Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klorte meg i ansiktet. Blir det arr?


Gjest 3ebf2...c85

Anbefalte innlegg

Gjest 3ebf2...c85

Et langt klor på kinnet. Det blødde litt på noen steder, men ikke sånn at det rant liksom. Har noen erfaring med om sånt blir arr? 

Anonymous poster hash: 3ebf2...c85

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si om det blir arr, men om såret ikke er så dypt er det også mindre sjangse for at det blir arr. Pass på å rense det skikkelig og skylle med kaldt vann. Så kan du bruke E-vitaminolje eller hvetekimolje (som hovedsakelig er E-vitaminolje) og smøre på, det gjør at det gror fortere og reduserer arrdannelse. Det går også an å få kjøpt spesialkremer på apoteket som reduserer arr. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vanlegvis vil vel det beste vere å gjere minst mogeleg og la eit sår vere i fred til det er grodd og evt. skurve ramlar av av seg sjølv. Om ein riv av skurva før såret er grodd vil ein kunne få arr.

Om det kjem grønt puss i eit sår må ein vaske/desinfisere det, men eg kan ikkje tenkje meg at dette kan bli eit problem i ansiktet ved vanleg hygiene.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Passende nick over.

Om det ikke er dypt blir det neppe arr. Hold det rent med kaldt vann, og la det være i fred.

Greit å få ut evt. allergener. Jeg ble dasket i øyet av en kattehale en gang, og et pelsstrå havnet på øyet uten at jeg merket det. Timer senere var det rødt og sårt. Jeg deduserte at et pelsstrå hadde havnet bak øyeeplet, og fikk skylt det ut med noe besvær.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan være fare for arr om du kjem under overhuda, men samtidig må du godt ned i neste hudlag for at det skal bli arr.

Kloring vil typisk sett ikkje være veødig djupe sår, og dermed liten fare for arr. 

Det viktigaste er uansett godt sårstell, desinfiser og dekk til. Ikkje pirk på eventuelle skorper. 

No når vi går mot sommartid så er det også verdt å nemne at såret bør tildekkast eller innsmørast med solkrem då soling kan gjere eventuelle arr tydelegare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e1e98...ba0

Det er lett å få arr i ansiktet, men hvor synlig det er kommer an på dybden. Jeg har en del arr etter kviser i ansiktet som jeg fikk i tenårene og som ikke har forsvunnet, mens noen arr har forsvunnet med tiden. Ansiktshuden er ømfintlig. 

Anonymous poster hash: e1e98...ba0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...