Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke lov til å jobbe annenhver lørdag?


Anbefalte innlegg

krikkert skrev (14 timer siden):

Arbeidsmiljøloven § 10-8 annet ledd bestemmer at arbeidstaker skal ha en sammenhengende friperiode på 35 timer i løpet av 7 dager, og denne friperioden skal såvidt mulig omfatte søndag. En arbeidstaker som har arbeidet på en søndag skal, med mindre annet er individuelt avtalt, ha fri neste søndag. "Søndagsarbeid" er i § 10-10 definert som arbeid som skjer i perioden 18:00 lørdag kveld til 22:00 søndag kveld. 

Det er etter loven ikke noe problem å jobbe annenhver lørdag kveld. Det er imidlertid mulig at din arbeidsgiver har en avvikende tariffavtale. 

ok, jeg tror poblemet her er at jeg jobber da annenhver lørdag etter kl 1800. Og at jeg har hatt noen dager i løpet av året hittil med helligdagsarbeid. Så da overstiger jeg antall helligdager som er lov i løpet av en 26 ukers periode. Det er maks lov til å jobbe 13 helligdager i løpet av 26 uker. 

Problemet oppstår fordi lørdag etter klokken 1800 klassifiseres som en helligdag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jobbe annenhver helg, det er ikke nie problem, i helsevesenet, så da er det som du sier, de andre helligdagene innimellom som er problemet... Men jeg skjønner det ikke, jeg jobbet en periode annenhver helg pluss helligdager. Mulig sjefen godtok brudd på aml da

Lenke til kommentar

Det vil da oppstå kollisjon hvis du jobber fast annenhver lørdag etter klokken 18, fordi du da jobber maksimalt antall helligdager bare som følge av det. Hvis du i tillegg har vakter i påsken, i tilknytning til 1. eller 17. mai, Kristi Himmelfartsdag, eller pinsen, så går du over. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (4 minutter siden):

Det vil da oppstå kollisjon hvis du jobber fast annenhver lørdag etter klokken 18, fordi du da jobber maksimalt antall helligdager bare som følge av det. Hvis du i tillegg har vakter i påsken, i tilknytning til 1. eller 17. mai, Kristi Himmelfartsdag, eller pinsen, så går du over. 

Jepp da er det klart for meg og jeg forstår nå hvorfor jeg får AML brudd.
Men jeg må si for min del er denne regelen tullete. Kan ikke si at jeg føler jeg har jobbet for mye.

Hvis lørdag etter kl 1800 regnes som en heligdag, så burde jeg logisk fått hellidagstillegg etter kl 1800? Det får jeg ikke, bare kveldstillegg helg. 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (43 minutter siden):

Hvis lørdag etter kl 1800 regnes som en heligdag, så burde jeg logisk fått hellidagstillegg etter kl 1800? Det får jeg ikke, bare kveldstillegg helg. 

Det må du nesten ta opp med din fagforening ta AML ikke krever ekstra betaling på helligdager.
Det eneste AML sier om lønn er at man skal ha lønn.
Og jobber man mer en 9timer pr dag eller 40 timer pr uke skal man ha minimum 40% overtid.

Alt utenom dette er tariffavtaler.

Det er mange som ikke får helligdagstillegg på søndag.
Bare vanlig "helgetilleg"
Her er det tariffen som styrer (avtalen mellom fagforening og arbeidsgiver)
Ev egne forhandlede avtaler.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ltdata skrev (5 timer siden):

Jepp da er det klart for meg og jeg forstår nå hvorfor jeg får AML brudd.
Men jeg må si for min del er denne regelen tullete. Kan ikke si at jeg føler jeg har jobbet for mye.

Hvis lørdag etter kl 1800 regnes som en heligdag, så burde jeg logisk fått hellidagstillegg etter kl 1800? Det får jeg ikke, bare kveldstillegg helg. 

 

ltdata skrev (På 2.5.2024 den 6:15 PM):

Er jobb innenfor helse. Jobben på lørdager kan gjøres 09-13 og 16-21 eller 0900-1800.

Hvis jobben kan utføres lørdag 0900-1800, så er det ulovlig ihht aml pgf 10-10 andre ledd (sitert tidligere) å gjøre jobben etter kl. 18. Jeg klarer ikke å se at det er noe unntak fordi det er innen "helse". Evt. tillegg kan du da bare glemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...