Gå til innhold

Erfaringer etter å ha gått fra kredittkort til bare debetkort


Gjest 57cc4...f67

Anbefalte innlegg

Har gått bort fra kredittkort, og over til fintech med debetkort, mer spesifikt N26.

Benytter nå debetkort med gebyrfritt uttak i hele verden, forsikringer for alt mulig, inkludert telefon, reise, helse osv. samt en rekke fordelsprogram og et kult metallkort, dersom det betyr noe.

https://n26.com/en-eu/metal

Sparepengene står på investeringskonto i Sveits.

Ser ingen grunn til å benytte norske banker lengre, med dårlige vilkår og vanskelige ansatte, men innser at det kan være litt annerledes dersom man har behov for finansiering.

Alle banker i EU er uansett underlagt diverse forsikringer for opp til noen milllioner kroner, og er trygge å bruke.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner meg igjen i det trådstarter sier. Jeg har utelukkende brukt kredittkort kanskje 10 år, men i fjor så jeg at kredittkortregningene mine ble veldig store. Selv om jeg alltid betalte det fulle beløpet til forfall, brukte jeg gjerne mer penger enn jeg optimalt sett skulle gjort. Du sitter ikke igjen med mer penger selv med 1-4% cashback dersom det at du benytter et kredittkort ubevisst gjør at du øker forbruket med 5% ++.

En løsning for meg ble å bestille meg et kort fra revolut, hvor jeg hver måned satte inn x antall kroner etter jeg fikk lønn, som da ble de pengene jeg "hadde lov" til å bruke hver måned. Da ble det enkelt og se hvor mye brukspenger jeg hadde til en hver tid. Det var også disse brukspengene jeg fordelte i forskjellige "vaults" som det heter i revolut, hvor jeg kunne spare til større ting jeg hadde lyst på.

Resten av pengene sto på lønnskonto/regningskonto, og ble flyttet til sparekonto/fond ettersom den fyltes opp. Gjorde det da litt omvendt av det å sette av til sparing etter å ha fått lønning for at man ikke skulle bruke disse pengene, da jeg allerede hadde gitt med selv brukspenger og måtte forholde meg til revolut til forbruk.

Ved nyttår begynte jeg med en app hvor jeg setter opp et budsjett basert på kronene jeg har på konto, og det har fungert meget bra så langt. Sitter igjen med mye mer penger en før, da jeg får visualisert hva jeg egentlig vil bruke pengene til. Fordeler da alle pengene på hva jeg ønsker de en dag skal brukes til. Etter å ha fordelt penger på poster som MÅ forsørges, som lån, strøm, mat etc, fordeler jeg resten på månedlige bruksområder, som snacks/brus, snus, buss, bil osv, samt fremtidige mål som bursdager, jul, ny bil, ferietur, og generell sparing (fond). Pengene jeg ikke bruker fra en kategori vil være tilgjengelig neste måned, jeg legger til side feks 300 til klær, men kjøper sjeldent dette, så for øyeblikket har jeg 1500 kroner øremærket klær som snart skal benyttes til nye sko feks.

Da får jeg fordelt alle kostnadene mine inn i måneder, selv om selve utgiften ikke kommer før juli, eller i 2025. Jeg benytter utelukkende kredittkort igjen, da jeg allerede har bestemt hva pengene mine faktisk skal gå til, og det er informasjonen i budsjettet mitt som bestemmer hvor mye penger jeg kan bruke på feks snus og klær, ikke hvor my penger jeg faktisk har.

Når jeg får lønn, fordeler jeg alle pengene, da får jeg oppgitt et beløp jeg må ut med i løpet av måneden i form av regninger (lån, strøm, forrige måneds kredittkortregning). Dette beløpet + en buffer på 1-2k blir liggende på lønnskonto. Resten flyttes over til en sparekonto med brukbar rente.

Nå får jeg minimum 1% cashback på alle kjøp, samt renter alle pengene mine som ikke blir trekt samme måned.

 

Endret av Tanner
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 timer siden):

Har gått bort fra kredittkort, og over til fintech med debetkort, mer spesifikt N26.

Benytter nå debetkort med gebyrfritt uttak i hele verden, forsikringer for alt mulig, inkludert telefon, reise, helse osv. samt en rekke fordelsprogram og et kult metallkort, dersom det betyr noe.

https://n26.com/en-eu/metal

Sparepengene står på investeringskonto i Sveits.

Ser ingen grunn til å benytte norske banker lengre, med dårlige vilkår og vanskelige ansatte, men innser at det kan være litt annerledes dersom man har behov for finansiering.

Alle banker i EU er uansett underlagt diverse forsikringer for opp til noen milllioner kroner, og er trygge å bruke.

The N26 Metal account costs €16.90 per month, with a 1-year commitment period.

Velbekomme, sier jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 57cc4...f67 skrev (På 2.5.2024 den 1:19 PM):

Vi prøvde oss på litt økonomisk finesse gjennom å bruke flere ulike kredittkort for å få de beste rabattene på det vi brukte mest penger på. Dette holdt vi på med i 5-6 år, men etter å ha lest litt i en bok "Misbehaving: The Making of Behavioral Economics" så tenkte vi at vi skulle prøve en periode hvor vi bare brukte debetkort. Dette har vi nå gjort i 6 måneder og ser at vi ganske konsekvent bruker 7% mindre penger i måneden så vi har egentlig bestemt oss for å gå bort fra kredittkort.

