Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Freshe opp kjøkken – forslag?


Anbefalte innlegg

Heia!

Jeg har en leilighet med et nokså utdatert kjøkken. Vil gjerne freshe det opp litt uten å bruke så alt for mye penger – tenker i første omgang å kanskje sparkle over mønsteret i frontene og male de, og bytte ut komfyr, som har en liten skade på kokeplaten, og kjøleskapet, som begynner å bli ganske mange år.

Har dere forslag til farge på kjøkkenfrontene? Er det noe vits å bytte kjøleskap? Er det noe annet dere ville funnet på? :)

IMG_5940.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi byttet akkurat kjøkken, og det måtte riktignok byttes ettersom det var 30 år gammelt og falt bokstavelig talt i fra hverandre. Vanvittig dyrt 😬

Kjøkkenet ditt ser jo veldig fint ut, så du vil garantert komme langt med et strøk maling.

Maler du veggen f.eks. lys, så får jo hele kjøkkenet et helt annet uttrykk. Kjøkkenfronten kan også fremstå helt nytt om du bytter farge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sparkling av frontene unker dårlig. det komemr til å sprekke opp og bli stygt veldig fort. Sparkel på tre-basert underlag er dårlig triks da treet beveger seg i varierende fuktighet. Har prøvd det selv i overganger mellom gipsvegger og dør, og det sprekker innen en uke eller to. Spesielt på dører som får mye støt. Man kan typ sparkle et tynt lag på treet, for å få det slett og fint, men ikke fylle mønsteret.

Jeg tenker å enten kjøpe nye fronter, eller bare lakke i en annen farge. Her ville jeg brukt spraylakk fra biletma for å få det slett.

Jeg har tilsvarende gammelt kjøkken, men har innsett at alle forsøk på å få det bedre kommer mest sansynlig til å bli styggere så da venter jeg med å gjøre noe til vi skal kjøpe helt nytt kjøkken.

Lenke til kommentar

Takk for råd! Enig i at mye nok ville gjort seg med litt maling, og kanskje også bytta knotter til noe litt stiligere, jeg får undersøke litt!

Du har nok rett i at sparkling vil være litt lite holdbart. Noen av frontene har vært vannskadet så MDFen i akkurat mønsteret har noen steder utvidet seg og blitt litt stygge "klumper", så jeg hadde håpet å kunne sparkle over hele greia og pusse ned til en jevn overflate, men da er kanskje ikke det så lurt. Tror dere det vil gå an å bare pusse over MDF-klumpene og evt. bruke noe sparkel eller trefyll til å jevne det ut?

Spraymaling har jeg aldri prøvd før, men det vil kanskje gjøre finishen enda litt finere ja! Får se hva som er praktisk mulig :)

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hva man liker, samtidig hvis man ikke skal bytte ut selve kjøkkenet bør man freshe det litt opp etter den stilen som allerede er der.

Bytte knotter. Mal fronter. Mal veggene i mer lun farge. Sett noen fine matchene kurver oppå skapene som du kan legge div kjøkkenutstyr i. 

På kjøleskapet og oppvaskmaskin kan du bruke kontaktplast hvis du ønsker andre farger. Over benken kan du bruke selvklebende fliser. Jeg vet Lindas dekor har stort utvalg av begge deler. 

Jeg tror jeg ville beholdt frontene hvite. Malt veggene i en lun beige eller grønn farge. Få bort det som står på benken, sett inn et fruktfat og noen urter på benken. 

Bare det å få bort mye av "rotet" og male veggene i mer lun farge vil hjelpe mye. Få mer flyt/ro og mindre kontraster. 

Endret av Ørjanø
La til litt mer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Vi byttet akkurat kjøkken, og det måtte riktignok byttes ettersom det var 30 år gammelt og falt bokstavelig talt i fra hverandre. Vanvittig dyrt 😬

 

Hvor mye kom det på pr. kvadratmeter? Selv om det ikke går an å regne det ut sånn.

 

Jeg fikke en brosjyre i går i postkassa fra Herjedalskjøkken. De fornyer kjøkkenet ved å bytte ut dører & skuffer. Men da bør rammeverket som "nederste og øverste hylle" være solid og pent. Hos meg vil det feks. være behov for å bytte "skapets gulv" under kjøkkenvasken. Dessuten noen slitte hjørner.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Hvilken tilstand er skuffer og hengsler? Hvis det er bra, kan du bytte dørene (hvis du finner nye som passer). Ny benkeplate og vask løfter også inntrykket, og da kan du bytte til nedfelt koketopp og separat stekeovn. Hvis kjøkkenet er gammelt og slitt, er det bedre å bytte alt. IKEA har rimelige løsninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et ganske gammelt kjøkken, 2001, og har litt slitasje her og der, så det bør nok byttes i sin helhet på sikt, er bare usikker på om det er verdt det ved eventuelt salg.

