Gå til innhold

Tillitssamfunnet forvitrer


Anbefalte innlegg

Gufi skrev (2 timer siden):

 

Erna Solberg legger ikke skjul på hva hu mener om det norske folk, og henne vil folk ha tilbake ? Hu gjør ikke mye for å øke folks tillit til politikera ihvertfall. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/06/06/195403295/solberg-i-brussel-folkeavstemninger-om-eu-medlemskap-er-ugunstig

 

Jeg er heller ikke begeistra for Støre,bare så det er sagt. Aller helst vil jeg ha mer personvalg så jeg kan stemme på personer jeg mener vil passe bra på stortinget, men dessverre har rikspolitikera bestemt at vi ikke skal ha noen innflytelse på hvem som sitter i regjering og på stortinget. 

received_859129581977836.jpeg

Alarmerende når politikere uttrykker skepsis til demokrati i praksis.
Det skaper varig politikerforakt og «Trump-holdninger»
Men utspillet lød nok som musikk i ørene til herrefolket i Brussel……

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (9 timer siden):

Det står ingenting om det i lenken din, derimot står det at et nytt politisk flertall førte til endring.

Den forrige sosialdemokratiske regjeringen var en pådriver for planen om å kaste ut spontane asylsøkere og overlate søknadsbehandlingen til det lille sentralafrikanske landet Rwanda.

Men i desember overtok en ny regjering bestående av Socialdemokratiet, Venstre og Moderatene, noe som skapte tvil om Socialdemokratiets radikale løsning på landets utfordringer med tilstrømning av såkalt spontane asylsøkere.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Alarmerende når politikere uttrykker skepsis til demokrati i praksis.
Det skaper varig politikerforakt og «Trump-holdninger»
Men utspillet lød nok som musikk i ørene til herrefolket i Brussel……

Det er ikke skepsis til demokrati, hun mener fortsatt dette skal bestemmes gjennom vårt representative demokrati hvor folke bestemmer sammensetningen i Stortinget, som igjen avgjør dette.

Lenke til kommentar

Storbritannia har eller er i ferd med å innføre deportasjon. 

Solberg er ikke den verste man kan ha. Problemet med henne er at det er at liberalkonservatismen kan slå i alle retninger. I stedet for enten eller er det både og.

I Norge har vi parlamentarisme. Det er livsfarlig. Partier flertallet vil ha ha ut kan komme sammen og ta makta. Rart hvordan makta beholdes til tross for et høyt antall ministere uten eller med sviktende tillit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 minutter siden):

Storbritannia har eller er i ferd med å innføre deportasjon. 

Solberg er ikke den verste man kan ha. Problemet med henne er at det er at liberalkonservatismen kan slå i alle retninger. I stedet for enten eller er det både og.

I Norge har vi parlamentarisme. Det er livsfarlig. Partier flertallet vil ha ha ut kan komme sammen og ta makta. Rart hvordan makta beholdes til tross for et høyt antall ministere uten eller med sviktende tillit.

Parlamentarisk, representativt demokrati er den mest velfungerende formen for folkestyre. Ingen land har direktevalg på ministere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norsk politikk er syk. Små forskjeller skal de ha som et påskudd for å skattlegge verdiskaping hardere, men samtidig skal de ha gatekeeping som holder folk utenfor boligmarkedet.

Boligmarkedet har vært vanskelig å komme inn på i 20 år nå. Det er ca 5 regjeringsperioder uten at det har blitt tatt grep. Folk flest driter i om naboen har hundre millioner, bare de selv kommer inn på boligmarkedet med den lønna de har. At de slipper å ligge våkne om natta og gruble på om de greier å betale for bolig, mat, elektrisk kraft og diverse.

Hvis systemet og folka i det hadde dugd, hadde det ikke vært så vanskelig å iverksette endringer som trakk i riktig retning.