 

Lurer på om det er andre her som har lignende (eller motsatte) erfaringer?

Anonymous poster hash: 57cc4...f67

Hva, konkret, er det som utgjorde de 7 prosentene?

Lenke til kommentar
On 2.5.2024 at 2:29 PM, Revie said:

men "glemmer" man å betale og rentene begynner å løpe

Jeg kan forstå det var mulig å glemm det i gamle dager med papirfaktura, men i dag med efaktura fatter jeg ikke det kan glemmes.  Med en gang jeg får melding om en ny efaktura trykker jeg på godkjennelses-knappen og ferdig med det.  Mulig man kan opprette avtalegiro / automatisk godkjenning også hvis det fortsatt er for mye jobb, men jeg liker å ta en titt på det først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde 75k i kreditt, noe jeg aldri kunne nedbetale, og brukte kortet over evne, og fikk dermed gjeld.
Fristelsen er stor når en har tilgang på mye penger.

Nå har jeg 20k kreditt, noe jeg kan betjene, så lenge jeg ikke bruker bankkortet.
Bankkortet er nå kun i reserve.

(Jeg har 50k kreditt på et annet kort, men det brukes kun for drivstoff, omtrent 1200 kroner annenhver måned)

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (37 minutter siden):

Jeg kan forstå det var mulig å glemm det i gamle dager med papirfaktura, men i dag med efaktura fatter jeg ikke det kan glemmes.  Med en gang jeg får melding om en ny efaktura trykker jeg på godkjennelses-knappen og ferdig med det.  Mulig man kan opprette avtalegiro / automatisk godkjenning også hvis det fortsatt er for mye jobb, men jeg liker å ta en titt på det først. 

Det skal ikkje så mykje til. Eg hadde ein gong gløymt å overføre pengar slik at det ikkje var dekning på konto. Ein annan gong hadde efakturaen lagt seg på bankkonto for ASK (som var tom) i staden for brukskontoen (eller eg hadde lagt den der i vanvare).

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Det skal ikkje så mykje til. Eg hadde ein gong gløymt å overføre pengar slik at det ikkje var dekning på konto. Ein annan gong hadde efakturaen lagt seg på bankkonto for ASK (som var tom) i staden for brukskontoen (eller eg hadde lagt den der i vanvare).

Du kan (i mange banker) aktivere varsel dersom en overføring er stanset pga manglende dekning.

En eFaktura legger seg ikke noen steder av seg selv. Den følger ditt personnummer og vises i (nesten) alle dine nettbanker/apper, og du godkjenner den til betaling når du er i "riktig" nettbank/app.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (13 minutter siden):

Du kan (i mange banker) aktivere varsel dersom en overføring er stanset pga manglende dekning.

En eFaktura legger seg ikke noen steder. Den følger ditt personnummer og vises i (nesten) alle dine nettbanker/apper, og du godkjenner den til betaling når du er i "riktig" nettbank/app.

Eg er iallefall vant til at brukskontoen kjem opp automatisk som "betal fra" når eg godkjenner efakturaer. Men denne eine gongen hadde tydelegvis ASK-bankkontoen av ein eller annan grunn blitt valt utan at eg la merke til det.

Lenke til kommentar
Gjerrigknarken skrev (3 timer siden):

The N26 Metal account costs €16.90 per month, with a 1-year commitment period.

Velbekomme, sier jeg...


Jepp, koster et par tusen i året, men til gjengeld er alt annet gratis, i hele verden.

Så kommer det vel an på hvilket behov man har. Jeg bruker kortet mer i utlandet, enn i Norge, og har samtidig forsikringer for alt mulig inkludert i den prisen, og en del rabatter gjennom fordelsprogram osv. så det lønner seg for meg.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Det skal ikkje så mykje til. Eg hadde ein gong gløymt å overføre pengar slik at det ikkje var dekning på konto.

Nei, det skal ikke så mye til.

Jeg mottar e-faktura på alle kort med unntak av Santander Gold. Der kommer det ingen e-faktura, og den mailen som kommer har heller ingen spesifisert faktura. Jeg logget meg så inn hos Santander og kunne registrere at jeg hadde en faktura på 203,80 som hadde forfall om ca 2 uker. 

Det framkom også at kortet nå var sperret på grunn av manglende betaling, og at man hadde lagt til 3,50 i strafferenter.

Jeg ble også oppringt at en dame fra Santander nå i dag, som lurte på hvor betalingen av de 203 kroner og 80 øre ble av. Jeg fortalte damen at fakturaen hadde forfall om 2 uker, men at jeg hadde lagt den til betaling nå i dag, slik at dette skulle kunne virke beroligende inn på Santander sin organisasjon.

Kan ikke annet enn le av det hele og se det komiske i situasjonen, men det kan vel se ut som at det er noen kredittkortselskap som er forholdvis effektive på innkrevingssiden.

