Gå til innhold

Boliglånsrenter


Anbefalte innlegg

Jeg syns det er stress med disse rentene og at jeg ikke bandt renta, men brukte en bank som ikke tilbydde dette. Hva tror dere vil skje med renten nå? Har nesten 6% rente på boliglånet. Kan binde til 5% 3 år men oppfattet det ikke var lurt.

Kom gjerne med tips og råd. Ser det er på tale å fortsatt øke renten i USA i 2025.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xrays skrev (10 minutter siden):

Jeg syns det er stress med disse rentene og at jeg ikke bandt renta, men brukte en bank som ikke tilbydde dette. Hva tror dere vil skje med renten nå? Har nesten 6% rente på boliglånet. Kan binde til 5% 3 år men oppfattet det ikke var lurt.

Kom gjerne med tips og råd. Ser det er på tale å fortsatt øke renten i USA i 2025.

 

Renten blir nok relativ flat en stund nå før den går opp eller ned

Lenke til kommentar
54 minutes ago, xrays said:

Jeg syns det er stress med disse rentene og at jeg ikke bandt renta, men brukte en bank som ikke tilbydde dette. Hva tror dere vil skje med renten nå? Har nesten 6% rente på boliglånet. Kan binde til 5% 3 år men oppfattet det ikke var lurt.

Kom gjerne med tips og råd. Ser det er på tale å fortsatt øke renten i USA i 2025.

 

Det er grunn til at banken tilbyr 5% over 3 år. Banker gambler ikke på fastrenter de tror de vil tape penger på (i forhold til flytende rente). Banken tror mao. at flytende rente i treårsperioden i snitt vil være under 5%.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
bar1 skrev (40 minutter siden):

Det er grunn til at banken tilbyr 5% over 3 år. Banker gambler ikke på fastrenter de tror de vil tape penger på (i forhold til flytende rente). Banken tror mao. at flytende rente i treårsperioden i snitt vil være under 5%.

Men er det noen bank som har lav rente fortsatt ?

 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, xrays said:

Men er det noen bank som har lav rente fortsatt ?

 

Nei, ikke med dagens renter fra NB.
Er du medlem av fagforening eller jobber i stat/fylke/kommune bør du klare å få flytende rente ned på 5,5% (5,25% for Statens pensjonskasse eller 5,65% i "vanlige" banker fra juni), når utgangspunktet sannsynligvis er belåningsgrad >60% og <70%.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
bar1 skrev (9 minutter siden):

Nei, ikke med dagens renter fra NB.
Er du medlem av fagforening eller jobber i stat/fylke/kommune bør du klare å få flytende rente ned på 5,5% (eller 5,65% fra juni)  (når utgangspunktet sannsynligvis er belåningsgrad >60% og < 70%).

Hvorfor skriver du økning fra Juni? Siste varslet økning er vell kommet for lengst? Iallefall de vi vet om. Mener på jeg fikk sist økning nå i Februar.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Salvesen. said:

Hvorfor skriver du økning fra Juni? Siste varslet økning er vell kommet for lengst? Iallefall de vi vet om. Mener på jeg fikk sist økning nå i Februar.

Er flere banker som utsatte renteøkning i februar og øker renten fra mai (dato avhenger av bank), derav juni som første hele måned med økt rente.

Endret av bar1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bar1 skrev (28 minutter siden):

Er flere banker som utsatte renteøkning i februar og øker renten fra mai (dato avhenger av bank), derav juni som første hele måned med økt rente.

Aha, den har jeg ikke fått med meg. Min har allerde økt som nevnt til 5.64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (11 minutter siden):

Godt under 4% mener jeg å huske.

Husket feil, snittet lå på rundt 4,4%

Men jeg prøvde å forhandle med renten med banken min og de mente at de ikke kunne gå lenger ned enn 5,90 %. Så jeg tenkte å binde rente på 5 % i 5 år også bare bytte bank når renten går ned igjen for å få brutt bindinstiden. Det er egentlig en miss at jeg ikke har bundet renta fordi jeg brukte en bank som ikke hadde et slikt tilbud og burde nok byttet bank. Hvor mye kan jeg forvente ellers å få forhandlet renta ned til?

Lenke til kommentar
xrays skrev (8 minutter siden):

Så jeg tenkte å binde rente på 5 % i 5 år også bare bytte bank når renten går ned igjen for å få brutt bindinstiden.

Dersom du bryter bindingstiden vil banken mest sannsynlig uansett kreve sitt med at du betaler overkurs. Altså det banken taper på at du bryter avtalen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xrays skrev (På 5.5.2024 den 3:30 PM):

Jeg syns det er stress med disse rentene og at jeg ikke bandt renta, men brukte en bank som ikke tilbydde dette. Hva tror dere vil skje med renten nå? Har nesten 6% rente på boliglånet. Kan binde til 5% 3 år men oppfattet det ikke var lurt.

Kom gjerne med tips og råd. Ser det er på tale å fortsatt øke renten i USA i 2025.

 

Jeg ville gått en bankrunde og snoket litt. Og kanskje for å være sikker på at du har riktig rente. Renta du får har sammenheng medkundeforhold, tidligere betalingsvilje og sikkerhet ikke minst.

Kan vere lurt å binde renta for 3 år. Jeg tror den vil gå opp, men de spørs og hvor mye du har i lån, er et regnestykke du må ta

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...