Folk flest vil heller gjøre noe som er lønnsomt men ikke så nyttig i 8 timer, for så å drive dank i 8 timer, enn å gjøre noe som er veldig nyttig men ikke så lønnsomt. Det er samfunnsnytten som burde avgjøre hva man gjør, ikke lønnsomheten. Folk er mest opptatt av å tjene penger, ikke nytten av det de gjør i livet. Jeg sier ikke at folk ikke kan fylle pungen på dagtid, men kanskje de bør skru av strømmetjenesten og gjøre litt frivillig innsats på kvelden.

Det finnes heldigvis folk som gjør en frivillig innsats uten eller med minimalt med vederlag, der de ser at det trengs et tak. Fordi nytten av det de gjør er stor og resultatene er drivkraft mer enn kroner og ører i pungen.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Alarmerende når politikere uttrykker skepsis til demokrati i praksis.
Det skaper varig politikerforakt og «Trump-holdninger»
Men utspillet lød nok som musikk i ørene til herrefolket i Brussel……

Man ser en økende tendens hos politikere til å uttrykke forakt for det folket som både velger dem og betaler lønningene deres. Og de er stadig mer ærligere når de uttrykker sin dårlige skjulte folkeforakt samtidig som de bærer seg over politikerforrakten som de på eksemplarisk vis har lagt opp til selv. Det er aldri noe positivt karaktertrekk å bite hånden som gir deg mat.

 

BadCat skrev (1 time siden):

 

I Norge har vi parlamentarisme. Det er livsfarlig. Partier flertallet vil ha ha ut kan komme sammen og ta makta. Rart hvordan makta beholdes til tross for et høyt antall ministere uten eller med sviktende tillit.

Jeg vet ikke om "livsfarlig" er ordet. Men det har utviklet seg en ganske stygg ukultur de siste tiårene og et spesielt samrøre mellom de som er i de innerste sirkler som er lengre og lengre borte fra de som er utenfor sirklene. "It is a big club and you aint in it". Mye av uvesenet i dagens politikk har også sammenheng med lobbyisme og oppbygging av maktnettverk hvor karrierepolitikere, PR-folk, broilere og lobbyister inngår og stadig færre fra den forraktede grasrota. Bare se på CV-ene til karrierepolitikerne. Sjelden mye å bli imponert over, virkelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Man ser en økende tendens hos politikere til å uttrykke forakt for det folket som både velger dem og betaler lønningene deres. Og de er stadig mer ærligere når de uttrykker sin dårlige skjulte folkeforakt samtidig som de bærer seg over politikerforrakten som de på eksemplarisk vis har lagt opp til selv. Det er aldri noe positivt karaktertrekk å bite hånden som gir deg mat.

Erna "Tankefrihet" Solberg og Jonas "Ytringsansvar" Gahr Støre!   

Men det blir vel Erna "Nordmenn har ikke rett på Norge" Solberg igjen ved neste valg.....

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (7 timer siden):

Det står ingenting om det i lenken din, derimot står det at et nytt politisk flertall førte til endring.

Hvis du hadde lest hele artikkelen uten EUbriller, hadde du sett flere klare styringssignaler fra Brussel.
Uenighet innad i EU og løsninger utenfor EU er man tydeligvis livredde for. 

Sitat: 

Utlendingsministeren erkjenner nå at det per i dag er vanskelig å se for seg at hele EU skal kunne samle seg om en løsning basert på asylmottak i en annen del av verden.

700 000 spontane asylsøkere

Likevel tror Dybvad at tiden vil jobbe for at EU beveger seg mot en dansk løsning. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (31 minutter siden):

Hvis du hadde lest hele artikkelen uten EUbriller, hadde du sett flere klare styringssignaler fra Brussel.
Uenighet innad i EU og løsninger utenfor EU er man tydeligvis livredde for. 