Lenke til kommentar
br0ll skrev (1 time siden):

Tror dere det vil gå an å bare pusse over MDF-klumpene og evt. bruke noe sparkel eller trefyll til å jevne det ut?

Det burde gå fint.
 

Sitat

Spraymaling har jeg aldri prøvd før, men det vil kanskje gjøre finishen enda litt finere ja! Får se hva som er praktisk mulig :)

Lakkering med spray er litt grisete så må gjøres utendørs Ellers er muligens folie en løsning.

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Hvor mye kom det på pr. kvadratmeter? Selv om det ikke går an å regne det ut sånn.

 

Jeg fikke en brosjyre i går i postkassa fra Herjedalskjøkken. De fornyer kjøkkenet ved å bytte ut dører & skuffer. Men da bør rammeverket som "nederste og øverste hylle" være solid og pent. Hos meg vil det feks. være behov for å bytte "skapets gulv" under kjøkkenvasken. Dessuten noen slitte hjørner.

Vi har et ganske stort kjøkken, men bare kjøkkenet kom på 180k. Elektriker, rørlegger og montering i tillegg. Så pluss på godt og over 100 k til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
br0ll skrev (1 time siden):

Det er et ganske gammelt kjøkken, 2001, og har litt slitasje her og der, så det bør nok byttes i sin helhet på sikt, er bare usikker på om det er verdt det ved eventuelt salg.

Man skifter ikke ut et kjøkken for salg, men for å ha glede av det selv mens man bor der. Med mindre det er helt ubrukelig, noe ditt ikke er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du vurdert å bytte benkeplate og vask? Jeg syntes vask med stort område til å sette ting til tørk på er mindre pent, men for å skifte ut den antar jeg du må ha ny benkeplate. En vask med moderne design og nytt blandebatteri tror jeg hadde vært et løft. Det er helt overkommelig å fikse selv, bare velg en vask med ferdig hull til blandebatteri som skal nedfelles, men ikke plan- eller underlimes. 

Om du har vannskader i skapet under vasken går det an å kjøpe plate med hvitt melaninbelegg på og skjære (nøyaktig!) ut i samme størrelse og legge oppå den gamle plate. Våtromssilikon i skjøtene, så er det en 90% god og varig løsning, med litt endret høyde i skapet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Har pusset opp flere kjøkken, har et par kommentarer

Lakkering av skapdører er foreslått, og det er en billig og god løsning. 
Det finnes også en folie du kan legge på benkeplatene. Det er ikke en varig løsning, men ser ok ut et års tid. 
 

Litt dyrere, men verdt investeringen:

Innebygd kjøleskap og oppvaskmaskin. 
Separat koketopp og komfyr
Ny benkeplate fra IKEA med underlimt vask
Nye blandebatterier
Plate eller flis på veggen mellom overskap og benkeplate

Det aller meste her kan du fikse selv, men lite/null forkunnskaper

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 8.5.2024 at 1:36 PM, PanserJohan said:

Hei! Har pusset opp flere kjøkken, har et par kommentarer

Lakkering av skapdører er foreslått, og det er en billig og god løsning. 
Det finnes også en folie du kan legge på benkeplatene. Det er ikke en varig løsning, men ser ok ut et års tid. 
 

Litt dyrere, men verdt investeringen:

Innebygd kjøleskap og oppvaskmaskin. 
Separat koketopp og komfyr
Ny benkeplate fra IKEA med underlimt vask
Nye blandebatterier
Plate eller flis på veggen mellom overskap og benkeplate

Det aller meste her kan du fikse selv, men lite/null forkunnskaper

Takk for forslag! Hadde ikke tenkt på at benkeplater og kum kan være ganske lett å få tak i brukt på Finn, så da blir det kanskje det, i tillegg til male/lakkere fronter.

Innebygget koketopp & komfyr tror jeg blir litt mye jobb, men må bytte den frittstående uansett på grunn av skade, så får se om jeg finner en som ikke ser så verst ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...