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (14 minutter siden):

Jeg mottar e-faktura på alle kort med unntak av Santander Gold. Der kommer det ingen e-faktura, og den mailen som kommer har heller ingen spesifisert faktura.

Hos Santander må du be om å få efaktura: "Dersom du i dag mottar faktura på epost, men ønsker efaktura, da må du i tillegg til å oppdatere i nettbanken ta kontakt med kundeservice, som vil hjelpe deg med endringen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, 0laf said:

Har gått bort fra kredittkort, og over til fintech med debetkort, mer spesifikt N26.

Benytter nå debetkort med gebyrfritt uttak i hele verden, forsikringer for alt mulig, inkludert telefon, reise, helse osv. samt en rekke fordelsprogram og et kult metallkort, dersom det betyr noe.

https://n26.com/en-eu/metal

Hva er det konkret som er bedre og som bidrar til "sparing og økomomisk overskudd" i forhold til BankNorwegian?

Hvordan kan N26 kortet i praksis medføre noe annet enn et tap på et par tusen eller mer i året, sammenlignet med BankNorwegian?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, zanta said:

Hos Santander må du be om å få efaktura: "Dersom du i dag mottar faktura på epost, men ønsker efaktura, da må du i tillegg til å oppdatere i nettbanken ta kontakt med kundeservice, som vil hjelpe deg med endringen".

Når du oppretter i Nettbanken så gjelder det jo alle faktura. Det har jeg gjort og jeg mottar også alle andre fakturaer som efaktura, med Santander som eneste unntak. Tror feilen ligger i at systemet deres har registrert et forbruk på 1 øre i en måned der kortet ikke har vært i bruk. Faktura på 1 øre har ikke blitt sendt ut. Men på påfølgende måned så har kortet blitt sperret og det har blitt lagt til strafferenter for belastningen i den påfølgende måneden, på grunn av at systemet deres feilaktig registrerte et forbruk på 1 øre, måneden før.

Jeg hører forhåpentligvis fra dem, slik at de kan klare opp i saken.

Lenke til kommentar
0laf skrev (31 minutter siden):


Jepp, koster et par tusen i året, men til gjengeld er alt annet gratis, i hele verden.

Så kommer det vel an på hvilket behov man har. Jeg bruker kortet mer i utlandet, enn i Norge, og har samtidig forsikringer for alt mulig inkludert i den prisen, og en del rabatter gjennom fordelsprogram osv. så det lønner seg for meg.

Kan ikke huske å ha betalt noen gebyrer på kredittkortet mitt og det inkluderer forsikring, så hva er det du får, som vi ikke får, helt gratis? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (8 minutter siden):

Hos Santander må du be om å få efaktura: "Dersom du i dag mottar faktura på epost, men ønsker efaktura, da må du i tillegg til å oppdatere i nettbanken ta kontakt med kundeservice, som vil hjelpe deg med endringen".

Heldigvis tok det bare noen minutter å ordne det. 
Tok bare kontakt med kundeservice, men de kunne ha spart seg mye arbeid. 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Hvordan kan N26 kortet i praksis medføre noe annet enn et tap på et par tusen eller mer i året, sammenlignet med BankNorwegian?


Kommer vel an på hvordan du bruker det?

Dersom du benytter kortet fra Bank Norwegian i utlandet, så påløper det 1.75% i påslag, som er 1750,- per 100 000,-

Kortet fra Bank Norwegian har også kun en begrenset reiseforsikring inkludert.
Andre forsikringer må man betale for. Fullverdig reiseforsikring fra Bank Norwegian koster 1800,- per år.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, 0laf said:

Dersom du benytter kortet fra Bank Norwegian i utlandet, så påløper det 1.75% i påslag, som er 1750,- per 100 000,-

Interessant. Forsikring bruker jeg bare ved store ulykker, dvs aldri, så det er ikke så interessant.

Påslag for veksling, og ingen gebyr, 1.75% er det beste jeg har klart å finne fram til nå. 

Får man ikke valutapåslag når man overfører penger til N26 eller når man tar ut penger fra N26? Ville jo tro at det påløper kurstap eller gebyr for begge overføringene, men hvis det ikke er slik, så ville det være interessant å vite.

Det står jo ellers i beskrivelsen av kortet at det er et Mastercard. Det ville jo da være nærliggende å tro at de bruker vekslingskursen til Mastercard, som i likhet med Visa er + 1.5% ??

Det mest negative med forsikring fra kredittkort, det er jo at du må kjøpe tur retur mens du er i Norge. Man kan ikke kjøpe enveis og så improvisere der i fra. Da gjelder ikke forsikringen. 

Hva med den forsikringen som følger med N26, er dette en helårsfrosikring, uten vilkår om å kjøpe tur retur før avreise? Hvor lenge kan man være borte? (DNB og Banknorwegian har en grense på 90 dager.)

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Når du oppretter i Nettbanken så gjelder det jo alle faktura.

Nei, det gjelder efaktura fra alle som har aktivert efaktura som standard faktureringsmetode. Santander (og kanskje også andre) har ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...