Det stod ingenting om at Danmark droppet planene i lenken din. Asyl og flyktningspolitikk er et nasjonalt ansvar, så EU kan ikke stanse dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man ikke tilhører, så har man ingen sterk grunn til å jobbe ekstra hardt for å gjøre jobben godt, å ikke forsøple, å ikke forsøke å svindle, og det er færre grenser man må tre over for å voldta og drepe når det ikke er egen ''klan'' man gjør det mot, du kan se det som en liten boble med imperialisme/erobring i alles hoder.
Familie er alt (for de fleste), og nasjon/folk er en forlengelse av familie/slekt, derfor var nasjonstaten så sterk og stabil.
Mangfold er det motsatte av samhold og tillit, mennesket vil alltid ha lojaliteter, og ofte er denne lojaliteten først til sin familie/slekt, sitt språklige samfunn, sin religion, ofte til og med sitt moderland.
Ett ''klasseløst'' og solidarisk samfunn finnes ikke uten dette familiære synet.

Selv i de mest (overfladisk)anti-rasistiske samfunn, vil ønske om å bo med sine egne alltid være sterkt, det er slik vi mennesker er, derfor har selv progressive flyttet fra Oslo Øst til de hviteste nabolagene i landet.
Du skal helst se på hva folk gjør, ikke hva de sier.

Progressive burde løse dette (halvveis) med å støtte full assimilasjon, også biologisk. Det er beste løsning fra ett progressivt og inkluderende ståsted. Multikulturalisme er ett elendig system.
Nasjonalister som meg løser det helveis med tilbakevandring, verken asyl eller EU-innvandring var noen gang ment å være permanent kolonisering. Jeg er forøvrig fult klar over at tilbakevandring vil bli kipt for mange, men å legitimere koloniseringen var og er kriminalitet mot urfolk.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (11 timer siden):

Når man ikke tilhører, så har man ingen sterk grunn til å jobbe ekstra hardt for å gjøre jobben godt, å ikke forsøple, å ikke forsøke å svindle, og det er færre grenser man må tre over for å voldta og drepe når det ikke er egen ''klan'' man gjør det mot, du kan se det som en liten boble med imperialisme/erobring i alles hoder.
Familie er alt (for de fleste), og nasjon/folk er en forlengelse av familie/slekt, derfor var nasjonstaten så sterk og stabil.
Mangfold er det motsatte av samhold og tillit, mennesket vil alltid ha lojaliteter, og ofte er denne lojaliteten først til sin familie/slekt, sitt språklige samfunn, sin religion, ofte til og med sitt moderland.
Ett ''klasseløst'' og solidarisk samfunn finnes ikke uten dette familiære synet.

Selv i de mest (overfladisk)anti-rasistiske samfunn, vil ønske om å bo med sine egne alltid være sterkt, det er slik vi mennesker er, derfor har selv progressive flyttet fra Oslo Øst til de hviteste nabolagene i landet.
Du skal helst se på hva folk gjør, ikke hva de sier.

Progressive burde løse dette (halvveis) med å støtte full assimilasjon, også biologisk. Det er beste løsning fra ett progressivt og inkluderende ståsted. Multikulturalisme er ett elendig system.
Nasjonalister som meg løser det helveis med tilbakevandring, verken asyl eller EU-innvandring var noen gang ment å være permanent kolonisering. Jeg er forøvrig fult klar over at tilbakevandring vil bli kipt for mange, men å legitimere koloniseringen var og er kriminalitet mot urfolk.

En god filosofisk betraktning rundt årsakene til mange av samfunnets utfordringer.
Fellesnevneren for gjengkriminalitet, haltende psykisk helse, regionale /kulturelle konflikter, manglende integrering, utenforskap  osv osv er nettopp et underskudd av tilhørighet/trygghet/fellesskap.

