasjon til at debatten allerede er ødelagt før den har begynt...

Som legitimerer forestillinger om at det ikke finnes problemer med rasisme i Norge...

...at det ikke er et stort problem i USA...

...at LGBT-som gruppe har gått for langt med rettigheter og representasjon...

...at feminismen, som inkluderer Erna Solberg, har gått for langt og/eller er ekstreme...

...at underholdningsindustrien har en felles 'Woke' agenda -- heller enn at den sliter med at private bedrifter har blitt for store til å både feile (økonomisk makt og markedsføring) og for store til å lykkes (privat byråkrati)...

...at kritikk mot radikal høyrepopulisme og propaganda er overdrevet eller forestillingen om denne propagandaen ordet 'woke' i Norge ble etablert gjennom, som også er samme kilder som skaper de øvrige forestillingenen over, er en konspirasjonsteori...

 ---

Rasisme i Norge bør ta seg en feit bolle med multekrem og sylteagurk før han poster noe slikt igjen.

Det vil alltid finnes barn og ungdom som ikke forstår hvorfor voksne gjør som de gjør, og leker voksne gjennom å etterligne hva de voksne gjør, uten å forstå kontekst eller å ha evnen til å vurdere alvoret i situasjoner. Som går begge veier; de kan overvurdere betydningen av noe ufarlig, og undervurder trusselen til noe farlig.

Det vil også alltid finnes voksne med samme manglende evner og erfaringer.

Så det er bra å ta opp når dette skjer, slik at vi kan hindre spredningen av forestillingen om at anekdoten er utbredt forestlling.

...

Problemet er at det nå er hundretusener som har hørt om saken -- titalls millioner om saken plukkes opp av amerikanske alternative høyre sitt propaganda-apparat. Det vil allerede ha blitt brukt til å spre forestillingen om at alle motstandere av rasisme 'er sånn' på Reddit og sosiale medier sine kommentarfelt.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...