Globalistene som har hatt regien de siste tiårene, forsøker stadig å latterliggjøre og stigmatisere dette enkle faktum.
Nedbygging av nasjonalstat, familie, lokaldemokrati osv har sin pris……

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 minutter siden):

Før kjente man de fleste naboene. I dag kjenner man ikke naboene og stoler ikke på de. Hilse gjør man heller ikke. Den som hilser får et forskrekket blikk tilbake.

Så da må man prøve å snu trenden selv. 

Jeg hilser nesten på alle jeg har det minste bekjentskap til og snakker med naboer og bekjente, så mye som mulig.  De siste månedene har vært litt tunge for meg, så jeg sluttet å gjøre det til en viss grad og livskvaliteten min gikk merkbart ned, så nå hilser jeg på alle igjen.   Jeg ser på det på samme måte som trening.  Det kan være litt tungt der og da, men om jeg slutter å trene, så blir kroppen og sinnet "vondt".

Theodor Rosefelt tror jeg det var, lærte seg alles navn.  Han gjorde det som en øvelse.  Tenk på hvor godt det er når noen kan navnet ditt?  Det å lære seg andres navn er et tegn på respekt ovenfor vedkommende. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Før kjente man de fleste naboene. I dag kjenner man ikke naboene og stoler ikke på de. Hilse gjør man heller ikke. Den som hilser får et forskrekket blikk tilbake.

Nå ja; du bor nok i et verre nabolag enn det jeg gjør. Her er det helt naturlig at vi hilser på hverandre og jeg har ikke møtt noe forskrekket blikk fra naboer.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (16 timer siden):

Nå ja; du bor nok i et verre nabolag enn det jeg gjør. Her er det helt naturlig at vi hilser på hverandre og jeg har ikke møtt noe forskrekket blikk fra naboer.

 

 

Din beskrivelse passet mitt nabolag for 20 år siden hvor vi hadde sosiale sammenkomster, hjalp hverandre med småting , tok en hyggelig prat under gressklippingen osv osv.  

I dag er det dessverre annerledes. Nyinnflyttere og fremmede kulturer holder seg for seg selv. Kommunen har kjøpt opp enkelte boliger i området hvor klientellet er tvilsomt og hvor Politiet er på stadige besøk. Folk har plantet høyere hekker og montert overvåkingskamereaer.

Mangfoldet har sin pris…..

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Inspector said:

Din beskrivelse passet mitt nabolag for 20 år siden hvor vi hadde sosiale sammenkomster, hjalp hverandre med småting , tok en hyggelig prat under gressklippingen osv osv.  

I dag er det dessverre annerledes. Nyinnflyttere og fremmede kulturer holder seg for seg selv. Kommunen har kjøpt opp enkelte boliger i området hvor klientellet er tvilsomt og hvor Politiet er på stadige besøk. Folk har plantet høyere hekker og montert overvåkingskamereaer.

Mangfoldet har sin pris…..

Jeg hilser og snakker med både fremmede kulturer og nyinnflyttede naboer. Så dumt at du ikke gjør det da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 30.4.2024 den 8:21 AM):

Din beskrivelse passet mitt nabolag for 20 år siden hvor vi hadde sosiale sammenkomster, hjalp hverandre med småting , tok en hyggelig prat under gressklippingen osv osv.  

I dag er det dessverre annerledes. Nyinnflyttere og fremmede kulturer holder seg for seg selv. Kommunen har kjøpt opp enkelte boliger i området hvor klientellet er tvilsomt og hvor Politiet er på stadige besøk. Folk har plantet høyere hekker og montert overvåkingskamereaer.

Mangfoldet har sin pris…..

Det dummeste en del kommuner gjør er å plassere nyankomne innvandrere i samme nabolag som rusmisbrukere slik at dette er den eneste delen av det norske samfunnet de får nærkontakt med. Skjønner ikke hvordan de tenker at det skal bli integrering av slikt.

Jeg ville nok anbefalt deg å flytte; skjønt man får kanskje ikke solgt så bra der hvor du bor?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...